perjantai 2. helmikuuta 2024

"Nato-Suomen" innokkaimmat puolestapuhujat/osa 2

 


 Kirjoitus on itsenäinen jatko-osa edelliseen blogikirjoitukseeni, jossa keskiössä oli Alexander Stubb. Tässä toisessa osassa referoin Neuvostoliiton/Venäjän historiaa toisen maailmansodan jälkeen ja kuljetan rinnalla Halla-ahon näkökulmaa.

 

Perustan seuraavan arvioni Jussi Halla-ahosta pääosin hänen Iltalehdelle antamaansa haasteluun (Juha Ristamäki) 26.1.2024 ja siitä johdettuihin omiin huomioihini.

Valittava presidentti on uudessa tilanteessa, koska Suomi on nyt Naton jäsen. Halla-aholta kysyttiin, mihin suuntaan nyt pitäisi kumarrella, kun Bryssel ja Moskova on koettu. Washingtoninko suuntaan? Halla-aho kieltää moisen, mutta oma arveluni on, että presidentistä riippumatta  pientä jäykkää kumartelua alkaa esiintyä USA:n suuntaan. Halla-aho kuvaa Naton myötä muuttunutta asetelmaa dramaattiseksi. Aiemmin tunnettiin epäluuloja Yhdysvaltoja kohtaan, nyt suhtaudutaan osin ihailevasti. Olisiko kuitenkin niin, että meneillään olevan Nato- ja DCA-euforian keskellä olisi syytä pistää jäitä hattuun. Sen verran ylimääräistä USA-innostusta on näkynyt monien vaikuttajien puheissa, eikä Halla-ahokaan ole tästä vapaa.

Suomi haluaa myös Yhdysvaltain johtamassa ”opetusluokassa” olla se luokan kiltein oppilas. Erityisesti tämä näkyy Alexander Stubbin käytöksessä, Halla-aho on tässä suhteessa viileämpi tyypiltään. Tapahtunut heijastuu myös  Venäjä-suhteisiin. Suomettuneisuuden hajukin halutaan pyyhkiä pois pöydältä.  Myönteisenä asiana on todettava, että Halla-aho ymmärtää hyvin liiallisen innostuksen vaarat ja haluaa pidättyvyyttä innokkaimpien USA-myönteiseen ja Venäjä-vastaiseen käytökseen.

Jussi Halla-aho osoittaa pidättyvyyttä Trumpin arvosteluun nähden, jos hänet valitaan toiselle kaudelle. Itse olisin selvästi enemmän huolestunut Trumpin arvaamattomuuden takia. Tähänhän viittasin aiemmin tässä kirjoituksessa.

Halla-aho kantaa huolta amerikkalaisten resurssien riittävyydestä avustaa muita kansakuntia. Kriisipesäkkeitä nousee jatkuvasti eri puolilla maapalloa ja Yhdysvallat taistelee sisäpoliittisesti sitoumuksiensa kanssa. Ukrainakin kärsii tästä tilanteesta. Helposti unohtuu, että jos Suomi joskus tarvitsee apua, niin Naton viides artikla on löysähkö velvoittavuudessaan.

Halla-ahon Nato-uskovaisuus pilkistää esille haastattelulausunnossa: 1) Halla-aho: Ei, Suomella ei ole suurta vaaraa ajautua Naton operaatioihin kaukomailla. Minä: Kyllä niinkin, mutta Suomi on ollut aiemmin innokas osallistumaan erilaisiin kv-operaatioihin. 2) Halla-aho: Nato on suoja ulkopuolista hyökkäystä kohtaan. Minä: Toisaalta on näin, mutta tässä viime mainitussa asiassa nostaisin kuitenkin esille, että DCA-sopimuksen mukaiset tukikohdat voivat olla myös vaaraksi Suomelle vetäessään vihollisen huomion puoleensa.

Halla-aho on sitä mieltä, että Nato tarjoaa riittävän pelotevaikutuksen Venäjää vastaan, mutta lisää sitten: ”Ei ole poissuljettu, etteikö Venäjä lähtisi kokeilemaan myös Nato-maata”. Tyypillinen inhorealistinen mielipide Halla-aholta, mutta varteenotettava.

Halla-ahon mielestä ihmiset meuhkaavat liikaa Yhdysvaltain presidentinvaaleista ja liian vähän Ukrainan tilanteesta. Tilannearvio Ukrainasta on nyt, ettei Venäjä häviä sotaa elleivät länsivallat lisää asetuotantoa mittavasti. Länsimaat ovat toimittaneet ”varastotavaraa” Ukrainaan, eikä uustuotantoa ole riittävästi. Kyllä  Trumpista ja Yhdysvaltain vaaleista on syytä olla huolissaan, muilta osin Halla-aho on oikeilla jäljillä.

Oma lukunsa ovat sitten uutiset, jotka ovat kertoneet, milloin uusista kranaatinheittimistä, milloin  panssarivaunuista, joiden on pitänyt muuttaa jopa koko sodan kulkua. Asia lienee niin, että mikään uusi yksittäinen asejärjestelmä ei pelasta Ukrainaa, jos massiivisiin yhteisiin ponnisteluihin ei ryhdytä. Fakta on, että tämä sota on kulutussota ja se ratkaistaan massiivisesti eri aselajeja tuottavissa tehtaissa.

Halla-aho on oikeassa myös siinä, että Venäjän lähialueet eivät ole turvassa, jos Putin voittaa sodan Ukrainassa (muun muassa Sanna Marin: ”Suomen eturintama on Ukrainassa”). Käsitykseni on, että Venäjä ei välttämättä hamua massiivisia valloituksia vaan vaikutusvallan maksimointia esim. etupiiriajattelun pohjalta. Venäjän kannalta voi olla hyväkin, etteivät eri etniset ryhmät nosta taistelulippua ja siksikin tarvitaan poliittista ratkaisua. Etupiiri voi tarkoittaa myös puskuria lännen vastaiselle rajalle.

:::::::::::::::::::::::::::::

Käsitykseni on, että Putinin Venäjälle karttapallo symboloi suurvaltojen keskenään jakamaa maailmaa aivan, kuten Stalinille, joka esitteli karttapallon äärellä läheisilleen saavutuksiaan (valtauksiaan) toisen maailmansodan jälkeen Moskovassa yön pimeinä hetkinä: ”Katsotaanpa, mitä olemme saavuttaneet!”.  ”Hrustsevilainen” rauhanomaisen rinnakkainelon vaihe astuisi voimaan sen jälkeen, kun Venäjä on kylläinen tai saavuttanut amerikkalaiset. Sitä ennen  vastakkain ovat amerikkalainen ”tukikohtaimperialismi”(USA:lla oli 1960-luvulla yli tuhat sotilastukikohtaa ja vieläkin sillä on niitä ainakin 700 ja lisää tulee DCA:n myötä) ja Venäjän ”lähialueimperialismi”, joiden välinen kylmäsotamainen tai avoimeen sotaan perustuva taistelu muodostaa kulminaatiopisteen maiden välisessä valtataistelussa. Tästä tapahtumien kulusta olen tällä kertaa sulkenut pois Kiinan ja mahdolliset muut intressitahot.

Päättyessään sota tuskin sisältää Venäjän muuttumista liberaaliksi demokratiaksi. Se säilyttänee autoritaarisen järjestelmän  piirteet ja painostaa muitakin omaksumaan tämän järjestelmän.

Putinin tulon valtaan 2000-luvun vaihteessa piti merkitä säädeltyyn vallankäyttöön siirtymistä Jeltsinin anarkian jälkeen. Jos näin olisi käynyt, olisi se merkinnyt ainakin jossain määrin jatkumoa 1980-luvun kehitykselle. Epäilen myös - vaikken tarkkaan muista - että näin pienen mahdollisuuden liberaalin demokratian läpimurrolle 1990-luvun alussa. Amerikkalaiset ekspertit olivat hyvin optimistisia kehityksen suotuisasta jatkumisesta päinvastoin kuin suomalaiset asiantuntijat, jotka epäilivät liberalisoitumisen jatkumista. Vuoden 1998 talouskriisi (sisältäen valtion ajautumisen maksukyvyttömäksi) sorrutti ylioptimistiset odotukset ja osoitti, että suomalaiset olivat oikeassa. Nythän jotkut ovat todenneet tienneensä koko ajan, että Venäjä säilyy autoritaarisena maana. Halla-aho ilmoittautuu joukkoon.

Näen itse Venäjän kehityksen 1940-luvulta (osin jo 1930-luvulta) lähtien edenneen melko lineaarisesti kohti teollisuusvaltiota.  Neuvostoliitosta ei koskaan kehittynyt palveluvaltaista edistyksellistä maata länsimaisessa mielessä. On kuitenkin muistettava, että ydinvoiman varhainen käyttöönotto, avaruuden valloitus sekä aseteknologinen kehitys auttoivat Neuvostoliiton nousua osin tasavertaiseksi kilpailijaksi USA:n kanssa. 

Venäjän historiaa 1930-luvulta eteenpäin voidaan kuvata yhtäältä johdon vaihtumisten kautta. Stalin raivasi tieltään kilpailijansa teloittamalla heidät. NKVD:ssä (vuodesta 1954 KGB) kirjaimellisesti seuraaja teloitti aina edeltäjänsä (Jagoda – Jezov – Berija). Salainen poliisi oli valtio valtiossa ja käytti pelottavan suurta valtaa.

Stalinin kuoleman (1953) jälkeen Neuvostoliiton perinne surmata kilpailevat vallantavoittelijat lopetettiin Nikita Hruštševin tultua yksin valtaan. Se vaati vielä yhden väkivaltaisen vallanvaihdon, Lavrenti Berijan teloituksen. Sivistyneempi vallanvaihto toteutui sen jälkeen jokaisessa vallanvaihtotilanteessa eli pelkistettynä ja yksinkertaistettuna seuraavasti: Nikita Hrustsev (1953 -1964) - Leonid Breznev (1964 -1982) - Juri Andropov (1982-1984) - Konstantin Tsernenko (1984-1985) - Mihail Gorbatsov (1985-1991) - Boris Jeltsin (1991-1999) - Vladimir Putin 2000 – (sisältäen sopuvaihdot Dmitri Medvedevin kansa). Normaalia kilpailua johtoon pyrkivien välillä oli toki em. kaudellakin, mutta vain eläkkeelle siirtymisten tai luonnollisen kuoleman yhteydessä.

Neuvostoliiton kaudella yhteiskunnallinen kehitys oli pääosin hämmästyttävän vakaata lukuun ottamatta sekasorron kausia muutamissa historian vaiheissa (1920-luvun alkupuolisko, 1930-luvun alku,  1936-38. 1998 ja 2000-luvun epädemokraattiset vaiheet). Mistään demokratiasta länsimaisessa mielessä, puhumattakaan liberaalista demokratiasta, ei kuitenkaan voida puhua.

Näkisin itse pitkässä juoksussa - Stalinin kuoleman jälkeen – melko lineaarisen etenemisen kohti järjestäytyneempiä aikoja Neuvostoliiton kehityssuuntana. Katson - suuressa kuvassa - että 2000-luvun vaihde ei vielä merkinnyt paradigman muutosta kohti autoritaarisuuden ympäröimää ”pakkodemokratiaa”. Muutoksen on täytynyt tapahtua aikajaksolla 2000-2007. Tervehenkisempi muutos olisi voinut tapahtua, JOS Venäjällä olisi ollut asiantuntevampi ja korruptoimattomampi herraonni, ja JOS 1990-luvulla ei olisi ohjattu kansallisomaisuutta oligarkkien tuhlattavaksi amerikkalaisten neuvonantajien ohjaamana, ja JOS presidentiksi olisi valikoitunut yhtä rohkea mies kuin Jeltsin, mutta fyysisesti ja henkisesti terveemmältä pohjalta. Selvää kuitenkin on, että mitä pidemmälle 2000-luku eteni, sitä kovempia olivat  vanhan Venäjän perään haikailleiden kansallismielisten neuvonantajien ja heidän hännystelijöidensä tyrmäysiskut orastavalle Venäjän kansalaisyhteiskunnalle. Neuvostoliiton hajoaminen muodosti todellisen kipukohdan. Imperiumin palauttamisesta tuli pienellä viiveellä päättäjien pakkomielle. Sen seurauksena ohueksi jäänyt  kansanvalta ja hauraat demokratian pelisäännöt kuihtuivat dramaattisesti.

En näe kuvaa Venäjästä lohduttomana malliin ”ryssä on aina ryssä, vaikka voissa paistaisi” tai ”virkamies on lahjottavissa, tsaari kaukana ja Jumala korkealla”. Venäjä olisi voinut kehittyä - jos maltti olisi riittänyt ja korruptiivista tuhlailevuutta olisi hillitty - kohti demokratian ala-askelmia  kehittyvine palvelusektoreineen ja  kohti osallistumista tasa-arvoisena kansainväliseen työnjakoon.

Mutta, mutta….

Monet ovat jo menettäneet toivonsa demokratian menestymismahdollisuuksiin Venäjällä. Jälleen kerran 2000-luvulla autoritaarinen järjestelmä voitti ja kulutti demokratian voimavarat taannuttaen maan kauas 1900-luvulle ja henkisesti vielä kauemmas historiaan.

:::::::::::::::::::::::::::

Miten määrittelisin Stubbin ja Halla-ahon ominaispiirteet (myös Venäjä huomioiden) TV-väittelyiden perusteella?

Alexander Stubb:

-Tunnusomaista: reagoi, ajattelee ja puhuu nopeasti, pyrkii jakamaan vastauksensa eritellysti ”pointteihin”.

-Miltei lapsellisen innostunut Natosta, sen  voimasta ja auttamiskyvystä.

-(Yli)optimistinen asenne suhteessa haasteisiin.

-Hyvin pitkälle lännettynyt ajattelu.

-Politiikan idealisti naiiviuteen saakka.

 

Jussi Halla-aho:

-Tunnusomaista: viileä älyllisyys.

-Puheissa usein sarkastinen sävy.

-Inhorealistinen perusajattelu.

-Taipumus ylimielisyyteen – keskittyy joukossakin omaan sanomiseensa.

-Yrittää paljastaa villakoiran ytimen kussakin asiakokonaisuudessa.

 

PS

Laatimani kirjoituksen jälkeen ilmestyi Iltalehdessä artikkeli, jossa haastateltiin Putinin entistä neuvonantajaa Andrei Illarionovia. Hänen mielipiteensä koskien Putin tavoitteita vastaa erittäin hyvin omaa edellä esitettyä arviotani: 1) Noin vuonna 2000 Putin haaveili vielä yhteistyöstä Naton kanssa. 2)  Mielipide muuttui vuosina 2007-2008, jolloin Putin asetti tavoitteeksi vanhan Venäjän imperiumin rajat. 3) Putinin kunnianhimo kohdistui rahan (kansalaisten elintason/Putinin oman elintason kohottamisen) sijasta imperiumin laajentamiseen 2007-2008 alkaen. 4) lllarionovin väitteet hänen itsensä pyrkimyksestä kansalaisten elintason parantamiseen maailmanvalloituksen sijasta tuntuvat epäilyttäviltä 5) Putinin tavoitteet ovat eläneet hiukan 2000 luvulla, mutta päälinja on pitänyt.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti