Eläkkeellä oleva suurlähettiläs, ulkoministeriön entinen poliittisen osaston päällikkö ja poliittinen alivaltiosihteeri Jaakko Blomberg tarkastelee Kanava-lehden numerossa 6/2021 Suomen ja Neuvostoliiton kylmän sodan aikuisia suhteita erityisesti turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta artikkelissa ”Suomen puolueettomuuspolitiikka ja Pohjolan tasapaino”. Kanavan kansilehdellä täydennetään vielä aihetta otsakkeella ”Kylmän sodan historian valkoinen läiskä”, joksi historiankirjoituksen kontekstissa nähdään Pohjola.
Millaisena itse näin nuo historian vaiheet omien lähteideni ja muistikuvieni
perusteella? Teemaa tarkemmin miettiessäni koin, että aiheen tarkastelu tuntuu aina alkavan ”keskeltä”,
keskeltä jotakin historian prosessia: lähihistorian
vaiheet aiheuttavat toisiaan seuraavan jatkumon, mikä tietysti on
luonnollistakin. Historia jatkuu…
Aloitan aiheen käsittelyn ns.
”Andrushkevitshin (kirjoitusasu vaihtelee) tapauksesta”. Seuraavassa on pitkä lainaus parista
eri kirjoituksestani muutaman vuoden takaa.
Kirjoitukseni lopuksi palaan Blombergin erittelyihin puolueettomuuspolitiikasta
ja Pohjola-yhteyksistä.
Lainaus alkaa:
”Vuonna 1972 Neuvostoliiton silloinen
sotilasasiamies V.A. Andrushkevitsh veti erään Helsingin suurlähetystössä
pidetyn tilaisuuden jälkeen sivuun Suomen armeijan yleisesikunnan päällikön
kenraaliluutnantti Paavo Junttilan ja ehdotti alustavasti Suomen ja
Neuvostoliiton yhteistyötä Neuvostoliiton luoteisrajan turvaamiseksi. Junttila
käsitti niin, että puolustusvastuu siirtyisi Pohjois-Suomessa Suomelta
Neuvostoliitolle. Andrushkevitsh esiintyi ikään kuin omissa nimissään, mutta
kyllä hän oli ylempiensä asialla. Hän suoritti tiedustelua vähän samaan tapaan
kuin Boris Jartsev vuonna 1938.
Kekkonen ohjeisti Junttilan käymään neuvotteluja
Andrushkevitshin kanssa kahden kesken. Neuvottelu tapahtui huhtikuussa 1972.
Andrushkevitsh selosti, että Suomen kohdalla oli Neuvostoliiton puolustuksessa
aukko. Aukon takana, selosti Andrushkevitsh, sijaitsivat Neuvostoliiton
strategisesti tärkeät alueet Leningrad ja Muurmansk. Muilta osin Varsovan
liiton maat Neuvostoliiton avulla toimivat puolustusmuurina. Tästä kertoo mm.
Matti Lukkari elämäkertakirjassaan "Lauri Sutela. Puolustusvoimain komentaja"
(Otava, 2003).
YYA-sopimuksen mukaan Suomen tuli pyytää apua
Neuvostoliitolta, jos Suomi ei yksin kykene torjumaan vihollista.
Andrushkevitsh oli sitä mieltä, että Suomi ei kykene selviytymään yksin
tehtävästä. Neuvostoliitto halusi varmuuden, että sen strategiset alueet
tulevat turvatuksi.
Kaikki käydyt keskustelut pidettiin tiukasti
salassa. Vain neljä miestä oli selvillä neuvotteluista, Kekkonen, silloinen
puolustusvoimien komentaja Kaarlo Leinonen, silloinen pääesikunnan päällikkö
Lauri Sutela (hänkin vain osin!) ja Junttila. Salaus piti hyvin: julkisuuteen
neuvotteluiden käyminen tuli vasta parikymmentä vuotta myöhemmin!
Junttila ehdotti, että Neuvostoliiton esittämiin
kysymyksiin vastataan yksi kerrallaan. Kekkonen hyväksyi menettelyn. Vastaukset
perustuivat kahteen peruspilariin, YYA-sopimukseen ja omaan puolustukseen
kuitenkin niin, että Suomen intresseissä oli torjua YYA-konsultointi omilla
puolustuksellisilla toimenpiteillä. Suomalaiset antoivat vakuutuksen, että eri
aselajien puolustus oli riittävän vahvaa (ilmatorjunta varauksella).
Kysymys oli lopulta itsenäisen puolustuksen
uskottavuudesta. Keskustelu venyivät vuoden 1973 puolelle. Puolustusvoimien
komentaja vaihtui Lauri Sutelan ottaessa tehtävät vastaan. Junttila seurasi
häntä pääesikunnan päällikkönä.
Tämä arkaluontoinen vaihe Suomen ja Neuvostoliiton
suhteissa näytti päättyvän huhtikuussa 1974, kun Sutela ilmoitti ykskantaan Andrushkevitshille
ja silloiselle suurlähettiläälle Stepanoville (Stepanovin suureksi harmiksi),
ettei YYA-sopimuksen mukaisia konsultaatioita tarvita, koska Neuvostoliitto oli
selvillä - jo laadittujen selvitysten perusteella - Suomen puolustuskyvystä.
Neuvostoliiton taholta painostus jatkui kuitenkin vielä vuosia vaatimuksella
laatia sotilasasioita käsittelevä protokolla. Ilmeisesti tarkoitus oli tehdä
sotilaallisista konsultaatioista jatkuva prosessi. Vuonna 1977 marsalkka N.V.
Ogarkov otti esille protokolla-asian Junttilan vieraillessa Moskovassa.
Junttila totesi, että kun tähän saakka on tultu toimeen herrasmieslinjalla,
niin eiköhän jatkossakin selvitä ilman kirjallista protokollaa. Ogarkovin oli
tyytyminen vastaukseen.
Tämän vaiheen jälkeen, vuonna 1978, tapahtui ns.
sotaharjoitusepisodi, jota olen käynyt läpi mm. blogikirjoituksessa ”Lauri
Sutela ja Urho Kekkonen – Suomen pelastajat?” Sotaharjoitusepisodi
on yksi Suomen lähihistorian merkittävistä tapahtumista - tai niin se ainakin
on monien historioitsijoiden taholta nähty. Neuvostoliiton puolustusministeri
marsalkka Ustinov vieraili Suomessa tarkoituksenaan sitoa Suomi tiukemmin
Neuvostoliiton sotilaspoliittiseen doktriiniin. Asiaa oli valmisteltu huolella
etukäteen. Taustahahmoina näytelmää ohjailivat suurlähettiläs Vladimir Stepanov
Neuvostoliiton puolelta ja
puolustusvoimain komentaja Lauri Sutela Suomen puolelta.
Monissa kohdissa sotaharjoituskriisiä Sutela joutui
opastamaan Kekkosta kaidalle polulle. Kekkosella oli taipumus antaa periksi
kokemuksensa mukaisesti. ”Lue vielä kerran YYA-sopimus”, ”Älä aina
ensimmäiseksi sano EI neuvostoliittolaisille”, ”Ei minusta
jonkinlainen yhteistyö esikuntien välillä ole vaarallista”. Suurin piirtein
noin Kekkonen sanoi eri yhteyksissä Sutelalle. Sutela ei allekirjoittanut
yhtäkään noista lauseista. Eikä ollut syytäkään.
Vladimir Stepanov oli Suomen kannalta hankala hahmo,
joka suurlähettiläänä 1970-luvun lopulla tuli Kekkosen "iholle".
Hänellä oli henkilökohtaista viehätysvoimaa ja tiettyä karismaa
(dynaamisuutta), jota Kekkonen arvosti. Ehkä Kekkonen näki Stepanovissa oman
nuoruutensa? Joka tapauksessa Stepanovin vaikutusvalta ulottui - Suomen
itsemääräämisoikeuden näkökulmasta - häiritsevällä tavalla presidenttiin saakka.
Lauri Sutela oli neuvostoliittolaisten häiriköksi kokema muuttuja tässä
henkilögalleriassa. Sutela ärsytti suunnattomasti Stepanovia.
Olisiko Stepanov ollut eräänlainen ”varahrustsov”?
Henkilösuhteiden ylläpito tuntui luontevalta suurlähettilään kautta, kun yhteys
Neuvostoliiton johtoon Breznevin myötä oli virallisluontoinen. Minulle on
jäänyt käsitys, että Stepanov yli-innokkaana järjesti sotaharjoitusta
käsittelevän neuvottelun Tamminiemeen. Kun Ustinov Tamminiemen saunassa -
esiteltyään asiansa - kysyi Stepanovilta, että ”tuliko kaikki nyt sanotuksi”,
osoittaa se, että Stepanov oli neuvottelun katalysaattori.
Jouduttuaan Stepanovin johdattelemaksi presidentti
ei pystynyt pitämään riittävästi etäisyyttä Ustinoviin. Historiakirjoissa asia
esitetään niin, että Kekkonen taitavuuttaan väisteli Tamminiemen saunassa
neuvostoliittolaisten tunkeilevuutta sotaharjoitusasiassa. Tästä ei ollut
kysymys. Hän myötäili sen sijaan, että olisi ilmoittanut
sotaharjoitusehdotuksen olevan Suomi-Neuvostoliitto-suhteiden agendan
ulkopuolella. Hänellä olisi ollut siihen varaa. Kekkosella oli kaikki
mahdollisuudet pysäyttää valmistelut hyvissä ajoin. Itse asiassa Kekkosen olisi
pitänyt pidättäytyä koko neuvottelusta. Niin hän ei tehnyt. Miksi ? Tulkintani
on, että henkilökohtainen riippuvuus Neuvostoliitosta oli muodostunut niin
suureksi, ettei hän noina päivinä pystynyt siitä irtautumaan. Neuvostoliitto
käytti tätä riippuvuutta tietoisesti hyväkseen. Se kuuluisa EI jäi Sutelan
tehtäväksi ja hän hoiti asian mallikkaasti saaden venäläisten vihat päälleen,
mutta hänellä oli varaa siihen. Hänen asemaansa ei voitu tosiasiassa uhata.
Lainaus päättyy.
Neuvostoliiton painostus jatkui vielä 1980-luvun
alussa Sutelan vieraillessa Neuvostoliitossa (1981), mutta päättyi pian sen
jälkeen. Moskova ei ollut sitonut käsiään Stepanovin. Hänen annettiin yrittää,
mutta kun asiat eivät sujuneet, hänet
siirrettiin syrjään.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Blombergin Kanava-lehden artikkelista voi vetää
johtopäätöksen, että Andrushkevitshin
ehdotusta edelsi systemaattinen pyrkimys muuttaa puolueettomuuskäsitteen
sisältöä. Neuvostoliiton tavoitteet muuttuivat ideologisemmiksi ja
aggressiivisemmiksi 70-luvulle tultaessa.
Jaakko Blomberg korostaa aiempaa painokkaammin
Pohjolan tasapainon merkitystä Neuvostoliiton turvallisuuspolitiikassa, kun
Andrushkevitshin tapauksen aikoihin nähtiin haaste ensisijaisesti Suomen ja
Neuvostoliiton keskeisenä asiana.
Paitsi puolustusyhteistyöstä kysymys oli myös
YYA-sopimuksen mukaisesta Suomen pyrkimyksestä pysyä suurvaltojen
eturistiriitojen ulkopuolella. Nämä kaksi ovat vaikeasti yhteen sovitettavissa
olevia asioita.
Tästä päästään Blombergin yhteen päätulkintaan eli
eron tekemiseen rauhanolojen ja kriisi- ja sotatilanteen välillä
YYA-sopimukseen liittyen. Kuusikymmentäluvun lopulle saakka
puolueettomuuspolitiikan erittely rauhan ja sodanaikaiseen puolueettomuuteen ei
ollut relevanttia, mutta sen jälkeen tilanne muuttui. Puolueettomuudesta alettiin Suomessa ja
Neuvostoliitossa puhua eri merkityksessä. Neuvostoliitto hyväksyi rauhanaikaisen
puolueettomuuspolitiikan, mutta Suomi tähtäsi puolueettomuuteen myös idän ja
lännen konflikteissa.
Jotta Suomi olisi vastannut
omaan huutoonsa, tuli sen puolustuksen olla uskottava. Tätä varten
puolustuskykyä vahvistettiin 1960-luvulta alkaen. Neuvostoliitto katsoi , että
kriisitilanteessa Suomen tuli siirtää puolustusasemia mahdollisimman pitkälle
länteen, kun taas Suomi valmistautui uudella aluepuolustusjärjestelmällä
torjumaan (so. välttämään) Neuvostoliiton kriisitilanteessa tarjoaman
sotilaalliseen avun. Vastareaktiona Ruotsi valmistautui strategiallaan
salaiseen sopimukseen keskeisten länsivaltojen
kanssa. Tätä pohjoismaista reaktiota ei suomalaisessa historiankirjoituksessa
ole Blombergin mukaan riittävästi painotettu.
Presidentti Kekkonen tuki
puolueettomuuspolitiikan vahvistamista,
mutta vältti ottamasta kantaa,
jos Neuvostoliitto kriisitilanteessa vaatisi YYA-sopimuksen mukaista
konsultaatiota.
Breznevin kaudella Neuvostoliiton politiikassa painottui
ulkoisen uhan torjunta, sitä voimakkaammin,
mitä korostuneemmin Suomi painotti
puolueettomuuspolitiikkaa. Yhteisissä kommunikeoissa Neuvostoliitto
ryhtyi systemaattisesti vastustamaan puolueettomuuskäsitteen käyttöä muutoin kuin rauhan oloissa. Seitsemänkymmentäluvun
alussa Neuvostoliitto sai oman tulkintansa näkymään kommunikeateksteissä:
YYA-sopimuksen mukaisen sotilaallinen yhteistyö oli Moskovan kannalta
välttämättömyys kriisitilanteessa.
Suomen taholta yritettiin
muuttaa tai lieventää Moskovan tahtotilaa
mm. ns. Saksan paketin yhteydessä, mutta siinä ei onnistuttu.
Mutta muutos Suomelle
kelvollisempaan asetelmaan oli mahdollinen ja se myös toteutui. Suomen
tarmokas puolustautuminen ns.
sotaharjoitusepisodin yhteydessä johti omalta osaltaan painostuksesta
luopumiseen. Blomberg: ”Neuvostoliitto mukautui tähän, vaikka se oli suurvallalle
arvovaltatappio”. Onnistuminen oli merkittävä, sillä YYA-sopimuksella yritettiin syödä
puolueettomuuspolitiikan liikkumavaraa.
Yhdeksi syyksi Neuvostoliiton
taipumiseen Blomberg esittää Etyk-prosessia ja sen mukanaan tuomaa Suomen
sillanrakennustyötä.
Blomberg esittää
olettamuksena – arkistolähteiden puuttuessa – että Suomi olisi - sen aseman muuttuessa - aiheuttanut Pohjolan turvallisuuspoliittiseen
asemaan muutoksen Neuvostoliitolle kielteisin seuraamuksin. Muutos olisi
horjuttanut Pohjolassa vallinnutta turvallisuuspoliittista tasapainoa: Ruotsi olisi voinut liittyä Natoon ja Norja
ja Tanska luopua Nato-jäsenyyksilleen asettamistaan rajoituksista (ei
ydinaseita fyysisesti Pohjolaan) vastareaktiona Suomen aseman muuttumiselle.
Blomberg toteaa, että
”Suomelle oli aina tärkeää vahvistaa osallisuutta pohjoismaisessa ryhmässä, mutta
idänsuhteissa sen korostamista
vältettiin, koska suhteet Neuvostoliitoon haluttiin hoitaa yksin”.
Blomberg antaa viimeisen
sanan Max Jakobsonille, jonka mukaan (v.
2001) tarvitaan Neuvostoliiton 1970-luvun Suomen-politiikan tarkempaa
selvittämistä. Miksi Neuvostoliito alkoi painostaa Suomea 1970-luvun vaihteessa?
Joitakin selityksiä voisivat olla seuraavat:
Suomen asema oli ja on
erikoistapaus Neuvostoliiton politiikassa. Jo talvisodan alla neuvotteluissa Suomen
kohtelu poikkesi Baltian maiden kohtelusta. Seitsemänkymmentäluvun vaihteen
molemmin puolin Suomi - 1930-luvun tapaan - haluttiin lukea tiukemmin Neuvostoliiton
etupiiriin kuuluvaksi valtioksi ideologioiden välisessä taistelussa. Tämä tuli
esille suurlähettiläs Aleksei Beljakovin tapauksen yhteydessä 1970-luvun alussa.
Beljakov kuvitteli Suomen olevan vallankumouksellisessa tilassa. Onneksi
KGB:llä oli Suomen asemasta realistisempi kuva. Stepanovin ja Beljakovin
tavoitteissa voi havaita yhtäläisyyksiä: molemmat saivat Moskovan luvalla
yrittää Suomen taivuttamista, Beljakov sisäpolitiikassa, Stepanov
turvallisuuspolitiikassa, mutta maksoivat epäonnistumisistaan raskaan hinnan.
Johtuiko Neuvostoliiton
kiristynyt ote Tsekkoslovakian vapauksien
tavoitteluista vai oliko miehitys seurausta tietoisesti kiristyneestä
ideologisesta otteesta jo ennen sitä? Ainakin voidaan sanoa, että Suomen tavoitteleman
korostuneen puolueettomuusmallin vaikutus oli Neuvostoliitolle vastenmielistä. Se pelkäsi Suomen esimerkin
tarttuvan itäblokin maihin, siksi ote kiristyi.
Neuvostoliitto halusi ensi
sijassa betonoida kylmän sodan aikaisen muuttumattomuuden tilan Euroopassa ja
keskitti ekspansiopyrkimykset kehitysmaihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti