Olen lukuisia kertoja näissä blogikirjoituksissa eritellyt
demokratian ja autoritäärisen järjestelmän menestystekijöitä. Olen itse ilmoittautunut
liberaalin demokratian vankkumattomaksi kannattajaksi, Viime aikoina on
kuulunut sen verran huolestuttavia tietoja maailmalta, että on parasta laatia
uskon vahvistuksesi uusi kirjoitus. Aloitan sen kuitenkin vanhalla vuonna 2021 kirjoittamallani tekstillä. Viittaan siinä
muutaman kerran viime keväänä nimitettyyn
suojelupoliisin päällikön Juha Marteliuksen (26 v.) kannanottoihin Kanava-lehden numerossa
4/2021. Silloin Martelius oli puolustusministeriön palveluksessa. Martelius on
perussuomalaisten jäsen, joka heijastunee tiettynä ajatustapana. On jännittävää
verrata sekä omiani että Marteliuksen tuolloisia kannanottoja nykyiseen
tilanteeseen, joka ei ole ainakaan maailmanpolitiikan näkökulmasta helpottunut.
Kas tässä:
”Puolustusvoimien palveluksessa oleva tohtori Juha Martelius
lukee madonlukuja liberaalille demokratialle artikkelissaan ”Kansainvälisen
liberaalin järjestelmän loppu” (Kanava nro 4/ 2021, 21.6.2021) ennustaen liberaalin demokratian
vastaliikkeiden voimistumista. Eikä tästä ole kuin 30
vuotta, kun Francis Fukuyama esitti tunnetun johtopäätöksensä, jonka
mukaan liberaali demokratia on voittanut yhteiskuntajärjestelmien välisen kilpailun
ja muodostunut tai muodostumassa ”lopulliseksi”
järjestelmäksi eriasteisine variaatioineen. Fukuyama
lausui tämän ennustuksensa sosialismin maahanpanijaisten yhteydessä
1990-luvun alussa, olkoonkin, että Fukuyama itse on
kiistänyt yksioikoiset johtopäätökset teeseistään, joita hänen innokkaat
opponoijansa ovat esittäneet”
Ja em. kirjoitus jatkuu……”
”Vaihtoehtona liberaalille järjestelmälle on ”realistinen”
järjestelmä, joka koostuu määritelmän mukaan suvereeneista valtioista, joilla
on elintärkeitä intressejä hoidettavanaan. Ristiriitatilanteet ratkaistaan
siinä tarvittaessa voimalla. Martelius: ”Kylmän sodan aikana
realismi oli kansainvälisessä järjestelmässä vallitseva ajattelutapa. Liberaali
kansainvälinen järjestelmä syntyi vasta sen jälkeen, kun kylmä sota
oli ohi”. Tässä viitattaneen muurin murtumiseen ja sosialismin romahtamisen
1990-luvun vaihteessa. Vapautumisen aika alkoi itäblokin hajoamisesta.”
Marteliuksen perusideologia näkyy tässä, mutta oikeammin on sanoa, että
molemmat trendit olivat voimassa rintarinnan.
Edelleen…..
”Liberaalin järjestelmän tappiot vuodesta 2005 eteenpäin
Martelius näkee paljon vaikuttavimpina kuin liberaalin järjestelmän voitot sitä
ennen.”
Ja edelleen (oma kommenttini)…..
”Tämän sukuista järjestelmää yritti pystyttää
1950-luvulla Yhdysvaltain ulkoministeri John Foster Dulles, joka käsitti asiat
niin, että puolueeton valtio ei voi olla aidosti osa läntistä
liberaalia järjestelmää. Liberaalin pitää valita
puolensa! Kommunismia vastaan, kapitalismin puolesta! Välimuodot
ovat moraalittomia, sanoi Dulles. Tällaisella maailmanjärjestyksellä
on selkeä sukulaisuussuhde Marteliuksen kilpailutilanteeseen liberalismi vs.
”realismi”.”
Ja edelleen…
”Martelius ei sano suoraan, mutta näen niin, että
hänen ”realisminsa” mukaan Suomenkin on valittava länsi myös
sotilaallisesti.”
Ja edelleen…
”Marteliuksen masinoima käsitys on, että
”realistinen järjestelmä” on järjestelmäkehityksen väistämätön lopputulos”. Tätä
on pakko kommentoida: Martelius arvioi kehitystä liian lineaarisena.
Ja edelleen….
”On syytä käsitellä tarkemmin Marteliuksen käyttämää
käsitettä ”realismi”, joka kirjoittajan mukaan on siis vaihtoehto
liberalismille. Hän viittaa käsitteen konkretisoijiin, kahteen sodan jälkeiseen
kansainvälisten suhteiden teoreetikkoon, E.H. Carriin ja Hans
Morgenthauhun. Carrin mukaan ensimmäisen
maailmansodan jälkeen vallitsi idealistinen näkemys siitä, kuinka
tulevat sodat voitaisiin välttää kansainvälisen yhteistyön ja Kansainliiton kaltaisten
organisaatioiden avulla. Carr debatoi tätä utopistisena pitämäänsä näkemystä
vastaan. Eräs hänen perusajatuksiaan oli, että kansainvälisessä politiikassa
hallitsevat valtasuhteet, ja vallan epätasainen jakautuminen aiheuttaa
konflikteja.”
Ja edelleen….
”Kuten edellä todettiin kylmän sodan (1946-1990) ”realismin”
jälkeen idealismi näytti palaavan Itä-Euroopan vallankumousten myötä.
Liberaalin demokratian oletettiin valtaavan alaa. Siitä tuli –
ainakin odotuksissa – eräänlainen toiveiden täyttymys ahdistavan neuvostovallan
jälkeen. Itäblokin vapautuminen ei ehkä ollut kovin hyvä
mittari liberaalin järjestelmän ekspansiolle, sillä melko nopeasti
”vapautumisen” jälkeen Itä-Euroopan maat – kärjessä Unkari ja Puola
– omaksuivat autoritaaris-kansallismielisen ja konservatiivisen ideologian. Ne
pettyivät liberalismin lupauksiin. Sitä paitsi Unkari ja Puola
uskonnollis-konservatiivisessa ajattelussaan ovat tuskin koskaan omaksuneet
liberalismia vilpittömästi”.
Ja edelleen….
”Liberaalin järjestelmän vienti ei ole onnistunut kovin
hyvin. Tämä viittaa siihen, että omaksuakseen liberalismin kunkin
maan tai maaryppään on omaksuttava pitkällä aikajänteellä liberalismin
perusprinsiipit (laaja yleissivistys, elinkeinovapaus, sananvapaus,
oikeusvaltioperiaatteet jne.). Liberaalin järjestelmän on olemassaolollaan
houkuteltava vastaanottavan maan väestöä. George F. Kennan sanoi sen jotenkin
niin, että lännen liberalismin pitää voittaa ihmisten ”mielet”
puolelleen näyttämällä omaa esimerkkiä saavutustensa kautta”.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Miten puolustaisin liberaalin demokratian oikeutusta yhteiskuntajärjestelmänä?
Mitkä minimivaatimukset sen tulisi täyttää?
Nostaisin nykypäivän näkökulmasta liberaalin demokratian (sanan-
ja ilmaisunvapaus, oikeusvaltioperiaatteet) perusvaatimukseksi ensinnäkin (1) kansalaisten
laajan yleissivistyksen, sillä demokratia
vaatii toimiakseen panostusta sekä ”kansan edustajien” että äänestäjien
osaamiseen.
Menneinä vuosikymmeninä monipuoluejärjestelmään perustuva poliittinen
järjestelmä kouli sisäisellä dynamiikalla puolueisiin nousijoita. Nyt nousu on
enemmän yksinyrittäjyyden varassa.
Demokratiaa on vaikeaa rakentaa ilman edellä mainittuja
korkeatasoista sanan- ja ilmaisun vapautta ja oikeusvaltioperiaatteiden
toimivuutta. Autoritääriset valtiot turvautuvat kevytdemokratiaan höystettynä
järjestelmän vastustajiin kohdistuvilla pakkotoimilla.
Toiseksi toimiva demokratia vaatii (2) laajan tulo-,
varallisuus- ja yhteiskunnallisten erojen tasaamisen. Periaatteena on, että
tulo ja varallisuuserot eivät estä tai jarruta yhteiskunnallisten perustaitojen
käyttämistä yksilön ja yhteisön hyväksi.
Suomessa järjestelmän sisäistä luottamuspääomaa on kerrytetty
vuosikymmeniä. Nyt täytyy varmistaa, ettei sitä syödä eettisesti arveluttavalla
toiminnalla. Tässä suhteessa on tapahtunut rapautumista.
Viime kädessä liberaalin demokratian täytyy sisäisessä
kamppailussa voittaa aidosti äänestäjien enemmistön luottamus, sillä muutoin
valtaanpääsyä voidaan horjuttaa reaalimaailman sokkihoidolla. Liberaalin
demokratian tulee siis olla aidosti kilpailukykyinen, sillä kannatusta ei ehkä
jatkossa jaeta pelkästään noudatettujen hyveiden palkitsemisena. Tässä tullaan
realismin ja liberalismin rajanvetoon. Realismin kannattajat näkevät kehityksen/tulevaisuuden
(vääjäämättömän) ”luonnollisena” jatkumona eikä liberalismin ”pakkoideologian” tuloksena.
Terve.
Miten näen maailman makaavan käytännössä?
Jos realismilla tarkoitetaan yhteiskunnallisen suunnan
voittoa ilman ideologista painotusta, tulee voitto hyväksyä, mutta jos voiton
saamisessa käytetään vilppiä, tulee tulos mitätöidä. Autoritäärisiin valtioihin
liitetään usein rakenteellisena osana vaalivilppi.
::::::::::::::::::::::::::::::::::
Autoritäärisyyden levinneisyyttä on syytä käsitellä
teemoittain.
Kaksi autoritäärisyyden päälinjaa voisivat olla 1)
patriarkaalisen yhteiskuntamallin kannattaminen (seksuaalivähemmistöjen vastaisuus,
patriarkaalisten perhearvojen tukeminen ja kannattaminen) ja 2) vahva
johtajakeskeinen hallinto.
Tavoitteena on luoda konservatiivisiin arvoihin perustuva
yhteiskunta pitäen esikuvana Unkaria, jota on pidetty autoritäärisen
konservatismin suunnannäyttäjänä maailmanlaajuisesti.
Unkarin sitoutumattomuus EU-johtoisiin arvovalintoihin on herättänyt
laajaa huolta. Raha kyllä kelpaa. Amerikkalainen vaikutusvaltainen thinktank
Heritage Foundation on luonut linjapaperin (”Project 2025”) tulevaisuuteen ja
autoritäärisiin arvoihin suuntautuen.
Tavoitteena on, että Trumpin voittaessa vaalit linjapaperi otetaan käyttöön.
Tavoitteena paperissa on vallan keskittäminen presidentille Viktor Orbanin
mallin mukaan.
Trumpin nimittäminen fasistiksi ei tuo mitään uutta
keskusteluun Trumpin autoritaarisuudesta. Ei fasistisuus edusta mitään
mittapuuta. Ainoastaan Trumpin piittaamattomuudella kansanvallan mistään
säännöistä on merkitystä demokratian tuhoamisen keinona.
Konservatiiveilla on nyt vauhti päällä. Nyt meneillään
olevasta kampanjasta on yhteys
1960-lukulaiseen goldwaterilaiseen Movement Conservatismiin, jolloin alakynnessä
olleet republikaanit oivalsivat, että 1/3 kansalaisten äänistä 1964
presidentinvaleissa ei ollut rökäletappio, vaan kymmenien miljoonien ihmisten toive
saada aikaiseksi konservatiivinen hallitus. Vuonna 2024 konservatiivien tähtäimessä ovat ilmastoaktivismin torjuminen,
vähemmistöjen oikeuksien kaventaminen ja ”kriittisen rotuteorian” kannattajien
potkiminen pois liittovaltion hallinnosta.
Yhteiskunnallinen polarisaatio on täällä tänään, kun
liberaaleja syytetään Yhdysvaltojen hallinnon pilaamisesta ja
kulttuurimarxisteja yliopistojen hallinnon pilaamisesta. Tässä on jotain
suunnattoman vastenmielistä, pelkkää tarkoitushakuista pelon ja ahdistuksen
synnyttämistä.
Unkarilaiset syyttävät muita historian häpeämisestä:
kansallisesta historiasta pitää olla
ylpeä. Tästä liu´utaan helposti isänmaallisuuden nimissä poliittisen tilanteen
kärjistämiseen ja menetettyjen alueiden takaisinvaatimiseen.
Viktor Orbanin hallinnossa kaikki viittaa saavutettujen
asemin pitämisen tekemällä vaikka
tarvittavat lainsäädäntömuutokset. Viktor Orbanin Unkari on nyt se, mistä pienet ja suuret
valtiot ottavat oppia.
Yksi demokratian kriittisistä pisteistä on testattavana Ukrainassa.
Alun myötätuntoinen Ukrainan pärjäämisen korostaminen ja jopa ylilyönnit ovat vaihtuneet pelkoon Venäjän
vahvistuvasta asemasta sodan osapuolena. Presidentti Stubb on herättänyt
huomiota optimistilla lausunnoillaan lännen tiiviistä rintamasta sortuen aika ajoin
jopa tiettyyn ylimielisyyteen. Niinpä Stubb on nähnyt Pohjois-Korean joukkojen
siirtymisen Ukrainaan osoituksen Venäjän heikkoudesta. Siihen luuloon Stubbilla
eikä lännellä ole varaa. Selvää on, että
Ukrainan tappio merkitsisi konservatiivisen autoritarismin vahvistumista.
”Orbanistan” symboloi hyvin pitkälle läntisen liberalismin
vastaisia voimia. Hänhän on julistanut
illiberalismin ihanteita Ukrainan johtoajatuksena.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Suomalaisen
konservatismin Grand Old Man Timo Vihavainen osallistuu konservatismista
käytävään keskusteluun Kanava-lehden 7/2024 kolumnillaan ”Takaisin
reaalipolitiikkaan”.
Vihavainen tarkastelee konservatismin ja liberalismin
välisiä eroja: lännen ihminen on individualisti ja hedonisti, idässä ja
etelässä elämänmuoto perustuu usein suvun ja kunnian arvoille. Ideologisten erojen
rinnalle ja ohi ovat nousseet kulttuuriset arvot. Itä ja etelä (autoritaarisuus)
asennoituvat läntistä (moniarvoisuus)kulttuuria vastaan ja samalla tulevat asettuneeksi liberaalia
demokratiaa vastaan.
Poliittis-ideologisesti USA johtaa länttä ja itä/etelä on
linnoittautunut Brics-maiden ryhmän taakse. Kumpikin ryhmä on vielä
heterogeeninen oikeaoppisuutta osoittavien kylttien sisällä.
Jo aikanaan Nikita Hruštšev pyrki ajamaan kiinni lännen
etumatkan samalla liittäen asetelmaan rauhanomaisen rinnakkainelon opin kahden
ideologisesti vastakkain olevan yhteiseksi tahtotilaksi. Nikita oli varma siitä,
että haastaja-Neuvostoliitto voittaa. Rinnakkainelo, puhumattakaan rauhanomaisuudesta ei ollut
muuta kuin verho omalle puolelle käännyttämisten peitteenä.
Itä jäi yhä kauemmas lännestä. Nyt tätä samaa taistelua
käydään maaryhmittymien välillä huomattavasti tasaisemmissa merkeissä.
Vähitellen maailmanpolitiikka löysi myös aiempaa rauhanomaisemman uran.
Neuvostoliton romahduksen jälkeen tapahtui asteittain,
varsinkin lännen ideologista terävöitymistä. Nyt ollaan siinä pisteessä, että
rakennetaan sotakoneita uudella innolla. Kokonainen sodan ajattelutapa on
muuttumassa, kun miehitettyjen
sotakoneiden rinnalle ovat nousseet miehittämättömät alukset. Nyt puhutaan jo
ydinasein käytävästä sodasta pelottavan arkisesti.
Vihavainen edustaa kantaa, jonka mukaan lännen
valtapolitiikka on jäänyt Ukrainassa vallitsevaksi. Läntiseen valtapolitiikkaan
kyllästynyt Venäjä avasi suurvaltapelin näyttämön Ukrainassa, jossa länsi ei
ole halunnut antaa periksi. On ajauduttu suursodan partaalle.
Nykyajan sodat ovat sodankäyntitavoiltaan sellaisia, että siviilejä
menehtyy paljon ja sodat kestävät kauan. Herkästi sodat myös ruokkivat uusia
sotia. Vihavainen näkee lopputuloksen sellaisena, että länsi on menettämässä
sille varhemmin kuluneen yliotteen maailmanpolitiikassa. Tämä on Vihavaisen
mielestä megatrendi.
Kolumninsa lopuksi Vihavainen pyrkii löytämään punaisen
langan pään kohti rauhallisempaa maailmaa, mutta yritys on melko ponneton.
Autoritäärisyys on modernin liike-elämän kumppani ja edellytys.
VastaaPoistaMikäli tahdottaisiin tavoitella osallisuutta,silloin tulisi palata tutkiskelemaan syndikalistisen työväenliikkeen tarinaa,jonka hyvä esimerkki oli Wälläri.
On selvää että maailma matkustaa kohden suurta katastrofia,toki me ensimmäisessä luokassa.