Kulttuurivihkojen numerossa 3.- 4.2020 on hyvinvointiyhteiskunnan historiaa ja tulevaisuutta luotaava Jari Heinosen artikkeli ”Mistä liike 2020-luvun hyvinvointimallin rakentamiseksi?”. Artikkeli perustuu Heinosen kirjaan ”20-luvun hyvinvointimalli” (Into, 2019).
Olen itsekin näissä blogikirjoituksissani lähestynyt aihetta
useista näkökulmista. Siksi on hyödyllistä referoida ja arvioida Heinosen
ajatuksia hänen tiiviisti kirjoittamansa artikkelin pohjalta.
Heinosen teksti perustuu lähtökohdiltaan Antonio Gramscin (1891-1937)
näkemyksiin kansalaisyhteiskunnan varhaisesta luonteesta. Marxin oppien mukaan
Gramscin lähtökohta on talous, jolle
yhteiskunnan ylärakenteet perustuvat. Hän jakaa ylärakenteen kahteen osaan kansalaisyhteiskuntaan
ja poliittiseen yhteiskuntaan. Ensin mainittuun kuuluvat esimerkiksi
etujärjestöt, puolueet ja kirkko ja jälkimmäiseen valtionorganisaatiot,
viranomaiset, poliisi ja armeija. Kansalaisyhteiskunta perustuu suostutteluun
ja poliittinen yhteiskunta ”pakkokeinoihin”, lakeihin ja sanktioihin. Gramsci
piti suositeltavana suostuttelevaa
johtamista. Gramscilaisittain kysymys on siitä, että em. kahtiajakautuneen
vallankäytön elementit muodostavat hegemonian, jonka avulla kokonaisuus
pidetään hallinnassa. Oleellista on siis,
että tätä talouden päälle rakennettua dualismia ei ohiteta kilpailevien
rakenteiden kautta. Hyvinvointimallin perusta on tässä. Puolto ja argumentit tälle
järjestelmälle hankitaan vapaaehtoiselta pohjalta.
Gramscin mukaan kansalaisyhteiskunnassa käydään koko ajan
asemasotaa: yhteiskunnallisten voimien
tasapaino muuttuu jatkuvasti. Juuri tämä piirre – eräänlainen jatkuva testaus,
jatkuva kyky uudistua - pitää
kansalaisyhteiskunnan iskukykyisenä. Uskottavuus on toistuvasti ansaittava.
Juuri nämä piirteet pitävät yhteiskunnan muutosherkkänä.
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kipu- ja
merkkipaalupisteitä ovat vuodet 1944 (ensimmäinen rauhan vuosi), 1956/1958 (yleislakko,
eduskunnan vasemmistoenemmistö ja 1966
(kansanrintama). Tässä vuosilukujen kavalkadissa vuosi 1944 edustaa
alkupistettä. Tuolloin pystyttiin puhaltamaan riittävästi yhteiseen
hiileen, vaikka ulkoapäin uhkaavat
vaarat olivat koko ajan läsnä. Vuonna 1958 käytiin myyttinen taistelu
lapsilisien puolesta. Viisikymmentä- ja kuusikymmentälukua sävytti sdp:n ja
skdl:n ankara kampailu hyvinvointiyhteiskunnan johtavasta voimasta. Paitsi
vasemmisto niin myös maalaisliitto Urho Kekkosen johdolla sanoutui irti
vanhamaalaisliittolaisesta oikeistolaisesta ajattelutavasta . Tilalle tuli
K-linja. K-linja oli monessa mukana, mutta hyvinvointiyhteiskunnan
kannalla se selkeästi oli.
Syntyi hegemoninen blokki, jossa mukana olivat vasemmisto ja
keskusta. Niiden dynamiikka ulottui aina 1990-luvulle saakka. Tapahtui
muutakin. Vähitellen koko puoluekentän on
läpäissyt suhteellisen korkeaan verotukseen perustuva hyvinvointiyhteiskunta.
Sen ovat hyväksyneet tietyin varauksin myös oikeistopuolueet. Jari Heinonen
toteaa, että ”Suomesta tuli pohjoismaisen mallin mukainen maa aivan muutamassa
vuodessa”.
:::::::::::::::::::::::::
Nyt olemme uuden hegemonisen projektin synnyttämisen edessä.
Uuden mallin olisi oltava kilpailukykyinen muihin potentiaalisiin yhteiskuntamalleihin
nähden. Heinonen jakaa hyvinvointimallin historian kolmeen toisiaan
seuranneeseen sukupolveen: jälleenrakennuksen sukupolveen, suuriin ikäluokkiin
ja pieneviin ikäluokkiin. Sodan jälkeinen jälleenrakennus merkitsi valtavaa
ponnistusta koko yhteiskunnan rakentamisen hyväksi. Suurten ikäluokkien
vastaava panos kohdistui 1960-luvun rakennemuutokseen, joka ratkaisevalla
tavalla varmisti hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden. Pienten ikäluokkien
aikakauteen kuuluu mm. 1990-luvun lama, jota seurasi globaali digitaalisen kehitysvaiheen
läpimurto ja tuloerojen nopea kasvu.
Jälleenrakennuksen aikakaudella kansalaisyhteiskunta ja
poliittinen yhteiskunta näyttivät voimansa. Ammattiyhdistysliikkeen (ja muun
yhdistystoiminnan) rooli oli vaikuttava ja sen tavoitteiden suuntaisesti
kehitettiin poliittista yhteiskuntaa lainsäädännöllisesti.
Suurten ikäluokkien aikuistuessa 1960-luvulta lähtien
hyvinvointiyhteiskunnan lainsäädäntötyö ripeytyi. Samalla ”vanha yhteiskunta” työväenyhdistyksineen
ja työväentaloineen alkoi murentua. Hyvinvointiyhteiskunta siirtyi kypsään
vaiheeseen. Koko yhteiskunta lähiöineen ja televisioineen muuttui yksilöllisempään
suuntaan. Samalla tapahtui muutoinkin maailmankuvan muutos
(solidaarisuusliikkeet, yhden asian
liikkeet). Omakohtaisena kokemuksena koin kuusikymmentäluvun optimismin aikana.
Isovanhempieni maatalossa vallitsi vauraus. TV hankittiin maalaiskylään monta
vuotta ennen kuin naapurikunnan kirkonkylään,
jossa asuin.
Hyvinvointimallin kolmannella sukupolvella, ”pienillä ikäluokilla” Heinonen tarkoittaa
1960-luvulla syntyneitä. Tämän sukupolven Heinonen jakaa lamasukupolveen ja
sosiaalisen median käyttäjäsukupolveen
(Y-sukupolvi). Yksilöllistymiskehitys jatkui, työpaikkojen ja kotien
”teknistyminen” voimistui.
Nuorison poliittinen passiivisuus on ominaista kolmannelle
sukupolvelle. Toisaalta oikeat, nuorisoa
lähellä olevat poliittiset teemat toimivat
herättäjinä uuteen aiemmasta poikkeavaan aktiivisuuteen (ympäristökysymys,
eläinsuojelu, maahanmuutto). Globaalit kysymyksenasettelut nousivat pintaan.
Nuorison kautta nämä aiheet levisivät aikuistenkin huomion kohteeksi.
Työn käsite on kokenut mullistuksen. Sekä palkkatyö että
yritystoiminta ovat luonteeltaan muuttuneet. Uusliberalismina tunnettu hieman
vaikeasti määritettävissä ollut oppi saavutti vahvan jalansijan
talouspolitiikassa, mutta herätti myös vastavoimat taisteluun kapitalismin ylilyöntejä
vastaan.
Tarvitaanko enää poliittisia puolueita? Euroopassa on hyvin
menestyneitä poliittisia liikeitä, kuten Kreikan Syriza tai Espanjan Podemos.
Netti tarjoaa väittely- ja keskustelualustan uusille liikkeille. Tällainen
spontaanius herättää ihastusta, mutta samalla epäilyn, että ei jakseta
pitkäjänteisesti ylläpitää poliittista toimintaa. Ihastusta herättävät myös uusien
liikkeiden vapaaehtoisuus ja toimiminen virallisen toimintaympäristön
ulkopuolella. Yhtä kaikki ehkä tulevaisuus onkin jatkuvasti vaihtuvien
teemakokonaisuuksien synnyttämistä ja kuolemista. Tulevaisuudessa nettifoorumit ja muu
sähköinen kanssakäyminen lienevät kaikkien poliittisten liikkeiden toiminnan
ehto.
Heinonen väittää, että työväenliike ja vasemmisto ovat
olleet pitkään suorastaan koomassa. Tässä on tietty vinha perä, jota on
selitetty mm. sillä, että ne mahtavat
tavoitteet, jotka suuret ikäluokat
asettivat on saavutettu. Heinosen artikkeli onkin nähtävä tulevaisuuden suuntaviittana.
Tässä on se haaste, että vanhassa yhtenäiskulttuurissa asettuja yhteisiä tavoitteita on vaikea uudistaa.
Tavoitteisto pirstoutuu helposti osaoptimoinneiksi. Maailma on kuitenkin kaukana
valmiista. On siis pohdittava uuden synnyttämisen ajureita.
Kysymyksessä ei ole mahdollisuuksien puuttumisesta. Niitä on digitaalisessa ympäristössä yllin
kyllin, mutta tavoitteiden realisoiminen on haastava urakka. Eriarvoisuuden
kasvu on todellinen vaihtoehtoinen tulevaisuuden näkymä..
Artikkelissa ennakoidaan tulevalle vuosikymmenelle
”protestiaaltoa”, eli että pitkän ”tapahtumattomuuden
kauden” vastaliikkeenä syntyy muutosten vyöry! Tällaisen voisi aiheuttaa
esimerkiksi työnantajien halu luopua kollektiivisesta sopimisesta digitalouden
luomassa ympäristössä, joka pirstoo
esimerkiksi työn käsitettä: jokainen on työelämässä yhä suuremmassa määrin
omillaan ilman joukkovoiman henkistä ja aineellista tukea. Siirrymmekö uudelleen
työntekijöiden riistoon? Erityisesti nuoret joutuvat asemoimaan itsensä
ympäristössä, jossa osaamiskriteerit on
asetettu korkealle sosiaalisen koheesion
näkökulmasta. Nuoret joutuvat tyytymään vähempään kuin vanhempansa.
Hyvinvointiyhteiskunnan kehittyminen ja säilyminen oli kytketty sukupolviketjun aina kasvavaan ansiotasoon.
Edellä kuvattujen negatiivisten muutosajureiden torjumisen lisäksi
tarvitaan ”massaa” eli väestörakenteen oikaisua työperäisen maahanmuuton avulla.
Mitä tulee tapahtumaan?
Voidaan kuuluttaa tervettä järkeä, jonka ilmenemismuotona on
esimerkiksi Yhdysvalloissa markkinatalouden suitsiminen ja hyvinvointimallin
sopeuttaminen ympäristökysymyksiin. Heinosen artikkelissa perään kuulutetaan
nuorten protestia, koska juuri he ovat
muutosvoimien kohteena.
Heinonen korostaa avainkäsitteinä oikeudenmukaisuutta,
työajan lyhentämistä, luonnon asettamien
reunaehtojen kunnioittamista, uusiutuvan energian käyttöä ja
kierrätysmahdollisuuksien lisäämistä.
Mutta jotain puuttuu.
Tarvitaan liike, ja
tarvitaan protestijakso uuden mallin toteuttamiseksi. Tapahtuuko tämä
2020-luvulla? Heinonen kuuluttaa demokraattisten voimien liikettä. Siinä
mielessä hän kopioi vanhaa hyvinvointimallia, että odottaa vasemmiston toimivan uuden
airuena. Muodostuisi siis uusi hegemoninen blokki uudistusten läpiviemiseksi.
Epäilen, että muutosagentiksi tarvitaan lisäksi edistyksellisiä porvarivoimia ja
näiden välille saumatonta yhteistyötä.
Yhdyn Heinosen mielipiteeseen, kun hän sanoo, että ”muutoksia ei saavuteta
vain haikailemalla parempia aikoja”. Tarvitaan kunnianhimoinen ohjelma, jonka taustalle vaaditaan em. hegemonian
muutostahto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti