Näissä kirjoituksissa olen pohtinut monta kertaa omaa
suhdettani nostalgiaan, vaikka en juuri tuota käsitettä ole viljellytkään. En
tunnustaudu nostalgian suurkuluttajaksi, mutta toisaalta siitä on mahdotonta
myös irtautua eikä se liene tarkoituksenmukaistakaan. Wikipedia määrittää nostalgian menneen
ikävöinniksi, kaihoksi ja haikeudeksi. Banaalimmin määriteltynä nostalgiaa
voisi pitää menneen haikailuna.
Yhtä hyvin voisi sanoa, että aika kultaa menneisyyden. Meillä on taipumus
muistaa positiiviset asiat ensisijaisesti ja negatiiviset väistyvinä. Ilmeisesti
ihminen tarvitsee nostalgiaa, ei niinkään menneisyyden hallintaan kuin suotuisaan tulevaisuuden rakentamiseen.
On helpompi kestää tulevia haasteita,
kun taustalla on mieltä ylentäviä nostalgisia muistoja. Näin ajatellen
menneisyydestä muodostuva myönteinen kuva kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Nostalgiaa on analysoitu monista lähtökohdista. Hesarissa Iida Sofia
Hirvosen (25.7.2021), artikkelissa ”Nostalgia valtasi meidät” käsitellään
nostalgiaa eritellysti. Artikkeli pohjautuu politiikantutkija Anto Vihman
analyysiin nostalgiasta, jota hän käsittelee
tulevassa, syyskesällä ilmestyvässä kirjassaan ”Nostalgia: teoria ja käytäntö”.
Vihma jakaa nostalgiatunteen kolmeen kategoriaan (perustuen
osin Svetlana Boymian ryhmittelyyn).
”Entistävä nostalgia” on luonteenomaista liberalismin vastaisille poliittisille
projekteille. Näille on tyypillistä esimerkiksi nykytaiteen halveksunta ja perinteisten
sukupuoliroolien kaipuu. Perinteet ja siihen liittyvät myytit ovat tärkeitä.
Toinen laji on ”pohdiskeleva nostalgia”, joka painottaa
kaipauksen ja menetyksen tunnetta. Tämän kakkoskohdan mukaan menneeseen ei voi
palata, mutta sieltä voi löytää arvoja ja menetettyjä mahdollisuuksia,
joiden avulla ”tulevaisuutta voi rakentaa”.
Kolmannen kategorian, ”banaalin nostalgian” Vihma muotoilee
itse: se ilmenee arjessa ja kuluttamisessa, kuten myös perinneharrasteina tai vaikkapa nuoruuden
mielimusiikin kuuntelemisena.
::::::::::::::::
Käytännössä nostalgia on monitahoinen käsite, jota on
välttämätöntä käsitellä konkreettisesti. Läpivalaisenkin aihetta seuraavassa
hyvin käytännönläheisesti ja kokemusperäisesti enkä painota tieteellistä
lähestymistapaa.
Esimerkiksi perinteinen posti toimi ennen vanhaan nykyistä
paremmin. Näin on, jos posti käsitetään suppeasti kirjepostina. Laajemmin
nähtynä ”posti” on nykyisin ylivoimaisen monitahoinen ilmiö: sähköposti,
tekstiviesti, facebook, whatsup…… Toisaalta voidaan väittää, että vanhanaikainen kirjeiden kirjoittamisen perinne
säilytti muistot ja hengen menneistä ajoista nykyisiä sähköisiä välineitä paremmin.
Jo vanhojen kirjeiden huolellinen käsiala ihastuttaa. Ehkä ihastus johtuu myös siitä, että kirjeet
ovat käsinkosketeltavia…. Kirjeisiin liitettyjen muistojen näkökulmasta kysymys
on nostalgiasta. Sähköinen posti vaatii huolellista arkistointia, kirjeet
säilyivät piirongin laatikossa vuosikymmeniä. Miten kirjoitetaan
muistelmateoksia tai elämäkertoja, kun
”kirjeet” puuttuvat?
Nykyisin maailma pyörii niin vinhasti, että monet
haluaisivat hidastaa ajankulua: seis maailma, seis! Tämän vastapainona menneisyyteen voidaan palata mielikuvissa miellyttävänä
kokemuksena, jossa palaset ovat loksahtaneet kohdalleen . Teknologiseen
kehityksen, digitalisaation ja
globalisaation suhtaudutaan kriittisesti vähänkin vanhoillisimmissa piireissä.
Tähän kuuluu menneiden onnen päivien
ihaileva muistelu. Yhtenäiskulttuuri
sitoi kansalaisia yhteisten kokemusten äärelle paljon enemmän kuin nykyisen
polarisaation tai yhteiskunnan pirstoutumisen aikana.
Omissa muistikuvissani palaan usein mielessäni vanhaan maalaistalomiljööseen.
Siihen tarjosi oivan näkemyksen isovanhempien maatila kesäloma-aikaisine karjanajoineen
ja heinätöineen. Maataloustöissä sukupuoliroolit korostuivat: oli miesten työt
ja naisten työt. Televisio oli nykyajan vempain, joka tuli uutena houkuttimena 1960-luvun
vaihteen vanhaan elinympäristöön. Sen ympärille kokoontui iltaisin oma väli ja
jopa naapurien väkikin. TV ei suinkaan hajottanut elämänpiiriä vaan vangitsi
joksikin aikaa kaikkien huomion. Ainakin aluksi
TV tiivisti yhtenäiskulttuuria, mutta aikaa myöten toi maailman
muutoksen yhä selkeämmin kaikkien nähtäville.
Selvyyden vuoksi: en koe paluuta heinänteon epäinhimillisen
raskaisiin olosuhteisiin nostalgisena kokemuksena. Nostalginen muistelu on
valikoivaa!
::::::::::::::::::::::::
Aiemmin yhteiskunnalliset mullistukset, jotka aiheuttivat kaipuun mullistusta
edeltävään aikaan koskivat pientä joukkoa ihmisiä. Tämän päivän teknologinen kehitys,
digitalisaatio ja edistysusko koskevat oikeastaan kaikkia. Siksi ennen mullistusten aikaa vallinneiden
”vanhojen hyvien aikojen” nostalginen muistelu koskee valtavaa joukkoa ihmisiä.
Tutkijat ovat ottaneet esille ”ylinostalgisoitumisen” vaaran. Voiko nostalgia
muodostua ”arkistolingoksi”, jossa mikään ei ole uutta, vaan kaikki on kierrätettyä. Mikään ei tunnu
uudelta. Kaiken lisäksi tekninen kehitys
on mahdollistanut asioiden tehokkaan uudelleenkierrättämisen: on helppoa
toistaa vanhaa. Vihma torjuu tämän ja nostaa esille joidenkin ylläpitämän nostalgian
itsetarkoituksellisen vastustamisen, jossa ei ymmärretä, että nostalgia voi oikeasti
auttaa ymmärtämään tulevaa. Tulee siis olla jotain, jota vaalia.
Omakohtaiseen tapani nostalgisoida asioita kuuluu lähinnä Anto
Vihman toiseen ja kolmanteen nostalgiakoriin, ”pohdiskelevaan nostalgiaan” ja ”banalisoivaan
nostalgiaan”. Sinne kuuluu erilaisten
asioiden (urheilutulosten tilastointi, lehtien keräily mahdollisimman kattavina
sarjoina + monet muut keräilyn kohteet) keräilyvimma. Miksi kerään? Syy ei ole
välttämättä keräilyn kohteen tasokkuus, vaan eräänlainen vaikeasti selitettävissä oleva
ajan hengen tutkiminen. Mitä kauemmin aika kuluu ajankohdasta, jolloin keräily on tapahtunut, sitä arvokkaammaksi kokoelma muodostuu. Otan
esimerkiksi ”Urheilun kuva-aitan” (ilmestyi 1950-1968) vuosikerrat, joissa
saatan tutkia vaikkapa yleisurheilun merkitystä kunakin ajankohtana, kunkin
ajankohdan nostalgista (!) kaipuuta menneen loiston päiviin ja eri
urheilulajien voimasuhde-eroja kunakin ajankohtana.
Viime kädessä nostalgiassa on kysymys siitä, miten
historia auttaa ymmärtämään nykyisyyttä
ja tulevaisuutta. Keräilyllä on tässä sekä välinearvo että arvo sinänsä. Koen
ylentävän hetken, kun pyörittelen
käsissäni vanhaa Emerson, Lake and Palmerin albumia ”Pictures At An
Exhibition”.
Nostalgikon koetinkivi on,
kun hän havaitsee, että mennyt, koettu on korvautunut uudella ja
paremmalla, ja vanhasta on pelkkä muisto jäljellä ilman sen kummempaa arvoa
(lukuun ottamatta keräilyarvoa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti