tiistai 5. marraskuuta 2024

Venäjän umpisolmu odottaa avaajaansa


 Nyky-Venäjän arviointi on mahdotonta ilman palaamista joiltakin osin historianäkökulmaan. Sen jälkeen erittelen nyky-Venäjään liittyen kirjailija Mihail Šiškinin ajattelun kautta piirtyvää kuvaa nyky-Venäjästä syvällisemmin.

On syytä viitata blogikirjoitukseeni, jossa arvioin venäläisvalmisteisen ”World” Order” -dokumentin (”Vladimir Putin maailmanjärjestys”, 10.9.2016). Pohdin siinä Putinin arvomaailman suhdetta ympäröivään maailmaan seuraavaan tapaan: ”Miten itse liittäisin Putinin esittämät ajatukset maailmanpolitiikan suureen kuvaan? Yksi lähestymistapa on suhtautuminen liberaaliin demokratiaan. Ainakin pinnalta katsoen Yhdysvallat (demokratian vienti) ja Venäjä (autoritäärisesti hallittujen maiden tukeminen) ovat kuin heittäisi bensaa tuleen.

Demokratian vienti ei onnistu maihin, joissa ei ole tapahtunut kansanvallan juurtumista jo aiemmin. Eikä se onnistu myöskään Yhdysvaltain asenteella, jossa se julistaa olevansa ainutlaatuinen kansakunta. Venäjälle autoritäärisesti hallitut valtiot eivät ole piikki lihassa, koska sillä ei ole tarvetta viedä demokratiaa. Päinvastoin venäläinen ”pragmaattisuus” - autoritäärisen hallinnon salliminen – on osa ratkaisua Venäjän kannalta, koska se itsekin on vaatimaton demokratiatavoitteissaan”.

Lavrov jatkaa ajattelua siltä pohjalta, että Eurooppa on jälkikristillinen yhteisö. Lavrov haluaa tehdä selvän pesäeron nykyisen liberaalin demokratian periaatteiden ja Euroopan historiallisten kristillisten arvojen välillä. Lavrovin paheksuma liberaali demokratia on ”kaiken sallivaa”. Tämän ajattelun mukaan eurooppalainen poliittinen päätöksenteko siis poikkeaa alkuperäisestä ja arvokkaasta kristillisestä arvomaailmasta.

Lavrov syyttää länttä ”liberaalien lähestymistapojen ehdottomuudesta”. Siis eurooppalaiseen arvoyhdistelmään kuuluu kaiken sallimisen ohella liberalismin ehdottomuus (= kaiken salliminen ehdottomasti!). Tästä voi vetää johtopäätöksen, että liberalismin ehdottomuus on – niin kuin Lavrov väittää - Euroopan suuri arvo-onnettomuus.

Lavrov puhuu paheksuvasti (liberaalien) arvojen tuputtamisesta ja Putin yhtä paheksuvasti liberaalin demokratian viennistä, jotka suhtkoht ovat samansisältöisiä asioita. En kiirehdi tässä vaiheessa irtisanoutumaan herrojen aatoksista, vaan yritän ymmärtää jotakin tästä argumentoinnista.

Amerikkalaisella demokratian viennillä, joka perustuu ekseptionalismiin (oman kansan ainutlaatuisuuden korostaminen) on pitkät historialliset juuret.

Lavroville lännen ”messianismi” eli arvojen tuputtaminen ja moralisointi ovat eurooppalaisen jälkikristillisyyden osia ja syypäitä nykyiseen epävakauteen. Lavrov puhui puheenvuorossaan uudesta yksinapaisesta maailmasta (ei siis välttämättä Amerikka-johtoisesta yksinapaisuudesta). Hän tarkoittaa yksinapaisuudella yhden ja saman arvojärjestelmän omaksuvia maita, jotka muodostavat yhtenäisen ryhmän.

Lavrov viitannut puheissaan venäläiseen pragmatismiin (vrt. Putin edellä), joka on suunnattu läntistä messianismia vastaan. Jos siis maassa on kansan valitsema autoritäärinen hallinto, on se hyväksyttävä lailliseksi vallaksi. Syyria on tästä eräs selkeä esimerkki.

Trump tuntuu ajattelevan niin, että maailma jakautuu pohjoiseen ja etelään, ei niinkään itään ja länteen. Venäjällä pelätään ”etelän” terrorismia siinä kuin lännessäkin. Toisaalta myös itä ja länsi ovat hankauksessa keskenään.

Venäjän oma toiminta lähialueillaan voidaan kyseenalaistaa monessakin suhteessa. Ei Putin ole pitänyt kiinni laillisten hallitusten tukemisesta. Myös Krimin anastaminen on torjuttu ylilyönti. Syyriassa rikottiin lähes kaikkia ihmisoikeusperiaatteita: siviilit jäivät sodan jalkoihin eikä Venäjä näyttänyt piittaavan tästä. Venäjä toimi ”pragmaattisesti”. Venäläinen pragmatismi on julmaa ja autoritääristä (tai diktaattorimaista). Lisäksi sananvapaus ja muut läntiset perusoikeudet eivät paina mitään. Jos Venäjää epäillään joistakin kansainvälisen oikeuden loukkauksista, se kiistää syytökset.

Suuri osa Venäjän toimista palautuu lopulta sen tavoittelemaan suurvalta-asemaan. Se on viime kädessä Putinin opin kivijalka. Tähän pyrkimykseen sisältyvät edellä mainitut pragmatismi ja lännen messianismin vastustus.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Erittelen nyky-Venäjää kirjailija Mihail Šiškinin ajattelun kautta. Kirjoituksessa referoin ja arvioin Helsingin Sanomissa ollutta Šiškinin haastattelua.(”Kreml-kriitikolta lohduton ennustus”, 2.11.2024).Haastattelusta vastaa  Anu-Elina Lehti.

Šiškin on pitkäaikainen Putinin vastustaja, jolla on kyky nähdä syy-seuraussuhteet syvemmältä kuin useimmat muut.

Haastattelussa Šiškin on turhautuneen ja kyynisen oloinen, eikä ihme, hän on antanut vastaavia haastatteluja tusinoittain eikä valoa näy tunnelin päässä. En kuitenkaan yhdy Šiškinin johtopäätökseen, että koska Kreml on sodassa koko läntistä maailmaa vastaan, ei valituksi tulevan presidentin henkilöllä, puolueella tai värillä ole merkitystä. Jos Trump valitaan (kirjoittamishetkellä on yksi päivä vaaleihin!), on se todennäköisesti Venäjän kannalta houkuttelevampi  vaihtoehto kuin Harrisin valinta. Venäjällä ajatellaan, että koko ajan on ulkopuolinen uhka päällä. Venäjän lääke tähän on jatkuva sota, jotta ”se voi oikeuttaa olemassaolonsa”. Tämä (sodan) uhka on syvälle kulttuuriin iskostunut rakenne. Indoktrinaatio aloitetaan jo koulusta. Nuoret miehet armeijassa saavat sotaisuuden tartunnan  ja siirtävät sen koteihin. Johdon vaihtaminen ei auta, sillä perinne on liian vanha hiipuakseen.

Perimmäinen haaste saada muutos aikaiseksi on olemassa olevan menon kyseenalaistaminen. Se ei kuitenkaan ole lähelläkään toteutumista. Länsimaita on hämmentänyt Putinin kyky löytää aina uusia ratkaisuja sodan välillisinä seurauksina kasvaville ongelmille. ”Patriarkaalinen tietoisuus” heikentää yksilöä tunnistamasta vastuutaan omasta maastaan, toteaa Šiškin. Jos tultaisiin tilanteeseen, jossa Putinin on väistyttävä valittaisiin tilalle vaalien kautta joko Putin uudelleen tai  hänen hengenheimolaisensa. Demokraattinen muutos ei ole mahdollinen.

Hätkähdyttävä muutos on täysin mahdollinen: länsi saattaa painostaa Zelenskyä suostumaan aselepoon  tai konfliktin jäädyttämiseen. Menisin vieläkin pidemmälle : kompromissina osa niistä alueista, jotka Venäjä on vallannut voisi jäädä sen haltuun pysyvästi. Šiškin on sitä mieltä, että nykysodassa ei ole rintamalinjoja, vaan ne kulkevat kaikkialla.

Venäläinen kulttuuri elää enää vain maanpaossa, toteaa Šiškin. Murheellinen hän on siksi, että  se aiemmin on kuulunut arvostettuna osana maailmankulttuuriin.

Ukrainan sodan aiheuttaman suuren onnettomuuden uhan varjossa ei ehkä ole pystytty muodostamaan kokonaiskuvaa tapahtuneen syy-seuraussuhteista. Šiškinin ajattelu kokonaiskuvan luomiseksi on hyvä yritys.

 

:::::::::::::::::::::::

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti