Ville Niinistön ja Jussi Halla-ahon keskustelussa ”Sensuroimattomassa Päivärinnassa” maaliskuun 10. päivän vaiheilla 2022 Halla-aho selitti lännen ja idän välillä valitsevia ajattelun eroja niin, että se, mikä lännessä kuulostaa rationaaliselta, ei idässä sitä ole. Tästä johtuen Suomi kuvittelee ystävyyspolitiikalla ja hyvillä naapuruussuhteilla (siis rationaalisesti) saavansa aikaan toimivat suhteet, mutta Venäjä - irrationaalisesti - sivuuttaa tällaiset tavoitteet ja toimii oman geostrategisen ajattelunsa pohjalta.
En itse pysty omaksumaan tällaisia väitteitä. Pitkälle
vietynä tämä tarkoittaa, että yhteistyöhön ei kannata ryhtyä lainkaan, koska odotettavissa
on, että suhteet jossain kohtaa
kuitenkin vaurioituvat keskinäisen ymmärryksen puutteessa. Näen suurimmassa
osassa niitä toimenpiteitä, joilla Suomi
on rakentanut toimivia suhteita Venäjän kanssa vahvan pohjan. Ja tämä koskee myös niitä (liike)toimia,
jotka nyt ovat lopettamisvaarassa. Se on murheellista, mutta ei kaada Suomea
eikä yrityksiä. Jatkossa on kuitenkin syytä varautua paremmin autoritaarisen
valtion aiheuttamille konfrontaatioille. Täytyy siis löytyä
selustanvarmistuskeinoja yhteistyön jatkuvuuden turvaamiseksi.
Paljon on sellaista jälkiviisasta ajattelua ilmassa, että
Venäjän kanssa yhteistyö on ollut virhettä alusta pitäen. Sanoisin kuitenkin,
että viimeisten 75 vuoden historia (toisen maailmansodan jälkeinen aika)
osoittaa, että yhteistyölle - niillä eväillä, jotka ovat olleet käytössä - on ollut hyvät edellytykset. Ei voida
ajatella naapureiden kesken niin, että
jos joskus ajaudutaan kriisiin, niin
kaiken varalta jo etukäteen suljetaan yhteistyön ovet.
Edellä kirjoitetusta ja jäljessä seuraavasta ei pidä vetää
johtopäätöksiä, että näkisin Venäjän törkeän hyökkäyksen Ukrainan kimppuun jollakin tapaa selitettävissä
olevana. Sota on sotilaallinen, poliittinen ja varsinkin humanitaarinen
katastrofi. Sitä ei pitäisi voida ymmärtää millään järjellisellä tavalla – ei
idässä eikä lännessä.
Pyrin seuraavassa ajattelemaan asioita pitkällä aikajänteellä. Ukrainan
jälkeenkin on elämää – ja historia jatkuu.
Halla-aho viittaa siihen, että Venäjän ”hyviä kausia” (länsi- tai
demokratiasuuntautuneita kausia) on ollut hyvin vähän. Ne hän tulkitsee Suomen
kannalta edullisiksi kausiksi (Kerenskin väliaikainen hallitus 1917, 1990-luvun
sekasortoinen kausi). Venäläisten itsensä kannalta ne eivät olleet suotuisia
vaiheita. Itse tulkitsen hyväksi
kaudeksi esimerkiksi koko toisen maailmansodan
jälkeisen ajan (noin 75 vuotta), jolloin Suomen ja Venäjän (Neuvostoliiton) suhteet
ovat olleet vähintäänkin kohtuulliset. Joskus olen kuullut sellaisenkin väitteen,
että silloin kun Venäjällä on (taloudellisesti)
mennyt lujaa, on Suomellakin mennyt lujaa.
Puolensa tälläkin. Kysymys on siis näkökulmasta, joka valitaan. Jos raja vedetään Suomen
kannalta autoritaarisuuden torjunnan kohdalle, ei hyviä aikoja Venäjän kanssa juuri jää. Suomi
ei pysty vaikuttamaan siihen millainen hallitus (autoritaarinen, demokraattinen)
Venäjällä on. Kaikissa tapauksessa joudutaan tulemaan toimeen, sopeutumaan. Ja
Suomella on runsaasti esimerkkejä siitä, kuinka Venäjän kanssa on konkreettisesti pärjätty.
Geopolitiikka ja siihen sopeutuminen on hyvin pitkälle määrittänyt sen.
Halla-aho näki ”Päivärinnassa” kyynisesti Suomen ja Venäjän
tilanteen samanarvoisena: ei Venäjälle ole yhtään erityisempi syy hyökätä
Ukrainaan kuin sillä on esimerkiksi Suomeen. Olen tästäkin eri mieltä. En
vertaisi Suomea Ukrainaan. Ukrainan ja Venäjän yhteydellä on paljon syvällisempi ja konfliktiherkempi tausta. Sergei Lavrov näkee tilanteen tulkintani
mukaan niin, että Itämerellä Suomella ja Ruotsilla on kaksi roolia, joista ensin mainittu mahdollistaa
jälkimmäisen, nimittäin 1) puolueettomuusstatus (Venäjällä ei käsittääkseni
suosita tässä yhteydessä käsitettä liittoumattomuus) ja 2) Pohjolan, ja ehkä
koko Euroopankin vakaus.
Myös Ukrainan vakauden ehto saattaa olla
puolueettomuusstatukseen sitoutuminen suurvaltojen kesken.
Puolueettomuusstatuksen eteen tehtiin Suomessa paljon töitä
etenkin 1970-luvulla. Neuvostoliito vastusti tuolloin puolueettomuutta ja
halusi sitoa suhteet ensisijaisesti YYA-sopimukseen. YYA-sopimus edusti
etupiiriajattelua, puolueettomuus sen vastavoimaa. Nyt tilanne on kääntynyt
niin, että Venäjä painostaa Suomea pysymään puolueettomana ja moni taho Suomessa
haluaa loitontua siitä ja liittoutua länteen.
Puolueettomuusstatus ei näytä herättävän erityisiä tunteita
Itävallassa, Sveitsissä ja Irlannissa. Meillähän puolueettomuuskäsite halutaan vaientaa
unholaan. Se tuoksahtaa tunkkaisuudessaan Neuvostoliitolta. Tässähän tuntee
kannattavansa vääriä ihmisiä, jotka ovat
oikeassa (Paavo Väyrynen).
Suurta itsevarmuutta sisälsivät ”Päivärinnassa” Ville
Niinistön lupaukset ”katkaista (energia) letkut”, ml. Nord Stream 2. Länsimaissa
on oltu tämän mukaan sinisilmäisiä. Nyt vannotaan Venäjän heikkouden/tuhoutumisen
nimiin: Venäjä ei koskaan nouse! Niinistö ja Halla-aho tietäväisinä toteavat,
että länsi ryhtyessään (energia)yhteistyöhön Venäjän kanssa teki giganttisen virheen.
Sitä ei olisi koskaan saanut tapahtua. Jos olisi menetelty ”oikein”, emme olisi nyt tässä tilanteessa. Kuulostaa yksinkertaistavalta.
Halla-aho ilmoittaa suhtautuvansa myönteisesti Natoon. Ville
Niinistö – vielä myönteisemmin - toteaa
saman. Halla-aho kuitenkin toppuuttelee, että Nato-intoilijoiden ei pitäisi syytellä toisella
tavalla ajattelevia Putinin trolleiksi. Kansakunnan jakautuminen tuskin on
hedelmällinen lähtökohta tulevissa haasteissa.
Keskustelua tästä aiheesta olisi ollut mielenkiintoista kuulla lisää,
mutta tämä tällä kertaa. ”Päivärinnan” keskustelussa Halla-aho osoittaa ymmärrystä
myös niitä kohtaan, jotka eivät hinkua
Natoon. Hän osuu oikeaan todetessaan, että Nato-kiimaiset käyttävät tilaisuuta
hyväkseen ja yrittävät vyöryttää Suomea Natoon vaikka Nato-oven saranapuolelta.
Naton avointa ovea ei siis tarvitsekaan vahtia!
Lännettymisen vastustajat joka tapauksessa julistetaan oikeaoppisuuden näkökulmasta
kirkonkiroukseen.
Tässähän tuntee kannattavansa vääriä ihmisiä, jotka ovat oikeassa (Jussi Halla-aho).
Halla-aho myös nostaa esille Nato-prosessin vastanottavan
pään. Ei ole itsestään selvää, että
Natoon mennään paraatiovesta. Eri valtioilla on vaihtelevia näkökulmia jäsenkunnan
lisäämiseen.
Halla-aho itse asettaa epäilyksenalaiseksi automaation,
että muut Naton jäsenet (siinä
tapauksessa, että Suomi on jäsen) tulevat
Suomen avuksi hädän hetkellä. Naton
viides artikla on hyvin väljä, kuten olen ”Nato-selvityksissäni” todennut. Viidettä
artiklaa ei ole testattu käytännössä. Toisaalta – Halla-ahon mukaan - sodan
uhan vallitessa myös Venäjä joutuu arvailemaan realisoituuko viides artikla eli
tulevatko muut Naton jäsenet hyökkäyksen kohteen avuksi. Ottaako Venäjä tämän
riskin? Loppujen lopuksi suurempi ongelma kuin viidennen artiklan väljyys on
sen nimiin vannovien ihmisten ehdottomuus. Keskustelu halutaan päättää viidenteen
artiklaan. Siitä sen pitäisi vasta alkaa.
Kommentti: Suomen turva ensisijaisesti on diplomatia ja oma
vahva armeija ja toiseksi Ruotsi-kumppanuus. Sen takana tulee sitten USA ja
kaukana takana Nato ja EU.
Natoon liittymisen perusteluissa unohdetaan usein, se , että
Venäjä ei pelkää Suomea hyökkääjänä vaan
sitä, että Suomen kautta hyökätään sen kimppuun, kuten se pelkäsi vuonna 1939. Neuvostoliito
pelkäsi Saksaa ja Englantia (vrt. Nato). Kun Itämeri – Suomen ja Ruotsi liittyessä
Natoon – muuttuu Naton sisämereksi, on mahdollista, että hyökkäys muuttuu
suursodan syttyessä massiiviseksi iskuksi kohteena Pietari. Ainakin Venäjä
uskottelee niin.
Keskustelijat puuttuivat myös kiisteltyyn Naton laajentumiseen
Venäjän rajoille Itä-Euroopan liittolaisten kautta. Ville Niinistö asettui
voimakkaasti tukemaan läntistä
tulkintaa, jonka mukaan Itä-Euroopan valtiot itse halusivat tulla Naton
jäseniksi. Niitä ei painostettu. Venäjä perustaa politiikkansa päinvastaiseen:
nimenomaan Nato on halunnut levittäytyä Venäjän rajoille.
Venäjä on hävinnyt taloudellisen ja poliittisen kamppailun
lännelle. Nyt se hakee korvausta epätoivoisesti ”viime vuosisadan suurimman geopoliittisen
katastrofin” (Neuvostoliiton hajoamisen)
korjaamisesta.
::::::::::::::::::::
On vaara, että Nato-ratkaisusta tulee repivä riidan aihe
Suomen sisäpolitiikkaan ja kansalaisten kesken. Kuten edellä todettiin vyörytys
Natoon liittymisen puolesta on massiivinen. Siihen osallistuvat mediat
Helsingin Sanomien johdolla. Mitä tarvitaan sillaksi välitilaan? Liittymisprosessin
ollessa keskustelun alla on muodostettu kahdenvälisiä suhteita (Ruotsi, USA) turvallisuuden
säilyttämisen suojaksi.
”Päivärinnassa” erityisesti Halla-aho painotti, ettei Nato-kannatuksesta saa muodostua kilpailua
tulevien eduskuntavaalien agendalle. Asia on siis hänen mielestään ratkaistava
niitä ennen. Kumpikaan keskustelijoista
ei ottanut voimakkaasti kantaa Nato-kansanäänestyksen puolesta tai vastaan,
joskin Niinistö näki sen potentiaalisena ratkaisuna korostaen suomalaisten
korkeaa kansansivistystasoa esim. hybridivaikuttamista vastaan. Olen tästä
samaa mieltä Niinistön kanssa.
Lopuksi kiinnostus kohdistui Allegro-junalla Suomeen
tuleviin Venäjän sotatoimia pakeneviin ihmisiin sekä venäläisten kiinteistökauppojen
arveluttavuuteen. Suomeen Allegron kautta
tulevat nähtiin potentiaalisesti Venäjän hyväksi tiedustelutoimintaan
osallistuviksi.
Molemmat olivat tyytyväisiä siihen, että yhteenkuuluvuuden
tunne suomalaisten ja eurooppalaisten kesken on kasvanut Ukrainan sodan
myötä.
Informaatiosotaa käydään molemmin puolin. Erityisesti
Halla-aho varoitti huomion kiinnittämisestä Suomessa asuvien venäläisten syrjimiseen, koska Venäjä saattaa
siitä löytää keppihevosen pyrkimyksilleen. Ville Niinistö näki keskustelun
venäläisten kiusaamiseen kohdistuvasta huolesta
oikeasuhtaisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti