Björn Wahlroos (s.1952) on kirjoittanut ensimmäisen osan muistelmistaan. Teoksen nimi on ”Barrikadeilta pankkimaailmaan. Eräänlaiset päiväkirjat 1952-1992”. Päivittäisten tapahtumien kuvauksen tarkkuus ja kirjan sivuilla esiintyvä valtava kirjo ihmisiä kertovat, että muistiinpanoja on tehty ehkä lähes päivittäin. Joskus joku on irvaillut, että kun mainitsee muistelmien sivuilla massoittain ihmisten nimiä, niin ainakin lukijoita riittää. No, tässä ei ehkä kuitenkaan ole kysymys lukijoiden kalastelusta, vaan päähenkilön runsaasta sosiaalisesta verkostosta.
Keskityn tässä blogikirjoituksessa Wahlroosin hurjaan
nuoruuteen vasemmistoideologian palveluksessa. Ei sen puoleen, jossakin haastattelussa Wahlroos muistelee
nuoruuden poliittista vaihetta kaiholla, yhtenä elämänsä kiehtovimmista
ajanjaksoista. En itse asiassa epäile tätä.
Jo kansakouluajoista lähtien Wahlroosilla oli vaikeuksia
sopeutua kuriin ja järjestykseen. Sama jatkui oppikoulussa, jossa konflikti
fokusoitui erääseen opettajaan. Nuoren Björnin pelastajana oli rehtori, joka asettui opettajainhuonekiistassa
Wahlroosin puolelle. Tilanne kärjistyi erottamisuhaksi, joka realisoitui
(kahdeksi viikoksi) sen jälkeen, kun rehtori menehtyi surmantekoon oman käden
kautta. Wahlroosilla ei ollut enää tukijaa. Ymmärrän nuoren Björnin koulu-uran
siten, että hän valikoi tarkasti kenestä
opettajasta piti ja kenestä ei. Björnissä oli tietty ylpeys, jolla
hän erotti jyvät akanoista uskottavuuden ja auktoriteetiksi kelpaavuuden
perusteella. Opettajan oli ikään kuin ansaittava itsetietoisen Wahlroosin
luottamus.
Kuvatessaan 1960-lukua Wahlroosin lähtökohtana on, että silloin todella ”yhteiskunnan raja-aidat kaatuivat rymisten”.
Wahlroosin elämänuran näkökulmasta vasemmistolaistuminen, hippiliike ja
musiikki olivat suunnanantajia. Yhdysvalloissa ”sotaan joutumista pelkäävä
nuoriso nousi kapinaan porvarillisen yhteiskunnan valheellisuutta ja imperialismia vastaan”,
toteaa Wahlroos kirjassaan.
Omien sanojensa mukaan Wahlroos aloitti oman
vasemmistolaistumisensa sisustamalla perheen kodin boksinsa uudelleen
”vanhempien luvalla”. Seiniltä loistivat
Eric Claptonin ja Che Guevaran itsemaalatut kuvat. Aluksi kapinallisuus oli
vain muiden nuorten ja aikuisten
ärsyttämistä, mutta pian Björn löytyi jo ajanhenkisistä kotibileistä. Wahlroos
kirjaa teokseensa huolellisesti ikätoverinsa - myöhemmin hyvin tunnetut
vaikuttajayksilöt - jotka tuolloin olivat saman vasemmistosuuntauksen vaikutuksen
alla kuten Wahlrooskin.
Aivan luontevasti edellä kuvatun jatkoksi Wahlroos pyydettiin huhtikuussa 1968 teinikunnan
puheenjohtajaksi. Se oli menoa. Wahlroosista tuli olemuksensa mukaisesti järjestöaktiivi. Wahlroos verkostoitui hurjaa
vauhtia. Näissä yhteyksissä hän tapasi kohtalotoverinsa ja verrokkinsa Leif
Salmenin. Sen jälkeen näiden nuorukaisten urat ensin risteytyivät monilla
tavoilla, ja sittemmin erkaantuivat,
mutta siitä myöhemmin lisää. Wahlroos pystyy määrittämään ajankohdan tarkasti
(teiniliiton kesäkurssi), jolloin hän
kääntyi niin perusteellisesti vasemmistolaisuuteen, että paluuta porvarilliseen
elämänkatsomukseen ei vuosiin ollut. Salmenille muutos oli vielä suurempi: hän tuli mainitulle kesäkurssille oikeiston edustajana!
Molempien osalta tapahtui siis herätyksenomainen siirtyminen vasemman laidan
kannattajiksi. Tätä vaihetta edelsi
toki Wahlroosin osalta henkinen valmistautuminen
ja vastaanottohalukkuus uusille aatteille.
Aktiivisuus ylsi ikioman Teiniliiton kesäkurssin järjestämiseen
Pohjolan Opistossa, jossa mukana järjestäjien
puolella oli Erkki Liikanen ja oppilaana mm. Olli-Pekka Kallasvuo. On
liioiteltua sanoa, että kysymys oli koko ikäluokan liikkeestä, mutta huomattavan
osan trendi tempasi mukaansa. Koko yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ilmapiiri oli tuolloin nykyistä
vasemmistolaisempaa. Muistan itse, kuinka kotikuntani Savitaipaleen kirjastossa
oli paikallisen taitelijan näyttely, jossa yksi tauluista muistutti
punahehkuista myrskyä. Taiteilija esitteli työtään kertoen,
että tälle työlle on annettu epävirallisesti nimi ”Savitaipaleen
kesälukio”.
Tärkeiksi asioiksi Wahlroosin aktiviteeteissa muodostuivat suomalaisen
koulujärjestelmän kehittäminen, Summerhill,
apartheid, kolmannen maailman ongelmat, Vietnam, imperialismin
tuomitseminen….. Ideologisina
johtotähtinä toimivat Che Guevara ja Herbert Marcuse.
Teinitoiminnan
puitteissa vapaa kasvatus oli päivän sana. Wahlroos ja ”Lefa” Salmen
ehtivät myös Vanhan ylioppilastalon valtaukseen. Kaksikosta Salmen tuntui jopa aktiivisemmalta.
Tavan mukaan samaistumisen kohteita haettiin ”mahdollisimman kaukaa”, Kuubasta
ja Vietnamista. Koulunkäynnin kesken jättäminen muodostui piireissä yleistyväksi
tavaksi, jonka mukaan toimi myös radikaaliaktivisti Lauri Hokkanen, jonka taistolaisajasta kertovasta kirjasta kirjoitin taannoin. Jo syksyllä 1968 Salmen
ja Wahlroos seurasivat trendiä. Wahlroos korjasi ”erehdyksen” 1970-luvun alussa suorittamalla pikapikaa lukion
ja kirjoittamalla ylioppilaaksi yksityisoppilaana.
Wahlroos oli täysillä mukana jo lukioaikaisissa
opiskelijaliikkeen valtataisteluissa. Bilettäminen ja tiheä kokoustaminen
täyttivät aktiiviradikaalin ajankäytön. Wahlroosin teksteissä radikaali vasemmistolaisuus
on voittopuolisesti miesten liike, mutta aikakirjat vahvistavat kuvan: kysymys
oli vahvasti myös nuorten tyttöjen ja naisten liike.
Vuoden 1969 syksyllä Leif Salmen alkoi väistyä
opiskelijamaailman aktiviteeteista
Wahlroosin mukaan ”suuremmalle näyttämölle”. Samalla hän ”valui”
äärivasemmalle nopeammin kuin muut. Wahlroos: ”Ikävä kyllä hän ei sieltäkään
löytänyt rauhaa sielulleen”. Kovin tyhjentävästi Wahlroos ei erittele Salmenin
ajautumista ”omille teilleen”. Hänen paljon myöhemmin ilmestyneiden esseistä
koostuvien kirjojensa perusteella epäilen, että hän oli paljon suuremmassa
määrin ”etsijä” kuin sittenkin konservatiivinen Wahlroos. Salmen haki - usein historiasta – syvempiä olemassaolon
virtoja. Asiaan saattoi vaikuttaa, että Wahlroos kavereineen oli yläluokkainen,
kun taas Salmenin lähtökohdat olivat tavallisemmissa olosuhteissa. Wahlroosin
suhtautuminen Salmeniin jälkikäteen on ollut ihmettelevä, ikään kuin hän haluasi
sanoa, että Salmenilla olisi ollut sanottavaa siinä maailmassa, joka vei Wahlroosin myöhemmin mennessään,
mutta sen sijaan Salmen tarrasi ankaraan sosialismiinsa ja ärtyneeseen
poliitikkojen kiusaamiseen TV:n vaaliohjelmissa.
Vielä yksi polku radikalismin tiellä avautui Nils Torvaldsin
kautta. Yritettiin luoda organisoitua lähestymistapaa liikkeen vahvistamiseksi
Torvaldsin kotoa käsin. Mutta Wahlroosin
vallankumouksellinen asenne oli jo hieman laimentunut. Parhaiten Wahlroos
muistaa tapaamisista Torvaldsin poikavauvan, josta tuli isona
Linux-käyttöjärjestelmän isä. Vallankumous se oli sekin.
Talvella 1970-71 otetiin vallankumouksesta vapaata, kun
kirjoitettiin – Wahlroos mukana –
ylioppilaiksi. Wahlroos kirjoitti vain neljä ainetta johtuen vähemmän
intensiivisistä opinnoista, mutta sai yleisarvosana laudaturin. Wahlroos
vastasi kirkkohistorian jokerikysymykseen ”Marxilaisuuden uskonnonkritiikki”.
Kun muutkin kysymykset natsasivat, sai
Wahlroos reaalista 50 pistettä, kun
laudaturin raja oli 39 pistettä.
”Lyhyt” ylioppilaskirjoituksen ainevalikoima rajasi jatko-opintoja,
mutta lopulta Wahlroos valitsi Hankenin (jätettyään tyhjän paperin
oikeustieteellisen pääsykokeessa), jonne
pääsi suoraan todistuksella.
Omilta opiskeluajoiltani muistan hyvin dogmatismin ajan
1970-luvun alusta lähtien, joka korvasi
radikaalivasemmistolaisen ajanjakson. Se tuli Wahlroosiakin vastaan, kun hän ajautui yhä syvemmälle vasemmalle
kommunistien ja tarkemmin taistolaisten reviirille. Heidät tunnisti sinisistä paidoista ja ”kielipeleistä” vähän nykyajan
malliin, kun korrekti taistolainen kielenkäyttö vaati ”oikeaa” sanastoa.
Wahlroosin päästyä opiskelemaan hän jatkoi verkostoitumista
vasemmistolaisiin piireihin, oli perustamassa Sosialistiset Taloustieteiden
Opiskelijat ry:n ja valittiin ylioppilaskunnan edustajistoon toiseksi korkeimmalla
äänimäärällä . Vanhat teemat, Vietnam ja
hallinnonuudistus olivat esillä. Muut asiat alkoivat kuitenkin olla
päällimmäisinä jatkossa ja yksi tapa irtautua vanhasta oli ruveta opiskelemaan
päätoimisesti syyskuusta 1972 lähtien. Pääaineeksi valikoitui yleinen
liiketaloustiede. Se vaati puutteellisten matematiikkataitojen päivitystä. Se
onnistui vanhojen kavereiden avustuksella.
Samaan aikaan Wahlroos erkaantui vanhoista
opiskelijaliikkeen kamuista. Syyksi
Wahlroos ilmoittaa myös dogmatismin kasvavan vaikutusvallan opiskelijaliikkeessä. Se
valtavirtaistui niissä piireissä, missä Wahlroos liikkui.
Opiskelujen ohella Wahlroos perehtyi sosialismiin
kriittisesti suhtautuvaan kirjallisuuteen. Marxilaisuus ei enää tarjonnutkaan
ainoaa oikeata vastausta taloustieteen kysymyksiin. Marxin kysymykset eivät olleet
ainutlaatuisia, ne olivat vaillinaisia ”ja pahimmillaan harhaanjohtavia”.
Viimeinen pisara oli, kun taistolaisaktiivi Aku Alanen yritti tiedustella Wahlroosin kautta tämän isän
papereita. Epäselväksi jäi missä mielessä tiedustelu tehtiin. Wahlroos jätti
15. syyskuuta 1973 erokirjeen, jossa
erosi kaikista kansandemokraattien järjestöistä. Wahlroos ei ollut täyttänyt
vielä 21 vuotta.
Wahlroos arvioi olleensa ensimmäisiä, jotka erosivat ”laitavasemmistolaisesta
liikkeestä”. Wahlroos pääsi luokkavihollisen kirjoihin. Monet Wahlroosin
kaverit seurasivat esimerkkiä, muttei Leif Salmen. Hänkin kritisoi
taistolaisliikettä, mutta ei katkaissut siteitään. Näin hän jätti ratkaisematta
sisäisen ristiriitansa, toteaa Wahlroos.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Mitkä ovat Wahlroosin johtopäätökset tapahtuneesta? No, hän
katsoo suoraviivaisesti kaiken jälkeen, ettei hänen tarvitse pyytää anteeksi
sitä, ettei ole aina poliittisesti
korrekti eikä myöskään tarvitse pyytää anteeksi nykyisiä markkinaliberaaleja
mielipiteitään. Julistaako hän itsensä oikeassa olijaksi, jolla on perusteltu syy tuomita menneiden
sukupolvien väärät ja oikeat ratkaisut?
Yhteiskunnallisiin radikaaliliikkeisiin sisältyy aina arvoituksellisia
piirteitä, mutta jotain voidaan toki sanoa:
nuorille, joiden psyyke on muutoksille
altis, voi joukkovoima lisätä voimaantumisen tunnetta. Tulee tunne, että yhdessä voidaan tehdä enemmän. On puhuttu
nuorten ”isäkapinasta” sodan aikaista ja jälkeistä rakentajasukupolvea kohtaan
ja suurten ikäluokkien vyörymisestä ensin oppikouluihin, sitten yliopistoihin
ja näistä kumpuavista muutostarpeista. Koululainen Wahlroosin kapina on ehkä
osin johdettavissa juuri tästä auktoriteettikapinasta. Vielä on
muistettava, että demokratian ja
opintososiaalisten etujen parantamisvaatimukset olivat korkealla prioriteettitasolla. Ne toimivat
aseena autoritaarista vanhaa ajattelua vastaan.
Näihin sekoittui ideologinen liikehdintä, joka on vaikeasti selitettävissä. Voidaan
puhua ideologiseen muutokseen heräämisestä,
joka tarjosi kasvualustan tiedostaville aktiiveille. Sosialismiin
sisältyi lupaus paremmasta tulevaisuudesta ja tämä houkutti optimismin
läpitunkemalla 1960-luvulla nuorta polvea. Uudella vuosikymmenellä taistolainen
puhdasoppisuus sekä veti
puoleensa että loitonsi opiskelijaliikkeestä monia parhaista voimista.
Vielä on muistettava,
että muistelutietoon sisältyy aina nykyajattelun aineksia.
Välttämättä Wahlroosinkaan kohdalla
1970-luvun vaihteen todellisuus ei välity sellaisenaan nykypäivään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti