tiistai 10. joulukuuta 2024

Sähköllä vai polttomoottorilla?

 


 

Media on täynnä podcasteja, jotka käsittelevät ja arvioivat sähköautoja (so. hybrideja eri muodoissaan ja täyssähköautoja.  Arvioijat ovat perehtyneet eritasoisesti itse aiheeseen, mutta mitään limboja en ole joukossa havainnut, vaikka perehtymisen aste on ollut vaihtelevaa. Itse olen sanan varsinaisessa merkityksessä amatööri, mutta innokas – vielä kypsemmälläkin iällä  – oppimaan uusia asioita autoilun koko ajan uusiutuvasta maailmasta. Yksi kiinnostuksen kohteista ovat täyssähköautot.

Lukuisissa perheissä, etten sanoisi lukemattomissa perheissä käydään keskusteluja sähköautojen eduista ja kriittisistä puolista, jotka ovat tuttuja meidänkin pesueessa. Minkä voimanlähteen auto valitaan seuraavaksi pääasialliseksi käyttöautoksi? Uusi vai käytetty? Millaiset ovat tilavaatimukset? Paljonko saa polttoaineen kulutus olla ja niin edelleen? Vaihtoehtoja on monia. Valinnan vaihtoehtoina olivat hybridit, täyssähköautot ja polttomoottoriautot  (bensa tai diesel). Kovin pitkälle emme halunnet spesifioida, minkä tyyppistä autoa eniten  haluamme. Se selviää yleensä vertailu- ja koeajokierroksilla. Asiaan on vuosien varrella melkoisesti vaikuttanut myös se, mikä on ollut edellinen pääasiallinen käyttöauto ja onko siihen oltu tyytyväisiä.

Autojen voimanlähteiden osalta olemme autohistoriassamme olleet konservatiivisia autojen käyttäjiä. Olemme pysyneet bensa-autoissa.

Nyt on selvästikin meneillään automarkkinoiden murroskohta,  jossa polttomoottoriautojen kanssa kilpailemaan ovat nousseet erilaiset sähköllä toimivat ajoneuvot. Jo varhaisessa vaiheessa hylkäsimme hybridit. Miksi? Sähkön houkuttelevuus voimanlähteenä oli tässä avainasia. Halusimme ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Siksi 50 – 100 kilometriä sähkön varassa ei tuntunut riittävältä. Sehän on puolisähköauto! No hinnallakin oli oma merkityksensä. Olen hyvin tarkasti seurannut täyssähköautojen hintakehitystä. Ne ovat näihin aikoihin saakka olleet hiukan tyyriimpiä kuin perinteisemmät autot. Jossain vaiheessa päädyin sille kannalle, että riittävän pituinen ajosuoritus täydellä akulla on 700 kilometriä. Tarkemmin ajateltuna olin valmis tinkimään tästä tavoitteesta. Asiaan vaikutti esimerkiksi se, kuinka ”sähköautoympäristö” kehittyy,  eli kuinka runsaasti on käytettävissä latausmahdollisuuksia, otammeko käyttöön kotilatausaseman, kuinka pitkälle tosiasiallisesti täydellä akulla pääsee jne.

Kun näistä kiemuroista oli selvitty, kysymys kuului edelleen, sähkö vai polttomoottorikäyttöinen auto? Monien eri mietintöjen ja jahkailujen jälkeen päätös oli selvä: sähkö sen olla pitää.

Eräs tarkkailun kohde on ollut autoalan de facto standardi eli ns. WLTP-mittaus. Se tarkoittaa maailmanlaajuisesti yhtenäistä testimenetelmää polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen määrittämiseksi. On osoittautunut, että useat automerkit eivät tietyistä syistä mittaa akun jäljellä olevaa realistista kapasiteettia, jotta ajaja pystyisi ennakoimaan jäljellä olevan akkuvirran kulutuksen. Sen toimintalogiikka vaihtelee käsittääkseni jonkin verran automerkistä riippuen.  Taipumusta on yliarvioida akun kestoa.

 Ihan normaalina pidetään sitä, että WLTP-mittauksessa (otettiin käyttöön  syyskuussa vuonna 2017) 700 kilometrin matka kesäisissä olosuhteissa merkitsee tosiasiassa esimerkiksi 550 kilometriä. Omat ehtonsa asettaa Suomen talvi ja silloin WLTP-mittaustapa on heikosti todistusvoimainen verrattuna todelliseen kulutukseen. Jos siis WLTP lupaa 700 kilometriä ajomatkaa talvisissa olosuhteissa, niin tosiasiassa matka, joka päästään on ehkä 350-400 kilometriä. Tankkaukset on syytä suunnitella tarkasti.

Esimerkki:

Kun kävin vapaa-ajan asunnollani viime kesänä siten, että akussa oli lähtiessä latinkia (ratkaisuni ei perustunut millään tavalla taloudellisesti optimaaliseen ajosuoritukseen) 360 kilometrin ajoon  ), Koko mökkimatkan pituus oli 187+187 kilometriä eli 374 kilometriä. (akku max WLTP 517 kilometriä) Tankkasin kotimatkalla 20 euron edestä energiaa vakiotankkausasemallani, jolloin kahvitauko jäi sopivan lyhyeksi. Kotilaturilla latasin sitten kaikessa rauhassa akun 80 prosenttiin saakka.

:::::::::::::::::::::::::::::::::

Ensimmäiseksi täyssähköautossa kiinnittää huomiota äänettömyys, kun tähän lisätään kitkarenkaiden luontainen pehmeys, syntyy yhdistelmä, joka on miellyttävän mukava. Sähköauton ripeä kiihtyvyys voi tulla yllätyksenä, joka täydentää hyvin kokonaisuutta. Tällä ei jää muiden jalkoihin. Aiemmin  tällaisiin kiihtyvyyksiin päästiin vasta  GT-malleilla, jos niilläkään.

Auton ”avustimet” tuottavat iloisen yllätyksen. Auton ja matkapuhelimen välille muodostuva tietoliikenneyhteys, jota ohjaa kännykässä oleva sovellus, nostaa auton hallinnan uudelle tasolle.  Kännykän etähallinnalla voi käskeä useita auton toimintoja vaikka varhain aamulla sängystä käsin. Näihin ominaisuksiin kuuluvat mm. akun lataamisen käynnistäminen ja lopettaminen, ilmanvaihtolaitteen hallinta sekä auton lukitseminen ja avaaminen. Voit myös seurata autonkulkua kännykästä käsin osoitteen tarkkuudella. Tätä Korean ihmeen ominaisuutta oppii nopeasti arvostamaan. Ohjelmistoa päivitetään jatkuvasti.

Autotalliin asennettua kotilatausasemaa oppi nopeasti arvostamaan varsinkin, jos ilman sitä joutuisi lataamaan akun päivittäin  huoltoasemilla tai vastaavilla kaupallisilla latauspiteillä.

Myös auton muut ominaisuudet tukevat auton sähkötoimista varustetasoa. Jalkakäytävien korokkeet eivät kiusaa, koska maavaraa on kerrankin riittävästi. Auto lämpenee nopeasti, eikä vain istuimet ja auton sisätilat, vaan myös ratti. Kaikki se, millä pyritään suojaamaan ajajaa vahingolta toimii erinomaisesti (kameroiden kuvanlaatu, HUD-heijastusnäyttö, kaistavaroitin, törmäyssuoja, vakionopeuden säädin jne.). Auto käynnistyy moitteettomasti kylmissä olosuhteissa

Talvella lumi aiheuttaa hieman ongelmia sen tukkiessa mm. kameroiden näkymää, myös takaluukun nostoavaaminen voi  jäätyä reilussa pakkassäässä. Auton herkästi toimivat varoittimien kilkutukset saattavat häiritä joitakin. Valoista jotkut ovat esittäneet .

:::::::::::::::::::::::::

Todellinen sähköauton testi on talvi, josta ei vielä ole henkilökohtaista kokemusta. Kuitenkin podcast-koeajot osoittavat, että autolla pärjää talvella, vaikka akun kesto putoaakin reilusti kesän lukemista.

Auto kehittynee edellä esitettyyn suuntaan myös tulevaisuudessa. Autoon pystytään sijoittamaan autonomisesti toimivia – paitsi apulaitteita – niin myös itse ajamista ohjaavia järjestelmiä. Johan nyt on liikenteessä satoja sähkötoimisia itseohjaavia autoja, pääasiassa takseja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti