keskiviikko 30. heinäkuuta 2025

Maailmanjärjestysten markkinat: kuka johtaa maailmaa? Osa 1

 


 Palaan jälleen koko ajan muuttuvaan maailmanpolitiikan ilmapiiriin, joka ilmenee joko satunnaisina tapahtumina, tarkoituksellisina operaatioina tai sitten ennalta arvaamattomina käänteinä suurvaltapolitiikan labyrinteissä.

Politiikan arvaajilla on nyt isot markkinat. Mitä epäjohdonmukaisemmalla tavalla elämä ajautuu perinteisistä uomistaan ulos, sitä herkemmin esitetään arvauksia kristallipallosta katsottuna.

:::::::::::::::::::::::::::::::

Hesarissa lehden Pekingin kirjeenvaihtaja Matilda Jokinen esitti minun mielipidekuosiini sopivan arvion maailmanpolitiikan tilasta. Kolumnissaan ”Kiinalla olisi hetki iskeä, mutta se ei voi” (29.7.2025) Jokinen esittää laajan kirjon eri lähteistä kerättyjä tietoja,  jotka kumulatiivisesti saattavat olla paras lähestymistapa nykyarvioiden   pohjaksi.

Lähestymistapa on oikea, jos sillä ymmärretään suurvaltojen keskinäisriippuvuutta. Eri suurvalloilla on erilaisia tarkoitusperiä, mutta ne joutuvat ottamaan  muiden suurvaltojen mielipiteet huomioon voidakseen operoida. Tähän sisältyy vaikeatulkintaisuus , joka tekee kolumnin otsakkeen perustelluksi. Tässä suurvalloiksi luetaan USA, Kiina, Venäjä ja EU. Heti toisen maailmansodan jälkeen korostui Yhdysvaltojen ylivoimainen asema maailmanpolitiikassa. Vasta pikku hiljaa pystyttiin puhumaan bipolaarisesta Venäjän so. Neuvostoliiton huomioivasta maailmanpolitiikasta. Amerikkalainen kenraali saattoi 1950-luvulla ylemmyydentuntoisesti sanoa, että jos Neuvostoliito aloittaa sodan, se tuhoutuu itse ennen kuin yö vaihtuu päiväksi.

Nyt aletaan olla sellaisessa tilanteessa, joka valitsi ensimmäisen maailmansodan aattona, ei ollut yhtä tai kahta suurvaltaa,  jotka olisivat voineet hallita, ”johtaa” maailmaa, vaan useita valtioiden muodostamia voimaryhmittymiä.

::::::::::::::::::::::::::::

Olen aiemmin kuvannut toisen maailmansodan jälkeistä tilannetta argumenteilla, joihin viittaan seuraavassa. Yhdysvaltain kongressin asettamassa ns. Paul Nitzen komiteatyössä vuodelta 1950 arvioidaan Yhdysvaltain asemaa silloiseen maailmanpoliittiseen ja strategiseen tilanteeseen peilaten, mutta samalla tulevaisuuteen suuntautuen.

Paul Nitzen mukaan Yhdysvallat tulisi pyrkiä hallitsemaan globaalia ympäristöä ”tukikohtaimperialismin” (oma käsitteeni) ja taloudellisen ylivoimansa avulla. Se rakensikin suunnitelmansa mukaisesti 1960-luvulle tultaessa yli tuhat sotilastukikohtaa ympäri maailmaa (nykyisin sillä on  noin 750 sotilastukikohtaa). Voimansa tunnossa se kävi leppymätöntä taistelua sosialismia vastaan. Ja kaikkeen tähän sillä oli varaa. Nitzen komitea tarjosi hyvän vastineen sijoitetuille dollareille: sen mukaan Yhdysvalloilla oli varaa pitää  yllä korkeaa ja koko ajan paranevaa elintasoa ja silti luoda maailman mahtavin sodankäyntikoneisto Neuvostoliiton asettamaa haastetta vastaan.

Yhdysvaltain edellä kuvattu panostus sotilaallisen voiman lisäämiseen vapautti Länsi-Euroopan voimavarat hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen turvaamiseen. Nyt on todettu, että panostukset puolustukseen ovat olleet liian vähäiset ja Eurooppaa uhkaa sotilaallisen voiman vuosia jatkuneen alimitoittamisen seuraukset.

Jo tuolloin siis ratkaistiin Länsi-Euroopan rooli hyvinvoivien kansalaisten maanosana mm. Marshall-avun (so. amerikkalaisten) ansiosta. Siitä myös käynnistyi Euroopan sotilaallinen riippuvuus  Yhdysvalloista, joka nyt on kovasti esillä USA:n halutessa vähentää tukea ja Euroopan rimpuillessa puolustuksensa – nyt jo unholaan painuvan - ”kahden prosentin säännön” kanssa. Toisaalta olen nähnyt USA:n rahoittaman varustautumisen siten, että Yhdysvallat rakensi tietoisesti  oman puolustuksensa  eturintaman Eurooppaan. Sitä ei siihen pakottanut mikään ulkoinen voima.

Vuosikymmenien kuluessa  Yhdysvaltain mahti on pikku hiljaa murentunut  eikä Yhdysvalloilla ole enää varaa asetettuun  nitzeläiseen tehtävään. Yhdysvallat on velkaantunut kymmenien vuosien ajan. Se painostaa Natoa sisäisesti lisäämään puolustuksensa rahoituksen vähintään kaksinkertaiseksi. Saman aikaan suurvaltojen voimasuhteiden muutokset ovat asettaneet uusia haasteita. On edetty kaksinapaisesta maailmankuvasta yksinapaisuuden kautta moninapaisuuteen.

Yhdysvaltojen sisäisessä resurssikilpailussa tilanne on johtanut republikaanien hallituskaudella budjettien repeämiseen ja demokraattien kaudella  valtion velkaantumisen maltillistumiseen päinvastoin kuin puolueiden tavoiteohjelmissa sanotaan. Donald Trumpin kaudella republikaanien velkavetoisuus jatkuu entiseen malliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti