Radikaaliaktivisti Lauri Hokkanen (s. 1950) on kirjoittanut kirjan taistolaisvuosistaan. Viisisataasivuisen (!) kirjan nimi on ”Kenen joukoissa seisoin. Taistolaiset ja valtioterrorin perintö.” (Docendo, 2021), joka paljastaa kirjan tarkoituksen: se on osin tunnustuksellinen kertaus taistolaisvuosien historiasta. Teos on paljon muutakin. Annetaan kirjoittajan valaista asiaa: ”Ilmiön (siis taistolaisuuden) hahmottamiseksi lukija joutuu koukkaamaan kanssani paikoin aika kauaksikin aikojen taakse, sillä ymmärtääkseni taistolaisvalintaa – myös omaani – olen pitänyt välttämättömänä paneutua 1900-luvun, pelon ja hävityksen vuosisadan, keskeisiin ilmiöihin”. Teos onkin äärivasemmiston sitomista aikakauden poliittisiin ja muihin ilmiöihin perustavaa laatua olevalla tavalla. Myönnän, että teosta lukiessa iski ajoittain väsymys. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin, että tämä kirja on kirjoitettu. Ainakin se sisältää ponnistuksen liittää nuo kiistellyt ja monien tuomitsemat tapahtumat 1970-luvun vaihteen molemmin puolin (ja pitkälle 1970-luvulle ulottuen) ajanvirtaan. Vaikka olen perehtynyt tuohon historiavaiheeseen perusteellisesti muissa yhteyksissä, aina sieltä itselle valkoisia läiskiä löytyy.
Kirjoittaja toteaa, että tarvetta ei ole ”rypeä katumuksen
syövereissä”. Hän on kirjoittanut omien sanojensa mukaan eräänlaisen jälkikirjoituksen
eräästä historian vaiheesta ideologis-poliittisine ulottuvuuksineen. Ymmärrän
niin, että Hokkanen pyrkii irrottamaan
tunteensa kokemastaan ja pyrkii niin neutraaliin käsittelyyn kuin hänen
asemassaan on mahdollista.
Kirjoittaja kieltää erikseen, että kysymyksessä olisi taistolaisuuden historia.
Sen sijaan hän arvioi ”taistolaisuuden
ydintä, suhdetta Venäjään”. Tuskinpa noista ajoista on tehty seikkaperäisempää
selontekoa taustoituksineen kuin mitä
tässä kirjassa on esitetty.
Kirjan sisältö on sikäli minua koskettava, että opiskelin
1970-luvun alussa ja koin nuo tapahtumat opiskeluympäristön ja eräiden kavereideni kautta olematta itse
mukana aktiivisessa poliittisessa toiminnassa ääriliikkeistä puhumattakaan.
En käy teosta läpi tunnontarkasti – kaukana siitä, mutta
nostan esille joitakin
mieleenpainuvimpia menneen ajan kuvauksia, jotka Hokkasen mielestä kuvaavat
sitä historiallista ympäristöä, josta
taistolaisuus sai elinvoimansa.
Tuota aikaa kuvaa oleellisella tavalla uskollisuus
Neuvostoliittoa kohtaan. Tämän ajattelun ehkä johtava hahmo oli Tiedonantajan päätoimittaja Urho
Jokinen, joka otti tehtäväkseen perehdyttää ja vihkiä taistolaisuuden kannalle
taipuvat neuvostoaatteen pyhimpiin opinkappaleisiin. Neuvostoliiton johtajuutta
ei pitänyt kyseenalaistaa. Urho Jokinen kuului niihin, joiden mukaan Suomen sitomien Neuvostoliittoon
piti viedä loppuun. Itäisen naapurin lähiase Suomea vastaan oli Otto Wille
Kuusinen, jonka nimiin myös Lauri Hokkanen vannoi aikoinaan.
Kirjan teeman kannalta oleellinen asia on Stalinin vainot,
jotka kohdistuivat eri maiden kommunisteihin. Terrorin seurauksena – kuten
tunnettua - miljoonat saivat surmansa.
Stalinin kuoleman jälkeen sadat tuhannet rehabilitoitiin, mutta täytyi odottaa
aina Mihail Gorbatsovin aikaan ennen kuin rehabilitoitiin massiivisesti tekaistusti
tuomittuja ihmisiä.
Jokisen ja Taisto Sinisalon johdattelema nuoriso vaikeni
omassa julkisuudessaan Stalinin terrorista ja vainoista.
Myös Tsekkoslovakian miehitys saa sijansa Hokkasen
teoksessa. Juuri kukaan vasemmalla (eikä oikealla) ei alun perin puoltanut
miehitystä, mutta kun aikaa kului
hiukan, niin miehitys palvelikin
taistolaistuneen sosialistisen
opiskelijaliiton (SOL) mukaan rauhan tekona.
On helppo yhtyä Hokkasen nyt muuttuneeseen kantaan, että
1970-luvulla Suomen poliittinen elämä oli ”syvästi vaurioitunut”. Tavoitteena
oli mm. palauttaa SKP tiiviiseen Moskovan ohjaukseen ja siten vahvistaa Neuvostoliiton
asemaa Suomessa. Taistolaisvuosina Hokkanen, kuten hän kertoo, rustasi yhdessä hengenheimolaistensa
avustuksella ohjelmia ”pääkonttorin” poikien
kanssa.
Vaikutusvaltaisin yhteistyökumppani Neuvostoliiton puolelta
oli Viktor Vladimirov, joka pyöritti laajaa yhteistyösuhteiden rinkiä, johon
kuuluivat äärivasemmiston lisäksi keskustan
K-linja ja sdp:n johtajat eikä kokoomuskaan ollut irrallaan tästä. Se oli
Vladimirovin pehmeää suomettamista ja
suomettumista. Hokkanen selittää omiensa osalta yhteistyökuvioita hieman
toisesta näkövinkkelistä: ”Me ”kuusislaiset” emme olleet suomettuneita vaan ”sovjettuneita”,
so. yhteistyö oli suomettumista paljon pidemmälle vietyä. Ystävyys eri
muodoissaan oli osa Suomen tautia. Hokkanen lainaa Max Jakobssonia, joka nimesi
taistolaisuuden ”poliittiseksi Porkkalaksi”.
Hokkanen uhraa tekstistään pitkät jaksot toisen maailmasodan
ja siitä johdetun tappamisen vuosisadan
synkkyydelle. Suurvallat oppivat toisiltaan surmaamisen ja joukkotuhon logiikkaa. Toisen maailmansodan väkivallasta hän siirtyy
kylmän sodan vainoharhaiseen maailmaan. Hokkanen nostaa kylmän sodan sloganiksi
ilmaisun ”rauhan puolesta (!)”.
Hokkanen oli nuorena innokas partiolainen, mutta hyppäsi sen
kautta täysin toisenlaisen yhteisöllisyyden piiriin keskeyttäen lukion muiden
kiireiden takia: ”Vallankumoushommia on niin paljon, etten ehdi enää istumaan
pulpetin ääressä”, totesi Hokkanen kavereilleen. 1970-luvulla hän uskoi
löytäneensä historian totuuden ja ”ihmisyhteisön kehityksen lait”. Asiaan kuului
loogisesti kirkosta eroaminen ensimmäisenä päivänä, kun se oli mahdollista.
Hokkanen pohtii, kuten edellä todettiin Neuvostoliiton (ja
Venäjän) suhdetta taistolaisuuteen pohjia myöten. Hän jopa kerryttää
historiatietoa Venäjästä 1400-luvulta saakka löytääkseen johtolankoja tuoreen
historian tapahtumiin.
Hokkanen pohtii taistolaisuuden juuria erittäin laajan
aineiston pohjalta toisesta maailmansodasta aina 1980-luvulle saakka.
Erityisesti historiallisen taustan määrittämiseen
tuolta ajalta hän käyttää monessa osassa yhteensä 200 – 300 sivua. Tämä jakso pitää sisällään suomettumisen
kauden ja Neuvostoliiton pyrkimyksen sitoa Suomi itseensä perustavaa laatua
olevalla tavalla. Tämä historiajakso kulkee paralleelina taistolaisuuden
historian kanssa.
::::::::::::::::::::::::::::
Hiukan irrallisena pääteemasta Hokkanen kertoo muistikuviaan mm. Karkkilan
kirkkoherrana toimineen Leino Hassisen
(1924-2015) ajatuksista, jotka tosin
sivuavat hänen omia pohdiskelujaan. Hokkanen kuvaa Hassista oman tiensä
kulkijana , joka pohti kristinuskon ja kommunismin suhdetta. Hän jopa kirjoitti
teoksen ”Kristinusko ja kommunismi”. Hän
teki vahvan eron marxilaisuuden ja reaalisosialismin todellisuuden välillä.
Hassisen mukaan Marx ei idealisoinut köyhyyttä (kuten moni muu on tehnyt) vaan
kirosi sen. Hassinen näki Marxin tulleen oikaisemaan sitä, mitä kristillinen kirkko oli
yksipuolisuudellaan vääntänyt epäuskottavaksi. Leino Hassinen ja hänen
ajatuksensa sopivat hyvin 1960-70-lukujen radikaalin ajattelun piiriin.
Hokkanen toki pohtii marxismin olemusta muutoinkin useilla sivuilla kirjassaan.
Hokkanen arvioi kommunismin yhteyttä uskovaisuuteen ja
toteaa: ”Minusta ei tullut uskovaista vaan kirkkouskovainen - puolueuskollinen”.
Näin tapahtui varmaan monen muunkin kohdalla,
vaikkei sitä ehkä haluta tunnustaa.
::::::::::::::::::::::::::::::::::
Yksi Hokkasen kirjassa valotettava merkittävä lähtökohta
1960- ja 1970-lukujen vasemmistolaisessa liikkeessä on ensimmäisen ja toisen
polven radikalismin vastakkainasettelu tai ainakin näkökulmaero. Antti Eskolan mukaan 1960-luvun
(ei-dogmatisoituneen) vasemmistoradikalismin
oli vastattava kahteen haasteeseen, Moskovan asettamaan paineeseen ja radikalisoituvan nuorison asettamaan
haasteeseen.
Nuoret kuvataan malttamattomiksi ja
ehdottomiksi. Max Rand ennakoi synteesiä näiden kahden välille. Näin ei
tapahtunut, vaan nuori radikalismi dogmatisoitui. Bertrand Russell epäili nuorison
tavoittelevan liberaalin filosofian sijasta radikaalia ideologista oppia ja oli
oikeilla jäljillä. Esivaihetta nuorison
radikalisoitumisessa näyttelivät teinikunnat ja Teiniliitto. Hokkasen mielestä
tällöin syntyi ”taisteleva työläisnuorisoliike”. Seuraavassa vaiheessa vallassa
olevien matkiminen synnytti brezneviläisyyttä
esikuvanaan pitävän suuntauksen.
Vanha 1960-luvun radikalismi
joutui pohtimaan asemaansa: sulautuako nuoriin vai puolustaako uusvasemmistolaisuutta radikaalia dogmatismia
vastaan. Tsekkoslovakian miehitys tuli jakavaksi tekijäksi. Dogmatismin
perilliset olivat taistolaisia. Ne,
jotka valitsivat taistolaisuuden,
valitsivat Neuvostoliiton ja samalla valitsivat puolensa miehityksessä.
Osa tunnetuista vasemmistolaisista jäi rintamien väliin.
Kuusikymmentälukulaiset ”vanhat radikaalit”
jäivät suremaan liberaalin keskustelukulttuurin kuolemista.
Tosi dogmaatikkoja ei Tsekkoslovakian miehitys pysäyttänyt.
Hetken epäröinnin jälkeen
Neuvostoliittoa ylistettiin fasisteja vastaan taistelleena sankarimaana.
::::::::::::::::::::::::
Hokkasen suururakassa on kysymys eräänlaisesta
puhdistumisriitistä, hän kirjaa lopullisesti itsensä ulos taistolaisuudesta,
jonka hän on henkisesti jättänyt jo kauan sitten taakseen.
Teoksen takakannessa on kirjoittajan pohdiskelua: ”Olen
toistuvasti kuin riivattuna kysynyt itseltäni ja tovereiltani: mitä nuoruuteni
kommunismi oli? Olimmeko viides kolonna, maanpettureita , täysiverisiä stalinisteja
vai Moskovan iltojen ja Uralin pihlajien tunnelmien pauloissa tanssivia
naiiveja idealisteja ? Vai kylmän sodan uhreja?”
Ehkei vihoviimeistä
totuutta kannatakaan hakea. Jotain jää aina pimentoon,
ratkaisematta. Asia jää tietenkin vaivaamaan mieltä, mutta ehkä
avaa suljetun takana olevan totuuden…..joskus.
Kyllä Rauhanpuolustajat tukivat Tshekkoslovakian miehitystä heti alusta.
VastaaPoistaNäitä uskonnollisia herätysliikkeitä ilmaantuu aika ajoin, jotka toimivat isäkapinan käyttövoimalla.
VastaaPoistaTaistolaisissa oli paljon entisten AKS ja IKL toimijoiden jälkeläisiä.
Myös erään nykyisen uskonollisen kultin mestarin isä on myös ollut lähellä taistolaista uskonsuuntausta ja Mestari on viettänyt kesiään lapsuudessaan Lenigradin alueen leirintäaluella, missä joutunut nahistelemaan sikäläisten musliminulkoiden kanssa.
Koska aatteita ei voi tappaa,ne jatkavat kiertokulkuaan.