keskiviikko 13. lokakuuta 2021

The Beatles kansakunnan historiassa

 

The Beatlesin tarina on  kerrottu lukemattomia kertoja. Nyt käsittelemäni kronikka sisältää televisiokanava ITV:n listan parhaista Beatles-kappaleista. Näkökulma on englantilainen. Puolentoista tunnin mittainen ohjelma ”The Nation´s  Favourite Beatles No.1” vuodelta 2015 on täynnä Beatlesin ylistystä. Sivuutan tässä tyhjät sanat ja yritän luoda dokumentin ”päälle” oman versioni Beatlesin parhaista kappaleista unohtamatta alkuperäisen ohjelman listajärjestystä.

Taustaylistäjistä nostan esille vain Abban Björn Ulvaeuksen, joka sanoo suoraan,  että Beatles on suurin ilmiö populaarimusiikin historiassa. Kappaleiden kautta The Beatles esitellään mm. muodinluojana, uusien musiikkitrendien markkinoille tuojana ja   älykkään ja sanavalmiin huumorin viljelijänä. Ennen kaikkea he loivat musiikkia,  joka on suurelta osin jäänyt elämään.

Vain hiukan liioitellen Beatlesit nostivat Britannian kaikkien huulille aikana,  jolloin tälle entiselle suurvallalle veisattiin joutsenlaulua.

Britanniassa ja USA:ssa heillä oli yhteensä 27 ykkössingleä. Briteissä yhtyeellä oli 17 ykkössingleä.  Ohjelma keskittyy kaikkien 27 hitin esittelyyn vanhojen filminpätkien avulla. Ohjelma on koostettu   ”with a little help from the friends”. Haastateltavat ystävät ylistävät Beatlesin suuruutta.

Koska listalla keskitytään vain singleihin,  jää moni suosikki pois, kuten oma toivekappaleeni A Day In The Life ja monta muuta.

Ja tästä se alkaa….

Nro 27.  The Ballad of John and Yoko (1969).

Paradoksaalisesti lista alkaa vuoden 1969 hitillä,  joka syntyi Lennonin ja Yoko Onon rakastumisesta, ja  joka osaltaan johti sittemmin yhtyeen hajoamiseen…… Se oli aikaa, jolloin Lennonilla oli meneillään ”Peace Mission”, johon hän sai vahvaa tukea uudelta  vaimoltaan. Missioon liittyen pariskunta kehitteli toinen toistaan erikoisempia happeningeja.

Nro 26. Day Tripper (1965).

Kappale tunnistetaan Harrisonin kitarariffistä ja tamburiinista. Näihin aikoihin yhtye oli jo omaksunut vitsikkäät haastattelulausunnot, joille nauroi koko Englanti. Niihin lukeutui  Lennonin ”Halvoilla paikoilla istuvat voivat läpyttää käsiään, te loput voitte helisytellä korujanne” -huuli  Royal Variety Showssa lokakuussa 1963. Lennon pystyi yleensä liikkumaan kaskuissaan juuri ja juuri hyvän maun rajoissa.

Nro 25. I feel Fine (1964).

Yhtye yritti ujuttaa tähän kappaleeseen mukaan varhaista musiikkivideotyyppistä hulluttelua, mutta manageri Brian Epstein pysäytti kokeilut tykkänään. Ehkä niin oli parasta. Videota (joka nyt nähdään ilmeisesti ensimmäistä kertaa) ei toteutettu kovin hyvällä maulla.

Nro 24. From Me To You (1963).

The Beatlesin alkuaikojen hitti, joka saa ymmärtämään,  miksi yhtyeen melodiset kappaleet sopivat juuri tuon aikakauden ohjelmistoon. Elettiin vielä esibeatlemanian aikaa. Myöhäissyksyllä 1963 löysin itsekin  Beatlet, kun jossain luisteluharrastuksen keskellä ämyreistä soi  konserttien päätöskappale Twist And Shout.

Nro 23. Paperback Writer  (1966).

Kappaleen myötä esitellään Abbey Roadin studiot, jossa monet Beatlesin hitit  purkitettiin. Studiota esittelee levytuottaja Giles Martin, kuuluisan George Martinin poika. Kappale on tunnettu extraharmonioista, joiden kehittelyssä Beatlesin ohella vanhemmalla Martinilla oli varmaan sormet pelissä.

Nro 22. Get Back (1969).

Kappaleen synnyn aikoihin yhtye oli ja hajoamassa. Kappale tunnetaan myös Beatleisin jäähyväiskonsertin kappaleena. Kysymyksessä oli kuuluisa ”kattokonsertti”, mutta taisi olla niin,  että yhtyettä ei olisi saanut enää muualla soittamaan livenä. Poliisitkin tulivat kattokonsertissa hätistelemään Beatleja,  jotka aiheuttivat alhaalla kadulla liikenneruuhkan.  Kävi niin,  että mitä lähemmäksi yhtye ajautui välirikkoa,  sitä paremmin levyt möivät.

Nro 21. Lady Madonna (1968).

Pitkästä aikaa yhtye käytti singlellään muita muusikoita (Ronnie Scott ym.). Yhtye palasi rokkaavampaan tyyliin vuoden 1967 kokeilujen jälkeen.

Nro 20. Hello, Goodbye (1967).

Muistan kuinka kuulin kappaleen ensimmäisen kerran radiosta syksyllä 1967 ja pidin sitä melko keskinkertaisena hittimelodiana. Onhan se kuitenkin ihan hyvää käyttömusiikkia ja viipyi listojen kärjessä Englannissa seitsemän viikkoa. Hiukan aiemmin (elokuussa 1967)  kuoli yhtyeen manageri Brian Epstein traagisesti .

Nro 19. Yellow Submarine (1966).

Sen laulaa Ringo Starr ja kappale on niin rahvaanomainen, että Simo Salminen pantiin siitä laulamaan koveri. ”Sukellusvene” on  myös hyvin ringomainen hoilotus. Hänellä on jokamiehen ääni!  Jatkossa Ringo lauloi jokaisella albumilla yhden raidan. Ringon aidosti hauskoista huumorivälähdyksistä saamme nauttia vaikkapa katselemalla vanhoja Late Night Show -pätkiä.

Nro 18. Eight Days A Week  (1965).

Kappale,  jota ei julkaistu virallisesti Englannissa singlenä lainkaan. Beatlet tekivät tämän  tempun moneen kertaan. Selvät singlehitit pistettiin albumeille tai julkaistiin maakohtaisesti.  Kilpailijat olisivat ottaneet nuo singleiltä syrjäytetyt kappaleet riemumielellä julkaistaviksi,  jos olisivat voineet. Muun muassa Yesterday ja All My Loving eivät kuuluneet virallisten singlejulkaisujen joukkoon Englannissa!  Dokumentissa kappale yhdistetään USA:n  beatlemaniaan, samoin mustien levy-yhtiöön Motowniin

Nro 17. We Can Work It Out (1965, kappale on Day Tripperin B-puoli, mutta nousi USA:ssa ykköseksi).

Sävelmä liittyy myöskin kiertuevaiheeseen. Kappale on tehty yhteistyönä Lennonin ja McCartneyn kesken,  mikä ei ollut yleinen työskentelytapa: molemmat tekivät yleensä omat sävellyksensä itse, mutta  levyllä kaikki olivat Lennon-McCartney -kappaleita. Beatlet pukeutuivat ”siististi” (suorat housut, pikkutakki), mikä oli suuri muutos heidän alkuaikojensa pukeutumistyyliinsä. Brian Epstein oli pukeutumisessa suuri vaikuttaja. Beatlet olivat muodin johtajia 1960-luvulla: hiusmuoti,  ”psykedeeliset” asukokonaisuudet, levykansitaide jne. Kaikkea beatlet eivät keksineet itse,  mutta olivat usein ensimmäisiä uusien asioiden omaksujia.

Nro 16.  Ticket To Ride (1965).

Ticket To Ride on John Lennonin kappale. Vähän rokkaavampi kappale.

Nro 15. Help (1965). Ajatus Helpistä syntyi Amerikan kiertueen aikana Lennonin kynästä ja kysymys oli hätähuudosta kiertuerasituksen keskellä. Yksi muistettavimmista kappaleista yhtyeen uran alkupuolelta. Se oli myös yhtyeen toisen filmin tunnuskappale.

Nro.14. Love Me Do (1962).

Yhtyeen ensimmäinen single! Nousi alun perin listoilla sijalle 17 osin poikien oman  markkinointityön avittamana. Helppo tunnistaa Lennonin huuliharpusta. Yksinkertainen pikkumelodia. Mutta miksi se on nyt ykkösten listalla? Sille kävi kuten monille Beatlesin vanhoille kappaleille: se meni ykköseksi jälkijättöisesti hittivyöryn mukana. Yksi seuraamushan oli, että huhtíkuussa 1964 yhtyen nappasi Billboardin Hot 100-listan viisi kärkisijaa samalla viikolla! Ennenkuulumatonta! Amerikkalaiset ahmivat Beatlesia.

Nro 13. Can´t Buy Me Love (1964).

Can´t Buy Me Love on ”erilainen” kappale. Siinä oli heti kärkeen klassikon aineksia, ja sen levyttivät monet huippuartistit, joilta ei normaalisti voinut odottaa versiota  pop-kappaleesta.

Nro 12. Something (1969).

George Harrisonin sävellys ja ikimuistoinen kappale, josta moni artisti on lausunut ylistäviä arvioita: täydellinen pop-kappale. Siitä ovat tehneet versionsa lukemattomat huippuartistit.

Nro 11. Come Together (1969).

Sekä Something että tämä Come Together (Lennon) ovat saman singlen A-puolia molemmat. Kappaleet ovat samanhenkisiä huippupiisejä. Come Together on live-levytys, joka meni ensiotolla purkkiin.

Nro 10. She Loves You (1963).

Beatlesin massiivinen läpimurtosingle Britanniassa ja Euroopassa. Se aloitti beatlemanian ja on siksi yksi yhtyeen tärkeimmistä kappaleista. Tuohon aikaan ei muusta puhuttukaan kuin jee, jee -musiikkista. Itse asiassa  koko yhtye leimattiin jee, jee -yhtyeeksi.

Nro 9. A Hard Day´s Night (1964).

Ringo Starrin kuuluisa huokaus rankan kiertueen keskellä päätyi singlelle (”It´s been a….). Siitä tuli samanlainen standardi kuin Cant Buy Me Love. Yksi Lennonin tunnetuimmista sävellyksistä. Myös elokuvana, jolla oli hurja suosio.

Nro 8.  The Long And Winding Road (1970).

Paul McCartneyn hymni vähän ennen… Levyn ilmestyessä yhtye ei enää ollut koossa. Phil Spectorin isosti orkesteroitu versio jäi kiistelyn jälkeen lopulliseksi levyversioksi.

Nro 7.  I Want To Hold Your Hand (1963).

Amerikan valloituksen merkkiteos vuonna 1964. Yhtä tärkeä kuin She Loves you oli Englannissa,  oli tämä kappale Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa yhtye keräsi suurimman siihen astisen TV-yleisön Ed Sullivan Showssa, 74 miljoonan katselijaa…..

Nro 6. Penny Lane (1967).

Ehkä kaikkien aikojen tupla A-puolet: Penny Lane ja Strawberry Fields Forever. Edellinen on Paul McCartneyn ja jälkimmäinen John Lennonin sävellys. Harvoinpa mikään taideteos voidaan liittää niin elimellisesti paikkaan kuin tämä levy Liverpooliin. Nämä kaksi kappaletta levytettiin samassa sessiossa kuin Sgt. Pepperin konseptialbumin mestariteokset, mutta julkaistiin erillisenä singlenä. Beatlesit olivat luovimmillaan juuri vuonna 1967.

Nro 5. All You Need Is love (1967).

Tällä levyllä tehtiin televisiolähetysten historiaa, sillä se välitettiin satelliittien avulla ympäri maailmaa. Ja kaiken keskellä oli Beatles ja ”Summer of 1967”.

Nro 4. Eleanor Rigby (1966, Double A-side Yellow Submarinen kanssa).

Runollinen kappale sovitettuna klassiseen puitteeseen. Sävellys,  joka saa mielikuvituksen liikkeelle jousikvarteton johdattelemana. Syntyy todellisen ja epätodellisen välinen tila,  johon kuulijaa vaipuu.

Nro 3. Let It Be (1970).

Yhtye tuotti historiaan jääviä kappaleita (yhtyeen jäljellä olevaa aikaa mittaavan)  tiimalasin valuessa tyhjiin. Let It Be on yksi Paul McCartneyn loppuaikoina säveltämien kappaleiden mieleenjäävimmistä esityksistä.

Nro 2.  Yesterday (1965).

Historian  eniten levytetty kappale (3000 coveria). Paul McCartney, kitara  ja jousitausta. Ja ylivertainen melodian taju.

Nro 1. Hey Jude (1968).

Vielä kerran Fab Four harmonisimmillaan.  Kappale on omistettu John Lennonin pojalle Julianille. Seitsemän minuuttia musiikin juhlaa. Lopun ”never ending” -yhteislaulu siunaa koko esityksen.

::::::::::::::::::::::::

Lista ei todellakaan ole Beatlesin tuotannon kattava hittikavalkadi, mutta onpahan läpileikkaus yhtyeen kaikkein populaareimmista sävelmistä. Silti pois jää useita kappaleita,  jotka olivat suuria hittejä,  ja jotka  haluan nostaa tähän. Näitä ovat esimerkiksi ”And I Love her”, ”All My Loving”, ”Michelle”,  ”I Saw Her Standing There”, ”Oh! Darling”, ”Back in the U.S.S.R.”, ”Girl” ja  ”A Day in the Life”.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti