Presidentti Mauno Koivisto kirjoitti Venäjä-tuntemukseensa
perustuvan kirjan ”Venäjän idea” (Tammi, 2001) vuonna 2001. Sitä ennen Koivisto
oli julkaissut jo lähes tusinan verran teoksia, joista useimmat käsittelivät
hänen työ- ja poliitikon uraansa. Koiviston kirja on saanut nyt parikymmentä
vuotta ilmestymisensä jälkeen uusia lukijoita tai meitä vanhoja, jotka
palauttavat mieleen kirjan sisällön. Kiinnostus johtuu tietenkin Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja kaikkeen
siihen liittyvästä vastakkainasettelusta.
Teoksen taustalla oli Koiviston pitkäaikainen Venäjä-harrastus
jo 1950-luvulta lähtien. Voidaan sanoa, että harrastus oli elinikäinen. Kysymys
ei ollut pelkästään kieliverryttelystä, vaan siihen liittyy intohimoinen
Venäjän historian harrastus sekä Venäjää käsittelevien kirjojen kerääminen. Käsitän,
että kerääminen oli systemaattista.
Koivisto luotaa kirjassaan Venäjän historiaa viikinkiylimys
Rurikista lähtien. Puhutaan yli 1000 vuoden ajanjaksosta. Koivisto painottaa omien harkintojensa pohjalta tiettyjä Venäjän
historian vaiheita ja henkilöitä. Muilta osin hän muovailee käsityksiään ”Venäjän
ideasta” varsin säästeliäästi pysytellen jo vakiintuneiden tulkintojen varassa.
Itse koin mielenkiintoisimpina kohtina kirjassa ne osuudet, joissa käsiteltiin 1800-luvun venäläisiä ajatussuuntia
ja anarkistiliikkeitä. Taistelua käytiin länsisuuntautumisen ja slaavilaisen
suuntautumisen välillä. Keskeisinä osapuolina olivat zapadnikit ja slavofiilit.
Ne edustivat esivallankumouksellista aikaa 1800-luvun puolivälissä ja jälkipuoliskolla.
Slavofiilit löysivät yhteyden anarkismiin ja zapadnikit marxilaisuuteen. Zapadnikit
ja slavofilit eivät edustaneet pelkästään kilpailevia aatesuuntia vaan olivat
osin rinnakkaisia ja jopa sisäkkäisiä.
Kaikille ryhmittymille oli ominaista vastustus olemassa
olevaa järjestelmää kohtaan. Vielä
tänäkin päivänä suuntautumisvaihtoehdot ovat nähtävissä. 1990-luvulla länsisuuntautuneisuus
näytti saavan vahvan jalansijan, mutta se mitä olemme kokeneet Putinin
valtakaudella 2010-luvulla ja sen jälkeen on täysin päinvastainen kehityskulku.
Taistelua on käyty valtiokeskeisyyden ja järjestelmäkritiikin
välillä. Anarkistiliikkeille oli ominaista, että ne taistelivat pakkojärjestelmää vastaan.
Länsimaista valtiokeskeistä hyvinvointijärjestelmän alkujuurta ei päässyt kumouksellisessa
yhteiskunnallisessa tilanteessa syntymään. Venäjän yhtä ideaa voitaneen etsiä em.
aatteiden keskinäisestä taistelusta.
Tässä kirjoituksessa keskityn vain aivan viimeisimpään historiaan,
jota Koivistokin arvioi tarkemmalla otteella. Hän joutuu ottamaan kantaa varsin
tuoreisiin 2000-luvun tapahtumin ja tämä johtaa ajatukset viime aikojen
myllerrykseen ja on selkeä yhtymäkohta
nykypolitiikkaan.
:::::::::::::::::::::
Kun Suomi itsenäistyi suhtautuivat monet tahot sekä ulkomailla
että Suomessa varsin skeptisesti suvereniteetin saavuttamiseen. Ei odotettu,
että tila on kestävä. Paasikiven mukaan emme saavuttaneet itsenäisyyttä
myöntyväisyyslinjan avulla eikä aktivismin avulla vaan sen takia, että Venäjä hävisi Japanin sodan (1904) ja
ensimmäisen maailmansodan. Suomessa ei ollut ”mitään voimakasta itsenäisyystahtoa”,
toteaa Koivisto. Jos tätä kuvaa laajennetaan Saksan osallisuudella, niin minunkin mielestäni Suomi luikahti
suurvaltojen välistä itsenäisyyden polulle Tämä toistui toisen maailmansodan
loppuvaiheissa, kun suomi taistellen säilytti itsenäisyytensä - silloinkin
Neuvostoliiton ja Saksan välissä.
Koivisto arvelee, että Venäjän satoja vuosia vanha ekspansio
alkoi puolustuksellisista lähtökohdista. Lopulta Venäjä törmäsi muiden imperialististen
valtioiden pyrkimyksiin. Venäjä oli imperialistisen kehityksen varhaisia
aloittajia ja myöhäisiä lopettajia. Itse asiassa viimeaikainen kehitys osoittaa,
että Venäjän tavoitteena on - Neuvostoliiton
viime vuosisadan ”geopoliittisen katastrofin” jälkeen – käynnistää uusimperialismi
ja palauttaa imperiumin suuri päämäärä ennalleen. Koivisto kysyy kirjassaan
(2001) onko venäläisen messianismin aika ohi? Nyt voimme vastata: ei ole!
Koivisto korostaa, että onnen tavoittelu ei ole kuulunut
Venäjän eikä Neuvostoliiton tavoitteisiin vaan kärsimysten kautta toteutettu
suuri päämäärä. Koivisto osoittaa kirjassaan paljon kysymyksiä Venäjälle ja
vastaa optimistisesti, että ainesosia on, että syntyy uudenlainen venäläinen yhteiskunta.
Juuri tuolloin, 2000-luvun vaihteessa, moni muukin olisi vastannut Koiviston
tavoin.
Koivisto jättää mahdollisuuden ”suuren smutan” (vrt. 1500-
ja 1600-luvun vaihde) eli hämmennyksen syntymiselle, mutta ei pelkää ulkoisten valtojen
Venäjän ylikävelyä vaan taloudellisia hämminkejä. Koivisto toteaa, että uuden
Neuvostoliton raunioille syntyneet itsenäiset tasavallat olivat täysin valmistautumattomia
asemaansa. Koivisto muistuttaa, että myös Venäjä itse halusi irti osavaltioiden
muodostamasta riippakivestä. On myös kritisoitu sitä tapaa, millä uuden Venäjän läntinen neuvonta ja konsultointi
suoritettiin, ja miten ne sitoutettiin rahoittajiin.
Koivisto ei säästele sanojaan arvioidessaan yksityistämistä, eli valtion
omaisuuden ”ryöstöä”. Suppea piiri toimi ostajina. Syntyivät oligarkkien suuret
omaisuudet. Nyt nämä samat tahot ovat pakotepolitiikan kohteina ja menettäneet
suuria omaisuuksia. Ovatko ne saaneet ansionsa mukaan? Koivisto ennakoi tulevaa
sanoessaan kirjassaan, että on mahdollista, että ”yksityishenkilöiden
hankkimiin suuriin rikkauksiin tullaan puuttumaan”. Koivisto ei jälkiviisastele
vaan toteaa, että hän ei osaa sanoa olivatko
kertarysäyksellä tapahtuneet omaisuudensiirrot strategisesti oikein vai olisiko
pitänyt edetä vaiheittain. Nopealla siirtymävaiheella haluttiin ainakin estää
vanhan vallan paluu.
Koivisto toteaa, että Venäjä tarvitsee ”jonkun uuden isomman
aatteen” pysyäkseen yhtenäisenä. Ja sitähän Putin on tavoitellut: Äiti-Venäjän
ympärille on pyritty rakentamaan kokonainen Venäjän imperiumi. Uskonnosta Koivisto
ei usko uuden suuruuden nousevan. Nyt
jälkikäteen voidaan todeta, että uskonnolla on suurempi merkitys
nyky-Venäjälle, kuin Koivisto ajatteli. Venäläisessä
ajattelussa – Koiviston mukaan - maa on osa Venäjää, kun se kerran on
valloitettu. Tässä mielessä Suomikin kuuluu Venäjän vaikutuspiiriin.
Koivisto suhtautuu skeptisesti tilanteeseen, missä EU on, eli päätökset koskevat niin suurta
valtiojoukkoa. Natoon hän ei tuolloin (2001) ottanut kantaa, mutta voisin odottaa,
että hän suhtautuisi epäillen monivaltioiseen päätöksentekoon myös Nato
huomioiden, vaikka tuskin olisi kannattanut
liittoutumattomaksi jäämistä. Koivistolla tuntuu olevan skeptinen suhtautuminen
yleensä sääntöjen noudattamiseen silloin, kun säännöt koskevat (liian) suurta joukkoa
maita.
Koiviston kirjaa lukiessa tuli mieleen, kuinka vaikeaa on ennustaa
tulevaa. Oliko Koivistolla edes harmaata ajatusta, mitä 20 vuotta kirjan kirjoittamisen jälkeen tapahtuu?
Tuskin, mutta ei ollut muillakaan. Koivisto
vain varovasti ennakoi tulevia varmaankin kokemukseensa perustuen.
Venäjän idea -kirja
kertaa ansiokkaasti Venäjän historiaa koivistolaisin painotuksin. En sano ,
että Venäjän idea olisi paljastunut kattavasti teoksen sivuilta, mutta ainakin Koivisto
johdatteli lukijaa historian faktojen kautta kohti eritellympää tulevaisuutta.
Läntisellä ajattelulla ja järjen käytöllä Venäjä ei avaudu
kuin osittain, siksi täytyy asettua Venäjän asemaan ja pyrkiä löytämään sen historiasta
lainalaisuuksia.
Ainakin yhden yhtymäkohdan (Venäjän idean) löydän 1800-luvun,
1900-luvun ja 2000-luvun Venäjien välillä, nimittäin alueellisen ekspansiivisuuden
tavoittelun, josta esimerkkinä olkoon epätoivoinen pyrkimys vallata Konstantinopoli
vuosisadasta toiseen. 1800- ja vielä 1900-luvulla Venäjä (tai sen etupiiri)
laajeni voimakkaasti. Äiti-Venäjän supistuminen 1990-luvulla oli vain tilapäisenä
pidettävä takaisku. Mitä muuta on sanottava häikäilemättömästä hyökkäyksestä
Ukrainan kimppuun.
Jottei totuus unohtuisi, niin Koivisto toteaa, että Venäjä
on ollut ”meille yleisesti ottaen hyvä naapuri”. Historiallisessa katsannossa
raja on harvemmin railona auennut. Vahvemmaksi vakuudeksi Koivisto kertoo kirjansa
lopuksi meille kaikille anekdootin: Kerrotaan, että kuusikymmentäluvulla pääministeri
Koivisto oli ehdottanut toiselle
pääministerille, Aleksei Kosyginille itärajan siirtämistä, johon Kosygin
oli tokaissut, että mitä sitä siirtelemään, poistetaan raja kokonaan. Tähän Koivisto:
tämä on sen verran iso asia, että minun on soitettava Helsinkiin Kekkoselle.
Koivisto kutenkin epäili, että Kekkonen ei halua ryhtyä niin suuren valtakunnan
päämieheksi.
Juuri tuo kärsivällisyyden ja kärsimyksen sieto on yksi venäläisen maailman erityispiirre.
VastaaPoistaToinen meille käsittämätön on suhtautuminen omaisuuteen,se koetaan oikeastaan vain väliaikaiseksi nautintaoikeudeksi, juuri tuota näkökohtaa eivät länsimaiset pakotteiden asettajat ja tosasialliset venäläisten omaisuuksien ryöstäjät ole tulleet ajatelleeksi, koska eivät kyseinlaista ajattelutapaa voi ymmärtää.
Venäläisllä oligarkeilla on olltut takaraivossaan että he todella voivat menettää omaisuutensa, mutta heille on varmasti tullut yllätyksenä että kyseinen varojen vieminen onkin tapahtunut paikoissa minne he omaisuuttan veivät pakoon venäjän karhulta.
Totta on, että venäläisten vaikeuksien sietokyvyssä on jotain poikkeusellista.
VastaaPoista