sunnuntai 13. huhtikuuta 2025

Latinorockin mestariteos, Santanan Abraxas

 


 Joskus jokin taideteos kolahtaa sisimpään sillä tavoin, että siitä tulee koko elämänajan vaikuttaja. Tällainen on minun kohdallani soitinyhtye Santanan kakkosalbumi Abraxas, joka ilmestyi vuonna 1970. Aloitetaan vaikka vinyylin kansikuvataiteesta, joka nuoremmilta ikäpolvilta jää kokematta, ellei sitten retkahda vinyylien kerääjien maailmaan. Onneksi vinyylien uustuotanto on kokenut läpimurron. Niille,  jotka eivät ole vielä kokeneet tuota maagista hetkeä eli levykannen pyörittelyä kädessä musiikin soidessa taustalla,  voin kertoa, että aikanaan älppäreiden kansikuvataide oli  useissa tapauksissa kovan luokan osaajien asia.

Ensisilmäyksellä Abraxas kuulosti olevan viidakon syvyyksistä pintaan ponnistava mysteeri. Levykannen taide houkutteli tunkeutumaan viidakon jännittäviin salaisuuksiin. Kannen taideteoksesta vastaa salaperäinen ”MATI”, jonka takaa paljastuu saksalainen psykedelinen taitelija Mati Klarwein (1932-2002). Hänet muistetaan yleensäkin surrealistista, hallusinatiivisista  levykansitöistään, joista tunnetuimmat ovat  Miles Davisin ”Bitches Brew” ja ”Abraxas”.  Yllätyksellisesti ”MATI” teki Abraxasin levykannessa olevan Annunication-maalauksen jo vuonna 1961.

Kansi on niin kuusikymmentälukulainen kuin voi vain olla. Kaikki hippiehenkiset,  psykedelian keinot ovat käytössä aina Hermann Hessen Demian-lainausta myöten: ”We stood before it and began to freeze inside …” 

:::::::::::::::::::::::::::::

Abraxas yhdisti omaperäisellä tavalla rockia latinorytmiin tai ainakin musiikki mukaili latinorytmejä. Ei  Abraxas ole silti mikään latinomusiikin tyyliesimerkki, se on latinorockia. Santana yhdellä tavalla ajateltuna jatkoi siitä,  mihin 1960-luvun latinorytmeillä päästiin:  Sergio Mendes  yhtyeineen menestyi hienosti bossa nova -kappaleillaan ja sovituksillaan (mm.  ”Mas que Nada” ja Beatles-cover ”The Fool on the Hill”).  Herb Albert saavutti Tijuana Brass  -yhtyeensä kanssa suuren sukseen latinovaikutteisilla kappaleillaan ”The Lonely Bull”, ”Spanish  Flea”, ”A Taste of Honey”, ”This Guy´s in Love with You” (Albert yksin), vain muutaman mainitakseni. En kuitenkaan väitä,  että Santana oli suora seuraus kuusikymmentäluvun aiemmista musiikin suunnista, pikemminkin Santanan rumpujen rytmi oli irtiotto pehmeän hyväilevistä bossa nova -rytmeistä rosoisen rockin suuntaan. Sergio Mendes ja Herb Albert olivat selvästi viihteen puolella musiikin luokittelussa.

Santanan kolmella ensimmäisellä albumilla (”Santana”, ”Abraxas” ja ”III”) oli mukana peruskokoonpano Carlos Santana, soolokitara, laulu, Gregg Rolie, kosketinsoittimet, laulu, Dave Brown, bassokitara, Mike Shrieve, rummut, Jose Areas, timbaalit, congarummut, Mike Carabello, congarummut. Jokainen heistä on osa rock-musiikin historiaa. Sen jälkeen kymmenet soittajat ovat virranneet yhtyeen läpi. Vain johtotähti Carlos Santana on pysynyt kuin kiveen hakattuna kokoonpanossa. Alkuperäinen kokoonpano oli monikulttuurinen ja -rodullinen, mikä varmaan lisäsi musiikin varioimisen mahdollisuuksia.

Santanan läpimurto tapahtui Woodstockin festivaaleilla kesällä 1969.  Melko tuntematon  bändi murtautui esiintyjien sankkaan joukkoon paljolti promoottori Billy Grahamin ansiosta. Erityisesti päälle vyöryvä ”Soul Sacrifice” toimi tajunnanräjäyttäjänä (kts. youtube-video!) ja eräänlaisena yhtyeen tunnuskappaleena.

Muutamaa viikkoa myöhemmin ilmestyi ensimmäinen albumi, jolta voidaan poimia Soul Sacrificen ohella singlehitti ”Evil Ways”, joka on mielestäni saanut vahvasti vaikutteita englantilaiselta Zombies-yhtyeeltä, mikä on pelkästään hyvä asia. Yhtyeen ensimmäinen LP oli kestomenestyjä nousten parhaimmillaan Billboardin listoilla sijalle neljä ja pysytellen listoilla kahden vuoden ajan. Soul Sacrificesta tuli yhtyeen konserttien bravuurinumero. Sillä yhtye aloitti myös Hartwall-areenan konserttinsa, kun olin paikalla vuonna  2006.

Abraxas ilmestyi syyskuussa 1970 (nauhoitettiin jo keväällä 1970) ja oli välitön menestys. Se poikkesi kaikesta aiemmin koetusta.  Jo heti ykköspuolen avausraita Singing Winds, Crying Beasts (Carabello) saa meikäläisen täysin vastustuskyvyttömään kuntoon, se  johdattelee albumin jännittävään tunnelmaan koukuttavalla tavalla. Sitä seuraava ”Black Magic Woman/Gypsy Queen” on mielestäni kaikkien aikojen parhaita cover-versioista yhdessä Jimi Hendrixin Dylan-kappaleen ”All Along the Watchtowerin” kanssa. Santanan versio poikkeaa perusteellisesti Peter Greenin  alkuperäisestä perinteisestä blueskappaleesta luoden aivan omaperäisen, alakuloisen, ”crying sound” -tunnelman. Gregg Rolien hieman hengästynyt laulutyyli sopii kappaleeseen erinomaisesti. Piisi on yksi Santanan uran kivijaloista latino/rock/blues -fuusioineen.

Myös Tito Puenten ”Oye Como Va” (”Mitä tapahtuu?”) on Santanan perusrepertuaarissa ja yksi Abraxasin menestyksen avaimista.

Incident at Neshabur on taas aivan erilainen kappale (Alberto Gianquinto & Carlos Santana). Kappale on kunnianhimoinen sekoitus progressiivista rockia ja jazzia.

Gregg Rolien ”Mother´s Daughter” on albumin rokkaavin kappale ja yksi suosikeistani.  Pehmeästi hyväilevä Carlos Santana -sävellys Samba Pa Ti (”Samba sinulle”) taas on koko Santanan legendan kulmakiviä. Konserttiyleisö odottaa sitä kiihkeästi esitettiinpä se tai ei. Hartwall-areenalla 2006 sitä ei harmikseni esitetty.

Abraxas levytettiin Wally Heiderin studiolla San Franciscossa Fred Cateron tuottamana. Levyn menestyksellä oli hintansa. Santanalta katosi ote pitkäksi aikaa Abraxasin jälkeen,  eikä yhtye – minun mielestäni -  enää palannut musiikin uudisraivaajan tielle, vaikka menestys  jatkuikin III-albumilla.

::::::::::::::::::::::::::::::

Carlos Santana on yksi rockin puolijumalista paitsi kitaristina,  niin myös koko ajan vellovien kokoonpanojen yhteennitojana ja menestyksen takuumiehenä. Yhtye on pystynyt riittävässä määrin uusiutumaan ja siksi pysynyt parrasvaloissa yli 50 vuotta. Santana on kymmenkertainen Grammy-voittaja ja Rock and Roll Hall of Fame -kitaristi.

Santana menestyi loistavasti läpimurtonsa aikaan 1970-luvun vaihteessa. Hiipumisen vuosia on ollut välissä, mutta myöhemmin 2000-luvun vaihteessa yhtyeestä tuli uudelleen aivan säkenöivä megaluokan tähti (Supernatural-pitkäsoittolevy). ”Maria Maria”,  ”Smooth” ja ”Corazon Espinado” ovat loistavia kappaleita, mutta itse olen  - niin kuin olen monissa aiemmissa kirjoituksissani todennut -   ensisijaisesti kiinnostunut historiallisten ilmiöiden synty- ja kehitysvaiheista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti