VTM Jorma Turunen on kirjoittanut teoksen ”Ranskan
vasemmiston tarina. Suuresta vallankumouksesta nykyhetkeen” (Into, 2019).
Keskityn tässä vasemmistoliikkeen syntyhetkiin Ranskan suuren vallankumouksen
yhteydessä ja seurauksena. Referoin Turusen kirjan ao. kohtia ja kommentoin
niitä soveltuvin osin.
Ranskan vasemmisto on voinut pitkään huonosti. Ikään kuin
ideologia olisi pyyhkäisty pois Ranskan kartalta. Muutokset ovat tapahtuneet
aivan viime vuosina. Francois Holland saavutti jättimäisen voiton vuoden 2012
presidentinvaaleissa. Jorma Turunen osoittaa kirjassaan, että vasemmiston (Ranskassa
sosiaalidemokratia ei ole koskaan ollut vaikuttava voima) voitot Ranskan vaalien
historiassa ovat pyyhkiytyneet pois kerta toisensa jälkeen. Niin tapahtui
nytkin. Jo vuonna 2015 sosialistinen puolue hävisi vaalit ja äärioikeistolainen Kansallinen rintama (Front
national) saavutti maanvyörymävoiton. Vuonna 2016 Hollande vetäytyi
presidentinvaalikampanjasta. Presidentin kannatus oli pudonnut gallupien mukaan
neljään prosenttiin! Kannatuksen
menetyksen viimeinen vaihe tapahtui hämmentävän nopeasti. Hollanden johtopäätös
olla pyrkimättä toiselle kaudelle sotki
koko vasemmiston pakan. Kansalliskokousvaaleissa 2017 sosialistien paikkamäärä
putosi 284 paikasta 30 paikkaan. Katkeruutta lisäsi, että valtaan nousi Emmanuel Macron, joka oli
toiminut Hollanden aikana valtiovarainministerinä.
Onko kysymys siitä, että sosialistipuolue kuihtuu samalla
tavalla kuin aiemmin Ranskan kommunistit?
Miksi kävi näin? Lukemattomia kysymyksiä risteilee ilmassa.
Onko kysymys ihmisten uudenlaisesta suhtautumisesta politiikkaan, jossa kantaa
vaihdetaan lennosta? Toisaalta silloin kannatustaan menettäneillä on myös
mahdollisuus palauttaa suosiotaan.
Kehitys on hämmentävä, kun muistetaan, että alun perin sana vasemmisto
on peräisin Ranskasta. Samalla on sanottava, että Ranskassa ei ole - kuten ei muuallakaan -
yhtä vasemmistoa, vaan useita, joita en kuitenkaan tässä ryhdy erittelemään.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Kukaan ei kiistä sitä, että Ranskan vuoden 1789 vallankumous
on historian merkkitapaus. Sen seurauksena porvaristo nousi valtaan syrjäyttäen
absoluuttisen monarkian, feodaaliyhteiskunnan ja säätyvallan. Turunen toteaa:
”Ranskalaiset eivät enää olleet alamaisia, heistä tuli kansalaisia”. Samassa
yhteydessä katolinen kirkko menetti valtionuskonnon aseman.
”Vasemmisto” ja ”oikeisto” -käsitteet ovat saaneet nimensä
siten, että perustuslakia säätävän kokouksen puheenjohtajan vasemmalla puolella
istuneet olivat radikaaleja uudistajia ja oikealla puolella istuneet
”säilyttäjiä”, joka tapauksessa uudistuksia vastustavia. Jo vallankumouksen
vuosina muodostui jatkuvasti muuttuvia fraktioita: oikeisto, keskustaoikeisto,
keskustavasemmisto ja äärivasemmisto. Äärivasemmistoon kuului Raivopäät-ryhmä
(samanniminen ryhmä toimi vuoden 1968 kumouksessa radikaaleimpana ryhmänä),
joka vaati jyrkkään sävyyn uudistuksia.
Se asettui maltillisia eli jakobiineja ja girondisteja vastaan.
Vaikka perustuslakia säätävän kokouksen istumajärjestystä on
pidetty ideologisen jaon pohjana, käsitteitä vasemmisto ja oikeisto ryhdyttiin käyttämään laajemmin vasta
kolmannen tasavallan alusta eli 1870-luvulta lähtien. Sitä ennen puhuttiin
liberaaleista ja konservatiiveista.
Ranskan historiassa vasemmistolaisina on pidetty ensin tasavaltalaisia, sen jälkeen radikaaleja tasavaltalaisia ja vasta
näiden jälkeen sosialisteja ja kommunisteja.
Olen itse nähnyt Ranskan vallankumouksen tarinan malliesimerkkinä
siitä, kuinka välttämättömiä uudistuksia
vitkuteltiin vuosikymmeniä paineen kasvaessa lopulta liian suureksi: kumous tappoi vanhan yhteiskunnan. Yhteiskunta
porvarillistui vaivihkaa mm. elinkeinojen muutoksen takia. Kuitenkin ”menneen hallinnon”
kuolinkamppailu oli pitkä, kestäen koko 1800-luvun ja pidempäänkin.
Mitkä konkreettiset syyt aiheuttivat vallankumouksen?
Kysymys oli tyytymättömyydestä Louis XVI:n
(minulle opetettiin aikoinaan, että nimi kirjoitetaan ”Ludvig”) itsevaltiutta kohtaan: varallisuus
oli epätasaisesti jakautunut, papistolla ja aatelilla oli erioikeuksia. Myös
valistuksen opit löivät tuolloin läpi. Versailles´n ylisuuri, tuhlaileva hovi ärsytti suunnattomasti
ihmisiä. Epäoikeudenmukainen verotus kaatoi kansalaisten kupin lopullisesti. Omilta opiskeluajoiltani muistan, kuinka professori
Aira Kemiläinen opetti minulle Jyväskylän yliopistossa, että kansalaisten nälkä
johti kiukustumiseen ja väkivallantekoihin.
Pelättiin kuninkaan yrittävän vallankaappausta. Kansalaiset
ryhtyivät avoimeen kapinaan. Opiskeluaikoinani kadulle rynnänneestä väestä
käytettiin mielenkiintoista nimeä ”roskajoukko”. Kuningas erotettiin ja
monarkia purettiin. Kansalliskokouksessa hyväksyttiin suuret uudistukset, jotka
voidaan sälyttää sloganin ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo” sisälle. Näitä olivat henkilökohtaiset
vapaudet, ihmis- ja kansalaisoikeudet,
omistusoikeus ja turvallisuus. Jos kehitys olisi jatkunut rauhallisena tästä
eteenpäin olisi vallankumous muistettu myös suurena voittona ihmisen kyvylle
siirtyä rauhanomaisesti uuteen aikaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan
kilpailevista ryhmistä radikalisoitunut jakobiinit (vallassa 1793-94) pääsi
voitolle ryhtyen ajamaan äärijyrkkiä tavoitteita. Jakobiinit työnsivät syrjään
girondistit, vasemmiston maltilliset. Valta keskittyi Maximilien
Robespierrelle, joka käynnisti kymmeniä tuhansia uhreja vaatineen terrorin.
Mielenkiintoista on todeta, että maaseudun konservatiivit
asettuivat radikalismia vastaan, joka johti sisällissotaluonteiseen tapahtumaketjuun.
Ranskan vasemmisto jakautui tuolloin kahtia, maltillisiin uudistajiin ja
jakobiinien terroriin
Tasavallan ja kuningasvallan taistelu jatkui lähes koko
1800-luvun ajan. Vallankumoukset koettiin vielä vuosina 1830, 1848 ja 1871.
Turunen: ”Ranskan vasemmiston henkinen perintö syntyi ja vahvistui näissä
kumouksissa ja kuvasti niiden luomia arvoja”.
Nykypäivän kannalta tärkeää on, että vallankumouksesta
voidaan johtaa nykydemokratian kullankalliit arvot, ihmisoikeudet ja
oikeusvaltioperiaatteet.
Vuosi 1789 on myös tarjonnut mallin joukkojen käyttäytymiselle
kaduilla. Hämmentävää on millä herkkyydellä kadun laki astuu voimaan.
Ranskan vasemmiston historia alkaa suuresta
vallankumouksesta, vaikka se olikin lopputulokseltaan porvariston voitoksi
kääntynyt kumous. Vallankumous oli ja on myös vasemmiston nykyisten ja tulevien
ongelmien lähde, sillä niin monella
tapaa kumousta on tulkittu. Joka tapauksessa Ranskan vasemmistolaisessa
retoriikassa viitataan jatkuvasti – positiivisessa mielessä – vallankumouksen
velvoittavaan perintöön.
:::::::::::::::::::::::::
Turunen toteaa, että Ranskan vasemmisto on tällä hetkellä
historiansa pahimmassa kriisissä. Kommunistit ovat heikentyneet olemattomiin jo
kauan sitten. Lopputuloksena maltillinen vasemmisto on jakautunut useisiin
fraktioihin ja osa on siirtynyt Emmanuel Macronin taakse.
Turunen toteaa aivan oikein, että globalisaatio on siirtänyt
päätöksentekoa kansallisvaltion ulkopuolelle. Kansallisvaltiokeskeisyys on
muutoinkin vahvistunut. Puoluekenttä on pirstoutunut ja populistit ovat
laajentaneet kannatustaan sosialistien kustannuksella. Kansainvälisyyteen
luontevasti suhtautuvan vasemmiston on ollut vaikeaa omaksua umpikansallisia
näkökohtia, jotka ovat mahdollistaneet populistien kansallismielisen
politiikan. Puolueista on tullut vaaliorganisaatioita, ideologiat ovat
korvautuneet yksilölähtöisillä tavoitteilla ilman solidaarisuuspainotusta.
Vasemmiston enemmistö on edelleen painotetusti vakautta tavoitteleva
joukkoliike. Nykyinen häilyvä puoluesitoutuminen ei ole ominta
vasemmistolaisuudessa.
Ehkä yksi vasemmiston kannatuksen tulpista on tosiasia, että
jo 1800-luvulla (1847) arviolta 4,5 miljoonaa ranskalaista toimi vasemmistolle
vähemmän herkän pienteollisuuden piirissä ja suurteollisuuden piirissä toimi vain 1,2
miljoonaa ihmistä.
Onko Ranskan vasemmiston ongelma sen vahvassa sitoutumisessa
historiaan? ”Vapaus, veljeys ja
tasa-arvo” on komea julistuksenomainen iskulause, jolle nykyihmiset eivät kuitenkaan anna muuta
kuin periaatteellista arvostusta. Potentiaaliset vasemmiston kannattajat ovat
irtaantuneet yksilökeskeisiin ja yksilöpsykologisiin tavoitteisiin. Ja kun juuri nyt olisi sosiaalinen tilaus yhteisvastuulle.
Ranskan vallankumouksen kymmenet tai sadat tuhannet uhrit
syntyivät taistelussa tavallisen
tehdastyöläisen, tavallisen maataloustyöläisen, tavallisen porvarin puolesta.
Nyt heitä ei muistella kuin korkeintaan historian itsetutkisteluissa.
Mutta historia jatkuu….
Juuri käydyissä presidentinvaaleissa Emmanuel Macron voitti
ja jatkaa sinänsä harvinaisella toisella kaudella presidenttiyttä. Monin tavoin
muokkautunut vasemmisto nousi ällistyttävästi Jean-Luc Mélenchonin johdolla aivan
ratkaisevan toisen kierroksen tuntumaan. Onko vasemmisto nousemassa tulevien parlamenttivaalien
myötä uudelleen vaikuttavaksi tekijäksi
Ranskan politiikassa? Ehkä vallankumouksen perintöä ei olekaan hukattu, vaan se
jalostuu haastamaan uusin tavoittein nykyajan ongelmia.
Melanchon edustaa kuitenkin ranskalaista vasemmistoa. Kannattaa huomata myös Le Penin eräät aloitteet, ovatko ne vain taktisia vai todellisia,sen aikanäyttää. Le Penn näytti olevan suositumpi nuorempien ranskalaisten keskuudessa, kuin makaroni.
VastaaPoista