tiistai 24. joulukuuta 2024

Suomi - rajamaa

 


 A-talkissa käytiin 19.12.2024 keskustelua Sakari Sirkkasen johdolla jännittyneestä poliittisesta tilanteesta, johon osallistuivat Sinikukka Saari, Markku Kangaspuro, Hanna Smith ja Hannu Himanen, kaikki hyvin informoituja nykyisestä kansainvälispoliittisesta tilanteesta.

Juuri valmistunut puolustusselonteko antoi hyvän pohjan keskustelujen käymiselle. Puolustuselonteon mukaan odotuksissa on, että tilanne Ukrainan sodasta johtuen tulee jatkumaan paljon pidempään kuin oletettiin. Suomen turvallisuustilanne ei kuitenkaan kohentuisi, vaikka sota Ukrainassa päättyisi nopeastikin. Venäjän politiikan keskiössä puolustusselonteon mukaan on  etupiirijaon tavoittelu. ”Jaltan malli” on siis edelleen voimissaan! Valko-Venäjä on jo tästä mallina.

Venäjän etenee vääjäämättömän tuntuisesti Ukrainan sodassa ja se hallitsee myös laajempaa keskusteluympäristöä. Nyt ei enää aselepo ja lupaukset rauhasta riitä vakauttamaan tilannetta. Tuntuu siltä, että uskottava asioiden hallinta  on osin kadonnut eurooppalaisten johtajien käsistä. Voidaan kysyä, missä johtajuus on. Pakotteet ovat osoittautuneet paljon odotettua tehottomimmiksi, vaikka Hanna Smith yritti A-talkissa vielä valaa luottamusta niiden voimaan.

Pahinta on, että Euroopasta puuttuu johtajuutta käsitellä sotaa ja sen ympärille muodostunutta uutta strategista asetelmaa. Putin on pyrkinyt johtamaan käytävää keskustelua ja on osin onnistunut tässä. Nytkin hän vastikään pidetyssä vuosittaisessa pressikonferenssissa haastavasti ja tekopyhästi esitti kompromissin hakemista. Venäjä kuulemma on tähän valmis. Kuulijalle ei jäänyt käsitystä, että hän tavoitteli jotain muuta kuin Venäjän hengessä käytäviä neuvotteluja.

Lännen tilanne on liikkumavaraltaan ahdas. USA painaa päälle,  että Euroopan valtioiden on kannettava vastuunsa ja nostettava puolustusmenoja. Donald Trump vaatii eurooppalaisilta liittolaisiltaan puolustusmenojen nostamista viiteen prosenttiin ja vähintäänkin 3,5 prosenttiin, joka on ennenkuulumaton vaatimus. Tämä vaatii varmasti muiden budjettierien karsimista ja esimerkiksi hyvinvointiyhteiskunnan luonteen muuttamista. Äärimmillään tässä on kysymys  sen työn hukkaan heittämisestä, jota on tehty kymmeniä vuosia nykyisen liberaalin demokratian pystyttämiseksi. Mutta eihän Euroopan maat ole valmiit viiteen prosenttiin.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

Mutta mikä käynnisti nykyisen historiallisen vaiheen, kun lähtökohtana oli 1990-luvun suhteellisen rauhanomaiset olot. Alkusyynä mielestäni oli Vladimir Putinin tuntema alemmuudentunne länttä kohtaan,  ts, Putinin mielestä  länsi kohteli häntä alentuvasti toisen luokan valtiomiehenä.                     Tästä käynnistyi prosessi, jonka tavoitteena oli kohottaa Venäjän asemaa maailmanpolitiikan rankingissa kohti  huippuasemia. Johtoajatuksena ei ollut enempää tai vähempää kuin uuden   maailmanjärjestyksen luominen.

Ideologis-uskonnollisena pohjana oli alkuperäisen kristillisen perinnön vaaliminen, jonka länsi liberalismillaan oli tuhonnut, väittävät Putin ja Sergei Lavrov. Näin Putinin maailmanjärjestys sulkee sisäänsä sekä henkisen (hengellisen) että aineellisen tavoitteiston.

Eurooppalainen puolustus ei tunnu Putinin toimien rinnalla kovin vakuuttavalta. Yhtenäinen Nato voisi tarjota Venäjälle tarvittavan vastavoiman. Ääneen tämän lausui A-talkissa Hanna Smith. Keskustelussa puolustuksen laadukkuudesta haluttiin A-talkissa nostaa kissa pöydälle. Vain Suomi ja Puola käyttävät yli 50 prosenttia puolustusbudjetistaan riittävän laadukkaasti eli varusteluhankintaan. Suomi on konkreettisesti ”Frontline State”, rajamaa, ja sodassa se on akuutin hyökkäyksen ensikohteita. Ensimmäisen kerran Putin puhui Europan turvallisuusjärjestelemän uusimistarpeesta 10 vuotta sitten. Ukrainan sotaa edelsi konkreettinen varoitus sodan mahdollisuudesta, jonka Putin ja Lavrov ottivat esille puheenvuoroissan joulukuussa 2021 muutama viikko ennen hyökkäystä Ukrainaan. Venäjän uhkan toteaminen ei enää riitä. Tarvitaan konkreettisia toimia.

Ulko- ja puolustuspoliittinen selonteko keskittyy Eurooppaan. Ei pitäisi puhua kuitenkaan pelkästään Euroopasta, vaan lähestyä problematiikkaa muuttuvan maailmanjärjestyksen näkökulmasta. Siksi laajalle konfliktiherkkyys on levinnyt.

Äskettäin järjestämässään pressikonferenssissa (tai propagandasessiossa) Putin ilmoitti julkeasti Venäjän haastavan Natoa menemättä kuitenkaan yksityiskohtiin. Putinille näytti sopivan myös se, että Nato haastaa Venäjää. Naton perusstrategia (erityisesti viides artikla) sisältää ajatuksen, että muut jäsenvaltiot tulevat apuun, jos yksi joutuu hyökkäyksen  kohteeksi. Entä jos hyökkäys on laaja-alaisempi? Syyrian vallankumous kuitenkin näyttäisi osoittavan, että Syyria sitoo Venäjän asevoimia eikä sillä ole voimavaroja useamman rintaman sotaan.

Puheessaan Putin vaikutti itsevarmalta ja ylimieliseltä: Venäjä on siirtynyt sotatalouteen  hämmästyttävän mutkattomasti ainakin näin etäältä katsottuna.

Hannu Himanen tuntui olevan melko varma, että Ukraina on valmis alueluovutuksiin, vaikkei ilmaisekaan  sitä näin suorasukaisesti. Venäjä puolestaan saattaa kokeilla hyökkäyksellisiä voimavarojaan myös muualla. Turvallisuusjärjestelmä käsitetään usein liian suppeana,  vaikka se esimerkiksi Venäjän taholta koetaan huomattavan laajana, jopa maailmanlaajuisena. Venäjälle on tärkeää, että sillä on selkeä paikka tässä järjestelmässä. Selvää on, että Venäjälle nykyinen  maailmanjärjestys on sitä rankasti aliarvioiva.

Venäjä laajentanee painostettavien valtioiden määrää. Kysymykseen tulevat mm. Moldova,  Baltia, Puola ja Suomi. Paljolti tulevaisuus riippuu Naton kyvystä puhaltaa yhteen hiileen. Jos Eurooppa horjuu eikä pysty luomaan riittävää painetta Venäjää kohtaan, ovat seuraukset arvaamattomat.

Entä tulevaisuus? Onko uskottavia rauhansuunnitelmia olemassa?

Markku Kangaspuron kaavailema ETYK-tyyppinen turvallisuusrakenne Ukrainaan sovitettuna ei saanut kannatusta. Se ei ole uskottava takaaja rauhalle.  Iraniin, Kiinaan kohdistuvat sanktiot ovat mahdollisia, mutta tarvitsevat toteutuakseen nykyistä ryhdikkäämmän ja yksimielisemmän Euroopan.

Kuten sanottu, eniten Euroopassa kaivataan johtajuutta, mutta juuri nyt Ranska ja Saksa eivät siihen pysty omista sisäpoliittisista vaikeuksistaan johtuen. Optimistisin A-talkin asiantuntijoista oli Hanna Smith muiden ollessa epäileviä rauhanhankkeiden  ja painostuskeinojen toimivuudesta.

:::::::::::::::::::::::::::

Ehkä A-talkin kaltaiset ajankohtaiset ohjelmat -  niin hyviä kuin ovatkin - tarvitsisivat  kunnollista asiantuntijaoppositiota. Nyt pyritään keskustelijoiden kesken suureen konsensukseen ehkä aristellen kansakunnan yhteisen tahtotilan rakoilemista. Tai sitten erilaisia näkemyksiä syntyy vain täydentämällä keskustelevaa ryhmää jollakin toisinajattelijalla. Liberaali-demokratia niin hyvä kuin  se onkin monessa suhteessa, ei ole ehkä parhaimmassa iskussa sodan uhatessa tai sodan oloissa. Rauhanaikainen eripura sekä yhteiskunnallisesti että poliittisesti ja suuret sallitut vapaudet eivät ehkä luo parhaita edellytyksiä ja valmiuksia sotaa varten.

Kuka asettaisi kyseenalaiseksi nykyisen länttä imartelevan politiikan ja aseistamista palvelevan euforisen mielialan, jota kuvaa kilpailu siitä, kuka lyö puolustusmenojen kasvun korkeimmat prosentit pöytään ?

Vasta aivan viime aikoina on ollut nähtävissä ja kuultavissa tervejärkistä kritiikkiä vallitsevaa ilmapiiriä ja politiikkaa kohtaan. Janne Saarikiven pitkän Helsingin Sanomissa 22.2.2024 ilmestyneen esseen otsake on paljon puhuva: ”Suomessa on jälleen sotahulluuden aika”. Ajoittain on näyttänyt siltä kuin iltapäivälehtien etusivulta olisi  varattu vakiopaikka Vladimir Putinille.

Kanava-lehden 8/2024  pakinassa ”Onko Suomella malttia pelastua?” suomalaisen konservatismin isähahmo Timo Vihavainen toteaa maailmanpolitiikkaan kohdistuvan myös meidän osalta vaaroja, joita ”Natoon liittyminen ei suinkaan poista”. Natosta päinvastoin seuraa entistä suurempia velvoitteita ja kustannuksia Suomelle, joille voisi olla perustellusti parempaakin käyttöä. Timo Vihavainen toteaa , että jännitteitä Venäjän kanssa tulisi välttää, koska ”ne synnyttävät Venäjän poliittisessa kulttuurissa vainoharhaisuutta, jolla Venäjän poliittisessa kulttuurissa on vahvat perinteet”.

::::::::::::::::::::::::::::

Esitän vielä lopuksi toisinajattelijan,  Chicagon yliopiston professorin John Mearsheimerin näkemyksiä Ukrainan sodan ratkaisumalleista. Oheinen perustuu melko tarkalleen 10 vuotta sitten ilmestyneeseen blogikirjoitukseeni ”Toisinajattelijan kuvaus Ukrainan tapahtumista”. On selvää, että oheinen näkemys herättää jyrkkiä vastaväitteitä varsinkin sen jälkeen, mitä tapahtui 24.2.2022. Hän ei edusta totuuden torvea Ukrainan kysymyksessä, mutta katson hänen vakavasti otettavalla ”välihuudollaan” olevan merkitystä.

Professori John J. Mearsheimer on kansainvälisen politiikan asiantuntija, joka kirjoitti Foreign Affairs -lehden loka-marraskuun numeroon (2014) hienon artikkelin ”The Liberal Delutions, That Provoked Putin”. Hänet luetaan kansainvälisen politiikan tutkijana neorealistiseen (tarkemmin offensiivinen realismi) koulukuntaan kuuluvaksi. Offensiivisella realismilla tarkoitetaan suurvaltojen pyrkimystä saada jalansijaa alueellisella hegemonialla. Tämän opin isä on John Mearsheimer.

Ensinnäkin hän katsoo suurimman vastuun Ukrainan kriisistä kuuluvan lännelle. Putin ilmeisesti oletti aivan aidosti Naton sijoittavan laivastotukikohdan Krimille. Venäjän kannalta Nato esiintyi aggressiivisesti: vuonna 1999 tapahtui laajeneminen Tsekkiin, Unkariin ja Puolaan ja vuonna 2004 Bulgariaan, Viroon, Latviaan, Liettuaan, Romaniaan, Slovakiaan ja Sloveniaan. Laajenemisen tärkeinä lobbareina olivat itäeurooppalaiset siirtolaiset Yhdysvalloissa, jotka vaativat Clintonin aikana ”suojelua” entisille maanmiehilleen.

Venäjä ei pystynyt heikkoutensa takia puuttumaan Yhdysvaltain ja Naton toimiin Bosniassa 1990-luvulla, vaikka siellä kohteena oli sen vanha liittolainen Serbia. Tulenaraksi tilanne muuttui, kun Georgia ja Ukraina pyrkivät Natoon vuonna 2008. George Bush olisi kummatkin maat hyväksynyt mukaan, mutta Ranska ja Saksa torjuivat hankkeen Venäjän varoitettua voimakkaasti strategisen tasapainon muutoksista.

Vuoden 2008 elokuussa syttyi Venäjän ja Georgian välillä sota jälkimmäisen aloitteesta, jonka seurauksena Venäjä otti hallintaansa Abhasian ja Etelä-Ossetian. Venäjän kannalta oli tultu viimeiselle rajalle.

Mearsheimer johdattelee lukijan myös tapahtumien alkulähteille. Mistä hänen näkemyksensä mukaan    kaikki alkoi? Mitkä olivat eri tapahtumien syy-seuraussuhteet?

Ohessa referoin hänen erittelyään.

Aloitetaan Bill Clintonista. Hänen hallintonsa sisällä oli ristivetoa Venäjä-politiikasta. Monet ajattelivat, että kylmän sodan loppu muutti fundamentaalisti kansainvälistä politiikkaa. Varsinkin Yhdysvalloissa tälle ajatukselle löytyi kannatusta. USA noudatti oman tulkintansa mukaan ikään kuin ”hyväntahtoista hegemoniaa”, jonka mukaan sen enempää Yhdysvallat kuin Venäjäkään eivät olleet uhkaksi toisilleen. Tietenkin oli myös perinteellisempiä vastakkainasetteluun perustuvia kantoja.

Mearsheimer nostaa artikkelissaan esille erään Clintonin aikaisen vakuuttavan faktan, joka kuuluu näin: ”geopolitiikka ei enää merkitse”. Tämän illuusion varassa elettiin varsinkin Euroopassa. Paitsi Bush niin myös liberaalit demokraatit omaksuivat Naton laajenemiseen myönteisenä tahtotilana tällä vuosituhannella. Putinin ärsyyntyneitä lausuntoja pidettiin 2000-luvun kestäessä edellisvuosisadan muistoina, mitä ne eivät suinkaan olleet.

Yhdysvaltain ulkopolitiikan Grand Old Man George F. Kennan totesi jo vuonna 1998: ”Uskon että venäläiset reagoivat vähitellen epäsuotuisasti lännen toimiin ja se vaikuttaa heidän politiikkaansa. Luulen että tapahtuu (lännen toimien takia) traaginen virhe”. Jotain oleellista Kennan tavoitti lausuessaan seuraavat sanat: ”Naton laajeneminen voi aiheuttaa kriisin Venäjän kanssa, joka saa venäläiset provosoitumaan” ja se taas aiheuttaa lännessä tyypillisen vastareaktion: ”näinhän venäläiset aina käyttäytyvät”.

Mikä aiheutti viime kädessä konfliktin puhkeamisen? Ensinnäkin suurvallat ovat herkkiä reagoimaan, jos tullaan niiden iholle. Ei Yhdysvallatkaan hyväksynyt Kuuban siirtymistä Neuvostoliiton liittolaiseksi 1960-luvun alussa. Vuonna 1962 USA julisti Kuuban kauppasaartoon, eikä Obaman käynnistämä läheneminen Kuubaan suinkaan kumoa vuoden 1962 kauppasaartoa.

Venäjä varoitti etukäteen Georgian ja Ukrainan tapahtumien muodostamasta uhasta rauhalle, jos länsisiirtymä jatkuu. Nato luuli, että sen omat vakuuttelut riittivät: se oli sanonut jo 2000-luvun alussa, ettei uhkaa Venäjää. Vuonna 2002 jopa perustettiin Nato-Venäjä -neuvosto tehostamaan keskinäistä yhteistyötä. Vähitellen yhteistyöaikomukset hiipuivat ja vuonna 2009 USA alkoi sijoittaa ohjuksia Tsekkiin. Venäjä ryhtyi ankaraan ennaltaehkäisevään vastarintaan.

Helmi-maaliskuussa 2014 ylitettiin Venäjän toimenpidekynnys, jonka seuraamuksien keskellä nyt elämme.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti