Viime päivien koronaan liittyvät riidat ovat turhauttaneet
vanhan demokratian kannattajan, sellaisen,
jona itseäni pidän: jos näin
jatkuisi, olisi politiikan tekeminen
itsetarkoituksellista pintavaahtoa. Mistä on kysymys? Kysymys on tietenkin parin
viime päivän ajan eduskunnassa velloneesta maskikiistasta ja sen ympärille
rakennetusta näytelmästä.
Maskikiistassa on haluttu nähdä THL:n pääjohtajaan Markku Tervahautaan kohdistuvaa
”poliittista ohjausta”, jonka tarkoituksena
olisi ollut vaikuttaa maskien
käyttöönoton suositeltavaan ajankohtaan viime keväänä.
Kun kirjoitan tätä, ei kukaan ole vielä esittänyt todisteita siitä, että
poliittista ohjausta olisi harjoitettu. Väitteet ovat heiveröisellä pohjalla. Ne
perustuvat oletuksiin, jotka perustuvat omintakeisiin spekulaatioihin. Tervahauta
on kiistänyt vaikuttamisyritykset.
Sen sijaan panin keväällä merkille, että asiantuntijat olivat maskin käytöstä
hyvin erimielisiä. Kansainväliset lähteet olivat yhtä kirjavia kannanotoissaan
kuin kotimaisetkin tahot. En väitä, että kukaan tarkoitushakuisesti yritti hämmentää tilannetta,
asia nyt vain oli vaikea ratkaista kokemuksen puutteesta johtuen. Jokainen
virus käyttäytyy omalla tavallaan, niin myös korona.
Maskista metakan nostaneiden
perusteluissa nousee esille kerta toisensa jälkeen, että olimme tehneet kansainvälisesti poikkeavan
ratkaisun maskin suhteen: muualla maski otettiin vastaan kritiikittömämmin.
Suomen menestys koronan ensimmäisen aallon hoidossa - ilman maskin käyttösuositusta - osoittaa, että maskin merkitystä on liioiteltu.
Maskit ovat koronan vastaisessa taistelussa yksi väline, kuten käsihygienia tai
etäisyyksien pitäminen. On tärkeää
korostaa, että koronan yhteydessä
vastausten löytäminen esiin tulleisiin haasteisiin oli ja on edelleen osin hapuilua.
Entä jos keväällä kaiken epävarmuuden keskellä olisi
päädytty vahvaan maskisuositukseen? Silloin olisi törmätty Sanna Marinin jo
keväällä esille ottamaan maskipulaan. Olisi
ollut mahdotonta saada riittävän laadukkaita maskeja yleisön käyttöön riittävän
nopeasti ja riittävässä määrin.
Kaikesta päätellen kehittyi
hyvin poliittinen näytelmä, jossa pääosassa on puolueiden välinen kilpailu.
Mutta mitä kummaa, eikö hetki sitten vallinnut tilanne, jossa kaikki puhalsivat yhteen
hiileen, oli vain yksi vihollinen, ja se
oli korona? Tähän saakka on yritetty pitää
pitkän aikavälin taloudenhoito erossa itse koronasta ja siihen liittyvästä
elvytyksestä, mutta nyt niitä halutaan käsitellä yhdessä. Kokoomus pyrkiikin
Krista Kiuruun kohdistuvalla epäluottamuslauseella sanoutumaan irti
”koronarauhasta” kaikilta osin. Hätä tuntuu olevan suuri.
Kupletin juoni kokoomuksessa oli suunniteltu niin, että kun
syksy koittaa ja päästään puhumaan taloudesta, gallupit rupeavat käyttäytymään ”oikeaoppisesti”,
so. talouden realiteetit satavat
kokoomuksen laariin. Ensimmäiset gallupit tänä syksynä kuitenkin osoittavat, että talouden synkeän tilan käyttäminen
poliittisena aseena tai liittolaisena ei toiminut. Kansalaiset ovat ymmärtäneet,
että koronarauha ja talous ovat yhtä ja
samaa jatkumoa, mutta eivät luotaantyöntävällä tavalla vaan luonnollisella ja ymmärrettävällä tavalla.
Jotta epäluottamus yhtä ministeriä (tai miksei koko
hallitustakin kohtaan) voisi toimia täytyisi epäluottamuslauseen olla uskottava.
Väitteiden esittäjällä pitää olla vahvat argumentit.
Uhriksi valittiin Krista Kiuru, kun pääministeriin ei
uskallettu tarttua. Kiuru on ollut keskeinen hahmo hallituksen päähankkeissa. Ministeri on hyvin
työteliäs. Matkan varrella hän on ilmeisesti suututtanut toimillaan joitakin
tahoja ja nyt on vastapuolella poliittisten velkojen maksun paikka. Aavistelin
tätä jo lukiessani Helsingin Sanomista Marko Junkkarin monisivuisen analyysin
Kiurun toimien syistä ja seurauksista. Kiurun joutuminen liipaisimelle ei ole
jutun lukemisen jälkeen ihme. Asiaan kuuluu, että artikkeli oli pääosin Kiurua kiittävä,
mutta se ei paranna hänen asemaansa, vaan ehkä jopa heikentää sitä. Onnistuminen
tai epäonnistuminen, sama se.
Julkisuudessa ristiriitaa on yritetty luoda Kiurun ja keskustan
väliin ja vielä tarkemmin Kiurun ja ministeri Lintilän väliin. Tämä johtuu
siitä, että Lintilä on symboloinut koronakriisissä elinkeinoelämän etuja ja Kiuru
taas on ollut terveys ensin -sloganin lipunkantaja. Näitä on vaikea sovittaa
yhteen olipa asialla kuka tahansa. On annettu kuva, että Kiuru istuu
koronakriisin hoidon päällä ja on
jättänyt Lintilän huutamaan korpeen.
Tämän näytelmän johtolauseeksi sopisi Mika Salmisen
kommentti: ”Kannattaisi ehkä nyt keskittyä siihen epidemiaan”. Tämä on ainoa
oikea neuvo. Tuntuu siltä, että poliittisesti
on tehty kärpäsestä härkänen. Sivupoluille harhailemisella kadotetaan keskeinen reitti ylös ja ulos koronakriisissä. Salminen totesi asiassa
harrastettavan saivartelua ja on siinä täsmälleen oikeassa.
::::::::::::::::::::::::
Poimin seuraavassa kriittisesti joitakin kiinnostavia tiedonmuruja koronakriisistä ja
luon samalla yhteenvetokatsauksen epidemian hoitoon yrittäen ymmärtää niitä, jotka ovat joutuneet tekemään ratkaisuja akuutissa
tilanteessa. Toki taustalla on ollut koko ajan strategia, joka on edesauttanut ratkaisujen valmistelussa ja teossa.
Kun kriisi puhkesi viime keväänä, saatoin panna merkille, kuinka monilla asiantuntijoilla oli halu osoittaa pätevyytensä kollegojen ja
suuren yleisön silmissä. Mitäpä sitä peittelemään osaamistaan. Lausuntoautomaatteina
toimivien asiantuntijoiden kohdalla on kuitenkin se riski, että kun eksperttejä
on sanokamme puoli tusinaa niin lausunnoissa alkaa näkyä erituumaisuus. Näin
kävikin. Tämä on tietenkin ristiriidassa
sen kanssa, että kansalaiset haluaisivat
ajatella, että totuus näin tärkeässä asiassa on jakamaton
ja ehdoton.
Jakolinjoja kulkee myös poliitikkojen ja virkamiesten
välillä. Presidentti Niinistö ehdotti
”nyrkin” perustamista johtamaan koronan vastaista käytännöntyötä. Vastakaikua
Niinistö on saanut osakseen vaihtelevasti. Jostakin syystä en itse lämmennyt presidentin
ajatukselle. Meillähän on vakiintuneet toimintamuodot, joiden avulla hoidetaan asioita,
eikä lopputulos ole ollut hassumpi verrattuna moniin muihin maihin. Ehkä
nyt käytössä oleva päätöksenteon mekanismi on hiukan viritettynä sittenkin
kohdallaan.
:::::::::::::::::::::
Mika Salminen on todennut viisaasti, että tilanteet ja arvot
kehittyvät ja uusia asioita opitaan koko ajan: ei siis ole sellaista tietoa, joka
olisi kriisin jokaisessa
vaiheessa ehdoton fakta. Lokakuussa tiedetään maskeista huomattavasti enemmän
kuin toukokuussa. Niinpä ”lopullisia” kantoja ei kannata hakata kiveen.
Tärkeä havainto on, että
kysymys on koko ajan ollut toimenpiteiden
kokonaisuuden hallinnasta (etäisyydet, käsihygienia, kokoontumisrajoitteet, maskit,
testeihin hakeutuminen, ulkomaanmatkat….) jossa varsinkin keväällä onnistuttiin
hyvin. Keväällä ja alkukesästä maskeja ei suosittu, koska kansainväliset terveysorganisaatiot (mm.
WHO) suhtautuivat maskeihin maltillisen
pidättyvästi. Kevät ja kesä eivät
toisaalta houkutelleet käyttämään maskeja johtuen viruksen hiljaisesta vaiheesta. Suomessa maskit koettiin välttämättömiksi
vasta, kun tautipesäkkeitä syksyllä ilmeni ympäri maata.
Demareissa on vahvoja naisia,Kiuru yksi vahvimmista.
VastaaPoistaToisaalta on ogelmallista nykyisessä oikeistolaisessa ilmapiirissä että meillä on näinkin vasemmistolainen hallitus.
Olisi ehkä ollut viisastaa perustaa vaalien jälkeen hallitus demareiden,persujen ja kokomuksen kesken.
Nyt on vaarana seuraavien vaalien jälkeen maan siirtyminen täysin äärioikeiston hallintaan.
Onhan kaikki mahdollista. Jotenkin menneet vuodet kuitenkin osoittavat, että tulevan hallituksen arvuuttelu on visaista puuhaa.
VastaaPoista