keskiviikko 23. huhtikuuta 2025

Puolueettomuus suurvaltojen etupiirien välisissä kamppailuissa

 


Tarkoitukseni on käsitellä puolueettomuuden (sitoutumattomuuden) ristiriitaista asemaa valtioiden välisissä suhteissa lähinnä Suezin kriisistä (1956) johdettuna tapahtumaketjuna. Tässä kirjoituksessa en juurikaan käsittele aikoinaan hyvinkin merkittävää puolueettomuuden ja sitoutumattomuuden (sitoutumattomien maiden yhteisö) keskinäistä globaalin tason suhdetta, jossa olisi aihetta kokonaan erilliselle käsittelylle.

Lähihistoriassa, johon lasken mukaan koko 1900-luvun sekä 2000-luvun puolueettomuuteen on kohdistunut ankaria paineita, koska siihen on suhtauduttu karsaasti johtuen suurvaltojen pyrkimyksestä, jossa leimallista on iskulause ”jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan”. On aiheutunut mustasukkaisuutta, mikä suurvalta saa omia puolueettomien valtioiden tuen omien tarkoitusperiensä välikappaleeksi. Osa viimeisten 100 vuoden aikaisista suurvaltajohtajista ei ole ymmärtänyt koko käsitteen olemassaoloa ja suhtautuu siihen vähättelevästi. Pahimmillaan puolueettomuus edustaa ”moraalittomuutta”.

Suomi sai osuutensa tästä ”puolueettomuuden moraalittomuudesta” kamppailtuaan  Neuvostoliiton kanssa riippumattomuudesta, mutta menestyi kuitenkin oivasti olosuhteet huomioiden, vaikkei huomioitaisi ilmiselvää suomettumistakaan.

::::::::::::::::::::::::::::

Suezin kriisin aattona syntyi länsimaiden kesken erimielisyyttä puolueettomuuden oikeutuksesta maailmanpolitiikassa ja alueellisesti. Yhdysvaltain ulkoministeri John Foster Dulles pyrki kieltämään puolueettomuuden arvon, jota useat valtiot, kuten Suomi ja Ruotsi pitivät statuksena. Dullesin ajattelu oli lähellä Stalinin kaksijakoista maailmankuvaa.

Konkreettisesti kiistely juonsi juurensa erimielisyydestä koskien Assuanin padon rahoittamista. Yhdysvallat kieltäytyi tukemasta hanketta vuonna 1956 sen ilmoitetun kalleuden vuoksi, jolloin Neuvostoliitto ilmoitti,  ettei se myöskään ollut valmis ottamaan rahoitusvastuuta.

 Asian kummallisuuksiin kuuluu,  että Yhdysvallat alkuperin pyrki saamaan hankkeen estääkseen Egyptin kääntymisen Neuvostoliiton puoleen. Paljastui, että kiistan keskiössä oli Egyptin puolueettomuuspyrkimys, johon presidentti Eisenhower suhtautui myönteisesti ja Dulles hyvin kielteisesti.  Eisenhower totesi olevan ilmeistä, että ”on tiettyjä ideologisia, maantieteellisiä tai muita syitä, jotka tekevät sotilasliitot epäkäytännöllisiksi”.  USA:n liittolaiset hermostuivat Eisenhowerin puheista ja ulkoministeriön pitikin oikaista Eisenhowerin ottamia kantoja länsiliittoutuneiden merkitystä korostavaksi. 

Mielenkiintoista on, että Richard Nixon omalla kannallaan myötäili  Eisenhoweria.                                                                                                                                                                                                             :::::::::::::::::::::::::::::::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 Lopulta kävi niin, että Egypti hankki Assuanin padon rahoituksen Neuvostoliitolta, mutta vasta vuonna 1958. Ideologit totesivat tällöin, että Yhdysvaltain periksi antaminen merkitsi samalla luopumista saada Egyptin presidentti Gamal Abdel Nasser lännen puolelle.

Yhteenvetona voitaisiin todeta, että näytti siltä, että Eisenhowerin ( Nixonin) ja Dullesin  välillä vallitsi jyrkkä erimielisyys suhtautumisessa puolueettomuuteen.  Kaiken kaikkiaan Asssuan ja Suez edustivat tyylipuhdasta kylmän sodan ”jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan” -ajattelua.

:::::::::::::::::::::::::::::::

Kuten tunnettua Egypti kansallisti Suezin kanavan vielä vuoden 1956 aikana.  Englanti ja Ranska ryhtyivät vastatoimiin kanavan palauttamiseksi sitä hallinnoineelle yhtiölle. Syttyi sota, jossa Englanti,  Ranska ja Israel yhteen pelaten pyrkivät pakottamaan Egyptin sopimukseen, jossa kanava palautuisi entisille omistajilleen.

Kun sotatoimenpiteet  olivat käynnistymässä,  ilmoitti Yhdysvallat yllättäen, että  ei hyväksy interventiota kanavalle. Se merkitsi Yhdysvaltain asettumista liittolaisiaan vastaan. Englannin ja Ranskan oli pakko v etäytyä kanavalta.

Noihin aikoihin suurvaltojen kilpailu puolueettomien valtioiden suosiosta kiihtyi äärimmilleen. Yhtenä seuraamuksena Neuvostoliitto kiristi otettaan etupiiriinsä lukemastaan Suomesta                                    yöpakkasten aikaan vuoden 1958 syksyllä ja noottikriisin yhteydessä vuonna 1961.

Eisenhowerilla oli toki monia syitä kääntyä liittolaisiaan vastaan ainakin väliaikaisesti. Yhdysvalloilla olivat presidentinvaalit edessä, jotka loivat lisäjännitteitä ja estivät tehokkaasti riskipitoisten hankkeiden tukemisen.

::::::::::::::::::::::

Edellä on kuvattu puolueettomuutta väliin tulevana muuttujana. Puolueettomuuden komein instituaalinen manifesti on ”Sitoutumattomien maiden liike” (per.1961 Belgradissa).  Se on 120 valtion järjestö, johon kuuluu pääosin kehittyviä (kehitys-)maita. Se perustettiin mahtipontisesti kylmän sodan aikana vastineeksi Natolle ja Varsovan liitolle. Kuuluisia perustajajäseniä olivat mm. Gamal Abdel Nasser, Josip Broz Tito ja Jawaharlal Nehru. Käsitteitä sitoutumattomuus ja puolueettomuus käytetään nykyään yleensä erillisinä niiden luonteesta johtuen. Sen verran erilaisia ovat niiden  tavoitteet ja olomuoto.

Sitoutumattomien maiden yhteisö on jossain määrin menettänyt asemiaan, mutta niin on myös puolueettomien valtioiden yhteisö. Suomessakin liittoutumisen ”pakko” tai ajan henki koettiin  positiivisena asiana pari vuotta sitten. Puolueettomat maat koettiin synonyymiksi käsitteelle ”harmaa vyöhyke”. Koen itse käsitteen halventavana, jopa loukkaavana. Se vain kuvaa kuinka muodikasta oli ja on olla sitoutunut (so. liittoutunut). Tässä määrittelyssä tullaan lähelle John Foster Dullesin  monien vastenmieliseksi kokemaa valtion tilaa, jota Dulles luonnehti moraalittomaksi.

Nykyisin tilanne liittoutumisen/liittoutumattomuuden ja  niistä saatavan hyödyn tai haitan välillä vaihtelee. Grönlannin, Panaman ja Kanadan osalta voitaneen sanoa, että liittoutuneisuus ei ole mikään suoja tai turva niiden itsemääräämisoikeuden olemassaololle. Näyttää siltä, että liittoutuneisuus on yhtä vaarallinen ympäristö  jollei vaarallisempi kuin liittoutumattomuus.

Onko nyt niin, että ”omasta kuormasta saa syödä”, eli että omia liittolaisia kohdellaan kaltoin. Ainakin joissakin tapauksissa, uuskolonialismi on saanut uutta suosiota nykymaailmassa luoden epävarmuutta kansainväliseen yhteisöön. Uusia maailmanjärjestyksiä  pystytetään ja hegemoniset ”suuralueet”  ovat niiden keskiössä. Samaan aikaan tehokkaisiin kauppasuhteisiin ja työnjakoon perustunut  globalisaatio on kärsinyt vaurioita.

Puolueettomien ja liittoutuneiden maiden toimintalogiikkaa sivuaa globalisaatiokauden ”yhtiövaltaa ”, jota räikeimmin ovat edustaneet jättimäiset ohjelmisto- ja elektroniikkayhtiöt. Ne ovat globalisaation kaudella asettaneet ääritapauksissa kyseenalaiseksi valtioiden suvereniteetin tai ainakin horjuttaneet sitä.

Entinen Moskovan suurlähettiläs,  ja nyttemmin Nokian johtotehtäviin siirtynyt Mikko Hautala nostaa HS:n kolumnissaan  ”Paasikiven painajainen tuli takaisin ”15.4. 2025 historian hämystä esille Paasikiven kauhisteleman ”Staatsräsonin” (valtioedun), jota nyt niin häikäilemättä edustaa Donald Trumpin Yhdysvallat, joskaan Venäjä ja Kiina eivät jää paljoa jälkeen. Melkeinpä tulee mieleen toista maailmansotaa edeltänyt ja pikkuvaltioihin kohdistunut kuristusote (Baltia, Suomi ym.). Yhdysvallat on aloitteentekijänä  nostanut valtioedun kaiken yläpuolelle ja heikentänyt aiemmin niin mahtavan globalisaation kaupankäyntiverkostoja niin, että ne vain häthätää pystyvät säilyttämään asemansa. Jostakin syystä yhtiövallan ylilyöntien aiheuttama haaste ei vaivaa Mikko Hautalaa, ainakaan hän ei kolumnissaan viittaa siihen (syynä ehkä nykyinen asema Nokian korkeassa tehtävässä).

Tässä kirjoituksessa olen yrittänyt kerätä yhteen palapeliin maailmanpolitiikan ja  kaupan keskeisimmät palaset, jolloin avainkäsitteiksi muodostuvat seuraavat: sitoutumattomuus/puolueettomuus, liittoutuminen/ liittoutumattomuus, säännönmukaisuus, globalisaatio, yhtiövalta, Staatsräson (valtioetu) ja geopoliittiset suuralueet.

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti