sunnuntai 3. syyskuuta 2023

Sodan uhkan ennusmerkit ilmassa

 


 HS:ssä julkaistiin 30.8.2023 Heikki Aittokosken hyvä artikkeli ”Pietarissa toistuu Leningradin historia mallia 1938”, jossa kirjoittaja muistuttaa mieleen - konsulaattien lakkauttamisesta kertovan jutun ohessa – Stalinin  toimeenpanemat vainot, kidutukset, pakkotyöleirit, näytösoikeudenkäynnit ja järjettömät tekaistuihin ilmiantoihin perustuvat teloitukset. Aittokoski käyttää noiden kauhun aikojen tulkkina aikalaista, Suomen Moskovan suurlähettilästä Aarno Yrjö-Koskista, joka oli hyvin perillä tapahtumien kulusta. Miten konsulaattien lakkauttaminen liittyy  Stalinin vainoharhaisuuteen?  Ehkei mitenkään, Aittokoski vain liittää toisiinsa kaksi historian samantyyppistä tapahtumaa konfliktiherkässä maailmassa. Neuvostoliiton ja Suomen heikentyneet suhteet edelsivät konsulaattien lakkauttamista 30-luvulla aivan kuten tänäkin päivänä.

Aittokoski viisaasti välttää spekuloinnin, mihin nykyinen Ukrainan sota voi johtaa. Sen sijaan hän kertaa Stalinin vainojen historiaa UM:n diplomaattiraporttien pohjalta.

Suomen ja Venäjän-suhteet ovat asteittain heikentyneet Suomen Natoon liittymisen ja Ukrainan tapahtumien johdosta. Viimeisin todiste tästä oli,  kun Venäjä kehotti vastikään lakkauttamaan em. Suomen Pietarin konsulaatin. Lakkauttaminen tapahtuu lopullisesti kuluvan vuoden lokakuussa. Onko kysymyksessä historian oikku vai historian pahaenteinen toistuminen samankaltaisten tapahtumien seurauksena?

Ollaanko matkalla kohti suursotaa? Sekin on mahdollista. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Aittokoskikaan ei vastaa, mutta kertoo Stalinin irrationaalisista julmuuksista. Konsulaattien sulkeminen voi johtaa uusiin diplomaattiselkkauksiin, mutta ei sittenkään avaa näkymää lähitulevaisuuteen niin kuin Aittokosken lukija ehkä jää odottamaan. Konsulaattien sulkeminen  on lopulta pieni mutta oireellinen  episodi tapahtumien virrassa. Totta kai se ovat merkki myös naapurimaiden ystävyyden rapautumisesta ja joidenkin käytännön asioiden hoidon  vaikeutumisesta.

Koeponnistan kirjoitukseni samoista lähtökohdista kuin Aittokoski. Yritän kuitenkin löytää Aittokoskea enemmän yhtymäkohtia 1930-luvun epätoivoisiin pyrkimyksiin torjua sodan vaara. Mitä kertoo enemmän tai vähemmän salainen diplomatia?

Venäjä oli 1930-luvulla, kuten nytkin julma diktatuuri. Teloitukset olivat pahimmillaan Venäjällä vuosina 1936-1938. Nytkin pääsee hengestään tai  saa pitkän vankeustuomion pienestäkin suurta johtajaa uhmaavasta  lausumasta, vaikkei toki olla lähelläkään sitä teurastuksen tasoa, mikä toteutui 1930-luvun lopulla. Suomen tuolloinen suurlähetystö, lähettiläs Yrjö-Koskisen johdolla, oli hyvin perillä tapahtuneista kammottavuuksista.

Aivan kuten varustelukierre, niin myös diplomaattisten sanktioiden kierre jatkuu. Ne kytkeytyvät toisiinsa erottamattomalla tavalla.

1930-luvun viimeisen vuoden avainpäivämäärä meillä ja Euroopassa oli 1.9.1939 (Natsi-Saksa hyökkää Puolan kimppuun ja Neuvostoliitto täydentää hyökkäystä keskinäisen sopimuksen mukaisesti). Tästä ns. Ribbentrop-sopimuksesta Suomelle lankesi oma murheellinen osuus, kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomen kimppuun 30.11.1939 Saksan puuttumatta asiaan.

:::::::::::::::::::::::

Venäjän toteuttaman Pietarin pääkonsulaatin sulkemisprosessin aikoihin tapahtui paljon muutakin. Konsulaatin sulkemisella Venäjä varmaankin pyrki painostamaan naapurivaltioita ja vielä viime hetkellä lisäämään ponnistuksia Neuvostoliiton vastaisten liittokuntien syntymisen välttämiseksi.

Tähän vaiheeseen liittyy eräs Boris Rybkin alias Boris Jartsev, diplomaatti, josta suomalaiset eivät ennalta tienneet mitään. Hän oli Neuvostoliiton Helsingin suurlähetystön hierarkiassa  melko vaatimattomassa asemassa. Nyt yhtäkkiä hän nousi sodan pidäkkeeksi Stalinin käskystä.

Tapaus Jartseviin liittyy merkittävä kysymys: kykenisikö hän salaisella diplomatialla rauhan säilyttämiseen ainakin niin pitkäksi aikaa, että Neuvostoliiton sotilaallinen valmius olisi riittävän korkealla tasolla?

Tästä alkoi tapahtumien vyöry.

Boris Jartsev, Neuvostoliiton lähetystön toinen lähetystösihteeri, otti huhtikuussa 1938 yhteyttä ulkoministeri Rudolf Holstiin ja halusi neuvotella kiireellisesti ulkoministerin kanssa. Neuvottelu järjestyi tuota pikaa ja asiakin kävi selväksi: Neuvostoliitto oli huolestunut Kolmannen valtakunnan sotaisista pyrkimyksistä, suoraan sanottuna hyökkäyksestä Neuvostoliiton kimppuun lähitulevaisuudessa. Suomalaiset tuntuivat olevan tottumattomia tällaiseen ohi virallisten ulkopoliittisten virkateiden tapahtuvaan yhteydenpitoon ja suhtautuivat asiaan uteliaasti, mutta epäilevästi.

Jartsev teki selväksi, ettei Neuvostoliitto jää odottamaan Saksaa Rajajoelle, vaan tunkeutuu Suomen alueelle oman käden oikeudella puolustaakseen itseään. Leningradin läheisyys aivan Suomen rajan pinnassa aiheutti tällaisen ”pakon”. Neuvostoliitto ei luottanut siihen, että Suomi pystyy puolustautumaan Saksaa vastaan. Lisäksi epäiltiin suomalaisten fasistien tekevän tarvittaessa vallankaappauksen Suomessa.

Seurasi monivaiheinen neuvotteluprosessi, johon osallistuivat pääministeri A.K. Cajander, ulkoministeri Rudolf Holsti, valtiovarainministeri Väinö Tanner ja pääministerin sihteeri Arvo Inkilä. Presidentti oli sairauden takia pois prosessista.

Mitä Neuvostoliitto halusi? Se halusi ”garantiat”, että Suomen puolustus kestää, ja kun Neuvostoliitto ei uskonut tähän, se tarjosi apuaan ensisijaisesti Suomen merialueiden puolustamiseksi. Suomalaiset sekoittivat sen aikaisen kiistakapulan, Ahvenanmaan linnoittamisen Jartsev-neuvotteluihin, osin taktisista syistä, mutta Neuvostoliitto käänsi asian toisin päin: jotta Suomi saisi linnoittaa Ahvenanmaan oli Neuvostotoliiton saatava takuut Suursaaren linnoittamisesta (vaikka suomalaisin voimin). Tällä toimenpiteellä haluttiin tulppa hyökkäysuhalle Leningradia vastaan. Houkutukseksi itäinen naapuri lupasi kaupankäynnin piristämistä (luvattiin ostaa melkeinpä mitä tuotteita vaan) ja siihen aikaan tavanomaisten rajaloukkausten loppumista.

Suomi suhtautui torjuvasti mm. Suursaaren linnoittamiseen. Mitään vastaehdotusta suomalaiset eivät kuitenkaan esittäneet sen enempää Suursaaresta kuin Ahvenanmaasta. Ahvenanmaan kysymys oli osa Suomen ja Ruotsin pyrkimystä päästä puolustusyhteistyöhön. Asian eteneminen muodostui monimutkaiseksi ja lopulta toisen maailmansodan puhkeaminen poisti Ahvenanmaan kysymyksen koko agendalta.

Mitään poliittista sopimusta ei saatu aikaiseksi. Viimeistään uusi ulkoministeri Eljas Erkko katkaisi epäviralliset neuvottelut (Jartsev-vaihe) ja ilmoitti, että vain normaali diplomaattitie kävisi. Asiat eivät edenneet tämän jälkeen.

Mahdollisella Jartsev-sopimuksella oli joka tapauksessa mahtavia kotimaisia vastustajia, joista mainittakoon tärkeimpänä Suomen kansa (!). Poliitikot olettivat, että taipumaton kansa ei suostu mihinkään alueluovutukseen ja vaalien läheisyys (eduskuntavaalit 1.-2. heinäkuuta 1939) sinetöivät viimeistään luovutusvaihtoehdon mahdottomuuden.

Oleellista oli, että Neuvostoliitto ei soveltanut samoja (Jartsev-)neuvotteluperiaatteita Puolaan tai Baltian maihin. Mielestäni tämä on tärkeä periaatteellinen kysymys. Suomen kanssa yritettiin saavuttaa erillisratkaisu. Jos Neuvostoliitto olisi onnistunut Jartsev-neuvotteluissa, olisiko Suomi säästynyt Saksan ja Neuvostoliiton hyökkäämättömyyssopimuksen lisäpöytäkirjan seuraamuksilta? Ne, jotka sanovat, että ei olisi, niputtavat Baltian maat ja Suomen samaan koriin, mikä on ihan luonteva päätelmä. Minulla on taipumusta ajatella, että Suomi ja Baltia olivat tuolloin eri kategorioissa ja niin ne olivat 2000-luvullakin. Putinin ja Lavrovin joulukuussa 2021 antamissa lausunnoissa syntyy kuva Suomen ja Venäjän vilpittömämmistä suhteista kuin mitkä vallitsivat Venäjän suhteissa Puolaan ja Balttiaan. Uskokoon ken voi!

Itse asiassa Jartsev-sopimus olisi ollut eräänlainen esi-YYA-sopimus. Neuvostoliitto olisi tavallaan lukenut Suomen omaan etupiiriinsä kuuluvaksi kuitenkin niin, että välitöntä hyökkäysvaaraa ei olisi ollut. Olisiko tämä järjestely myös nyt Venäjän strategisella piirustuslaudalla?

Tätä päättelyketjua voitaisiin jatkaa, mutta valitettavasti siltä putoaa pohja pois vuosien 1938-1939 dramaattisissa tapahtumissa. Aluksi tosin näytti siltä, että Neuvostoliitto yritti sopimusjärjestelyillä saada Suomesta kuuliaisen liittolaisen (Jartsev-vaihe), mutta suurvaltapolitiikka ohjasi tapahtumat toisaalle: sovittelu, painostus ja pyrkimykset ostaa Suomen kannatus edullisilla kauppasopimuksilla jäivät sivuun, kun kansainvälinen jännitys lisääntyi ja Saksa operoi Tsekkoslovakiassa. Neuvostoliitto rupesi vaatimaan Suomelta alueluovutuksia tai pikemminkin aluevaihtoja myöhään syksyllä 1939 käydyissä neuvotteluissa. Niihin ei tunnetusti suostuttu.

Silti on syytä muistaa, että Paasikivi ja Mannerheim olisivat halunneet jatkaa neuvotteluja joistakin alueluovutuskysymyksistä syksyllä 1939, mutta enemmistö muista päättäjistä ei suostunut tähän.

Juhani Suomen korostama luottamusaspekti Suomen ja Neuvostoliiton välillä on arvokas asia, mutta se toiminee vain rauhanoloissa. Kun kansainväliset suhteet kiristyvät astuvat vaikuttavammat voimat peliin ja edellytyksiä luottamusta synnyttävälle politiikalle ei löydy.

Entä kytkentä tähän päivään?

Kaikenlaiset kytkennät menivät uusiksi, kun Suomi liittyi Natoon. Vuonna 1939 Suomi taisteli puolueettomuutensa puolesta. Vain Ruotsin kanssa harjoitettiin yhteistyötä. Venäjälle päin vannottiin puolueettomuuden ja itsenäisen puolustuksen nimiin.

Suurvallat,  erityisesti Neuvostoliitto vartioivat mustasukkaisesti Suomen suunnalla etujaan. Talvisodassa Saksa ei auttanut Suomea Neuvostoliiton kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti.

Jatkosodassa Suomi livahti onnistuneesti Saksan ja Neuvostoliiton muodostamasta kapeasta raosta  siedettävään rauhaan.

Sodan jälkeen Suomi hyväksyi ja omaksui YYA-sopimuksella rajoitetun puolueettomuuden, joka 1990- ja 2000-luvulla vaihtui YYA-sopimuksesta irtautumiseen ja sotilaalliseen liittoutumattomuuteen. Käytännössä Suomii vaihtoi ”harmaan vyöhykkeen” (käsite, jota en itse käytä) puolueettomuuden läntiseen orientoitumiseen, joka sinetöitiin EU-jäsenyydellä sekä Natoon liittymisellä.

Suomi ja USA valmistelevat uutta sopimusta (DCA), joka sallisi USA:n sotilasyksiköiden  sijoittamisen Suomen alueelle sotaharjoituksia pidemmäksi ajaksi, sekä kaluston huollon ja aseiden varastoinnin. Suomi siis tukeutuu sekä Natoon että todennäköisen DCA-sopimuksen mukaisesti vielä lisäksi erillisesti Yhdysvaltoihin. Sopimuksen hyväksyminen vaatinee 2/3 enemmistön eduskunnassa. Tästä ”tuplasta” tuskin oltiin tietoisia Nato-sopimusta tehtäessä. Venäjä reagoi varmasti DCA:han. Se on kuin läntinen versio YYA-sopimuksesta, mutta pidemmälle vietynä.

Yhdysvaltain rooli vahvistuu siis entisestään. Sille vetää vertoja vain pohjoismainen yhteistyö.

Voidaan puhua 180 asteen käännöksestä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Käyttäytymisen muutoksen rajuus käy ilmi vaikkapa Matti Kurjensaaren tunnetusta ajatuksesta: M.K. viittaa kolmekymmentäluvun ”pelottavaan oppiin Suomesta länsimaisen kulttuurin etuvartiona” ja jatkaa: ”Etuvartio ei ole itsenäinen, se odottaa aina päävoimia muualta. Sillanpääasema on aina vaaranalainen. Etuvartio on aina alistettu jollekin muulle, itseään voimakkaammalle ryhmittymälle. Etuvartiona Suomi on aina oleva suurempien käskyläinen ja juoksupoika”. Tätä puolueettomuutta voitaisiin sanoa puhtaaksiviljellyksi versioksi liittoutumattomuudesta!

Nykyisin tilanne on monimutkaisempi kuin 1930-luvulla, koska Kiina on aktiivinen toimija arktisella alueella yhdessä USA:n ja Venäjän kanssa. Pohjoismaat kytkeytyvät maailmanpolitiikan tätä kautta.

:::::::::::::::::::

Pietarin konsulaatin sulkeminen on yksi osa hallinnollisia päätöksiä, joilla on haluttu haitata yhteyksiä ja ottaa yleensäkin etäisyyttä Suomeen. Niiden tarkoitus on osoittaa, että Suomen tekemiin päätöksiin reagoidaan, kuten aiemmin rajakiistoihin hybridi- ym. vaikuttamisen keinoin. Sama käytäntö jatkuu vuorenvarmasti myös jatkossa.  

Venäjän epäluottamuksen päälähde tänä päivänä on täsmälleen sama kuin vuosina 1938 ja 1939: Suomen alueen hyväksikäyttö Venäjän vastaiselle aggressiolle. Suomen puolelta kysymys on jälleen uskottavasta puolustuksesta. Tilanne on sikäli toisenlainen verrattuna vuoteen 1939, että Venäjän on vaikeaa löytää tukea etupiiripolitiikalle: länsi ei suostu tunnustamaan avoimesti etupiirejä. Nykyisen tilanteen hankaluus on siinä, että Venäjä katsoo Yhdysvaltain ja Naton jo hankkineen etupiirin tunkeutumalla Venäjän rajoille. Venäjän torjuntavaihe on parhaillaan meneillään. Sen tavoitteena lienee määrittää oma etupiiri vastatoimena lännelle.

Suuri erilliskysymys on Pietarin kohtalo Suomenlahden pohjukassa. Juuri Leningradin kysymys oli vuonna 1939 polttopisteessä jännitteiden ristipaineissa. Venäjän luoman viholliskuvan ansiosta Pietari on nyt kriittisessä kohdassa kartalla. Siksi Suomenlahti piti pystyä sulkemaan. Toisaalta Pietarin strateginen  merkitys ei ole ehkä kasvanut sitten 30-luvun päivien. Joka tapauksessa ltämerestä on tullut likipitäen Naton sisämeri.

Jos Venäjän aggressio jatkuu tai voimistuu, ajattelisin, että 1930-luvun aluevaihtoja ei tultaisi vaatimaan ensi sijassa,  vaan painostus ilmenisi vaatimuksena solmia jonkinlainen YYA-sopimusta mukaileva sopimus. Sitä ennen Suomi pitäisi kuitenkin repiä irti Natosta ja se voisi tapahtua vain suursodan kautta, joka ei tietenkään ole mahdottomuus.

Oli aika, jolloin Suomi,  presidentti Sauli Niinistön mukaan, tasapainoili aidalla ilman tarvetta hypätä tai pudota kummallekaan puolelle aitaa. Käytännössä aidalla olo tarkoitti sitä,  ettei ollut kiirettä tehdä Natoon liittymispäätöstä. Suostumalla aikoinaan Naton kumppaniksi Suomi oli Yhdysvaltain etupiirin portilla: se jatkoi istumistaan aidalla – ja siinä oli Niinistön mukaan hyvä olla. Presidentti viipyi aidalla pitkään, joidenkin mielestä kiusallisen pitkään, mutta lopulta hän teki päätöksen.

Millainen  on Venäjä  tänään ulkosuhteissa? Yksi osa näkymää on konsulaattien sulkeminen. Tällaiset toimet kuvaavat sisäänpäin käpertymistä ja irtiottoa (tai hellittämistä) muusta maailmasta. Toinen osa näkymää on aggressiivinen. Se  kuvaa ulospäin vainoharhaista suhtautumista: muut yrittävät tuhota Venäjän. Kolmas osa näkymää kuvaa suuruuden (kuvitellun tai todellisen) kaipuuta, jota muiden on vaikea nähdä Venäjässä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti