Kokoomus ja sdp ovat olleet Suomen sisäpolitiikan kaksi
napaa jo vuosikymmeniä. Sodan jälkeen vallasta taistelivat kuitenkin ensi
sijassa sdp ja maalaisliito. Sdp:llä oli lisäksi vasemmiston sisällä
keskinäinen raastava kamppailu kommunistien peitejärjestön skdl:n kanssa.
Taistelussa oli kysymys ei enemmästä eikä vähemmästä kuin Suomen kehittymisestä skandinaaviseksi
hyvinvointiyhteiskunnaksi sosialistisen
Suomen sijasta. Ulkopoliittiset syyt
vaikuttivat taustalla vahvasti, kun sdp
joutui väliaikaisesti sivuraiteelle taistelussa Suomen politiikan hegemoniasta.
Sdp:n korpivaellusta kesti vuodesta 1958 vuoteen 1966. Paluun hallitukseen teki
muuttunut sdp: siitä tuli kekkoslainen
YYA-sopimuksen tukipuolue. Samalla puolue siirtyi pari piirua vasemmalle.
Samoihin aikoihin vanhoillinen oikeistopuolue kokoomus ajautui
sivuraiteelle valtakunnan politiikasta ja sekin vähäinen valta, mikä sillä oli sodan jälkeisinä vuosina ollut katosi.
Kun sdp ja keskusta jakoivat vallan kuusikymmentäluvulta aina 1980-luvun
lopulle seurasi kokoomus vierestä vallanjakoa. Se vastusti kaikkia merkittäviä hyvinvointiyhteiskunnan
rakenteiden uudistuksia peruskoulusta lähtien. Kokoomus ei sopinut hallitukseen
sen enempää ulko- kuin
sisäpoliittisistakaan syistä.
Vasta Holkerin sinipunahallitus vuonna 1987 – dramaattisen
taistelun päätteeksi – avasi kokoomukselle tien vallan kammareihin. Siinä
vaiheessa Kekkonen oli vaihtunut Mauno Koivistoon ja keskusta vuorostaan joutui
taistelemaan asemastaan. Myös kokoomus oli muuttunut Harri Holkerin ja Ilkka Suomisen
johdolla vanhoillisesta oikeistopuolueesta
moderniksi malitilliseksi ja liberaaliksi markkinatalouspuolueeksi
Sen jälkeen Suomessa hallitus on saatu muodostettua
vapaasti, vain puoluekentän sisäisten
sympatioiden ja antipatioiden sekä
tietysti vaalimenestyksen vaikuttaessa poliittiseen yhteistyöhön.
Voitaneen sanoa, että sdp ja kokoomus ovat modernin Suomen johtotähdet.
Kolmas rengas keskustapuolue on tuonut oman lisänsä vallanjakotaisteluun
välillä suuremmalla välillä pienemmällä menestyksellä. Hallituskokoonpanot ovat
vaihdelleet keskusta-sdp -rungon ja sinipunan välillä. Porvaripuolueiden
hallitukseen on päästy vain aniharvoin.
Kokoomus on
hyväksynyt muutoksen skandinaaviseksi suhteellisen korkean verotuksen malliseksi hyvinvointivaltioksi. Ei ole
sattuma, että yksi kokoomuksen johtavista poliitikoista, Juhana Vartiainen on entinen tannerilainen demari.
Sivumennen sanottuna myös Jussi Halla-aho poliittisen kentän oikealta reunalta on ilmoittanut historian
suosikikseen Väinö Tannerin.
Mitä tannerilaisuudella tarkoitetaan? Yksinkertaistetusti
tannerilaisuus tarkoittaa sitä, että hyvinvointitavoitteissa tarvittavat
resurssit on ensin tienattava ja vasta sitten käytettävä. Hän oli
parlamentarismin kannattaja viimeiseen saakka.
Nyt meneillään on taistelu sosiaalidemokraattisen hyvinvointiyhteiskunnan
perinnöstä. Kuten edellä on käynyt ilmi perinnönjako ei ole kovin harmoninen.
Historiassa hyvinvointiyhtiskunnan toteuttajat ovat vaihdelleet maltillisesta
vasemmistolaisesta vaihtoehdosta liberaalisävytteiseen sosiaaliseen markkinatalousvaihtoehtoon.
Uutena tulevaisuuden vaihtoehtona
taisteluun on ilmestynyt oikeistokonservatiivinen eri puolueita edustava
suuntaus, joka ajaa Suomen sisäpolitiikan
muutosta muutamia piiruja oikeistolaisempaan suuntaan.
Tämä kamppailu on osaltaan nähtävissä kokoomuksen sisällä, jossa liberaalit ja konservatiiviset voimat
mittelevät voimiaan puolueen sisällä. Perussuomalaiset ovat muuttuneet
konservatiivissävyiseksi oikeistopuolueeksi ja siten liittymässä oikeistorintamaan.
Myös osia keskustapuolueesta on ryhmittynyt tämän uuden rintaman tueksi.
Kun sosiaalidemokraattinen Suomi on aikojen saatossa
voittanut kamppailun yhteiskuntamallista, voidaan kysyä, mihin sosiaalidemokratiaa tarvitaan. Onko se tehnyt tehtävänsä Suomen
politiikassa ja saa mennä? Näin
yksinkertainen asia ei tietenkään ole. Sosiaalinen epätasa-arvo rehottaa edelleen maailmassa
yhteiskuntajärjestelmästä riippumatta ja on jopa suurentunut viime aikoina.
Vasemmistoa on tarvittu tasapainottamaan porvariston hegemoniapyrkimyksiä.
Kokoomuksen liberaali siipi on kehitellyt sosiaaliliberaalia
mallia sosiaalidemokraattisen hyvinvointivaltion korvaajaksi. Se sisältää mm.
tulonsiirtojärjestelmän kokonaisuudistuksen (perustili). Kamppailua käydään
uuden järjestelmäehdotuksen väitetyn kannustavuuden (”mahdollistaja”) ja sen
seurausvaikutukseksi väitetyn austerity-politiikan (niukkuus) välillä.
Viime vaaleissa – erityisesti vuoden 2021 kuntavaaleissa - sekä konservatismi että oikeistosuuntaus vahvistuivat, mikä on nähtävissä vaalikonevastauksista
useissa eri yhteyksissä. Puoluekentän porvaristo on siis lievässä liikkeessä
oikealle ja konservatismiin. Samaan aikaan sdp on löytänyt uudelleen sisäisen
vasemmistolaisuutensa. Sitä tukevat saman
suuntaiset muutokset vasemmistoliitossa ja vihreissä. On siis muodostunut polarisoituvan politiikanteon seurauksena
toisistaan loittonevat ryhmittymät. Muutos on tapahtunut niin vastikään, että
muutoksen pysyvyys on testattava tulevissa vaaleissa. Mutta alustavasti näin.
::::::::::::::::::::::::
Viime vaiheessa koronakriisi on omituisella tavalla
muokannut mielipiteitä ja politisoinut alun perin kansanterveydellisen asian.
Vaikutti siltä, että velkaa tehtiin yhteistuumin koronan torjumiseksi, mutta
nyt kun kuvitellaan pandemian väistyneen ”palataan” pikimmiten tiukkaan taloudenpitoon.
Vaatimukset velan kuittaamiseksi ovat lisääntyneet ilman, että on syntynyt realistista kuvaa, miten velka voidaan häivyttää muutoin kuin vähitellen ja velan
kanssa eläen.
Vaikuttaa siltä, että
demarit haluavat käydä taisteluun oikeaa reunaa vastaan aivan kuten sodan
jälkeen vasenta reunaa vastaan. Olosuhteiden
dramaattisuudessa on toki selvä ero: nyt kamppailu on paljon seestyneempää. Tätä
taustaa vasten voidaan 2021 vaalien tulokselle löytää osaselitys:
konservatiivinen ja oikealle taipuva porvaripuoluekenttä on saanut lievän niskaotteen samaan aikaan vasemmalle
lipuvasta vasemmistoryhmittymästä. Oma osansa tässä on tapahtuneella vaalien
siirrolla ja äänestysaktivisuuden vaisuudella. Molemmat vaikuttivat todennäköisesti
kokoomuksen äänisaaliiseen suotuisasti.
Taktisesti ajatellen vasemmiston ”vasemmistolaistuminen” oli siis virheliike. Tätä ajattelua voidaan
toki torjua monistakin näkökohdista: tuloerot ja epätasa-arvo ovat kasvaneet ja
vasemmisto ryhmittyi puolustamaan kannattajiaan.
Oikeisto taas hyödynsi itselleen suotuisan
oikeistolaistuneen yhteiskunnallisen ilmapiirin vaalivoitossaan.
Kysymys on myös mediahegemoniasta. Se on - päinvastaisista
puheista huolimatta – vahvasti porvaripuolella. Puoluelehdistön katoamisen
seurauksena vasemmiston on siis toimittava kapeammista lähtökohdista kuin porvaripuolella. Ei voi välttyä
ajatukselta, että vaalien alla varsinkin
jotkin iltapäivälehdet päivästä toiseen pitivät esillä vasemmiston kannalta
negatiivisia uutisaiheita.
Koronan vastainen taistelu on hyvin pitkälle nykyisen
demarijohtoisen hallituksen vastuulla, ja vaikka aluksi suuri osa ihmistä ryhmittyi
hallituksen taakse, kriisi pitkittyessään on satanut ääniä opposition
laariin. Näin oppositio on saanut – arvosteluun keskittyessään – selvän edun.
Hallitus on kuitenkin tautiepidemian keskellä pystynyt
ajamaan suuria uudistuksia läpi hämmästyttävällä
tahdilla.
Demokratian toteutumisen ja hyvinvointivaltion säilymisen
kannalta äänestämisaktiivisuus on avainasia. Sen paraneminen on kaikkea muuta
kuin itsestäänselvyys. Hyvinvointiyhteiskunta pystytettiin äänestämällä niiden
asioiden puolesta, joista parempi Suomi
muodostui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti