Valtioneuvosto on julkaissut ”ajankohtaisselonteon turvallisuusympäristön muutoksesta”. Selonteossa tarkastellaan kaikkien esillä olleiden yhteistyökumppanien roolia Suomen turvallisuusympäristössä. Avainkohde on kuitenkin Nato, jonka kanssa arvioidaan yhteistyön tiivistämisen mahdollisuuksia sekä ”mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutuksia” (selonteko s. 25-28). Monille selvitys onkin Nato-selvitys. Keskityn tässä Nato-jäsenyyden vaikutusten arviointiin selvityksen viitoittamalla tavalla ja poimimalla muutamia kriittisiä seikkoja kommentoinnin kohteiksi.
Toki selonteossa perehdytään moniin muihinkin turvallisuutta
edistäviin teemoihin, jotka tässä kirjoituksessani kuitenkin sivuutan. Tuore
selonteko ei ole itsenäinen pumaska, vaan täydentää aiempaa valtioneuvoston
ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoa.
Suomen valmiudet toimia Natossa arvioidaan hyviksi sekä
puolustuskyvyn että kriisinsietokyvyn puolesta. Suomen ja Ruotsin liittyminen
Naton jäseniksi katsotaan lisäävän vakautta Itämeren alueella. Olisin toivonut
tähän arviota Venäjän asemasta uudessa tilanteessa. Pietari on laajentuvan Naton
oloissa sotilasliiton rajaaman ”Naton sisämeren” takana Suomenlahden pohjukassa.
Selonteossa katsotaan, että Suomen panos lisättynä Naton jo valmiina
olevaan voimaan ennaltaehkäisisi kriisin syntyä. Viidennen artiklan mukaisesti
liittouman takana olisivat koko liittokunnan suorituskyvyt. Vastavuoroisesti
Suomi varautuisi tukemaan liittolaisia, jos yhteisestä puolustuksesta syntyy tarve.
Joukkojen lähettämisestä Suomi päättäisi kansallisen päätöksenteon pohjalta. Vastavuoroisuus lienee kuitenkin fakta.
Strategisen sijainnin vuoksi Suomi osallistuisi yhteiseen
puolustukseen puolustamalla omaa maataan, minkä se tietysti tekisi muutoinkin.
Naton jäsenenä Suomi jatkaisi oman puolustuksensa kehittämistä Naton muiden
jäsenten kanssa.
Nato-jäsenyys ei sulje pois asevelvollisuusarmeijaa.
Suomella säilyisi siis asevelvollisuus
ja monet muut itsenäistä ja yhteistyöpohjaista puolustusta koskevat periaatteet.
Aiempien esimerkkien viitoittamana jäsenyys ei velvoittaisi
Suomea ottamaan ydinaseita , pysyviä tukikohtia ja joukkoja alueelleen rauhan
aikana. Varsinkin puoluekartan oikeassa reunassa haluttaisiin näköjään väljennystä
tukikohtia koskevaan rajaukseen. Uusimmat Naton laajennukset ovat kuitenkin perustuneet
periaatteelle, että em. rajaukset on
tehty. Jää nähtäväksi muuttaako Venäjän käynnistämä Ukrainan sota tätä
käytäntöä.
Venäjä on uhannut sijoittaa (tai lisätä) ydinaseita Itämeren
alueelle. Venäjä voi lisätä ydinasearsenaaliaan, vaikka Ruotsi ja Suomi Naton myötä pidättäytyisivätkin
ydinaseiden ottamisesta maaperälleen. Voi olla, että Itämeri - aiempi
”rauhanmeri” - muuttuu pahimmassa tapauksessa ydinasevarustelukilpailun näyttämöksi.
Nato-jäsenyyden puolustusbudjettia vuosittain kasvattava
vaikutus on noin 1-1,5 prosenttia nykyiseen verrattuna. Suomi panostaa jo nykyisellään
Naton vaatimusten mukaisesti noin 2 prosenttia bkt:stä puolustukseen. Nato-jäsenyys
vaikuttaisi moniin kansallisiin ja kansainvälisiin velvoitteisiin, jotka Suomi joutuu huomioimaan.
Suomen Natoon liittyminen kaksinkertaistaisi sotilasliiton maarajan Venäjän kanssa. Selonteossa todetaan
aivan oikein, että monet Venäjän strategisista painopistealueista sijaitsevat
Suomen rajan tuntumassa, joten Natoon liittyminen toisi nuo alueet lähemmäksi
liittokuntaa. Samalla Matti Kurjensaaren aikoinaan mainitsema ”Suomi lännen etuvartiona” -ajattelu saa lihaa
luiden ympärille.
::::::::::::::::::::::::
Suuressa kuvassa Venäjä suhtautuu jyrkän kielteisesti Naton laajentumiseen, joka aiheuttaisi
Venäjältä ”tasapainottavia” toimia. Toisaalta Venäjä on korostanut
päätöksenteon liittymisestä kuuluvan Suomelle ja Ruotsille. Kuitenkin Sergei
Lavrovin suulla (vuodenvaihteessa 2021-22) Suomen ja Ruotsin puolueettomuus
lisää Pohjolan vakautta. Tässä on selvä ristiriita. Onko Venäjä jotenkin
herännyt viiveellä tulevaisuuden kuvaan? Vielä on kysyttävä, onko Ruotsi
loppuun saakka mukana kovassa ja kovenevassa pelissä?
Minulle on syntynyt kuva, että Venäjälle Suomen ja Ruotsin
liittyminen Natoon on paljon suurempi merkitykseltään kuin kysymys pelkästään
Nato-yhteistyön laajenemisesta, joksi sitä – muutosta vähätellen - meillä on markkinoitu.
Sitä voidaan verrata venäläisten suurentelevaan kuvaan natsismin uhasta
Ukrainassa, jota myöskin meidän lännessä on miltei mahdotonta ymmärtää.
Joka tapauksessa selonteon mukaan Suomen ja Ruotsin on liittymistapauksessa
valmistauduttava hybridi- ja kybervaikuttamiseen. Selonteossa pidetään
mahdollisena, että erityisesti liittymisprosessin aikana Nato-maihin kohdistuu
”ulkopuolista vaikuttamista ja painostusta”.
Aivan selonteon lopussa vedetään yhteen Venäjän toimenpiteet
seuraavasti: ”Venäjä tullee pitämään Euroopan turvallisuutta koskevia
vaatimuksiaan esillä myös jatkossa. Tilanteessa, jossa Venäjä pyrkii
rakentamaan etupiiriä sopimuksin ja sotilaallisin keinoin, reagoimatta
jättäminen muuttuneeseen turvallisuusympäristöön saattaisi johtaa Suomen
kansainvälisen aseman muuttumiseen ja liikkumatilan kaventumiseen”.
Tällä lausumalla torjutaan Suomen pysyttäytyminen Venäjän
aiheuttamien muutosvaikutusten ulkopuolella ja ennakoidaan Suomen – jos
muutokseen ei reagoida - liikkumatilan kaventumista. Toisaalta tuskin Suomi jää
reagoimatta muutokseen riippumatta siitä, onko Suomi liittymässä Natoon vai ei.
Esimerkiksi Naton ulkopuolella Suomi satavarmasti kehittää yhteistyötä Ruotsin
ja Yhdysvaltain kanssa Natoa unohtamatta. Ero on lähinnä siinä, että Venäjä tekee suuren eron virallisen
Natoon liittymisen ja asteittain laajenevan yhteistyön välillä.
On väitetty, että selonteossa ei oteta kantaa haetaanko
Nato-jäsenyyttä vai ei. Kirjaimellisesti kyllä, mutta tosiasiassa selonteko on
äärimmäisen Nato-myönteinen. Kysymys on kai lähinnä aikatauluista, itse
päätöksen taakse on jo henkisesti asettauduttu.
Liittymällä Natoon valitsemme tietoisesti jännitystä
lisäävän ympäristön Pohjolaan ja laajemminkin, tilanteessa, jossa meitä eivät
uhkaa suuremmat vaarat kuin ne, joista olemme selvinneet viimeisten 77 vuoden aikana toisen
maailmansodan jälkeen.
Gallupien mukaan nuorista
alle 30-vuotiaista vain 39 prosenttia kannattaa Nato-jäsenyyttä. Hyvin
monet nuoret tuntevat vaaran ja vastuun, joka lankeaa heille vuosikymmenien ajaksi.
Kirjoitat: "Liittymällä Natoon valitsemme tietoisesti jännitystä lisäävän ympäristön Pohjolaan ja laajemminkin, tilanteessa, jossa meitä eivät uhkaa suuremmat vaarat kuin ne, joista olemme selvinneet viimeisten 77 vuoden aikana toisen maailmansodan jälkeen."
VastaaPoista- Mielestäni meitä uhkaavat nimenomaan suuremmat vaarat kuin 77 viime vuoden aikana. Venäjä ei kertaakaan ole, viime sodan jälkeen, hyökännyt noin suurilla joukoilla eurooppalaiseen maahan. Niin: valitakko yksinäinen ja melko suojaton "puolueeton" epävarmuus, vai läntisten maiden kanssa toimiva puolustusliitto ? Edellinenkin vaihtoehto taitaa olla hyvin jännitteinen.
Suhtautumisen erilaisuus johtuu Ukrainaan liittyvien johtopäätösten erilaisuudesta. Venäjä katsoo Ukrainan kuuluvan kiinteästi Venäjän yhteyteen. Venäjälle Suomen puolueettomuus on kaikki kaikessa (mutta myös riittävä ehto). Mihinkään välittömään aggressioon en silti usko, vaikka Natoon mentäisiinkin. Nato on rasite Suomen ja Venäjän suhteiden näkökulmasta pidemmällä aikavälillä.
PoistaKyllähän sinne Natoon ja läntiseen arvoyhteisöön aina pääsee, mutta kuinka sieltä pääsee pois, on asia erikseen.
VastaaPoistaIhmiskunnasta noin miljardi kuuluu kyseiseen Yhdysvalloille lojaaliin maailmaan.
Aasiassa Intia on hieman kiikun kaakun tuon demokratian suhteen, mikäli Modi voittaa viellä seuraavat vaalit,slloin siitäkn tulee Hindustan,eli kolonialistnnen Intia jää historiaan.
Intiassa elää miltei puolitoista miljardia ihmistä, joden ostovoima hiljalleen paranee.
Kiina kehittyy omaa tahtiaan,eikä se paljon katsele sivuilleen, kun kulkee omaa tietään.
Muslimimaailmakaan ei välttämättä ole aivan luonteva länsimaailman kumppani, ilmeisesti edessämme olevassa kolmannessa mailmojensodassa.
Ymmärrän niin, että taistelu demoktratian eri muotojen ja autoritaarisuuden eri muotojen välillä jatkuu, samoin kahtiajako.
PoistaPirstoutmista pienmepii osiin voi myös tapahtua.