Stanley Kubrickin ”Kunnian polut” (Paths of Glory) on
amerikkalainen vuonna 1957 ensi-iltansa saanut elokuva. Se perustuu Humphrey
Cobbin samannimiseen romaaniin. Elokuva on saanut lukuisia tunnustuksia sekä sotaelokuvien
genressä että yleensäkin elokuvana. Katsoin sen pitkästä aikaa Yle Teeman näyttäessä filmin 30.4.2022. En käy
juonta läpi kovinkaan tarkasti, vaan keskityn elokuvan välittämiin tunnelmiin jälkipolville
taustana ensimmäisen maailmansodan sodankäyntitavat.
Elokuvan keskeisissä rooleissa ovat:
Kirk Douglas (eversti Dax)
Adolphe Menjou (kenraalimajuri Georges Broulard)
George Macready (prikaatikenraali Paul Mireau)
Ensimmäisen maailmansodan taistelut käytiin armeijoiden välillä. Totaalinen sota tunnusmerkkeineen
toteutui sitten toisessa maailmansodassa (historiallista) hetkeä myöhemmin.
Olen käsittänyt niin, että ensimmäiseen maailmansotaan
lähdettiin iloisesti marssien. Vasta mutakuopissa rypiessään joukot tajusivat,
mihin olivat joutuneet. Toiseen maailmansotaan lähdettiin huomattavasti synkemmissä
mielialoissa. Jostakin syystä muutaman vuosikymmenen tauko tappamisessa
haihduttaa enimmät sodan kauheuksien pelot ja ihmiskunta ajautuu yhä uudelleen taistelujen
pyörryttävään maailmaan.
Paths of Glory perustuu todella tapahtuneeseen omien sotilaiden
tappamiseen ensimmäisen maailmansodan aikana.
Kunnian polut on ensitarkastelussa ylempien upseerien häpeällistä
käytöstä kuvaava elokuva. Ensimmäinen maailmansota on jäänyt mieleen käsittämättömänä
tavallisten sotilaiden järjettömänä uhraamisena. Rintamat juuttuivat
paikoilleen ja tykit ja konetuliaseet lakaisivat tieltään juoksuhaudoista kerta
toisensa jälkeen hyökkäyksiin nousevat joukot. Sota oli asemasotaa ja kulutussotaa
hulluimmassa mahdollisessa mielessä. Viholliselta pyrittiin voittamaan maa-alaa
ja jo muutamien kymmenien tai satojen metrien voitettu liejuinen eteneminen oli
huomattava saavutus. Historiasta muistamme, että Verdunin taistelun uhrien
määrä laskettiin sadoissa tuhansissa.
Kun kenraalit elokuvassa suunnittelevat hyökkäystä he jo paperilla
joukko-osastoja siirrellessään laskevat kunkin vaiheen tappioiden prosenttiosuudet
hyökkäävien joukkojen kokonaismääristä . Tärkeintä on, että omat joukot pidemmällä ajanjaksolla kuluvat
vähemmän kuin vihollisen joukot. Joka tapauksessa rintamilla tuupertuneiden
määrä oli valtava sellaisella sodankäyntitavalla, mitä noudatettiin ensimmäisessä maailmansodassa.
Paljon moraalittomampaa on, että kunniamerkkejä ja ylennyksiä metsästäessään
kenraalit sortuivat jo etukäteenkin laskien epäonnistuviin hyökkäyksiin. Riskit
tarjosivat vain häviävän pienen mahdollisuuden onnistua. Katsottiin, että menetykset kuuluivat sodan luonteeseen.
Yksi elokuvan teemoista on ”urhoollisuuden mielettömyyden”
paljastaminen: joukkojen alipäällystölle markkinoitiin sotaa välttämättömänä
kunnianpalautuksena menneisyydessä kärsityistä tappiosta. Kunnian polut oli tahrittu verellä
ja epärealistisilla odotuksilla.
Kenraalien prosenttipeli oli elokuvassa muunnettu juoksuhaudoissa
taistelevien joukkojen selviytymistarinoiksi aselajeittain: jos teen näin tai
näin kuolen tällä ja tällä todennäköisyydellä.
Elokuvassa kenraali George Broulard kannustaa alaistaan
kenraali Mireauta valtaamaan saksalaisten asemat samalla luvaten ylennystä, jos
hyökkäys onnistuu. Mireau käskee eversti Daxia johtamaan hyökkäystä. Dax kokeneena
rintamavastaavana ei usko hyökkäyksen onnistuvan ja on oikeassa: tehtävä osoittautuu
mahdottomaksi.
Oleellista elokuvassa on syyllisten etsintä epäonnistuneen
hyökkäysyrityksen seurauksena. Tapahtuu sellaista, mikä ”sodan sumussa” on toistuva tapahtuma:
joukko-osastot joutuvat erilleen toisistaan, osa vetäytyy, osa etenee ja osa
jää lähes paikoilleen asemiin tulen alle uskaltamatta osallistua kenraalien taistelun
pelinappuloiksi.
Epäonnistumisesta raivostunut kenraali Mireau käskee alaistaan
kapteenia tulittaman omia, asemiinsa
jääneitä sotilaita. Kapteeni kieltäytyy vaatien käskyn antamista kirjallisena.
Tämä johtaa kenraalin raivonpurkaukseen: syyllinen on löydyttävä! Syyllisten
etsiminen johtaa lopulta Mireaun
vaatimukseen ammuttaa 100 sotilasta pelkuruudesta, johon esimies Broulard ei
suostu. Lopulta ”syyllisiksi” valikoituu sattumanvaraisesti kolme sotilasta.
Eversti Dax paljastaa Broulardille Mireun käskyn tulittaa omiaan ja tarjoaa kenraaliylennystä:
Broulard ajattelee nimetä Daxin Mireaun paikalle, johon Dax reagoi ainakin
aluksi aggressiivisen kielteisesti havaittuaan, miten epäeettisessä toiminnassa
hän on mukana. Elokuvassa jää auki, miten Dax suhtautuu lopulta kenraaliylennystarjoukseen.
Kolme pelkuruudesta tuomittua miestä joka tapauksessa teloitetaan. Irvokkaasti kenraalit
kehuvat teloitettujen kuolemien jaloutta.
Elokuva päättyy hieman irrallisesti rintamalta napatun
saksalaisen naisen lauluun, joka pakotetaan viihdyttämään runsaslukuista ranskalaista
joukko-osastoa. Sotilaat liikuttuvat syvästi ehkä sen taksia, että juuri sillä
hetkellä ei tunneta minkäänlaista vihaa sodan toista osapuolta kohtaan. Sattumalta
kuuloetäisyydelle osunut Dax siirtää joukkojen rintamalle komentamista pari
minuuttia antaen tilaisuuden tuoda hetken verran inhimillisyyttä sodan
kauheuksien keskelle.
::::::::::::::::::::::::
Elokuvan ainoa sankaruutta tavoitteleva henkilöhahmo on
Daxin eversti, jolla on silmää rivimiesten asemalle sotakoneistossa, mutta ei
hänkään pysty estämään ”malliksi” tuomittujen miesten teloituksia. Hän on
kenraalien ja rivimiesten ammottavan suuressa välissä.
Stanley Kubrickin elokuvaohjaukset ovat toisinajattelijan
puheenvuoroja, kuten tiedämme hänen muista, myöhemmistä tuotannoistaan. Elokuva on eräänlainen
kyyninen sodanjohdon kritiikin muistomerkki.
Onko muita tämän lajityypin helposti tunnistettavia elokuvia?
Lähin hengeltään samantyyppinen varhainen elokuva, joka tulee mieleeni on Robert Aldrichin mitään
kaunistelematon ”Helvetti 1944” (”Attack”, 1956). Rooleissa nähdään mm. Jack
Palance ja Lee Marvin (ennen suurta kuuluisuutta).
Se oli ensimmäisiä toista maailmansotaa kyynisesti ilman sankaruutta käsitteleviä
elokuvia. Näin sen ensimmäisen kerran ollessani jotain 15-20-vuotias. Sanoisin,
että olin valmistautumaton kohtaamaan
elokuvan rankkuuden, siksi se vaikutti niin voimakkaasti. Sehän kertoo toisen maailmansodan
kehykseen sijoitettuna upseerien heikkoudesta keskellä akuuttia
sotatilannetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti