Länsimaissa ei ole totuttu ajatukseen, että
valtionpäämiestasolla otetaan kantaa kaikkein populaareimpiin muotivirtauksiin,
mutta republikaani Dwight D. Eisenhower teki poikkeuksen ja otti jyrkän torjuvan
kannan siihen, mitä ajatteli tanssin nimeltä twist ilmaisevan. Twist levisi
kulovalkean tavoin Yhdysvalloista käsin ympäri
maailmaa 1960-luvun alussa. Eisenhower kohdisti twist-viestinsä sekä vanhoillisille että liberaaleille tahoille.
Eisenhowerin puheenvuoro sisältyi haastattelulausuntoon, jonka
hän loihe lausumaan twistin lyödessä läpi kaikenikäisten keskuudessa, mutta
aivan erityisesti nuoria aikuisia koskien.
Eisenhower muotoili twistin aiheuttaman pahennuksen tunteen seuraaviin
lauseisiin: "I have no objection
to the Twist as such. But it does represent some kind of change in our
standards. What has happened to our concepts of beauty and decency and
morality?"
No, siinä vanha
konservatiivi, juuri presidentintehtävistä vapautuneena, lausahti mistä
kiikastaa. Kysymys ei ollut tanssista sinänsä vaan sen edustamasta ”muutoksesta”,
vieraasta ajatteluttavasta amerikkalaiselle kulttuurille. Vähän samaan tapaan
kohdistuivat epäilyt hieman aiemmin myöskin rock´n rolliin. Kysymys oli Eisenhowerin
mielestä moraali- ja säädyllisyysstandardien pilkkaamisesta sekä ennen kaikkea –
niin oletan - amerikkalaisen unelman kauneuden vääristämisestä.
Mistä moinen
”liike”, jota kutsuttiin twistiksi juonsi juurensa? Siinähän ilmennettiin jokaisen
vapautta tanssia haluamallaan tavalla. Siinä
veivattiin, ”sahattiin” jaloin ja vapaasti liikkuvin käsin. Paremman puutteessa
voidaan puhua twististä myös ”vääntämisenä”. Se oli suosiossa aivan eri luokkaa
kuin muut kuusikymmentäluvulla nuorison suosimat tanssit. Twist edustaa tanssin
puolella jotain samaa kuin hippiliike yhteiskunnallisessa
kantaaottavuudessaan vähän myöhemmin 1960-luvun lopulla. Se on käsite, joka on
jäänyt elämään. Vieläkin puhutan twistaamisesta, kun kohdataan jokin uusi tanssi-ilmiö.
Joku osui
naulan kantaan sanoessaan, että twist ei olut periteinen paritanssi, jossa oltiin
kosketuksissa partneriin (tai liimauduttiin partneriin), vaan tanssi, jossa pidettiin
etäisyyttä kumppaniin. Molemmat osapuolet ikään kuin osallistuivat koreografian
toteuttamiseen joko standardin mukaisesti tai sitten itsenäisesti twist-kieltä muotoillen.
Twistissä oli ennen kaikkea kysymys säännöistä irtautuvien nuorten aikuisten ilmaisun vapauttamisesta.
Useimmilta
twist ei sujunut kovin luontevasti, mutta joiltakin se luisti todella seksikkäästi,
sanalla sanoen muistuttaen ajatuksellisesti paritanssia, jossa taitavimmat ottavat
tanssilavan hegemonian haltuunsa. Samalla tavalla parhaat twistaajat eivät
vääntäneet paikallaan vaan ottivat sen tilan, minkä itseilmaisu tarvitsi.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kuka oli ja on
Chubby Checker? Hän ei suinkaan keksinyt twistiä, kuten monet olettavat, mutta hän teki siitä
jättimäisen hitin, vieläpä kahteen kertaan. Hänen ensimmäinen onnistumisensa kappaleella
”The Twist” tapahtui vuoden 1960-liopulla. Toinen osui vuoden 1962 tammikuulle,
jolloin kappale kiilasi uudelleen numero ykköseksi suuren veden takana. Alun perin The Twistin levytti Hank Ballard
vuonna 1959, mutta se ei tärpännyt.
Chubby
Checkerin versio inspiroi monia taiteen aloja ottamaan siitä kaiken hyödyn,
elokuva mukaan lukien. Tässä vielä Checkerin muistelema reaktio Eisenhowerin tuomioon: "You
didn't have to be a great dancer to do the Twist. All you needed to do was a
few steps, a little imagination, and you were home."
Chubby Checkeristä
(nyt 83 vuotta) tuli uuden tanssin symboli, joka usein samaistetaan pelkästään häneen
- ja ainakin osin aiheesta. Hän jatkaa edelleen esiintymisiään ja onnistui
varhaiskaudellaan myös hittien teossa. Suurimpia menestyksiä olivat ”Let´s Twist Again” (vielä kerran twist) ja ”Limbo Rock”
(katsotaanpa, kuinka alhaalta rima alittaen voit mennä).
Rinnan
ylistysten kanssa saatiin kuulla myös arvostelua Eisenhowerin tapaan. Twististä
on todellakin moneen lähtöön. Sen historiallisen aseman ääripäät voisivat olla
seuraavat: vähättelevimmillään twististä voisi sanoa, että se oli vain rock´n rollin uusi läpimurto listojen huipulle.
Toisaalta voisi
sanoa, että twist oli yhdessä rock´n rollin ja hippiliikkeen kanssa osa jäljelle
jääneen patriarkaalisen yhteiskuntarakenteen murtumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti