Olen sitä sukupolvea joka odotti kehityksen kehittyvän ja edistyksen edistyvän pääosin tasapainoisissa oloissa kehittyneissä maissa. Vauraus toki edelleen jakautui epätasaisesti, mutta myös maailman köyhien on nähty vaurastuvan.
Toisin on käynyt. länsimaissa kasvu on tökkinyt pahemman kerran joidenkin
edistyneimpien ja autoritaarisimpien valtioien ottaessa jättiharppauksia. Tässä
ei sinänsä ole mitään ennenkuulumatonta. Ovathan esimerkiksi demokratioista Argentiina
1930-luvulla ja Japani 1980- ja
1990-luvulla sekä ns. ”idän tiikerit” vaurastuneet huomiota herättävällä tavalla
oman työnsä tuloksen avulla. Ihmiskunnan
historia on täynnä menestystarinoita antiikin ajoista saakka. Toisaalta
menestyksellä on myös ollut kääntöpuolensa. Ikuisia menestyjiä ei ole syntynyt t
eikä kai synnykään. Ajanvirta ja teknologinen kehitys ovat luoneet oikean ympäristön
juuri tietylle maalla, maaryhmälle tai kokonaisille kulttuureille.
Nämä historian poiminnat tulivat mieleeni, kun luin Helsingin Sanomista Michael Saugan alun
perin Der Spiegelissä ilmestyneen kolumnin, joka Hesarissa (28.9.2025)
kääntyi muotoon ”Diktaattorit demokratian vaatteissa”.
Referoin ja kommentoin seuraavassa Saugan kirjoitusta
soveltuvin osin.
:::::::::::::::::::::::::::::
Lännessä ajateltiin, että odotettavissa on jatkuvaa
vaurastumista länsimaiden näyttäessä suuntaa
kohti entistä parempaa tulevaisuutta.
Tienanmenin aukiolle kesällä 2025 kokoontuneet
diktaattorit osoittivat
tulevaisuuden osoittavan muuta. Tämän
ryhmittymän ehdoton johtohahmo oli Kiinan johtaja Xi. Tämän mahtimiehen
puheenvuoron julistusosuudessa tuli esille jotain tuttua. Hän nimittäin julisti ”rauhaa” ja ”vuoropuhelun tärkeyttä” win-win-yhteistyön osoittamaan
suuntaan. Eivätkö nämä olleet juuri niitä iskulauseita ja huudahduksia, joita kehittyneessä
lännessä oli totuttu kuulemaan!
Samaan aikaan lännessä taisteltiin nyky-yhteiskunnissa yhä
merkittävämmän roolin saaneita sosiaalisia ja muita yhteiskunnallisia ongelmia
vastaan. Diktaattorijoukko pystyi osoittamaan selviä muutostarpeita ja halua
purkaa jo sementoituneeksi luultua länsi-itä vastakkainasettelua ja kehittyvät
maat – kehittyneet maat jakoa vastaan.
Muutosasetelma on väistämätön.
Edistys ja rinnakkainelo saivat uuden sisällön ja
toteuttajat. Niitä vietiin eteenpäin juuri niiden johtajien toimesta, jotka
kokoontuivat Tienanmenin aukiolla Xin johdolla.
Sauga toteaa, että aikanaan länsimaiden etevyyden syynä oli,
että itä-länsi konfliktissa vallitsi lännen talouden ylivoimaisuus verrattuna kommunismin
suunnittelutalouden jäykkyyksiin. Kommunismin romahtaessa tilanne muuttui.
Käänne tapahtui vuoden 2008 finanssikriisin olosuhteissa ja seurauksena.
Vuodesta 2008 G7maiden osuus maailman bruttokansantuotteesta on supistunut 52
prosentista 45 prosenttiin, kun taas neljä taloudellisesti vahvinta autoritaarisesti
johdettua maata ovat kasvattaneet osuuttaan vajaasta 12 prosentista 21 prosenttiin.
Oltiin edetty kauas vuoden1989 tapahtumista Tiananmenin aukiolla.
Autokratioiden menestys ei ole syntynyt tyhjästä. Useimmissa
tapauksissa taustalta löytyvät runsaat luonnonvarat. Teknologiajätti Kiina sen
sijan taistelee kärkisijoista Yhdysvaltain kanssa korkealaatuisissa tuotteissa,
kuten autoissa, kvanttitietokoneissa ja
tekoälyn sovelluksissa. Myös Etelä- Korea, Taivan ja monet muut teknologiaan
panostaneet valtiot ovat vahvoilla. Uusia talouden tiikereiksi muotoutuneita
valtioita syntyy kaiken aikaa, kuten
esimerkiksi uusherätyksen saanut Intia. Muutoksella täytyy olla tietyt
edellytykset. Tarvittaessa tingitään esimerkiksi oikeusvaltioperiaatteista.
Myös liberaalidemokratiat ovat saavuttaneet asemansa kovalla
työllä panostaen koulutukseen, jonka hedelmistä ne nyt nauttivat. Ne ovat
säilyttäneet oikeusvaltioperiaatteet. Tärkeää on myös, että hallitsijat ja päätöksentekijät
voidaan vaihtaa vaaleilla epäluottamuksen ylittäessä kansalaisten sietokyvyn
Autoritääristen hallitsijoiden päätehtäväksi jää vallassa
pysyminen. Siihen niillä on keinonsa. Diktaattoreilta puuttuvat riippumattomat
toiminnan arvioijat. Diktaattorit sensuroivat mediaa ja tukahduttavat
kritiikin. Alaiset, jotka on usein valittu tehtäviinsä tunnettuina
myötäpelaajina eivät kyseenalaista diktaattorin toimintaa.
Taitavat diktatuurit eivät laiminlyö kansalaisia, he huolehtivat
päinvastoin kansalaisten hyvinvoinnista, kuten Adolf Hitler teki 1930-luvulla. Diktaattorin
hyvinvointitavoitteet asetetiin liberaalidemokratian tavoitteiden
vastavoimaksi.
Suunnitelmatalous ei kuulu enää itsevaltiaan tavoitteistoon,
vaan turvallisuuden ja järjestyksen
takaamisen ohella kasvutarinan luominen. Parhaimmillaan diktaattorit he ovat
”kasvutaikureita” kapitalismin keinoin….
Monet diktatuurit ovat seuranneet demokratian taloudellista
epäonnistumista (vrt. Boris Jeltsin vaihtuminen Vladimir Putiniin, Viktor Orbanin
valtaanpääsy). Unkarissa Orban kehitti liberalismin vastakohdan vallitsevaksi
opiksi, eli nosti illiberalismin johtoajatukseksi ja ideologiaksi.
Kaikkein vakaimman, vahvimman ja taloudellisesti
iskukykyisimmän autoritaarisen järjestelmän kehitti Kiina. Kiinan järjestelmä
perustui yksipuoluejärjestelmään, ”kommunismiin ja markkinatalouden kilpailuperiaatteisiin. Tehtävät jaettiin
talouden ja valtion kesken. Kaiken rinnalla kulki teknologiastrategia.
Kiinassa on voimassa hyvin hajautettu järjestelmä, joka
jakautuu alueisiin ja alueilla toimiviin (suur)yrityksiin. Kuitenkin
puoluejohtajilla on järjestelmässä suuri autonomia.
Lienee myönnettävä, että parhaissa kasvuoloissa
autoritäärisessä järjestelmässä voidaan luoda yhtä hedelmällinen kasvu kuin
liberaaleissa järjestelmissä, jopa parempi. Mutta pystytäänkö samalla luomaan
yhtä merkittävät oikeusvaltio- ym. perizaatteet kuin lännen perinteisissä kasvuympäristöissä,
joissa huolehditaan sananvapaudesta ja muista liberaalien yhteiskuntien
vapauksista.
Toisaalta Michael Sauga huomauttaa, että Yhdysvalloissa
kesti 150 vuotta, ennen kuin syntyi ostovoimainen keskiluokka. Kiinan
kansantasavalta sai vastaavan aikaiseksi 40 vuodessa.
Autoritaaristen järjestelmien puolustajat puhuvat
järjestelmän ”itsensä korjaavuudesta”. Hyvinkin voi olla niin, että nykyiset
autoritaariset järjestelmät ovat oppirahansa maksaneet ja ovat tehokkaampia
kuin kymmenien vuosien takaiset edeltäjänsä.
Tarvitaanko Saugan peräämää läntisen maailman
uudelleenajattelua, jotta ne pärjäisivät? Länsi voitti 1900-luvulla käydyn
järjestelmien välisen kilpailun. Entä tästä eteenpäin, sanokaamme 2050- luvulle
tultaessa?
Yksi selvä esimerkki kertoo välttämättömistä muutostarpeista.
Kysymys on läntisen järjestelmän kaikkinaisesta puolustamisesta, ml.
sotilaallinen puolustautuminen. On selvästi nähtävissä, että läntisen järjestelmän
mukavuudenhaluun tuudittautuneet ihmiset ovat kärsimässä vakavan tappion.
Muutamaa vastausta vielä
hakisin. Pystyykö autoritaarinen järjestelmä luomaan aidon mielipideympäristön,
jota voisi sanoa vilpittömästi vapaaksi?
Entä nykyajan hyvinvointiyhteiskunnat, ovatko ne edenneet hyvinvoinnin
kattavuudessa niin pitkälle, että järjestelmä ei enää kestä taloudellisesti ,
vaan joutuu toistuville rankoille
kulukuureille?
Kovaa ydintä yhteiskuntakehityksen kannalta edustavat
aneemiset työn tuottavuusluvut. Kaikkialla lännessä työn tuottavuus on
haasteiden edessä. Ne eivät suo hengähdysaikaa toteuttaa vakaata taloutta ja säällistä
yhteiskuntakehitystä.
Onko moderni maailma hallitsemattomuudessaan
tallonut läntisen liberaalidemokraattisen järjestelmän jalkoihinsa? Onko
meidän tyydyttävä sanomaan: aika aikaansa kutakin - kulttuurit nousevat,
kukoistavat ja sortuvat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti