Tuoreessa T&Y-lehdessä 3/2020 yliopistonlehtori Hannu Tanninen ja emeritusprofessori Matti Tuomala pohtivat yhteisessä artikkelissaan ”Onko pohjoismainen hyvinvointimalli jo menneisyyttä?” ylistetyn pohjoismaisen mallin kestävyyttä globalisaation turbulenssissa. Miten talouskriisit, globalisaatio, finanssikapitalismi ja eriarvoisuuden kasvu liittyvät toisiinsa ns. pohjoismaisen mallin oloissa? Artikkelissa tarkastellaan aihetta ensi sijassa työmarkkinoiden näkökulmasta.
Referoin
ohessa kirjoitusta ja kommentoin soveltuvin osin, mutta ensin pieni
historiakatsaus.
Vuonna
1938 Saltsjöbadenissa Ruotsin työnantajat, työntekijäjärjestöt ja
sosialidemokraattinen työväenpuolue allekirjoittivat sopimuksen, joka muodosti mallin tuleville
työmarkkinasopimuksille. Sopimusta hyväksi käyttäen kaksi ekonomistia, Gösta Rehn ja Rudolf Meidner (myöh. R&M) loivat
mallin, jossa palkkojen määräytyminen siirrettiin markkinoilta kollektiivisen
sopimisen piiriin. Työmarkkinaosapuolien ohella valtio osallistui aktiivisesti
sopimiseen lainsäädäntöhankkeiden avulla.
Palkat sovittiin solidaarisuusperiaatteella (sama palkka samasta työstä), joka
nosti pienempiä palkkoja ja mahdollisti
matalampien palkkojen säällisen kilpailukyvyn työmarkkinoilla. Tuloksena oli
palkkaerojen kaventuminen. Samalla tuottavimmat ja innovatiivisimmat yritykset
kukoistivat investoimalla uusille aloille ja uusiin tuotteisiin.
Entä
jos yritys ei pystynyt maksamaan uusien sopimusten mukaisia palkkoja? Raa’asti
sanottuna se merkitsi yritystoiminnan loppumista, kuten Gösta Rehn ja Rudolf
Meidner totesivat jo 1940-luvun lopulla.
Solidaarinen palkkaratkaisu on aina liian rankka joillekin yrityksille.
Niin kauan kuin työmarkkinoille virtasi väkeä, Aasian maiden kilpailu loisti
poissaolollaan ja kaatuneiden yritysten ja menetettyjen työpaikkojen tilalle
löytyi helposti uusia, ei tapahtuneesta kehityksestä ollut kansantalouden
kannalta suurta haittaa. Päinvastoin solidaarinen palkkapolitiikka kiihdytti
luovaa tuhoa ja piti elinkeinoelämän kilpailukykyisenä. Olen aina ollut sitä
mieltä, että R&M -malli ei ole mitenkään humaani vaan erittäin tavoitteellinen
ja osin jopa säälimätön. Lopputuloksena – koko Pohjoismaihin levinneenä –
päästiin tilanteeseen, jossa uusilla teknologioilla ja organisaatioilla
korvattiin vanhentuneita rakenteita.
Saltsjöbadenin
sopimus oli yhteisvastuullisuuden malli,
jota Ruotsin perässä sovelsi myös Suomi, jos tulkinta sallitaan. Yhteisvastuuta
ja solidaarisuutta Suomessa edusti ns. tammikuun kihlaus
23.1.1940. Se oli yhteistyöjulistus, jossa Suomen työnantajien keskusliitto
tunnusti työntekijäjärjestöt neuvotteluosapuoliksi.
Voidaan
todeta, että R&M -mallista on luovuttu pikkuhiljaa vuosikymmenien varrella
1980-luvulta alkaen. Hiukan mutkia oikomalla näen suomalaisen metsäteollisuuden
tuoreen (2020) ratkaisun osana R&M -tyyppisen mallin asteittaista purkamista.
Kukaan ei varmasti osaa sanoa, mitkä
seuraamusvaikutukset siirtymisestä yrityskohtaisiin työehtoneuvotteluihin on. Kihlausta
ollaan siis purkamassa! Tannisen ja
Tuomalan laatiman kirjoituksen aikana ei tuore työmarkkinaratkaisu ollut vielä
tiedossa.
Lisäsikö
R&M -malli tuloillaan ja pääomillaan
rikastuneiden määrää, koska järjestelmä onnistui luomaan edellytykset vaurauden
keskittymiselle omistajille? Näin aivan ilmeisesti tapahtui. Eriarvoisuuteen ei
sinänsä pyritty, mutta koko kansantalouden vaurastumisen näkökulmasta omistajat
kokivat aiheelliseksi investoida hyödyllisiin
tarkoituksiin eikä käyttää varoja yksityiseen ylellisyyteen. Lisäksi yhteiskunnan
maksuttomat palvelut, kuten koulutus, lisäsivät
kaikkien osapuolien taloudellista ja henkistä liikkumavaraa.
Kun
omistus oli keskittynyttä (”muutama iso kapitalisti”) pääsi
ammattiyhdistysliike painostamaan omistajaa helpommin kuin jos omistus olisi
ollut hajautunutta. Suurkapitalistit olivat ”säästöpossuja” työntekijäpuolen
näkökulmasta. Yksi seuraus tästä
kaikesta oli pienimuotoisena käytössä olleiden palkansaajarahastojen
kehittäminen. Niiden merkityksestä on kiistelty, koska ne eivät luontevasti sopineet
R&M -malliin. Joka tapauksessa ne lopetettiin rahamarkkinoiden vapautumisen
yhteydessä 1980-luvulla.
Kahdeksankymmentäluvulla
Ruotsin työnantajat vähitellen irtautuivat solidaarisesta palkkapolitiikasta perustellen
muutosta massatuotannon muuttumisella erikoistuneemmaksi. Samoihin aikoihin käynnistyi
tulo- ja varallisuuserojen kasvu.
Tanninen
ja Tuomala arvelevat, että vuoden 1938
sopimuksen mukainen teollisuuskapitalistien ja pankkien yhteenliittymä
menetti asemansa
finanssikapitalisteille. Erona näillä on,
että ensin mainittu liittymä keskittyi reaali-investointeihin ja
jälkimmäinen pörssikursseihin ja kiinteistösijoituksiin. Seurauksena R&M
-mallinen korkea investointiaste sakkasi finanssikapitalismin myötä 1990-luvun
alussa eikä ole siitä toipunut.
Tapahtui
kaiken kattava muutos: markkinafundamentalismi johti tuloerojen lisääntyminen, tuottavuuden kasvu
vaimeni ja kokonaistuotannon kasvu
pieneni.
Eikä
tässä kaikki. Samaan aikaan 1980-luvun lopulla talouteen hiipi reaganomics ja thatcherismi rikkaita suosivine
poliitikkoineen ja sääntelyn purkuineen. Oletus oli, että Trickle-down economics (rikkaita suosiva
politiikka) hyödyttää lopulta kaikkia. Tätä todistamatonta väitettä levitetään
edelleen.
Rahamarkkinoiden
vapautumista pidettiin 1980-luvulla monilla tahoilla siunauksellisena asiana.
Mutta myös varoituksen sanoja lausuttiin: globalisoituminen johtaa kasvaviin
tuloeroihin, työpaikkojen epävarmuuteen ja yhteiskunnalliseen rauhattomuuteen. Rehnin
ja Meidnerin malli alkoi rapautua
kiihtyvään tahtiin.
Tapahtumien
seurauksena keskiluokan aikanaan niin mahtava asema alkoi heikentyä. Kehitys
johti populismin nousuun. Ruotsissa käyttövoimansa populismista saivat
erityisesti oikeistolaiset ruotsidemokraattien keskiluokkaiset kannattajat. Työttömyys
ja talouden anemia koettelivat puolueen tukijoita erityisesti vuoden 2006
jälkeen.
Pienten
tuloerojen maat Suomi ja Ruotsi nousivat tuloerojen kasvunopeudessa tilastojen kärkeen 1990-luvulla.
Toisen
maailmansodan jälkeen marginaaliverot kasvoivat läntisessä maailmassa Pohjoismaat
mukaan lukien. Huippu saavutettiin
Yhdysvalloissa 1960-luvun alussa (yli 90 prosentin marginaaliverot!) ja
Pohjoismaissa 1980-1990-luvulla. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – päinvastoin
kuin Tanskassa - ansio- ja pääomatulot
eriytettiin toisistaan 1990-luvulla. Tanska seurasi hiukan myöhemmin perässä,
ja seuraamuksetkin olivat samanlaiset kaikilla: tuloerot kääntyivät nousuun.
Globalisaatiota
ei voi tässä yhteydessä sivuuttaa. Monikansalliset yritykset ostaessaan
pohjoismaalaisen yrityksen yleensä maksavat vähemmän veroja kuin ostettu yritys
oli maksanut ennen kauppoja. Monikansallinen yritys voi siirtää voittonsa
kevyemmän verotuksen maahan.
Rahoitussektoria
suitsittiin tiukasti 1930-luvun laman jälkeen. Sama tilanne vallitsi sodan
jälkeen aina 1970-luvulle saakka. Sääntelyn purku aloitettiin 1980-luvulla.
Finanssikriisejä ei ollut lainkaan tiukan valvonnan aikana. Tilanne muuttui
radikaalisti sääntelyn vapautuksen käynnistyttyä. Kriisit seurasivat toisiaan
ja ulottivat vaikutuksensa myös Pohjoismaihin.
R&M -malli tuskin olisi pystynyt estämään rahamarkkinakriisejä,
mutta ainakin se olisi voinut rajata seurausvaikutuksia. R&M -malli oli
nimenomaan vakauden lähde.
Kirjoittajat
vetävät johtopäätöksen, että
finanssipolitiikka on ollut viime vuosikymmeninä huomattavasti elvyttävämpää
Ruotsissa kuin Suomessa. Arjen havainto: väitteelle löytyy peruste! Meillä on vallinnut
Snellmannista ja Rytistä alkaen
omituisen kylmäkiskoinen suhtautuminen elvytykseen lukuun ottamatta tätä
viimeistä EU-elvytystä. Ruotsissa taas noudatettiin niin myöhään kuin
1990-luvun lamassa – päinvastoin kuin meillä -
R&M -mallin keynesiläistä kokonaiskysyntää ylläpitävää
finanssipolitiikkaa. Myös finanssikriisin jälkimainingeissa vuoden 2012 jälkeen
Ruotsi noudatti elvyttävämpää politiikkaa kuin Suomi. Meneillään olevan
pelastuspakettikriisin yhteydessä on meillä Suomessakin vihdoin selkeästi sanouduttu
irti 1990-luvun suuren laman kiristävästä talouspolitiikasta.
Tanninen
ja Tuomala torjuvat väitteen, että suuret tuloerot edistäisivät
talouskasvua. Ne päinvastoin lisäävät kriisiherkkyyttä. Kirjoittajia kiusaa selvästi, että taloutemme rakenteellisten ongelmien
väitetään johtuvan ”jäykistä” työmarkkinoista. He vertaavat Ruotsiin,
jossa varsinkin yksityisellä puolella paikallista sopimista on ”verraten
vähän”. Isoissa kaupungeissa yksilöllinen palkkaus on lisääntynyt, ei muualla.
Asetettaessa
vastakkain sosiaalinen korporatismi (keskitetty
järjestelmä) ja yritystasolle saakka hajautettu järjestelmä, ovat
palkkaerot pienemmät sosiaalisen korporatismin maissa. Kirjoittajat ovat skeptisiä sen suhteen, että
hajautettu työmarkkinamalli toisi etuja keskitettyyn verrattuna.
Kirjoittajat
tuovat esille sen faktan, että ero julkisen
sektorin työllistämiskyvyssä
Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä johtuu siitä, että koulutuksessa,
terveydenhoidossa ja hoivapalveluissa muut Pohjoismaat pystyvät työllistämään
selvästi enemmän kuin Suomi. ”Pohjoismaissa julkisen sektorin työllisyysosuus
on ollut pitkään noin 5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Suomessa”, toteavat
kirjoittajat. Tämä on selvä skandinaavinen (muut kuin Suomi) etu verrattaessa
työllistämispotentiaalia Pohjoismaiden kesken .
Kirjoittajat
toteavat, että pohjoismaista hyvinvointimallia ei tarvitse keksiä uudelleen.
Riittää, kun se suurelta osin
palautetaan. EU:n avulla se voisi onnistua, mutta kirjoittajat ovat skeptisiä:
yhteistyötavoitteet ovat liiaksi
julistuksen tasolla. Tanninen ja Tuomala näkevät yhteistyötavoitteiden
vastaisena EU:n muotoutumisen uusliberalistiseksi
projektiksi, jossa verokilpailu on luontevampaa kuin yhteisen tahtotilan
saavuttaminen.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Pohjoismainen
hyvinvointimalli on historiallinen saavutus,
jonka hämärtymisestä puhumattakaan menettämisestä on syytäkin olla
huolissaan. Siksi Tannisen ja Tuomalan pohdinnat ovat relevantteja, eivätkä
missään tapauksessa pelkästään kaihoisia menneen suuruuden ajan kaipaamisia.
Meillä on ehkä liian suuri into seurata uusia talouden, teknologian ja yhteiskuntatieteiden (muoti)virtauksia, jotka eivät sitten kuitenkaan
vie asioita eteenpäin, vaan saattavat
jopa taannuttaa kehitystä.
Vaikeaksi
haaste muuttuu, kun hyvinvointimallia
pyritään ajantasaistamaan. Sitä se
nimittäin joka tapauksessa tarvitsee. Mutta
miten se toteutetaan säilyttämällä kaikki arvokas ja sopeutumalla silti
vääjäämättömään yhteiskuntamuutokseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti