tiistai 9. joulukuuta 2025

Valtapolitiikan ja etupiirien paluu

 


Olen elänyt kaksi kolmasosaa elämästäni kansainvälisten etupiirien maailmassa, vaikka tuota käsitettä ei esimerkiksi koulukirjoissa viljelty ainakaan vielä1960-luvulla. Mikä on etupiiri? Etupiirin määritteitä on lukuisia. Kysymys voisi olla esimerkiksi seuraavanlaisesta rajauksesta: etupiiri on kansainvälisessä politiikassa maantieteellinen alue, johon vieraalla valtiolla on poliittista, taloudellista tai sotilaallista määräysvaltaa tai johon se haluaisi saada tällaista määräysvaltaa.

Etupiirien määritettä voidaan soveltaa esimerkiksi Suomen ja Neuvostoliiton suhteisiin ja vuorovaikutukseen toisen maailmansodan jälkeen. Sodan voittajavaltioihin kuuluvana Neuvostoliitto halusi varmistaa valtansa sitomalla sen länsirajalla olevat valtiot eriasteisesti määräysvaltaansa. Suomen osalta ei voida puhua määräysvallasta vaan sopimuspohjaisesta sitomisesta. Kun valvontakomissio oli poistunut 1940-luvun lopulla maastamme, Neuvostoliitto pyrki rajoittaman poliittista liikkumavaraamme painostuksen ja tietenkin YYA-sopimuksen avulla, vaikka Stalin sanoikin,  hyväntahtoisesti ikään kuin mainoslauseena, että YYA-sopimus oli ”Paasikiven diktaatti!”

Neuvostoliitto oli päättänyt sodan lopulla, että Suomea ei sovjetisoida ulkopuolisen painostuksen keinoin, vaan ainoastaan, jos Suomi itse päättää niin. Itse asiassa Stalin arvosti suomalaisten taistelua maansa suvereniteetin puolesta. Neuvostoliitto halusi ensi sijassa kaupan kehittyvän molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla. 1950-luvun puolessa välissä sidettä Suomea kohtaan höllättiin, mutta neuvostojohdossa vallitsi erimielisyys, kuinka tiukalle side voitiin kiristää.

Tilanne muuttui ahdistavaksi, kun jouduttiin monista eri syistä torjumaan venäläisten painostus, kuten yöpakkasten 1958 ja noottikriisin 1961 yhteydessä. Neuvostoliitto pyrki sitomaan Suomen tiukemmin otteeseensa erityisesti 1970-luvulla. Venäläiset saivat väärän kuvan, että Suomi oli vallankumouksellisessa tilassa.  Neuvostoliiton suurlähetystön voimahahmojen välisessä taistelussa voiton peri niiden kanta, jotka kannattivat jatkamista entisellä rauhanomaisen rinnakkainelon linjalla.

Neuvostoliiton johdossa oli kuitenkin henkilöitä, jotka halusivat palata asiaan vielä 1980-luvulla. Erityisesti sotilaat olivat tiukemman otteen kannalla vaatien YYA-sopimuksen soveltamista yhteisten sotaharjoitusten muodossa. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, kun etenkin Suomen puolustusvoimien johto asettui  vankasti Suomen suvereniteetin säilyttämisen kannalle.

Kun tänä päivänä kuulee esim. puheissa lausuttavan  käsityksiä, että Suomen suvereniteetti meni YYA-sopimuksen solmimisen myötä, niin väitän, että niin ei tapahtunut, vaikka Suomen puoueettomuutta esim. presidentti Kekkosen aikaan horjutettiin jossain määrin. Suomen sotilaallisen puolustuksen takeeksi asettui erityisesti puolustusvoimien komentaja Lauri Sutela alaisineen, joka tyrmäsi venäläisten kutsuhuudot aina saunakeskusteluja myöten. Erityisesti venäläisiä kiinnosti yhteistyössä puolustettava Neuvostoliiton luoteisraja

Ehkä suvereniteetin menetystä haluttiin korostaa suomettumisesta johtuvana ikävänä ilmiönä. Uusi aika 1990-luvulta alkaen pyrki häivyttämään suomettumisen ikävän kuvan jopa ylemmyydentuntoisesti Venäjään suhtautuen.

Kansainvälisen poliittisen tilanteen muutokset 1980-luvun lopulla katkaisivat suomettumisen kauden ja vapauttivat Suomen jo vakiintuneen tuntuiselta YYA-linjalta, joka sanottiinkin irti 1990-luvun vaihteessa Suomen toimiessa aloitteellisesti. YYA-sopimus korvattiin rutiininomaisella yhteistyösopimuksella. Myös Pariisin rauhansopimuksen (1947) velvoitteista luovuttiin milteipä omin päin. Tapahtumien vyöry riistäytyi niiden tahojen käsistä, jotka olisivat tehneet muutoksen järjestäytyneesti.

Suomi siirtyi sujuvasti vähäisellä, jollei olemattomalla kitkalla osaksi etupiiritöntä historian vaihetta, jota ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Tuo ajanjakso, jolloin etupiirit tuntuivat väistyvän kansainvälisen politiikan sanastosta, kesti vain 1990-luvun puolesta välistä 2010-luvun puoleen väliin. Vaikea sanoa tarkasti, koska nyt ollaan uuden aikakauden kynnyksellä. Tätä kirjoitettaessa asiat ovat osin jo  muuttuneet toiseen suuntaan tapahtuviksi…. olemme palaamassa etupiirien maailmaan, halusimmepa tai emme. Tulevien tapahtumien arviointi tuntuu haastavalta, koska siirtymä on kesken.

:::::::::::::::::::::::::::::::

Mutta palataanpa takaisin Itä-Euroopan kohtaloihin heti toisen maailmansodan jälkeen. Itä-Euroopan maat joutuivat Suomesta poikkeavalle tielle.  Miehittämisen seurauksena ne joutuivat sodan voittajan, Neuvostoliiton etupiiriin suvereniteettinsa menettäneinä. Tätä vaihetta kesti 1940-luvun lopulta 1990-luvun vaihteeseen, jolloin ne saavuttivat aidon itsemääräämisoikeuden sosialismista vapautumisen seurauksena. Raskas etupiirivaihe jäi taakse ja elämä näytti lännestä käsin etenevän odotettuun suuntaan. Sitten tapahtui jotain outoa: saavutettu länsimainen liberalismi ei sellaisenaan kelvannutkaan kurimuksesta vapautumisen seurauksena, vaan siirtymä jatkui osassa Itä-Eurooppaa kohti autoritarismia. Muutos tapahtui vapaiden vaalien tuloksena. Liberaali demokratia ei kelvannutkaan sellaisenaan, vaan sitä tulkittiin läntisitä maista  jyrkästikin poikkeavalla tavalla.  Näytti siltä, että esim. Puola, Unkari, Tsekki ja Slovakia halusivat palata omaehtoiseen, itse valittuun, illiberaaliin  autoritaariseen järjestelmään, jolla korvattiin vanha etupiirien maailma.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti