Ukrainan sotaan liittyvä rauhanprosessi on käynnistynyt
katkonaisesti etenevinä - mahdollisesti aselepokeskusteluihin
johtavina – polkuina. Tavoitteena on varmaankin välttää rikkonainen prosessi, joka tämän typpisissä
neuvotelluissa on valitettavan yleistä. Selvää kuitenkin on, että eteneminen
tapahtuu vaiheittain, välillä lupaavana etenemisenä, välillä takaiskuina.
Länsieurooppalaisten valtiomiesten ajatuksena on ilmeisesti
ottaa yhteyttä Venäjään koordinoidusti hyläten eri valtioiden
sooloilutaipumukset. Tähän liittyen presidentti Stubb on osoittanut aktiivisuutta
luodaten tiekarttaa jo katkenneiden suhteiden
uudelleen solmimiseksi. Ääneen lausuttuna tämä on johtanut sananvaihtoon, jossa Stubb on toiminut aloitteentekijänä
ja Venäjä reagoijana. Stubbin aloitteen ensimmäiset lauseet ovat lupaavat: ”Suomessa pitää valmistautua
henkisesti siihen, että jossain vaiheessa poliittiset suhteet Venäjälle
avautuvat, vaikka tarkka ajankohta ei olekaan tiedossa.”
Tämä on
jotain poikkeavaa siihen militarismihenkiseen ajatusten tai sananvaihtoon
verrattuna, jota on viime aikoina harrastettu. Tälläkin kertaa prosessi on
syytä pitää viime kädessä poliittisena ja diplomaattisena eikä antaa sitä
innokkaimpien sotilaiden (tai
poliitikkojen) johdettavaksi.
Stubb toistaa
lukemattomia kertoja todetun paasikiveläisen tosiasian: ”Mikään ei poista sitä
tosiasiaa, että Venäjä tulee olemaan nyt ja tulevaisuudessa meidän naapurimme”.
Välillä tämä on pääsyt unohtumaan kahden kansakunnan toisiinsa kohdistamien vihanpurkausten
päästyä vallalle. Silti ei ole syytä tietenkään painaa villaisella esimerkiksi Venäjän
raakalaismaisia toimia Ukrainan sodassa. Tunteet nousevat vähemmästäkin
pintaan.
Meneillään olevan
konfliktin yhteydessä olen kuullut lausahduksen,
jonka mukaan Suomen ja Venäjän suhteet eivät ikinä palaa entiselleen. Kai se kuitenkin
on niin, että on ”aika sotia, aika sopia”. Nykyisen umpisolmun avaaminen
edellyttää Ukrainan sodan lopettamista
tavalla tai toisella.
:::::::::::::::::::::::::::::
Kaikkien asianosaisten
huomio on kiinnittynyt Venäjän vastineeseen koskien Stubbin ääneenajattelua.
Selvimmin ja laajimmin on vastannut Venäjän ulkoministeriön tiedottaja Maria
Zaharova.
Zaharova on kriittinen
ja toteaa, että puheet eivät riitä, tarvitaan sopimisen konkretiaa eli lihaa
luiden ympärille pyrittäessä ystävällisiin suhteisiin. Zaharova antaa ymmärtää,
että Suomen täytyy korjata mennyt käytöksensä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Venäjän
puolelta on kiinnitetty huomiota niihin julmuuksiin, joita Suomi kiistämättä harjoitti
sodan aikana. Tähän voisi vastata, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:
Neuvostoliiton tekemät vääryydet sodan aikana eivät voi jäädä huomiotta.
Vanha
tuttu venäläisvastaisuus median
työvälineenä noteerataan kärkipäähän Zaharovan puheissa korjausta vaativien toimenpiteiden
listalla.
Ja vielä: rajan
väitetty esterakenteiden laiton pystyttäminen on lopetettava.
Lisäksi, Venäjän kannan mukaan, on saatava estetyksi
niiden suomalaisten vaino, jotka kannattavat järkeviä suhteita maiden välillä.
Sotilaallinen
suunnittelu, joka kohdistuu Venäjään, on myös lopetettava, jatkuu Zaharovan
luettelo uutistoimisto Tassin mukaan.
Vielä
kaikkein merkityksellisimpien asioiden listalle nousee ”(Suomen) toimiminen
lännen levittämän kollektiivisen toivottomuuden jatkeena”.
Venäjä pysyy
melko yleisellä tasolla
väitteissään ja moitteissan. Minulle
jää tunne ,että kaikkein kovimmat ratkaisuihin
tähtäävistä toimenpiteistä jäävät Zaharovalta esittämättä. Venäjä esiintyy
suopeana taktisista ja strategisista syistä. Se pyrkii maltillisuudellaan
suhteellisen suopean ilmapiiriin luomiseen.
Suomen kannalta ykkösprioriteetti on
kyberhyökkäysten lopettaminen välittömästi. Lisäksi Suomi on monta kertaa
välittänyt vastenmielisyyteensä ja inhonsa siviiliuhrien raakalaismaisesta ja välinpitämättömästä
kohtelusta Ukrainan sodan aikana.
Miten siis
pyrkiä rauhanomaisiin ratkaisuihin piittaamattoman väkivallan keskellä?
Luottamuksen saavuttaminen eri osapuolien kesken jollakin aikavälillä lienee
ylivoimaisen tärkeä askel teenpäin pääsemiseksi.
:::::::::::::::::::::::::::::::
Suomen
kaltainen pieni valtio on kuitenkin kohtaamassa uusia haasteita
toimintaympäristössään.
Olemme jo
pitkään eläneet globalisaation synnyttämässä taloudellisten riippuvuuksien
maailmassa. Nyt kuitenkin olemme muutoksen äärellä, sillä suurvallat keskinäisellä
”suuraluekilpailullaan” ovat ainakin osaksi ottaneet sitä roolia, jota aiemmin hallitsivat
suuryritykset. Valtioiden runsastunut tukipolitiikka (investoinnit, tutkimus ja
tuotekehitys jne.) tukevat valtiokeskeistä (valtiokapitalismi!) kehitystä. Näin
tapahtuu riippumatta siitä, ovatko kysymyksessä liberaalit demokratiat vai
autoritäärisesti johdetut valtiot. Suomi on joutunut vaikean paikan eteen,
koska se on ollut kriittinen valtion tukiin
nähden jo pidemmän aikaa, vaikkei ole itsekään niistä luopunut.
Miten Suomi
sopeutuu suuralueiden muodostumiseen?
Miten sen paikka määrittyy? Suuralueiden ytimessä voisivat olla Yhdysvallat,
Kiina ja EU. Tässä ajattelussa Venäjä on osa Kiinan suuraluetta. Mutta
suostuuko se siihen uudessa maailmanjärjestyksessään.
Edellä kuvattua
kehitystä mutkistavat esimerkiksi Yhdysvaltain uudelleen herännyt kolonialismi
ja Venäjän aggressiivisuus naapurivaltiota kohtaan. Myös Kiina on tarkka etupiiristään
Tyynen valtameren reuna-alueella. EU taas yrittää luopua neuvottomuudestaan säilyttääkseen
itsekunnioituksensa ja jäljelle jääneen valta-asemansa.
Maailmanpolitikan
uusina napoina näyttäytyvät Kiinan ja USA:n johtamat suuralueet.
Koska
suurvaltioiden roolit ovat muuttuneet ja muuttumassa, joutuu Suomi pienenä valtiona pohtimaan asioita
EU:n osana, suvereenina valtiona sekä suhteessa suuralueisiin ml. suurvaltojen uudet
etupiirit. Myös Venäjän aggressiivinen vahvistuminen pitää Suomen oman edun
valvonnan hereillä.
Ei kai se voi niinkään olla, että joku Zaharova esittää täsmällisiä vaatimuksia Suomen suuntaan - mutta täällä esitetään vain hurskaita toiveita melko lailla yleisellä tasolla. Meidän pitää myös esittää omat ehtomme normaalien suhteiden palauttamiseksi. Ehtojen on tietysti oltava realistisia ja kohtuullisia ja kaiken järjen mukaan venäläisten hyväksyttävissä. Esimerkkinä tuo jo mainittu kyberhyökkäyksistä pidättäytyminen.
VastaaPoistaMolemmin puolin on esiinnytty sopuisasti. Tämä tuskin on sattumaa. Jotkut Stubbin kommentit ovat olleeet aiemmin melko hyöjkkääviä, nyt eivät. Vastaavasti Zaharovan "lista" on tarkoituksellisen maltillinen.
Poista