lauantai 7. kesäkuuta 2025

Presidentti mollaa twistin

 


Länsimaissa ei ole totuttu ajatukseen, että valtionpäämiestasolla otetaan kantaa kaikkein populaareimpiin muotivirtauksiin, mutta republikaani Dwight D. Eisenhower teki poikkeuksen ja otti jyrkän torjuvan kannan siihen, mitä ajatteli tanssin nimeltä twist ilmaisevan. Twist levisi kulovalkean tavoin Yhdysvalloista käsin ympäri  maailmaa 1960-luvun alussa. Eisenhower kohdisti  twist-viestinsä  sekä vanhoillisille että liberaaleille tahoille.

Eisenhowerin puheenvuoro sisältyi haastattelulausuntoon, jonka hän loihe lausumaan twistin lyödessä läpi kaikenikäisten keskuudessa, mutta aivan erityisesti nuoria aikuisia koskien.

Eisenhower muotoili twistin aiheuttaman pahennuksen tunteen seuraaviin lauseisiin: "I have no objection to the Twist as such. But it does represent some kind of change in our standards. What has happened to our concepts of beauty and decency and morality?"

No, siinä vanha konservatiivi, juuri presidentintehtävistä vapautuneena, lausahti mistä kiikastaa. Kysymys ei ollut tanssista sinänsä vaan sen edustamasta ”muutoksesta”, vieraasta ajatteluttavasta amerikkalaiselle kulttuurille. Vähän samaan tapaan kohdistuivat epäilyt hieman aiemmin myöskin rock´n rolliin. Kysymys oli Eisenhowerin mielestä moraali- ja säädyllisyysstandardien pilkkaamisesta sekä ennen kaikkea – niin oletan - amerikkalaisen unelman kauneuden vääristämisestä.

Mistä moinen ”liike”, jota kutsuttiin twistiksi juonsi juurensa? Siinähän ilmennettiin jokaisen vapautta tanssia haluamallaan tavalla.  Siinä veivattiin, ”sahattiin” jaloin ja vapaasti liikkuvin käsin. Paremman puutteessa voidaan puhua twististä myös ”vääntämisenä”. Se oli suosiossa aivan eri luokkaa kuin muut kuusikymmentäluvulla nuorison suosimat tanssit. Twist edustaa tanssin puolella jotain samaa kuin hippiliike  yhteiskunnallisessa kantaaottavuudessaan vähän myöhemmin 1960-luvun lopulla. Se on käsite, joka on jäänyt elämään. Vieläkin puhutan twistaamisesta, kun kohdataan jokin uusi tanssi-ilmiö.

Joku osui naulan kantaan sanoessaan, että twist ei olut periteinen paritanssi, jossa oltiin kosketuksissa partneriin (tai liimauduttiin  partneriin), vaan tanssi, jossa pidettiin etäisyyttä kumppaniin. Molemmat osapuolet ikään kuin osallistuivat koreografian toteuttamiseen joko standardin mukaisesti tai sitten itsenäisesti twist-kieltä muotoillen. Twistissä oli ennen kaikkea kysymys säännöistä irtautuvien nuorten aikuisten  ilmaisun vapauttamisesta.  

Useimmilta twist ei sujunut kovin luontevasti, mutta joiltakin se luisti todella seksikkäästi, sanalla sanoen muistuttaen ajatuksellisesti paritanssia, jossa taitavimmat ottavat tanssilavan hegemonian haltuunsa. Samalla tavalla parhaat twistaajat eivät vääntäneet paikallaan vaan ottivat sen tilan, minkä itseilmaisu tarvitsi.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kuka oli ja on Chubby Checker? Hän ei suinkaan keksinyt twistiä, kuten  monet olettavat, mutta hän teki siitä jättimäisen hitin, vieläpä kahteen kertaan. Hänen ensimmäinen onnistumisensa kappaleella ”The Twist” tapahtui vuoden 1960-liopulla. Toinen osui vuoden 1962 tammikuulle, jolloin kappale kiilasi uudelleen numero ykköseksi suuren veden takana.  Alun perin The Twistin levytti Hank Ballard vuonna 1959, mutta se ei tärpännyt.

Chubby Checkerin versio inspiroi monia taiteen aloja ottamaan siitä kaiken hyödyn, elokuva mukaan lukien. Tässä vielä Checkerin  muistelema reaktio Eisenhowerin tuomioon: "You didn't have to be a great dancer to do the Twist. All you needed to do was a few steps, a little imagination, and you were home."

Chubby Checkeristä (nyt 83 vuotta) tuli uuden tanssin symboli, joka usein samaistetaan pelkästään häneen - ja ainakin osin aiheesta. Hän jatkaa edelleen esiintymisiään ja onnistui varhaiskaudellaan myös hittien teossa. Suurimpia menestyksiä olivat ”Let´s Twist  Again” (vielä kerran twist) ja ”Limbo Rock” (katsotaanpa, kuinka alhaalta rima alittaen voit mennä).

Rinnan ylistysten kanssa saatiin kuulla myös arvostelua Eisenhowerin tapaan. Twististä on todellakin moneen lähtöön. Sen historiallisen aseman ääripäät voisivat olla seuraavat: vähättelevimmillään twististä voisi sanoa, että  se oli vain rock´n rollin  uusi läpimurto listojen huipulle. 

Toisaalta voisi sanoa, että twist oli yhdessä rock´n rollin ja hippiliikkeen kanssa osa jäljelle jääneen patriarkaalisen yhteiskuntarakenteen murtumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti