Hullu vuosi 1991 -ohjelmasarjan neljännessä ja viimeisessä osassa pohditaan aikaa vuoden 1991 jälkeen. Mitä voidaan oppia ja mistä poisoppia? Keskusteluryhmän muodostivat Enston hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen, Aalto-yliopiston työelämäprofessori Martti Hetemäki, eläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto ja väitöskirjatutkija Antti Ronkainen. Kaikki ovat talouden ansioituneita asiantuntijoita. Keskustelun juontajana toimi Tapio Nurminen
Katsoin ohjelman ja innostuin siitä. Sen jälkeen katsoin
ohjelman toiseen kertaan ja luulen ymmärtäneeni keskustelun sisällön. Sitä
voisi suositella kenelle tahansa, joka
haluaa virkistää ajatteluaan taloudesta. Mitään oikotietä tiedon tuoman onnen
lähteille keskustelu ei tarjoa,
pikemminkin se haastaa pohtimaan talouden kompleksisuutta.
Mitkä asiat ovat peruja 1990-luvun lamasta? Vastauksiksi ryhmältä saatiin seuraavia: valtion velan määrä, nuorten huonot lähtökohdat
työmarkkinoille siirryttäessä, yritysten
vaikeudet konkurssin jälkeen (pelastettiin
pankkeja, ei yrityksiä), konkurssin tehneiden yritysten pitkä tie uudelleen
menestyviksi yrityksiksi (käytännössä yhden yrittäjäsukupolven menettäminen),
syntymättä jääneiden potentiaalisten keskisuurten yritysten määrä, jatkuva
laman pelko, leikkauslistat, jotka koskivat peruspalveluja, ulkomaisten
lainojen devalvaatiorasite….
Laman alla ja sen kestäessä moni taho varoitti tulevista ongelmista, mutta
niihin ei suhtauduttu tarpeeksi vakavasti. Pahat virheet tehdään yleensä
silloin, kun menee hyvin. Vanha totuus
on, että kun kriisi uhkaa, kukaan ei saa
kiitosta siitä, että esti kriisin.
Keskustelussa ei ehkä painotettu riittävästi sitä, että
1980-luvulla ajan henki oli sellainen,
että sääntelyä pidettiin vanhanaikaisena. Kaikki kynnelle kykenevät
kirmasivat näyttämään, mitä he saavat
aikaan, kun vapaus koittaa. Läheskään
kaikki eivät hallinneet vapautta.
Kahdeksankymmentäluvun lopulla oli käsityksiä, että
”velkaantumisella ei ollut niin väliä”. Varoittajia ylenkatsottiin, he olivat
vanhanaikaisia eivätkä tajunneet, missä
uusissa oloissa mennään. Paljon myöhemmin finanssikriisin alla sama toistui.
Holtittoman menon varoittelijoille vastattiin ”This Time Is Different”, tällä
kertaa on toisin, nyt emme tee enää samoja virheitä kuin viimeksi. Ja sitten
virheet toistettiin, koska tosiasiassa
edellisestä kerrasta ei opittu yhtään mitään.
Antti Ronkainen painotti sitä, että lamat ja kriisit ovat keskenään
erilaisia ja niiden hoitamiseen eivät sovi samat lääkkeet. Pitää tietää, mistä varoitetaan! Koronapandemia on erilainen
kriisi kuin finanssikriisi, Suomen 1990-luvun lama tai 1930-luvun lama. Kolmella viimeksi mainitulla on myös yhteisiä
piirteitä, kuten velkadeflaation hyöky. Finanssikriisin
taustalla oli yksityisen velan määrän räjähdysmäinen kasvu, joka johti
asuntojen hintojen romahtamiseen. Koronapandemia taas on oma erillinen casensa.
Martti Hetemäki aivan oikein korosti, että ei ole yhtenäistä asiantuntijajoukkoa,
joka jakaa jostain kriisistä yhtenevän käsityksen. Erikseen ovat vielä ne ns. asiantuntijat, jotka ovat nimenneet itse itsensä asiantuntijoiksi.
Nettiaikana tämä on hyvinkin yleistä. Asiantuntijuuden käsite on hyvin monisärmäinen.
Martti Hetemäen mukaan asiantuntijoillakin on taipumus taistella edellistä
kriisiä vastaan.
Risto Murto kuvaa nykypäivän tilannetta niin, että nyt
markkinavoimat on sysätty syrjään
kriisidynamiikasta ja seinään törmääminen on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen. Finanssikriisin
jälkeen nimenomaan keskuspankit ovat siirtäneet markkinavoimat syrjään. Oli
pakko, muutoin rahoitusjärjestelmä olisi romahtanut.
Tässä vaiheessa keskustelua - hiukan yksinkertaistaen - ryhmä
ikään kuin jakautui kahtia, ”vanhoihin jääriin” (markkinakurin ja talouden
tasapainottamisen kannattajiin) ja uuteen
ajatteluun pitäytyviin, jotka ovat hiljaisesti myöntyneet velan
sysäyksittäiseen kasvuun määräämättömäksi ajaksi. ”Vanhojen” johtotähti
oli Hetemäki ja uudistajien
Ronkainen, jota Murto komppasi. Keskuspankit
ovat siis ottaneet talouden perälaudan roolin. Tämä tapahtuu epäterveessä tilanteessa,
jossa varallisuuden arvostukset ovat
ylisuuria reaalitalouden kehitykseen verrattuna. Paremman puutteessa asioiden
tila jatkuu toistaiseksi.
Onko meidän siis uskottava,
että ”kaikki on sittenkin toisin” so. velkaantuminen ei nykyoloissa
alhaisten korkojen maailmassa ole vahingoksi vaan jopa puolustettavissa, ja ainakin velkaantumisen jatkuminen on
nähtävä toistaiseksi päättymättömänä.
Martti Hetemäki entisenä valtiovarainministeriön johtavana
virkamiehenä ehkä yllättävänkin
levollisena hyväksyi keskustelussa talouden liikkumavaran käytön nyt toteutuneella
tavalla, koska on ollut välttämätöntä
ryhtyä poikkeaviin toimenpiteisiin johtuen finanssimaailman ja reaalitalouden
erkaantumisesta. Hän pelkää lähinnä sitä, että hätävara on nyt käytetty loppuun
ja uusiin kriiseihin ei ole varaa, koska puuttumiseen riittäviä resursseja ei
ole.
Kautta itsenäisyyden ajan historian meillä on ollut
periaate, että säästäminen on hyvästä ja velkaantuminen pahasta. Korona-ajan
toimenpiteiden silmiinpistävä piirre on ollut valtion interventio, joka pitää
sisällään suhtautumisen velkaan ja sen,
mitä tehdään teollisuuspolitiikalle. Velan käyttö aktiivisesti –
järkevästi - oli perusteltua, mutta on
johtanut siihen, että kaikki tietävät,
ettei ole paluuta lähtöpisteeseen ts. tilanteeseen, jossa vallitsevat alkuperäiset alijäämien
reunaehdot. Niinpä Murron mielestä ei ole mahdollista saada aikaan poliittista
konsensusta leikkauspolitiikasta. Murto: ”velka nousee pysyvästi ja seuraavassa
kriisissä edelleen”. Hetemäki kritisoi: tämä johtaa ajatteluun, jossa velkaa voidaan hoitaa painamalla rahaa ”ilman
poliittisia kustannuksia”. Elvytys voi jatkua rauhassa setelikoneen jyskyttäessä
taustalla.
On ikään kuin oivallettu, että kriiseistä voidaan selvitä
ilman kärsimyksiä. No, tähän voidaan
sanoa, että kyllähän eduskunnassa ja varsinkin valtiovarainministeriössä on
edelleen ”vanhoja jääriä” jotka haluavat niin nopean tasapainon
valtiontalouteen kuin mahdollista. Mutta kuinka paljon tässä on totuttua retoriikkaa
vanhasta muistista, ja kuinka paljon
totista yritystä?
Antti Ronkainen toteaa, että
luopumista vanhoista velanmaksuperiaatteista on tapahtunut eikä näe sitä
mitenkään korostetun vaarallaisena. Ronkaisen mielestä tuijottaminen liiaksi velan
bkt-suhteeseen on vienyt huomiota oleellisesta asiasta nimittäin teollisten
investointien puutteesta, joka on koko euroalueen ongelma. Ongelma on vallinnut
koko finanssikriisin jälkeisen ajan: puhumalla vain säästämisestä ja velan
vähentämisestä on aiheutettu tilanne,
jossa yritysten investointiasteen alhaisuus on jäänyt vaille riittävää
huomiota. Ronkaisen mielestä puhuminen
avoimemmin näistä asioista voisi konkretisoida kohteet, joihin investoidaan –
velan kanssa tai ilman.
Keskustelun vetäjä, Tapio Nurminen provosoi: mikä kauheus
(muka) voi seurata, jos tehdään velkaa. Eikö ole oikein, jos sanotaan,
että ”nyt kaikki on toisin”, älkää
pelätkö velkaa, investoikaa. Eikö siis hyödylliseksi koettu velanotto ole
puolusteltavissa? Murron mielestä todennäköinen lopputulos on, että jäädään
jumiin alhaiseen nimelliskasvuun,
alhaiseen inflaatioon ja alhaisiin korkoihin, joka ”muistuttaa jotain, mitä tapahtui Japanissa” 1990-luvulla.
Japanissa ollaan (edelleen) tilanteessa,
jossa korkean velan bruttokansantuoteosuuden vallitessa kansalaisilla ei
ole mitään hätää. Silti Japani pyrkii pois tilanteesta, johon se on ajautunut. Murto: nollakorot eivät ole terveen talouden
merkki vaan heikkouden merkki.
Hetemäki puolestaan varoittaa, että ahne velanotto menee
omaisuusarvoihin (osakkeiden, asuntojen arvoihin) eikä suuntaudu reaali-investointeihin.
Talouspolitiikan viritys ei ole sellainen, että se tukisi taloudellista kasvua.
USA:ssa on nähtävissä trendi, jossa on panostettu elvytykseen rajuimman
kautta ja on päästy korkeisiin nimelliskasvulukuihin ja inflaatio on
käynnistynyt. Moni pitää tätä tavoitetilana Euroopassakin. Siihen ei ole vain
päästy.
Murto kohdistaa kritiikin myös valtiovarainministeriöiden
austerity-linjaan, jonka takia keskuspankki on joutunut interventioihin. Eli
siis valtion budjettinyörejä olisi pitänyt höllentää. Hetemäki vastaa omaan ajatteluunsa
kohdistuvaan kritiikkiin niin, että investointivastuu on yrityksillä, eikä
virkamiehillä, koska investointiosaaminen ei kuulu viime mainittujen ydinosaamiseen.
Ongelmaksi jää, että elvytyksestä
huolimatta pysyvää kasvua ei ole saatu
aikaan. Yhtä mieltä oltiin siitä, että yhteiskunnassa
saavutettava hyvä on johdettavissa yrityksiin ja niiden aktiviteetteihin eikä
julkisen sektorin allokointitehtäviin.
Yrityksillä menee nyt hyvin, jopa loistavasti. Marjo
Miettinen on huolestunut, että esim.
pakkautunut komponenttipula ja siitä aiheutuvat hinnannousut kiertyvät ennemmin
tai myöhemmin kuluttajahintoihin inflaatiopaineina. Edessä on mahdollisesti
vanha ongelma: inflaatiouhka ei ole kadonnut minnekään!
Murto pyrkii avaamaan investointisolmuja muistuttamalla, että
veronalennukset ovat vanha hyvä keino investointien käynnistämiseen. Keskustelu
on liiaksi keskittynyt velkaan ja budjettialijäämään hirttäytymiseen. Myös
talousoikeisto jää velan vangiksi: ”taistelu, joka on jo hävitty”.
Antti Ronkaisen huoli on, että yritysten on nykytilanteessa
- kun varallisuusarvot nousevat -
helpompi sijoittaa niihin kuin tuotannollisiin, kasvua luoviin investointeihin. Tässä tarvitaan valtion herättävää apua. Investointiseisahdusta, jota voisi sanoa japanintaudiksi
on jatkunut finanssikriisistä lähtien, aivan liian kauan.
Marjo Miettinen summasi keskustelun toteamalla lohdullisesti, että nyt yritykset
ovat ”investointivalmiita”, ja että muutos on tapahtumassa.
:::::::::::::::::::::::::::::::
Keskustelu jatkui Suomen riskeistä. Näiksi valikoituivat
väestön vanheneminen, negatiivinen huoltosuhde,
ammattitaitoisen henkilökunnan saanti erityisesti terveydenhoitoalalle (ollaan
pahasti myöhässä), riskinotossa
laistaminen, puutteet yritysten laajenemiskyvyssä ja halussa ,
ilmastonmuutoksen haasteet ja yleensä uudelleenajattelun
puuttuminen.
Euroopan unioni oli seuraava teema, johon tartuttiin. Murto:
tarjoamme EU:ssa keinoja, jotka ovat vanhentuneita. Ei esimerkiksi ole paluuta
vanhoihin velkasääntöihin. Ronkainen yhtyi Murron käsitykseen. Johtavat poliitikot eivät uskalla käydä
välttämätöntä keskustelua muutoksen tarpeesta. Hiukan kärjistäen Murto
moitti, että yhteisvelkapäätökset viime
vuonna tulivat täysin yllättäen poliittisten päättäjien eteen.
Digitalisaation nimeen vannominen vaatii sekin oikeita
ratkaisuja. Hetemäki väitti, että EU
ali-investoi digitalisaatioon. Ja miksi panostus tehdään sirutuotantoon (vanhanaikaista
bulkkituotantoa?) sen sijaan, että
panostettaisiin sirujen hyödyntämiseen erilaisissa hyödykkeissä?
Mitkä ovat Suomen vahvuuksia ilmastostrategiassa? Paljon ei
villoja jäänyt tästä teemasta. Todettiin kuitenkin, että suomalaiset yritykset
ja yritysjohtajat ovat Euroopan mittakaavassa valveutuneita. Hetemäki esitti palaamista koulutukseen ja
T&K -panostuksiin 1990-alun tapaan. Niin pitäisi tehdä nytkin esimerkiksi
ilmastoteemaan liittyen. Murto heitti mielenkiintoisen idean: olisi syytä tehdä
opintomatka Pohjois-Ruotsiin. Siellä on voitettu etabloitumiskilpailuja
Suomenkin nenän edestä.
Antti Ronkainen:
pitäisi puhua ilmaston kuumenemisesta, olla siis alarmistisempi. Myös
hän näkee ongelmana panostuksen puutteet koulutukseen ja T&K -sijoituksiin.
Voiko rahaa painaa ilman huonoa omaatuntoa, jos se nähdään välttämättömänä riskipääomana?
Ehkä tämä oli suuri vedenjakaja keskustelijoiden välillä. Lähihistoriassa taisi
käydä niin, että ennen finanssikriisiä vedettiin kireää austerity-linjaa
velkavastaisine klausuuleineen ja sitten 2010-luvulla tehtiin U-käännös ja
alettiin pumpata rahaa markkinoille.
Isossa kuvassa kysymys on yhtenäiskulttuurin perään
haikailevan vanhan Suomen ja kansalaisyhteiskunnan hajoamista ennakoivan Euroopan
integraation välisestä taistelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti