Helsingin Sanomien Jussi Pullinen on kirjoittanut artikkelin
”Suomessa voi sunnuntaina olla edessä merkittävä vallansiirto” (HS 8.6.2021),
jolla viitataan tuleviin kuntavaaleihin. Artikkelin lähtökohtana on London
School of Economicsin (LSE) raportti, jossa luodataan Donald Trumpin
kannatuksen syitä ja kytketään raportin tulokset Suomen poliittiseen
tilanteeseen ja perussuomalaisten potentiaaliseen vaalimenestykseen.
Trumpin menestystä seurataan LSE:n tutkimuksessa
aluemittareilla. Pullinen viittaa aluksi taloudelliseen kurjistumiseen useilla teollistuneilla paikkakunnilla Trumpin
menestyksen lähteenä. Eli globalisaation aiheuttamat muutokset
kilpailutilanteessa ovat johtaneet erityisesti tiettyjen alueiden taantumiseen.
Tällaisia ovat varsinkin ns.
ruostevyöhykkeen alueet Yhdysvaltain koillisosissa. Trumpin presidenttikaudellaan tarjoamat populistiset lääkkeet tehosivat
osaan äänestäjäkunnasta, mutta eivät
riittävään suureen osaan: Joe Biden voitti vaalit.
LSE:n raportti ei pyri kumoamaan varhempia käsityksiä
teollisuusväestöstä, mutta tuo julki yhden merkittävän uuden piirteen, joka on
”korkea sosiaalinen pääoma”, ts. yhteenkuuluvuuden tunne oli näillä
taantuneiden alueiden ihmisillä korkealla tasolla taloudellisista ym.
takaiskuista huolimatta. Vedettiin yhtä köyttä, mutta lopulta kamelin selkä
katkesi ja pitkään jatkunut turhautuminen purkautui varsinkin demokraatteja
kohtaan : ”Kun näivettyminen nakertaa … yhteisöllisyyden perustaa, alkaa
protesti”.
Kaikki viittaa siihen, että Hillary Clinton ei aikanaan
osannut ottaa tätä muutosta huomioon. Hän rakensi vaalikampanjansa modernin
Yhdysvaltain näkymien varaan. Loppuun kulutettu teollinen perinne tuli hylätä
ja korvata uudella. Näiden ihmisten kollektiivisen tahtotilan Trump sai
vedettyä puolelleen, vaikka teollisuusväestön henkinen koti oli
demokraattisessa puolueessa.
Aiemmin on Trumpin kannatuksen yhteydessä puhuttu ”alueiden
kostosta”, jolla on tarkoitettu
puuttuvaa kykyä kehittyä muun maan tahdissa ja siitä juontunutta katkeruutta tai huono-osaisuutta,
jotka sitten on projisoitu vihana päättäjiin.
Jussi Pulliainen aivan oikein arvelee, että muualla
kehittyneessä maailmassa koettu jonkin väestöryhmän tuntema nöyryytys (esim.
Ranskan keltaliivit) saattaa näkyä kuntavaalin tuloksessa myös Suomessa.
Ainakaan se ei olisi yllätys.
Pulliainen ennakoi kuntavaaleissa alueellisia
valtasiirtymiä. Tällaisia voivat olla kannatuksen siirtymät keskustan ja perussuomalaisten
välillä, toki muitakin muutoksia saattaa tulla. Tosin keskusta saanee
lukuisissa kunnissa lähes aiemman suuruisen kannatuksen, mutta toisaalta vaihteluväli kannatuksessa eri
kuntien kesken voi olla suuri.
Muutokset voivat olla merkittäviä erityisesti ns. seutukaupungeissa.
Näihin kuuluvat seudun kakkoskaupungit, kuten Heinola, Iisalmi, Kuusamo,
Savonlinna ja Valkeakoski. Arvioiden mukana juuri näiden kaupunkien
typpisissä kaupungeissa kytee protesti.
Perussuomalaiset menestyivät seutukaupungeissa jo viime eduskuntavaaleissa
hyvin.
Kalevi Sorsa -säätiön julkaisema raportti ”Eriarvoisuuden
tila Suomessa 2020” kertoo taustaa tapahtuneelle myös Suomessa. Ainakin jotain
yhtäläisyyttä Yhdysvalloissa tapahtuneeseen on havaittavissa: ”Ylimmän
yhden prosentin varallisuus Suomessa 4,5-kertaistui, kun taas alimmassa 90
prosentissa ei ole juuri kasvua vuodesta 1987 vuoteen 2016. Varallisuuserot
ovat Suomessa jatkaneet kasvuaan vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin
jälkeenkin ja myös tuloerot ovat aivan viime vuosina kääntyneet uudelleen
kasvuun”.
Vuosina 1966–1990 tuloerot
pienenivät, kun tulojen kasvu oli sitä suurempaa, mitä pienempiin tuloihin
mentiin. Vuosina 1990–2017 kehitys on ollut päinvastaista: mitä suuremmat
tulot, sitä kovempaa kasvua.
Tuoreista Tilastokeskuksen
julkaisemista tiedoista vahvistuu käsitys, että vauraus keskittyy Suomessa
entistä enemmän. Vaurain 10 prosenttia piti vuonna 2019 hallussaan noin 50
prosenttia Suomen kotitalouksien nettovarallisuudesta.
Raportissa tulo- ja varallisuuserot -osan kirjoittajat Marja Riihelä ja Matti Tuomala toteavat yhteenvedonomaisesti seuraavasti:
”Paremman puutteessa varhaisempaa ajanjaksoa vuodesta 1966 1980-luvun loppuun
voisi kutsua hyvinvointivaltion rakennusajaksi, ja sen jälkeistä ajanjaksoa
1990–2017 kutsumme globaalin kilpailuvaltion kaudeksi”.
Edellä esitetty on tärkeää taustatietoa erityisesti
määritettäessä ajallisesti tuloerokehityksen jaksollisuutta. Toisaalta esimerkiksi Veikko Vennamon
protestiliike osui hyvinvointivaltion rakennusvaiheeseen.
Ilmeisesti Vennamon kannattajat kokivat, etteivät saaneet modernisoituvasta yhteiskunnasta
itselleen kuuluvaa osuutta.
Tuntevatko Suomen taantuvilla
alueilla asuvat ihmiset samalla tavalla yhteenkuuluvuutta kuin Yhdysvaltain
ruostevyöhykkeellä asuvat? Juuri tämä yhteenkuuluvuuden tunne on
samoista lähtökohdista tulleille ihmisille ominainen piirre. Jotain tästä
kulttuurista itsekin havainnoin jo 1960-luvulla isovanhempieni maatilalla.
Kaikki asiat tuntuivat olevan järjestyksessä: leipää, maitoa ja voita saatiin maan ja karjan antimista, vauraus
pisti pikkupojan silmiin. Työnjako oli tilalla selvä: emäntä lypsi karjan,
isäntä huolehti puitteista. Nyt tuo kaikki on muisto vain.
Taantuvilla alueilla asuu
Sorsa-säätiön tutkijoiden mukaan puoli miljoonaa ihmistä. Yhteisiä kokemuksia
voisivat olla vanhan elämänmuodon murtuminen ja kulttuurinen muutos, johon
yhdistyy taloudellinen taantuma. Juuri näistä protestihenki kumpuaa, muttei
kovin räikeänä. Itse arvelisin, että suomalainen hyvinvointiyhteiskunta patoaa
suuressa määrin protestia, jonka ilmenemismuodoksi jää vaikkapa polttoaineen
hinnankorotuksen vastustaminen.
:::::::::::::::::::::::::::
Sekä vasemmalla että oikealla
tarjotaan pohdittavaksi johtopäätöstä, että keskiverto-Suomea on hyvin vaikea
toteuttaa koko Suomen alueella. Kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien kuntien
tarjota samat palvelut kuntalaisille?
Itse näen tällaisen kehityksen arvokkaaksi
koetun hyvinvointivaltion kyseenalaistamisena. Yksityinen palvelutuotanto ei
pysty kattamaan harvaanasutulla alueella ihmisten tarpeita. Muuttoliikkeen
kiihtyminen on todennäköinen seuraus palveluiden heikkenemisestä. Vaihtoehtona
näkisin palvelujen maltillisen ohentamisen samalla, kun tehokkuutta parannetaan.
Itse vaalien osalta
perussuomalaisten mahdollinen jytky nostaisi esille vahvasti uusien
persuvaltuutettujen kyvyn toimia yhteistyössä keskenään ja toisten puolueiden
edustajien kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti