maanantai 5. helmikuuta 2024

Ideologiaa ja rock and rollia

 


 Jari Tervon dokumenttisarjan ”Kun Suomi muuttui – levottomat ajat 1961-1981”,  jaksossa 5/10  ”Jakolinjoja ja rokkenrollia 1969-1971” perehdytään ankaran ideologiseen vastakkainasetteluun ja Rock and Rollin myöhäisen läpimurtoon Suomessa. Siinä ohessa käydään kuussa.

Kuulento tapahtui heinäkuussa 1969. John F. Kennedyn asettama tavoite 1960-luvun alussa lähettää vuosikymmenen loppuun mennessä ihminen kuuhun ja turvallisesti takaisin maahan oli täyttynyt juuri ja juuri. Olin sen kesän silloisen TVH:n tienkunnostuksen aputöissä. Kuualuksen laskeutuminen tapahtui virallisten tietojen mukaan sunnuntaina 20.7.1969 klo 22.18. Ajan määritys tapahtuu oman prokollansa mukaan. Ylen tiloihin oli pystytetty ”kuustudio”,  jossa enemmän tai vähemmän asiaa tuntevat oppineet kertoivat, mitä oli tapahtumassa. Silloin näimme tuon ihmeen tapahtuvan: Neil Armstrong laskeutui kuun pinnalle suorassa lähetyksessä.

Kuustudion kello näytti 5 tunnin aikaeroa Helsingin ja Houstonin välillä.

Venäläiset, jotka johtivat avaruuden valloituksesta käytyä kilpailua aina 1960-luvun puoleen väliin saakka kärsivät kirvelevän tappion. Muistan, kuinka kaskun mukaan neuvostoliittolainen politrukki oli noina aikoina pitämässä puhetta tšekkoslovakialaisella työpaikalla tyyliin ”neuvostoliittolaiset ovat johdossa kaikilla elämänalueilla. Pian he lentävät kuuhun”, jolloin takapenkiltä kuului toiveikas huokaus: ”Kaikkiko?”

TV:n kautta saimme tietenkin näkymän myös kotimaan arkeen: ympäristöasiat nousivat huomion kohteeksi,  Pihtiputaalla surmattiin neljä poliisia maaseudun elinehtojen romahduksen seurauksena ja politiikan näköradiossa väännettiin Vennamon kehittämän talonpojan tappolinjan oikeutuksesta erityisesti vuosina 1969-70. Muutos vaikutti koko Suomen elinolosuhteisiin. Väkiluku kääntyi laskuun! SMP ponkaisi 18 (+ 17) kansanedustajalla keskisuureksi puolueeksi.

Hymy-lehti ja Vennamo kävivät käsikädessä kohti ankeaa tulevaisuutta väylällä, joka oli katettu ihmisten hädällä ja vennamolaisella populismilla, ja jota täydensi Hymyn sensaatiokirjoittelu rötösherroineen ja ongelmien tahallisine yksinkertaistuksineen.

Vennamon ja Hymy-lehden mankelissa ulko- ja turvallisuuspoliittisia aiheita ei juuri ollut esillä.  Oltiin ”pienen ihmisen” asialla tai valtaansa väärinkäyttävän eliitin kimpussa.

::::::::::::::::::::::::::::::::

Yllättävä teema ainakin tämän blogin kirjoittajan mielestä on AKS:n vanhojen jäsenten nostaminen dokumentissa vaikutusvaltaiseksi voimaksi Suomen yhteiskuntaelämässä vielä 1960-luvun lopulla. Ei voi tosin kieltää, etteivätkö yksittäiset AKS:n jäsenet päässeet huomattaviin asemiin sodanjälkeisessä Suomessa, mutta Voidaanko Kekkosen presidenttikausia selittää eduilla, jotka kumpusivat  kuulumisesta Seuraan 1930-luvulla.  Onko vanhoille AKS:ään kuuluneille ollut hyötyä Seuraan kuulumisesta vielä 1960-luvun lopulla vai rakensivatko he menestyksensä oman kyvykkyytensä varaan. Eiköhän Kekkonen saavuttanut asemansa AKS-leimasta huolimatta pikemminkin kuin Seuraan kuulumisen ansiosta?

Samalla tavalla on ihmetelty ns. taistolaisten saavuttamia asemia vielä sen jälkeen, kun taistolaisuus liikkeenä lopahti. Näkisin, että taistolaiset ovat pääsääntöisesti ansainneet asemansa, vaikka itse liike on ollut syytösten kohteena monta kertaa. Eikö tässäkin tapauksessa  kysymys ole ensisijaisesti osaamisesta ja kyvyistä kuin vanhoista suhteista.

1960-luvun lopun ja 1970-luvun radikalismia käsitellessään Tervo turvautuu yksinkertaistuksiin, joita ei voi purematta niellä. Tervo jakaa populismin kahtia, toisaalta Neuvostoliittoa sympatisoivaan äärivasemmistolaiseen taistolaiseen radikalismiin ja toisaalta oikeistolaiseen radikalismiin ja populismiin. Vasemmistolainen radikalismi oli Tervon mielestä Neuvostoliiton erityisessä suojeluksessa, jolloin sitä piti suvaita. Oikeistolaiseen populistiin taas lyötiin Tervon mielestä leima, joka tehokkaasti esti etenemisen johtaviin tehtäviin.

Käsitteet äärioikeistolainen ja fasisti olivat leimakirveitä, joiden käytössä kunnostautui erityisesti presidentti Kekkonen, joka nuoruudessaan oli kiihkeä oikeistoradikaali. Tervon mukaan Suomessa oli käytössä sama ”poliittinen sanakirja” kuin Neuvostoliitossa. Nykyinen Venäjän käyttämä fasismiargumentti on rohkeasti arvioiden yhteydessä Kekkosen käyttämiin propagandailmaisuihin.

Fasistiksi ja äärioikeistolaiseksi nimitykseen riitti, kun arvosteli Kekkosen idänpolitiikkaa. Näistä käsitteistä voidaan johtaa käsite ”neuvostovastainen”, joka merkitsi kelpaamattomuutta korkeisiin tehtäviin.

:::::::::::::::::::::::::::::

Ruisrock perustettiin vuonna 1970. Osin sen seurauksena suomalainen rock kansainvälistyi. Kun Suomessa puhutaan käsitteestä rock, näyttää se Tervon ja Vilkon mielestä pitävän sisällään myös sellaiset artistit kuin Danny (”käännöspopin kuningas”)  ja Irwin Goodman (Irwinin sävellykset, Vexi Salmen sanoitukset), jotka minusta ovat lähinnä iskelmälaulajia. Minä käsitän rockin paljon tiukkarajaisemmin. Vain oikeastaan ”kitarayhtyeiden” musiikki , heavy rock ja progressiivinen rock sekä jokin osuus käännöspiiseitä voidaan selkeästi lukea rockin piiriin. Rajatapauksia on runsaasti ja määrittelykysymykset ovat hankalia. Pitääkö määritys sisällään vanhan rock and rollin vai vain sen muotiin tulleen vanhojen standardien ”uuskäytön” 1960-luvulta lähtien?

Kiinnostus huumeisiin nousi päivän puheenaiheeksi. Niiden kokeilusta ja käytöstä tuli muotia. Huumeiden käyttö ei kuitenkaan laajentunut meillä epidemiaksi saakka. Yhtenä osana tätä kaikkea, hippi(e))kulttuuri ainakin muotimielessä omaksuttiin tunnuksineen Suomessa ensimmäistä kertaa Ruisrockin mukana. Elämäntapaintiaaneja oli kuitenkin harvakseltaan. Vähitellen hippiekäsitteestä tuli maailmalla yleiskäsite vähän, kuten käsitteestä ”Mafia”. Sen käyttöä laajennettiin pehmeäreunaisesti kattamaan lähes kaikkea vastakulttuuriin  kuulumista.

Tapojen vapautuminen  tai löystyminen oli leimaa-antavaa 1970-luvulla. Tartuttiin aiemmin intiimeiksi koettuihin asioihin. Voidakseen toteuttaa itseään vapaasti, joutuivat monet lähtemään Ruotsiin. Aina eivät  läheiset tai yhteiskunta ehtineet väliin: ilmeni itsetuhoista käyttäytymistä.

Abortti sosiaalisin perustein sallittiin vuonna 1970. Muitakin vastaavia lainsäädäntöuudistuksia tehtiin.

Keväällä 1972 hallitus kaatui. Pitkäjänteisen yhteiskuntapolitiikan harjoittaminen oli tuohon aikaan mahdotonta: hallitusten keski-ikä oli yksi vuosi.

Suomessa poliittisideologinen vastakkainasettelu oli poikkeuksellisen voimakas. Mikä tähän johti? No, ihmiset ja ihmisten elämänkokemukset. Esimerkiksi Kouvolan ennätysmäistä antikommunismia selitettiin suurella määrällä Karjalan evakoita ja varuskuntakaupungilla.

Metalliliiton seitsemän viikkoa pitkä lakko osoitti ideologisten erojen sovittamattomuuden. Työnantajien ja työntekijöiden ristiriidan lisäksi oli kysymys sosiaalidemokraattien ja kommunistien välisestä luokkaristiriidasta. Käyttöönotettujen tupojen tekeminen muodostui sovinnon kannalta erittäin merkitykselliseksi. Muitakin rintamia oli: SMP-johtoinen populistinen politiikka ei lopulta edennyt Suomessa, vaan perinteinen tapa tehdä politiikka jäi monien vaiheiden jälkeen vallitsevaksi.

Taistolaisuuden lisäksi Suomea heilutti 1970-luvun alussa  paljon isompi voima, Neuvostoliitto. Taistolaisuuden ja Neuvostoliiton hyväksi toimimisen väliin ei ole syytä vetää suoralta kädeltä yhtäläisyysmerkkejä. Monet tahot Neuvostoliitossa pitivät äärivasemmistolaista nuorisoliikettä pelkkänä kapitalismin pahoinvointina, johon ei kannattanut tuhlata ruutia Näin etenkin Länsi-Euroopan osalta.

Asiantuntijana käytetty Tapio Bergholm näkee vennamolaisuuden suuremmaksi vaikuttajaksi Suomessa   kuin taistolaisuuden. Olen samaa mieltä. Neuvostoliiton suurlähettilään Aleksei Beljakovin yritys saada 1970-luvun alussa lakkojen avulla aikaiseksi vallankumouksellinen tilanne törmäsi suomalaiseen konsensukseen. Sitä paitsi Neuvostoliitolle oli tärkeämpää säilyttää hyvät suhteet Suomeen kuin ylläpitää jatkuvaa jännitettä. Oletukseni on, että Beljakovilla oli Neuvostoliiton johdon suostumus yritykselleen, mutta ei suostumusta hyväksyä epäonnistuminen. Beljakov (jota Tervon  dokumentissa ei mainita kertaakaan) ei saanut riittävää kannatusta toimilleen edes omiensa keskuudessa sai lähteä Suomesta.

Tässä kohtaa Jari Tervo sortuu asenteellisuuteen ja antaa ymmärtää taistolaisten vauhdin vain lisääntyneen 1970-luvun kuluessa. Minusta taas näytti aikalaisopiskelijana (opiskelin vuodesta 1971 alkaen Jyväskylän yliopistossa), että jo vuosien 1972-75 tienoilla taistolaisten pyrintö hiipui, ei niin, että taistolaiset kärkipoliitikot olisivat hellittäneet vaan siksi, että suuret massat eivät enää jaksaneet innostua aatteesta.

 Tervo kiistää taistolaisuuden hiipumisen jyrkkään sävyyn vuodesta 1972 lähtien. Päinvastoin hän väittää vauhdin vain kiihtyneen ja käyttää perusteena seuraavaa argumenttia: ”Opiskelijanuoriso liittyi taistolaisiin sankoin joukoin. He vaativat vallankumousta yliopistoihin”. Näin siis Tervo sormeaan heristäen. Taistolaiset olivat niin pieni joukko kokonaisopiskelijamäärästä, että heillä ei ollut tarvittavaa vallankumouksellista voimaa. Näin suoraviivaisesti en tapahtunutta kehitystä näe. Mielestäni opiskelijat olivat alusta pitäen taistolaisliikkeen kantava voima. Taistolaiset eivät onnistuneet saamaan tehtaiden työväkeä aidosti yhteiseen rintamaan opiskelijoiden kanssa, vaikka yrittivät sitä. Työväen etujärjestöt olivat kyllä kohteliaita, mutta heille riitti omien palkkojen puolesta taisteleminen. Solidaarisuus ei ollut niin vahvaa kuin siitä kuviteltiin

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti