Viime aikoina on asetettu
kyseenalaiseksi valtion rooli taloudellisen kasvun dynamona.
Viimeisimmässä T&Y -lehdessä 3/2025 on tarkasteltu talouden isoa kuvaa ja
siinä vaikuttavia voimia. Angloamerikkalaisessa maailmassa instituutiot (pysyviksi
tarkoitetut organisaatiot) alkoivat kehittyä 1600-luvulla. Ne mahdollistivat pitkäjänteisen talouskasvun
edellytykset. Lähtökohtana on luottamus keskeisten (valtiollisten) toimijoiden kesken.
Tältä pohjalta syntynyt talouskasvu vahvistaa innovointia ja investointeja. Pohjoismaissa
em. rakenteen perusta on hyvin vahva. Se on taannut niiden menestyksen talouden
kilpailussa.
Luottamuksen rakoilu toisaalta saattaa edistää talouden
romahtamista. Kokemus on osoittanut, että romahduksen ja säällisen kehityksen
ero ei ole suuri, joten talouden vakauden puolesta on kannattanut taistella.
T&Y-lehdessä
3/2025 annetaan runsaasti palstatilaa taloustieteen nobelisti Daron
Acemoglulle. Syystäkin. Hän lienee eniten lainattuja taloustieteen guruja
maailmassa. Poimin hänen haastattelustaan avainkohtia tähän kirjotukseen ja
yritän avata niitä. Toisaalta hän edustaa valtavirrasta osin poikkeavaa
taloustieteellistä ajattelua ja tarjoaa siten haasteen valtavirta-ajattelulle.
Yhdysvaltain talouden luvut ovat pesseet Euroopan vastaavat
vuoden 2008 jälkeen. Aiemmin tämä ero perustui siihen, että amerikkalaiset
tekivät enemmän töitä, mutta nyt Yhdysvallat on kirinyt ohi myös työn
tuottavuudessa. Maailman viisi arvokkainta yritystä ovat kaikki
yhdysvaltalaisia. Euroopan paras (SAP) löytyy sijalta 33. Yhdysvaltain
vahvuutta voidaan Acemoglunkin mielestä todistella useilla eri mittareilla.
Näitä ovat suuri yhtenäinen markkina-alue, nopea reagointi kriiseihin, korkean
teknologian saama vahva asema, yrittäjämyönteisyys, sääntelyn keveys
erityisesti teknologia-alalla ja tekoälyn potentiaaliset kasvumahdollisuudet. Acemoglu
kuitenkin haastaa tämän melko suoraviivaisen ajattelun. Hän väittää, että
Yhdysvalloilla ei mene tosiasiassa niin hyvin kuin luvut osoittavat.
Esimerkiksi tekoälyn näkymät ovat Acemoglun mielestä odotuksiin nähden ylimitoitetut. Toinen
merkittävä epävarmuus liittyy instituutioiden tilaan. Ne ovat ennennäkemättömän
heikkouden tilassa. Tästä kehityksestä Donald Trump on keskeisesti vastuussa
leikkaus- ja alasajopolitiikallaan. Pääsyynä on presidentin halu keskittää valtaa
itselleen. Kaiken tämän seurauksena, toteaa Acemoglu, hallinnon
valvontajärjestelmät (esim. korruption valvonta) ovat heikossa kunnossa.
Acemoglun kokonaisarvio on hyytävä: ”Yhdysvallat on
kokonaisuutena menossa perustavanlaatuisesti väärään suuntaan”.
Eritellessään tarkemmin Donald Trumpin kaudella
tapahtunutta, on hän yhtä ymmällä kuin minäkin. Mikä Yhdysvaltoihin (Trumpiin) on mennyt? Acemogly pelkistää: Trumpin
toisella kaudella ennenkuulumattomista asioista on tehty normaaleja.
Acemogly toteaa kuivasti, että 2000-luvun alussa ei olisi voinut kuvitella,
että tapahtuisi mitään tällaista. Siis että - esimerkinomaisesti - presidentti
lähettää isoihin kaupunkeihin kansalliskaartin joukkoja ilman, että siihen on mitään
erityistä syytä. Minusta näyttää siltä, että tarkoitus on saada asiat
näyttämään siltä, että demokraattijohtoisissa kaupungeissa vallitsee sekasorto
ja poikkeusolosuhteet. Tarvitaan poikkeusolojen presidentti Donald Trump
palauttamaan kuri ja järjestys. Kun muut valtiot taistelevat ulkoisia vihollisia
vastaan, rakentaa Trump sodanomaisen tilanteen Yhdysvaltain sisälle.
Samasta syystä kuin oligarkit tukevat Vladimir Putinia,
Yhdysvaltain omat oligarkit tukevat Trumpia. Kummassakaan maassa rikkailla
yritysjohtajilla ei ole varaa olla pois Trumpin (Putinin) luomilta
poliittisilta markkinoilta. Valta turmelee ja iso valta turmelee nopeasti.
Tullipolitiikka, vasemmistolaisiksi tulkittujen yliopistojen heikentäminen, tutkimusrahojen
leikkaukset, keskuspankin itsenäisyyden haastaminen ja lukemattomat muut asiat ovat
kaikki samaa suuren johtajan vallan kasvattamisen logiikkaa. Acemoglun mielestä
- taloustieteen näkökulmasta - Trumpin temput ovat ”älyvapaita”. Mutta eihän
Trumpin tarkoituksena olekaan kasvattaa taloutta, vaan luoda ”uudenlainen keisarillisen
presidenttiyden järjestelmä”, toteaa Acemoglu. Trumpin ailahteleva
luonteenlaatu ja herkkähipiäisyys tukevat mielivaltaisia ja hetken kuluttua
peruttavia päätöksiä kerta toisensa jälkeen.
Acemoglu näkee Euroopan tilanteen monia muita
asiantuntijoita lupaavampana. Erityisesti Pohjoismaiden roolin hän näkee
monessa suhteessa toimivana: tasapaino valtion ja yhteiskunnan välillä on vakaa,
mikä lupaa hyviä edellytyksiä talouskasvulle. Yksityiskohtiin mentäessä
eroja toki syntyy Pohjoismaiden ja
muiden maiden välille suuntaan jos
toiseenkin. Tällaisena Acemoglu mainitsee digitekniikan, jossa Pohjoismailla
ja koko Euroopalla - saavutusten ohella
– on melkoisesti kirittävää. Euroopan vahvuuksina Acemoglu näkee
viestintäteknologian, avaruusteknologian ja terveysteknologian. Erikseen on sitten
huomioitava sääntely, jossa vallitsee tasapainoa hakeva tilanne Euroopan ja
erityisesti Yhdysvaltain suuryritysten välillä. Juuri digitaaliteknologian sääntelyero,
Euroopan tiukemman ja Yhdysvaltain väljemmän sääntelyn välillä, toimii
Yhdysvaltain eduksi tuloksia mitattaessa. Tästä johtuen yksityisen suojan
sääntely on Yhdysvalloissa paljon löysempää. Digitaalisen sektorin ulkopuolella
Acemoglu ei näe oleellisia sääntelyeroja vanhan ja uuden mantereen välillä.
Acemoglu näkee keskeisenä kehittämiskohteina Euroopan oman
teknologiakeskuksen (tai teknologiakeskusten) rakentamisen ja toisena asiana
sosiaalisen median haittavaikutusten torjunnan tehokkaan säätelyn avulla.
Esimerkkinä voisi olla valtioyhteistyön avulla luotu ”piilaakso”.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Otan vielä esille joitakin nostoja Acemoglun haastattelusta:
Acemoglu liputtaa yhtenäisemmän talouspolitiikan puolesta
Euroopassa. Hän haikailee liittovaltion perään.
Eurooppa on reagoinut hitaammin kriiseihin (finanssikriisi,
koronapandemia), jotka ovat olleet sille kriittinen haaste. Juurisyy tähän on
Euroopan jakautuminen kahteenkymmeneenseitsemään talousalueeseen, kun Yhdysvallat muodostaa
yhden alueen.
Acemoglu ihailee Pohjoismaita. Niiltä hän vaatii hyvää
tarkoittaen suurempia investointeja it-sektoriin ja tutkimukseen, kuten moni
taloustieteilijä on suositellut aiemmin. Sen sijaan korkeaa verotusta hän ei
pidä ongelmana. Maahanmuuttoa Acemoglu
pitää kannatettavana, mutta huomioi kansalaisten vastareaktion
mahdollisuuden. On pidettävä huolta, etteivät maahanmuuttajat perusta omia
kupliaan, kuten Ruotsissa on tapahtunut.
Acemoglu ihmettelee, miksei Yhdysvallat ole jo romahtanut,
mutta pitää romahdusta ilmeisesti kiveen
hakattuna. Kirjassaan ”Kapea käytävä” Acemoglu toivoo kompromissia eri
tavoitteiden välillä. Kiinalle ei voi sanoa kategorisesti EI tai Kyllä. Täytyy
löytyä tapa, jossa länsimaat yhtä aikaa tunnustavat Kiinan valtiollisen
itsemääräämisoikeuden, mutta eivät kuitenkaan sen tapaa sortaa omia kansalaisiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti