perjantai 2. toukokuuta 2025

Luottamus Naton turvatakuihin horjuu

 


 

Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan tuore  arvo- ja asennetutkimus kertoo suomalaisten luottamuksen Naton turvatakuisiin heikentyneen selvästi. Tulokset perustuvat yli 2000 ihmisen vastauksiin.  Vastaukset  kerättiin maalisuussa 2025. Ei ole sattuma, että tällainen tulos tulee julki  Donald Trumpin toisen presidenttikauden aikana. Sen verran kaoottista on Trumpin ”maailmanjohtaminen” ollut. On seurannut uskomattomia äkkikäännöksiä yksi toisensa perään. Ei ihme, että Suomessakin on reagoitui hämmentyneesti epäillen Yhdysvaltain kykyyn toimia turvallisuuden takaajana. Samalla Naton artiklan viisi turvatakuut ovat rapautumassa.

Turvallisuuden kaksi pilaria ovat Nato ja Yhdysvaltain kanssa tehty DCA-sopimus. Monen mielestä DCA on rakennettu Naton aukkojen (heikkouksien) korjaamiseksi.  Juuri nyt tuore raportti kertoo, että luottamus Natoon on heikompi kuin koskaan sitten jäsenyyden hakemisen.

Vain kolmasosa Evan tutkimukseen vastaajista uskoo, että turvatakuut muodostavat  tarvittavan pelotteen mahdollista vihollisen uhkaa vastaan. Syksyyn 2023 verrattuna pelotevaikutus on pudonnut 21 prosenttia. Natoon suomalaisten suhtautuminen on säilynyt vielä kohtuullisen vahvana. Nato- jäsenyyttä kannattaa  66 prosenttia vastanneista. Kannatus on kuitenkin pudonnut lyhyessä ajassa  viidellä prosenttiyksiköllä ja on nyt alimmillaan sitten jäsenyyden hakemisen  toukokuussa 2022. Trumpin alun perin esittämä vaatimus nostaa puolustusbudjetti kaikkien jäsenmaiden osalta kahteen prosenttiin on vaihtunut kolmeen, kolmeen puoleen ja jopa viiteen prosenttiin puolustusmenojen nousuvoimaan. Syntyy  vaikutelma liki kiristyksen luonteisesta tilasta. Korotetut vaatimukset luovat helposti  vaikutelman, että turvatakuista halutaan livetä, onhan vaatimus esimeriksi viidestä prosentista täysin kohtuuton. Puolustuksen voi katsoa jäävän pelkästään jäsenmaan omaksi  huoleksi. Eihän tässä näin pitänyt käydä.

Ne, jotka aiemmin laskivat Yhdysvaltain toimimisen maailmalla turvallisuuspoliisina ovat saanet luvan pettyä . Yhdysvaltain kyky puolustaa alati ”oikeita arvoja” on monen mielestä romahtanut. Koko läntinen puolustusrakennelma horjuu.

Aiemmin laskettiin paljolti Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyön vaaraa ja esimerkiksi Joe Bidenin kanssa neuvoteltaessa.  Yhteistyövakuuttelusta kasvoi miltei uskonvarainen hokema. Nyt tämäkin mittari on pahasti punaisella.

Oma uskoni Naton pelastusanomaa kohtaan horjui jo 10 vuotta sitten. Seuraavassa lainaan omaa blogikirjoitustani vuodelta 2016 (”Viides artikla ja Nato-selvitys”), tarkemmin päivättynä 4.5.2016.

Kirjoituksessani viitataan juuri silloin ajankohtaiseen ja arvovaltaiseen Nato-selvitykseen (selvittäjät: Berquist, Heisbourg, Nyberg, Tiilikainen).

Kas tässä ”uskoni laatu” Natoon vuonna 2016:

(lainaus alkaa)

Monet ovat kiittäneet tuoretta Nato-selvitystä perinpohjaisuudesta. Kiinnitän seuraavassa huomion siihen, miten selvittäjät ( Berquist, Heisbourg, Nyberg, Tiilikainen) suhtautuvat Nato-sopimuksen viidenteen artiklaan. Siitä avautuu joitakin mielenkiintoisia näkymiä tekijöiden ajatusmaailmaan.

Nato-selvittäjät kiittelevät viidettä artiklaa sen yksiselitteisestä lähestymistavasta: ”kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta”. Sitten tulee mielestäni erittäin tärkeä lause. Selvityksessä nimittäin todetaan, että ”sopimus on vähemmän selkeä sen suhteen, kuinka pakollista avun tarjoaminen on”. Siihen loppuu yksiselitteisyys. Aiheen erittely jätetään tähän, vaikka se mielestäni olisi ansainnut paljon tarkemman analyysin. Mitä viidennessä artiklassa sanotaan (sanamuodosta vastaa: Suomen erityisedustusto Natossa)?

”Pohjois-Atlantin sopimus sitoo Naton jäsenmaat yhteistyöhön ja keskinäiseen avunantoon tilanteessa, jossa yhteen tai useampaan jäsenmaahan kohdistuu hyökkäys. Artikla 5:n nojalla kukin jäsenmaa sitoutuu auttamaan hyökkäyksen kohteeksi joutunutta liittolaista ”tarpeellisiksi katsomillaan keinoilla”. Tällaisia voivat sotilaallisten keinojen ohella olla poliittiset toimenpiteet, joilla painostettaisiin uhkaavaa valtiota muuttamaan politiikkaansa. Kukin jäsenmaa päättää itsenäisesti ja kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti antamansa avun luonteen ja laajuuden”.

Ei ihme, että selvittäjät näkevät viidennen artiklan avuntarjoamisaspektin ”vähemmän selkeänä”. Apua koskevassa osuudessahan todetaan, että jäsenmaat auttavat pulaan joutunutta ”tarpeellisiksi katsomillaan keinoilla”. Tämän epämääräisemmin asiaa ei voi ilmaista. Jäsenmaat käytännössä ratkaisevat asian täysin itsenäisesti oman kulloisenkin poliittisen tilanteensa näkökulmasta.

Puutun asiaan, koska viides artikla nähdään usein hyvin kategorisena avustamispykälänä. Olen jopa pannut merkille, kuinka koko Nato-kysymys kulminoituu tähän pykälään, ilman että eritellään tosiasiallisia keskinäisen avun vaikutuksia. Annetaan kuva, että viides artikla hoitaa pulmat ja oma ahdistava painolasti siirtyy ainakin osittain joidenkin muiden harteille. Asia lienee juuri päinvastoin: viidennen pykälän soveltamisesta ne haasteet vasta alkavatkin. Nato-maat eivät muodosta yhtenäistä blokkia, vaan laajenemisen myötä mukaan on tullut hyvin monenkirjavaa joukkoa vähän niin kuin EU:ssakin on käynyt. Kuinka jäsenmaat voivat oikeasti luottaa solidaarisuuteen ja konkreettiseen sotilaalliseen apuun?

Viidennessä artiklassa viitataan sotilaalliseen apuun, mutta todetaan sitten, että avustamiskeinoja voivat olla myös ”poliittiset toimenpiteet”, joita voidaan käyttää esim. painostamismielessä. Sitten tulee tärkeä lisämääre: Kukin jäsenmaa päättää itsenäisesti ja kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti antamansa avun luonteen ja laajuuden.

Apufunktio jää lopulta täysin auki ja perustuu vain jäsenvaltioiden hyvään tahtoon. Jos ajatellaan esimerkiksi monien Nato-maiden poliittisen (ääri)oikeiston asenteita, niin ei jää kuvaa, että ne olisivat valmiita apuun. Avunantotilanne aiheuttanee moneen maahan hallituskriisin. Samalla avunanto pitkittyy.

Olen jossain kirjoituksessa todennut, että apu siis voi olla esimerkiksi huopien lähettämistä sotatoimi- tai kriisialueelle, ei välttämättä enempää. Miksi näin väljään ilmaisuun on päädytty? Nato-selvitys avaa tätä aspektia seuraavasti: ”Hyväksytyn sanamuodon tarkoituksena oli välttää Yhdysvaltain senaatin eristäytymispolitiikkaa suosivat reaktiot ratifiointikeskustelun aikana.” Eli sylttytehdas löytyykin Yhdysvalloista, siitä maasta, jonka apuun eniten luotetaan!

(lainaus päättyy)

:::::::::::::::::::::::::::::::

Edellä siis arvio viidennen artiklan tehosta vuodelta 2016. Viimeisessä kappaleessa tuodaan jo esille nykyajan (2025) epäilyjä siitä, että vastaukset avunpyyntöihin ovat ”eristäytymispolitiikan ” sanelemia. Kuka tai ketkä nyt edustavat eristäytymispolitiikkaa?

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti