Vuosien ajan Naton kannatus Suomessa pysytteli 20 ja 30 prosentin
vaiheilla, kunnes Venäjän mistään piittaamaton hyökkäys Ukrainan kimppuun helmikuussa
2022 käänsi suomalaisten mielipiteen ”yhdessä yössä” Naton kannalle. Eduskunta
oli Natoon liittymisen kannalla murskaavasti 188-8. Huomasin olleeni
poliittisesti minulle vieraassa seurassa. Mutta minkäs mahdat!
Maailmanjärjestysten keskinäisessä kilvoittelussa Suomi
liittyi peruuttamattoman tuntuisesti länteen ja
tarkemmin USA-johtoiseen maailmanjärjestykseen. Kysymyksessä ei ollut
mikään jyrkkä paradigman muutos politiikassa, vaan aiemman kehityksen mukainen johdonmukainen
siirtymä läntiseen leiriin ja USA:n liittolaiseksi.
Selvää on, että Suomi koetaan Venäjällä nykyisen putinilaisen
maailmanjärjestyksen tarkoittamassa
mielessä joko viholliseksi tai ainakin
Naton eteentyönnetyksi tukikohdaksi,
joka tapauksessa uhkaavaksi Venäjän
etuja vaarantavaksi toimijaksi. Voidaan tietysti pohtia vaihtoehtoa, jossa
Suomi olisi pysytellyt sotilasliittojen ulkopuolella. Venäjän johto kyseli: ”Miksi
liityitte Natoon? Teitä ei olisi uhannut mikään”. Tätä Venäjän johtokaksikko
Putin-Lavrov olisi voinut kysyä itseltään. Vai olivatko he kerrankin
rehellisiä?
Suomen Natoon liittyminen tapahtui kriittisesti arvioiden hätäisten
johtopäätösten seurauksena. Toki pidempi punninta eri vaihtoehtojen välillä
olisi johtanut suurella todennäköisyydellä joka tapauksessa nähtyyn lopputulemaan, mutta rehellisesti arvioiden
olisin itse punninnut vielä vaihtoehtoa, jossa Nato-optiota olisi jatkettu sitä
täydentäen ja monipuolistaen. Missään tapauksessa myöskään neutraliteetti ei ole
kansainvälisessä politikassa hukattu voimavara, vaikka se koetaan nyt
epämuodikkaaksi.
Paljon on spekuloitu, mikä oli presidentti Niinistön
perimmäinen kanta Natoon liittymiseen. Jarrutteliko hän? Olen itse ymmärtänyt
presidentin kannanmuodostuksen niin, että polku Natoon oli Niinistölle kivinen
ja mutkainen. Vasta vaikuttajayksilöiden ja kansan suuren enemmistön
kääntyminen Naton kannalle sai hänet luopumaan empimisestään. Olisin itse
suonut hänen jatkavan fundeeraustaan
kauemmin Venäjä-politiikan johtotähtenä.
Jos oli Niinistö Nato-prosessin jarrumies, niin sitäkin
innokkaampia olivat pääministeri Marin ja tuleva presidentti Alexander Stubb.
Tavataan sanoa, että Suomella on ollut hyvä herraonni. Jää
nähtäväksi, miten varovaisen ja viipyilevän
Niinistön korvautuminen rohkealla Alexander Stubbilla muuttaa Suomen
ulkopoliittista linjaa. Sisältyykö nykyisen linjaan riskiä (”drooniriskiä”)
esim. kilpavarustelussa pärjäämisen/pärjäämättömyyden vuoksi.
Venäjä on osoittautunut raadollisesti ja häikäilemättömästi omista
eduistaan kiinni pitäväksi suurvallaksi, joka tavoittelee ekspansiivisesti omaa
putinilaista maailmanjärjestystä. Välittömäksi etupiirikseen se lukee entiset neuvostotasavallat
ja toissijaisiksi vanhan itäblokin valtiot, mutta laajempiakaan ulottuvuuksia eli maailmajärjestystavoitteita ei voida ei
voida sulkea pois.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Yhdeksänkymmentäluvun suuntaa hakevien maailmanjärjestysten jälkeen
geopoliittinen asetelma on vakiintumassa useamman suurvaltaryhmittymän jakamaksi maailmanjärjestykseksi,
jossa haetaan asemia maailman johtajuutta tavoitellen. Uudenlainen kilpailu käydään
Yhdysvaltain, Kiinan, Venäjän ja
Euroopan välillä. Kehittyvät valtiot vasta hakevat asemia joko jonkin
tahon liittolaisena tai sitten itsenäisenä yhteenliittymänä (vrt. Brics).
Toinen näkemys voisi olla, että geopoliittinen tilanne kaventuu pikkunäppäräksi ja ambivalentiksi diilipolitiikaksi.
Enää maailmanjärjestyksiä ei voida lukea itseään toteuttaviksi suuriksi
suunnitelmiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti