Koko sarjan otsake on ”Suomi on amerikkalainen”. Käsite
”amerikkalainen” tässä yhteydessä käsittää vain Yhdysvallat erotuksena Kanadan
ja muut uuden mantereen valtiot sisältävästä vaihtoehdosta. Kanadalainen
ystäväni muistuttaa aina, että Kanadaa ei pidä sotkea maailmanpoliittisissa, yhteiskunnallisissa
ja kulttuurisissa yhteyksissä Yhdysvaltoihin. Hän haluaa vetää selvän rajan
kanadalaisuuden ja amerikkalaisuuden väliin.
Tekijöiden ydinryhmän muodostavat aiempaan sarjan tapaan
Olavi Seppänen (juontaja) ja Marjo Vilkko (käsikirjoitus). Sarja alkoi
aikoinaan Olavi Seppäsen isän Juhani
Seppäsen juonnoilla. Tämä viimeisin sarja on omistettu hänen muistolleen.
Vaikka Yhdysvallat on kaukana, on siihen vankat yhteydet jo
yksinomaan siirtolaisuuden (1900-luvun vaihteen molemmin puolin) myötä. Olen
niihin perehtynyt vaimoni suvun välityksellä ”Pohjanmaan kautta”, josta nyt jo pikku
hiljaa hiipuvat siteet Amerikan (tai tarkemmin Pohjanmaan) suomalaisiin löytyvät.
Käsittelen sarjaa omien näkökulmieni ja kokemusmaailmani
kautta, joten sarjan jaksot toimivat johdantoina käsiteltäviin teemoihin ja
eräänlaisina oletusväittäminä omia näkemyksiäni vasten. Toivottavasti se ei
haittaa tämän blogin satunnaista lukijaa.
Suomesta on puhuttu Euroopan amerikkalaisimpana maana jo
varsinkin 1970-luvulta lähtien, jolloin tehtiin havainto, että esim. mainonnan
näkyvyys oli silmiinpistävän amerikkalainen. Mutta myös päinvastainen liike oli
havaittavissa: puolitosissaan voisi sanoa, että Yhdysvallat oli suomalaisempi
kuin aiemmin, koska näytti siltä, että hyvinvointiyhteiskuntatyyppinen kehitys
voitti alaa toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Yhdysvallat oli tuolloin
kuluttajan etujen ajajana ehdottomasti suunnannäyttäjä maailmassa.
Kaikki tietävät Aku Ankan, hampurilaiset, rock and rollin,
populaarimusiikin koko kirjon, korkean elintason ja suuret tuloerot, ihmisten
käyttäytymisen välittömyyden, freedom-orientoitumisen ja sotilaallisen voiman ja tukikohtaverkoston
levittämisen kaikkialle maailmaan….
Oma fokukseni yhdysvaltalaisessa kulttuurissa kohdistuu
populaarimusiikkiin sen eri muodoissa. Näin erityisesti 1960- ja 1970-luvulla.
Toki seuraan elämänmuodossa ja poliittisessa kehityksessä tapahtuvaa muutosta
jatkuvasti, mutta valitsen tähän musiikin, koska amerikkalaisen rock-musiikin
seuranta sai minun näkökohdissani puolitieteellisiä piirteitä. Erityisesti yhteiskunnallinen
kantaaottavuus musiikin välityksellä, mustan musiikin juurien penkominen ja eri
musiikinlajien alkujuurten tutkiminen sai minusta vahvan otteen.
Ennakkoluulottomimmat haastateltavat toteavat, että Suomi ei
ole amerikkalainen (onneksi!) ja että erottavia tekijöitä on enemmän kuin
yhdistäviä tekijöitä. Ehkä Amerikka-fanien joukko koostuu pääosin kahdesta
ryhmästä, piintyneistä amerikkalaisen elämänmuodon ihailijoista ja satunnaisten
kävijöiden omaa ideologiaa tukevista asenteista. Kokonaisuus muodostuu sekä ihailusta
että torjunnasta. Samaan aikaan koko muu maailma amerikkalaistunut. Poikkeaako
Suomi siis juuri millään tavalla yleisestä kehityksestä?
Muualla maailmassa on omaksuttu korostetun kriittisiä
näkemyksiä Yhdysvaltoja vastaan. Ei tarvitse
mennä kuin Pohjanlahden toiselle puolelle, niin vastassa on maa, siis Ruotsi, joka omaksui jyrkkiä antiamerikkalaisia
asenteita 1970-luvulla Vietnamin sotaa
käyvää Yhdysvaltoja vastaan. Vietnamin sota symboloi amerikkalaista ylivallan
tavoitteita. Vastaavasti Yhdysvaltojen kokeminen yleensäkin johtavana läntisen ”cokacolakulttuurin” alistavana
edustajana on herättänyt vastalauseita varsinkin ns. kehittyvissä maissa. Toisen
maailmansodan jälkeinen maailma jakautui kahtia noudatellen suurelta osin
vallinnutta jakoa itään ja länteen. Sitoutumattomien maiden liike toimi joinakin
aikoina Yhdysvaltojen vastaisten maiden
johtotähtenä. Korkean kansallisylpeyden maiden rooliin kuului usein vastustaa
amerikkalaista imperialismia. Suomi rakensi suhteensa Yhdysvaltoihin toiselta -
ystävällisemmältä - pohjalta, vaikka amerikkalaisten omaksuma ylihuolehtiva
sosialismin vastainen politiikka Suomen haluttuna ohjenuorana ärsyttikin
”suomettunutta” presidentti Kekkosta.
Mutta Ruotsi ja monet muut maat ovat jättäneet kritiikin historian
hämäriin rakentaessaan toimivat suhteet Yhdysvaltoihin.
Sosialismin ja kapitalismin välinen vihanpito katosi sosialismin romahtamisen myötä.
Vietnamin sota jakoi ensin USA:n ja Neuvostoliiton välit ja sitten 1970-luvun
jälkipuoliskolla Kiinan ja Pohjois-Vietnamin keskinäiset välit sodaksi saakka.
Vietnamin sota saatettiin sen loputtua nähdä ensisijaisesti vietnamilaisten sisällissotana, johon
ulkopuoliset suurvallat – erityisesti USA- sotkeentuivat.
Suomen ja Yhdysvaltojen välejä sääteli dokumentin mukaan ajan henki. Siinä on vinha
perä. Esimerkiksi Suomikin kohdisti kritiikkiä amerikkalaista imperialismia vastaan Vietnamin sodan
yhteydessä, mutta vältti suhteiden ajamisen katkeamispisteeseen saakka, kuten
Ruotsi menetteli sodan aikana.
Suomen ja Yhdysvaltain suhteet kokivat paradigman muutoksen
Venäjän hyökättyä Ukrainan kimppuun vuonna 2022. Suomen liityttyä Natoon sen arvostus
nousi aivan uudelle tasolle Yhdysvalloissa, kuten monissa muissakin maissa. Tämä
siitä huolimatta, että USA kritisoi Naton eurooppalaisia jäsenvaltioita
aneemisesta rahoituksesta. Toki suuressa kuvassa suhteet ovat säilyneet kauttaaltaan
arvostavina viime vuosikymmeninä vain pienten vähemmistöryhmien ajoittain osoittaessa
mieltään kadulla. Kun George Bush vanhempi
vieraili aikanaan Suomessa, huusi pieni mielenosoittajajoukko kyltteineen:
”Bush, go home!”, johon Bush heitti välittömästi lonkalta ”No, I like it here! Joka tapauksessa Yhdysvallat on toiminut
toisinajattelun dynamona monta kertaa toisen maailmansodan jälkeen.
Sarjassa annetaan ymmärtää, että toinen maailmansota
merkitsi suomalaisille vapautta tulla toimeen omillaan ja saavuttaa menestystä.
Pitää varmasti paikansa, mutta ei ole koko totuus. Ylen erinomaisessa ”Sadan
vuoden sankarit” -dokumenttisarjassa
esitetään toinen samanaikainen totuus, joka koski paljolti sodasta palaavia
miehiä. Oli köyhyyttä ja taistelua puutetta vastaan, oli alkoholin älytöntä
käyttöä, josta sain pikkupoikana nähtäväkseni aivan tarpeeksi.
Dokumenttisarjassa annetaan kuva, että myös vasemmistolaiset
virtaukset tulivat Eurooppaan Yhdysvalloista. Mikä ettei, mutta kyllä Eurooppa
pystyi tuottaman poliittista aineistoa myös omasta takaa ylipolitisoituneessa
ympäristössä. Musiikilla oli valtava merkitys erilaisia näkemyksiä yhdistävänä
tekijänä ja musiikin ja yhteiskunnallisen ”sanoman” levittämisen välineenä.
Vasemmistolaisuus koettiin ja koetaan osin edelleen edistyksellisen musiikin
sanansaattajana. Yhdysvaltojen asemaa dynaamisena populaarimusiikin keskuksena on vertansa vailla.
Toisaalta myös konservatiivinen populismi on saanut voimansa
yhdysvaltalaisesta yhteiskunnallisesta liikehdinnästä. Vasemmalle kallellaan
oleva yhteiskuntapolitiikka menestyi hyvin 1970-luvulle saakka, jonka jälkeen
Ronald Reaganin ja Margaret Thatcherin vaikutuksesta oikeistolainen suunta on
voittanut alaa.
On kysytty, milloin USA:n Suomen suhteet ovat olleet
lämpimimmillään historiassa. Kärkeen on useissa arvioissa nostettu vuosi 2023.
Olihan silloin liitytty Natoon, jossa managerina toimi hyvin pitkälle
Yhdysvallat. Ratkaisevin askel Natoon
otettiin vuonna 2022 tapahtuneen Venäjän Ukrainan kimppuun hyökkäyksen
seurauksena. Tämän kaiken vaikutuksesta USA:sta on tullut Suomen suurin
kauppakumppani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti