Jokainen kirjoittamisen ja lukemisen
harrastaja on kiinnittänyt huomiota viime vuosina yleistyneeseen
klikkiotsikointiin. Klikkiotsikoinnilla tarkoitetaan yleensä yliampuvia
otsikoita. Helsingin Sanomat on tarttunut härkää sarvista ja ilmoittaa luopuvansa laadun nimissä
kyseenalaisista otsikkotyypeistä.
Tästä kertoo Hesarin päätoimittaja Erja Yläjärvi kolumnissaan 8.6.2025
”Helsingin sanomat luopuu klikkiotsikoista”. Hesari haluaa siis olla
suunnannäyttäjänä tällä laatuotsikoinnin saralla.
Lyhyesti sanottuna klikeillä
pyritään maksimoimaan lukijamäärillä arvioituna aiheen kiinnostavuudella. Yläjärvi korostaa, että lukijan huomion
herättäminen erilaisilla laadukkailla ja kekseliäillä otsikoinneilla on
vastakohta klikkausten itsetarkoituksellisille keinoille.
Kirjoitettuani 2196 blogikirjoitusta tunnen otsikoinnin
haasteet mitä perusteellisimmin, mutta ehkä hieman eri näkökulmasta kuin mitä
Yläjärvi toteaa. Hylkään jo varhaisessa vaiheessa klikkauksille altistavat
otsakkeet ja keskityn siihen, mikä antaisi pontta kirjoittajan omille kannanotoille.
Hyvän ja idearikkaan otsikon
löytäminen ilman tarkoitushakuista sensaatio-otsikointia on haastava tehtävä. Itse yritän löytää
tekstisisällöstä kokoavia ajatuksia. Aina niitä ei löydy ja silloin turvaudun kokonaisuutta
palvelevaan, hieman tylsän otsikon todistusvoimaan.
Yleensä erotetaan kaksi klikin päämuotoa,
mysteerit ja yliadjektiivit. Esimerkkejä
ensin mainitusta: jonkin kohteen
erinomaisuutta ylisanoin arvioitaessa ei
kerrota heti otsikossa, mistä on kysymys vaan käytetään kiertoilmaisua
”kaikkien tuntema loistohotelli” tai ”joukkueen ykköstykki maalasi tapansa
mukaan”. Lukijan annetaan pitkittyvästi odottaa, missä varsinainen pihvi tulee
julki tekstissä.
Esimerkkini ovat varsin siivoja, mutta antanevat oikean suunnan tarkemmalle tarkastetulle.
Ylisanoja
käytetään esimerkiksi käytettäessä ilmaisua ”kaikkien aikojen raivo repesi,
kun….” tai ilmaisua ”kerrankin hän onnistui….” korostamaan urheilijan (hieman
keskiarvoa suurempaa) taipumusta missata ratkaisevalla hetkellä. Tällainen
ajattelu tulee esille arkikielen käytössäkin varsinkin amerikkalaisilla: ”uskomattomin
temppu koskaan…” tai ”ikinä ei kipu ole ollut niin kovaa” tai ”olet kaikkien
mielestä sharmantein olento, jonka maa päällään kantaa”. Voisiko ajatella tosiaankin, että sanojen
vahventuminen otsikoinnissa on saanut tartunnan arkikielestä, jolloin otetaan
vapauksia määritettäessä jonkin asian tai kohteen laatua. Varmaankin
ajatellaan, että ihmiset tottuvat yli-ilmauksiin ottamatta huomioon, että
superlatiivit kuluvat käytössä. Mutta mitä sitten tapahtuu, kun ”kaunein
ikinä” tai ”infernaalinen melu” eivät enää
tehoa?
Joskus jokin sanominen jättää
asian ikään kuin lukijan päänvaivaksi. Tarkoitus on kertoa, että
jokin uhka toteutuu, jos tiettyä tahoa ei lakata uhmaamasta. Tällainen on Donald
Trumpin puolesta asetettu uhkaus, ”Trumpin kärsivällisyys alkaa pettämään”, jos
asiat eivät etene hänen haluamallaan tavalla.
Tarkoitus on käyttää itseään mahtavamman tahon valtaa. Uhkan asettaminen
presidentin välikappaleeksi lisää jännitysmomenttia.
Entä jos klikkaus (alkuperäisessä
tarkoituksessa) paljastaa jonkin
väärinkäytöksen tai puhdistaa ilmaa? Silloin ei kai ole kysymys klikkauksesta
lainkaan kirjoitukseni alussa esitetyssä mielessä.
Yläjärvi liittää klikkausten
suosion nousun digitaalisuuden läpimurtoon. Sosiaalisen median ja
digitaalisuuden läpimurto tapahtuivat suurin piirtein samaan aikaan 10 vuotta
sitten. Yläjärvi lienee oikeilla jäljillä.
Yläjärven Hesarille ja muulle
lehdistölle asettamasta vastuusta otsikoinnin ja itse myös itse tekstin
tervehdyttämiseksi ansaitsee kiitoksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti