1960-luvun puolessa välissä
ilmestyneessä Neuvostoliiton kustannuksella irvistelleessä kaskukirjassa ”Ole totinen, toveri” kysytään:
”Syttyykö sota?” Ja vastataan: ” Ei syty, mutta sen sijaan syttyy niin kova
taistelu rauhasta, ettei jää kiveä kiven päälle”.
Kai minäkin naureskelin tuolle kylmän sodan tunnelmissa
55 vuotta sitten esiteylle
vitsinpoikaselle. Tänään se aiheuttaa lähinnä selkäpiitä karmivia väristyksiä.
Niin ahdistavalta sota Ukrainassa tuntuu, ettei tee mieli laskea leikkiä sodan
kustannuksella. Ukrainan katastrofin raunioita katsellessa tulee väistämättä
mieleen sodan humanitaarisen avun tarve ja tarpeen loppumattomuus.
Tällä hetkellä tilanne ei ole edes tilapäisesti rauhoittumassa.
Sen sijaan Ukrainan ympärille on muodostumassa uusia kriisipesäkkeitä. Tässä
vaiheessa näihin kuuluvat Ukrainan lisäksi Georgia, Syyria, Libanon ja koko Palestiinan alue, pienemmistä konflikteista
puhumattakaan.
Kun katsoin
vanhaa sivulaudaturtyötäni (1974) Lähi-idän konfliktiherkkyydestä 1950-luvulla,
niin voi vain hämmästellä, miten käytännössä samat maat ovat tänä päivänä –
vuonna 2024 - sotaisten aikomusten sokaisemia. Suurvalloista Yhdysvallat ja
Neuvostoliitto muodostivat kilpailevia ”ystävyyssuhteita” kapitalismin ja
sosialismin välisen taistelun nimissä. Tosiasiassa kysymys oli suurvaltojen
etupiirien muodostamisesta silloin,
kuten nytkin, eli voimapolitiikasta.
Jostakin syystä isot välienselvittelyt käynnistyvät muutaman
vuosikymmenen välein. Jos joskus syntyy rauhanomainen
vaihe, niin pian konfliktiherkät alueet tuottavat uusia sodan aihioita.
Tänä päivänä askarruttaa, miten helposti alistutaan
militaristisen hengen johdateltavaksi puolin ja toisin. Sotaisia kierroksia
lisätään ja sotatilaa ruvetaan pitämään oletuksena. Julistetaan, että ”meillä
ollaan valmiita”, ja jopa luetellaan aselajeittain oma varustelun taso. Miksi?
Ehkä omantunnon rauhoittamiseksi. Miten
aseiden kalistelulle annetaan näin helposti periksi?
Kilvoitellaan
sotilasliittosopimuksilla, jotka luovat illuusion vahvistumisesta (unohtaen
vihollisen strategiset kyvykkyydet). Entisen kahden prosentin
bruttokansantuoteosuuden sijasta halutaankin rikkoa kolmen prosentin raja.
Ehkä tässä kaikessa on ärsyttävintä on uhoamisen tuntu, joka vaikuttaa tarttuneen Suomenkin
valtiojohtoon: täältä pesee! Kuitenkaan
ei välttämättä tunnisteta vihollisen voimavarojen
laajuutta eikä kestävyyttä, kuten nyt näyttää käyneen Ukrainan sodanjohdolle.
Se tuntuu myös unohtuvan, että ydinasedoktriinin sisältöä ja luonnetta, samoin
kuin sodan käynnistyksen ajoitusta voidaan säädellä ilman että ydinaseeton
valtio voi siihen vaikuttaa kuin hyvin rajoitetuin keinoin. Suomella tuntuu
vielä vaikuttavan epäreiluksi koettu
suomettumisen kausi, johon haetaan hyvitystä suuntautumalla länteen. Entä jos
kaikista huonoista kokemuksista huolimatta pitkässä historiallisessa
perspektiivissä tuo aika katsotaan siedettäväksi vaiheeksi Suomen ja
Neuvostoliiton välisissä suhteissa?
Paljon kurjempia aikoja on eletty kymmeniä vuosia.
Toisinkin voidaan ajatella. Muistuu mieleen työurani
alkupuolta tapaus, jossa pyysin eläkeläisryhmää muistelemaan sota-aikoja, jotka
vielä tuolloin (1980-luvulla ) olivat monilla hyvässä muistissa. Paria
poikkeusta lukuun ottamatta minkäänlainen rehentely sotaisilla urotöillä ei
tullut esiin puheenvuoroissa eikä kirjoitetuissa teksteissä .Pikemminkin jäi kuva, että tärkeintä oli oman henkikullan
varjelu sen ohella, että tehtiin, mitä käskettiin.
::::::::::::::::::::::::
Suomalaisten Nato-into(ilu) on laantumassa, ja hyvä niin. Venäjän
hyökkäys Ukrainan kimppuun aiheuitti säikähdysmäisen reaktion suomalaisissa,
joka tietysti oli odotettuakin. Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan
(MTS) tuore mielipidetutkimus osoittaa, että 82 prosenttia kansalaista
suhtautuu myönteisesti Natoon tällä hetkellä (vuosi sitten 88 prosenttia).
Naton suosio laskee maltillisesti samaan aikaan, kun kansainvälinen jännitys
kasvaa. Ihmiset ovat huomioineet, että sopimukset sitovat meitä mahdollisesti syttyvään sotaan,
joka tappaa ja vammauttaa ihmisiä ja tuhoaa
infrastruktuuria riippumatta siitä, kuinka menestyksekästä puolustautuminen on.
Nykysodankäynnin tuhojen luonne t on nähtävissä Ukrainassa. Sodalle tyypillistä
on totaalisuus, vain osin rintamiin sidottu asetelma. Nykyinfrastruktuurin herkkää haavoittuvuutta käytetään armotta
hyväksi miehittämättömillä lentoaseilla ja muilla modernin sodankäynnin välineillä.
Sotilasliitot velvoittavat tai ainakin niillä painostetaan lisäämään panostuksia
puolustukseen yli kansakunnan voimavarojen.
Käsite ”pelote” on kärsinyt inflaation. Onko sillä odotettu
teho, jos Yhdysvallat (DCA-sopimus) ja eurooppalainen Nato lupaavat täydentää
omaa puolustustamme muutamalla tuhannella (?) miehellä ja modernilla
aseistuksella?
Näkemykseni on kriittinen, koska puolustuskykyymme kohdistuu
odotuksia, joiden täyttymisestä ei ole varmuutta. Totean vielä, että Naton viidennen artiklan toteuttaminen on erittäin vaativa harjoitus käytännössä ottaen
huomioon Euroopan valtioiden eripuran monissa asioissa.
::::::::::::::::::::
Kirjoitukseni pariin ensimmäiseen kappaleeseen viitaten
tulee tunne, että moderni maailma on ajautumassa taas kerran sotaan. Tämä sama
tunne lienee ollut hyvin monien - mutta ei tarpeeksi monien – mielipide ennen
käytyjä maailmansotia. Silti ei tunnuta opitun mitään ja samat virheet
toistetaan yhä uudelleen. Tarvitsemmeko me rauhasta puhdistumista?
Missä määrin sodan ja rauhan kysymyksissä voidaan ottaa
oppia toisten menestyksestä tai menestymättömyydestä, jotta sodat voitaisiin
välttää? Puhutaan, että Ukraina voisi ottaa oppia Suomen kokemuksista alueluovutuksineen
ja YYA-sopimuksineen. Yhteys lienee aika kaukaa haettu. Suomella ei ole ollut kuin
pienin jaksoin historiassa sellaista Venäjään kohdistuvaa vihan määrää, joka on
ollut tyypillistä Keski- ja Itä-Europan maille. Mutta tähänhän voidaan lisätä,
että Venäjän johto tuntuu itsekin –
ilman mitään häpyä - haluavan itseään vihattavan, mutta ei välitä siitä. Venäjä
tuntuu hävinneen rauhan, mutta kostoksi haluaa voittaa sodan.
Ymmärrän Stubbin ”arvopohjainen realismin” siten, että Suomi
muiden liberaalien demokratioiden kanssa pyrkii kasvattamaan omaa painoarvoaan
samalla kun myönnetään, että toisinajattelevia autoritaarisesti johdettuja
kansakuntia on pilvin pimein. Minulla ei ole illuusiota, että Suomella olisi
nimellispainoarvoaan selvästi suurempi
kyky kasvattaa reaalista painoarvoaan ongelmien ratkaisijana. Painoarvoa
rajaavat vuoronperään suurvaltojen veto-mahdollisuudet jokaisessa huomattavassa
kriisissä. Koivistolainen selviytyjän rooli on Nato-huuman keskellä jäänyt
unholaan. Onko itsetunnon ja asevarusteludoktriinin kasvattamisessa mukana
katteettomia toiveita?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti