Yle Areenassa on nähtävillä ranskalainen dokumentti ”Chaplin vastaan FBI”. Liittovaltion poliisi taisteli Edgar J. Hooverin johdolla olettamaansa kommunistivaaraa vastaan, kun taas legendaarinen koomikko, tuottaja ym. Charlie Chaplinin halusi paitsi tietenkin viihdyttää ihmisiä, niin myös komiikan varjolla nostaa esille yhteiskunnallisia teemoja.
Liittovaltion poliisi seurasi Chaplinin vaiheita yli 50
vuoden ajan. Kaiken kaikkiaan jää kuva, että ”vapaan” Amerikan sietokyky toisinajattelevia kohtaan oli ja on edelleen alhainen, sillä Chaplinilla ei ollut
tavoitteena kaataa amerikkalaista
yhteiskuntajärjestelmää eikä hän olisi
sitä pystynyt tekemäänkään.
Periamerikkalaiseen tapaan Hoover leimasi hieman humaanimpaa
ja yhteiskuntavetoisempaa järjestelmää
ajaneen Chaplinin kommunistiksi niin kuin monen muunkin vastaavasta syystä.
Chaplin ei menettänyt kansansuosiotaan, päinvastoin. Hän toimi käsittääkseni
jonkinlaisena inhimillisempänä varaventtiilinä kivikovan kapitalismin keskellä.
Chaplinia vakoiltiin ja salakuunneltiin vuodesta 1922
vuoteen 1978 asti. Chaplin tuli Englannista Amerikkaan vuonna 1910 varieteeryhmän
mukana etsimään onneaan, kuten niin moni muukin kotimaan ahtaita oloja
paetessaan. Juuri Chaplinin tulon aikaan Hollywood oli nousemassa elävän kuvan
keskukseksi. Nuori Charlie kiinnittyi Mack Sennettin hupitehdas Keystoneen
(”Keystone kops”), kunnes havaitsi, että hän tuhlaa kykyjään toisen leivissä.
Omissa lyhytelokuvissaan Chaplin loi kulkurihahmonsa.
Dokumentissa aivan oikein oivalletaan, että kulkurin rääsyisten housujen
yhdistäminen yläluokkaiseen knalliin ja
kävelykeppiin oli ”se jokin”, joka teki hahmosta ikonin. Kuvan täydensi
viikset.
Älykkäänä ja ahkerana miehenä hän keräsi nopeasti omaisuuden
töillään. Silti hän ei unohtanut lähtökohtiaan. Jo ennen vuotta 1920 hänellä
oli oma studio. Kulkurista kehittyi sorrettujen esikuva, joka uhkasi auktoriteetteja ja puolusti heikkoja.
Katsojan oli helppo mieltää kulkuri maahanmuuttajaksi tai työläiseksi. Virkavallan
edustajat, umpityhmät poliisit joutuivat usein höynäytetyiksi. Näistä
piirteistä kuoriutui chaplinilainen kapinallinen roolihahmo, joka joutui muiden
silmätikuksi. Asetelma oli usein Daavid vastaan Goljat, joiden välillä syntyi
sovittamaton ristiriita, mutta kulkuri selvisi nokkeluudellaan. Nämä teemat
kulkivat läpi koko Chaplinin elokuvauran. Lapsuuden köyhyys toimi hyvin
myöhempien aikojen ohjaustöiden yhteiskunnallisena kehyksenä.
Korostetun pyhä ja loukkaamattomana pidetty ”uudisraivaajahenki”
ja Chaplinin ankeaa todellisuutta kuvaavat (lyhyt)elokuvat muodostivat
ärhäkkään kontrastin, jota
viranomaisjohdon oli valkeaa sulattaa. Chaplinin lisäsynti oli, että hän torjui
Amerikan kansalaisuuden pitäessään itseään maailmankansalaisena. Tästä
huolimatta hän tuki Yhdysvaltain sotaponnistuksia ensimmäisessä
maailmansodassa.
Talouden, mykkäelokuvan ja Hollywoodin kulta-aika 1920-luvulla
totuttivat ihmiset nousevaan vaurauteen. Yhdysvalloissa oli kymmeniä tuhansia
elokuvateattereita, joissa katsojat viihdyttivät itseään. Kaikki tämä suli
vuoden 1929 pörssiromahduksessa. Mutta Chaplin menestyi. Hän perusti jo vuonna
1919 yhdessä Mary Pickfordin, Douglas Fairbanksin ja D.W Griffithin kanssa United Artists
-jakeluverkoston elokuville. ”Chaplinin poika” -elokuvassa Chaplin jatkoi
tuttuja teemojaan myötätuntoa herättävien hahmojen kuvaajana.
Bolsevismin nousu toimi sytykkeenä käynnistettäessä - J Edgar Hooverin johdolla – Chapliniin kohdistunut tarkempi
seuranta. Hoover loi tekaistuja uhkakuvia
ja tartutti kommunismin pelon muihinkin. Kommunistijohtajat karkotettiin
Yhdysvalloista. Pääosa Hooverin uhreista oli liberaaleja toisinajattelijoita.
Älyköt ja taiteilijat olivat erityisesti silmätikkuina. Hollywoodin juorut
toimivat tietolähteinä. Chaplin oli ykkösepäiltyjä johtuen hänen
kuuluisuudestaan. Charlie Chaplinin ”kansioon” kertyi vuosikymmenien varrella
2000 sivua, johon kerättiin mm. Chaplinin haureudet. Elokuvaohjaajan naiset
syyttivät häntä uskottomuudesta ja sukupuolisista perversioista. Kaikki hyvää
aineistoa ”kansioon”. Chaplinin pilkan kohteena oli Yhdysvaltain konservatiivinen puritaanisuus.
Suuret massat taas jumaloivat Chaplinia.
Liberaali suhtautuminen alastomuuteen ja vapaamielisyys
yleensä oli laajentuva ilmiö elokuva-alalla.
Vastatoimena käynnistettiin elokuvasensuuri (MPPDA-järjestö),
jolla elokuvien tuottajat itse asettivat
”sopivaisuussäädökset”. Johtoon tuli Will Hays (puhuttiin Hays-koodista).
Säännösten valvonta oli lepsua ja niistä
lipsuttiin laajalla rintamalla. Chaplin jäi säännösten ulkopuolelle, koska hän oli itsenäinen elokuvatuottaja.
Vastaavasti FBI:n ote Chaplinista tiukkeni.
Chaplinin piiriin kuului liberaaleja ja myös vasemmistolaisia ystäviä.
Kolmekymmentäluvun lama johti sekä äärioikeiston että
-vasemmiston valvonnan tiukentumiseen. Chaplin seurasi valppaasti
yhteiskunnallisia muutoksia ja ohjasi mykkäelokuvan ”Kaupungin valot”, joka
kertoi laman vaikutuksista.
Chaplin kohtasi myös uuden ongelman, kun äänielokuva voitti
nopeasti alaa. Chaplinin mielestä hänen kulkurihahmonsa ei toiminut äänielokuvassa.
Kulkuri kommunikoi mimiikalla. Vasta 1936 Chaplin siirtyi äänielokuvaan ja
onnistui siinäkin päinvastoin kuin monet muut mykkäelokuvan tähdet. Seurasi
elokuva ”Nykyaika” (1936), jossa paneuduttiin maaseudulta kaupunkiin tulvivien
työläisten elämään. Erityisen etevä Chaplin oli kuvatessaan liukuhihnatyötä.
Chaplinin myötätunto oli työttömyysuhan alaisten työläisten puolella
automaatiota vastaan. Elokuva oli menestys, vaikka vihamiehet pitivät sitä
”kommunistisena”.
Totta on, että 1930-luvun jälkipuoliskolla äärivasemmisto
(sanottakoon vaikka kommunismi) sai jalansijaa tuplalaman koettelemassa
USA:ssa. Vain hiukan liioitellen
vallankumouksen aave leijui Yhdysvaltain yllä.
Samaan aikaan nouseva fasismi ja sodanuhka tiivistivät nationalistisia
voimia: vaadittiin yksimielisyyttä, kun
kysymys oli maanpuolustuksesta. Hoover käynnisti propagandafilmien teon kumouksellisia
vastaan. Chaplinia vastaan hän ei löytänyt todisteita.
Toisen maailmansodan uhka ja käynnistyminen laukaisi
”Diktaattorin” (The Great Dictator) valmistelut. Chaplin paneutui
käsikirjoitukseen poikkeuksellisen huolellisesti. Hän todisti elokuvallaan taistelevansa
kaikilta suunnilta uhkaavaa totalitarismia vastaan. Elokuvan toteuttaminen koki
vastustusta sekä kansallisella tasolla että Chaplinin aivan lähipiirissä. Vahva saksalaismielinen suuntaus ulottui
Yhdysvaltoihin saakka. Elokuvallaan Chaplin todisti taistelevansa
ihmisoikeuksien puolesta vaikka omalla riskillä.
Monet pitivät Diktaattoria mestariteoksena, kun se ilmestyi elokuvateattereihin syksyllä
1940. Toisaalta myös kommunistisyytökset yltyivät. Elokuva sisälsi natseja
vastaan suunnatun pasifismin julistuksen, mutta toimi myös niitä vastaan, jotka
halusivat maan pysyvän irti sodasta. Saksalaismielisyyden (America First
Comittee) äänitorvena toimi kansallissankari Charles Lindbergh, joka johti 8
miljoonan jäsenen liikettä! Elokuvan valmistumisen aikaan Yhdysvallat ei ollut
vielä liittynyt sotaan.uhtautuminen muuttui kertalaakista, kun Saksan liittolainen Japani hyökkäsi Pearl
Harboriin joulukuussa 1941. Eikä tässä vielä kaikki: sodan logiikka johti
siihen, että Neuvostoliitosta tuli
Yhdysvaltain liittolainen. Kommunistit olivat yhtäkkiä amerikkalaisten puolella! Liberaalit ja vasemmistosympatioita tuntevat
kutsuttiin propagandataisteluun mukaan. Kutsujana oli itse presidentti
Roosevelt. Chaplin oli tässä mukana, mutta hän vaati monien muiden tavoin tukea
myös Neuvostoliitolle, koska edusti kantaa, että Saksan voitto itärintamalla
merkitsisi Euroopan loppua. Seurauksena FBI:n Chapliniin lyömä kommunistileima vahvistui.
Asiaa pahensi, kun Chaplin kutsui
eräässä kokouksessa osanottajia nimellä ”toverit”. Poliitikot Yhdysvalloissa alkoivat kääntyä Chaplinia vastaan.
FBI keitti juonen, jolla Chaplin saatiin kiikkiin
aviottomasta lapsesta erään epävakaan naisen kanssa. Juridisten kiemuroiden
jälkeen Chaplin tuomittiin maksamaan elatusapua lapsen täysi-ikäisyyteen
saakka.
Tässä vaiheessa Chaplinin elämään astui Oona O´Neal, joka
pysyi Chaplinin rinnalla loppuun saakka. O´Nealin tuki oli kullanarvoinen
Chaplinin vaikeina aikoina.
Ritari Siniparta (Monsieur Verdoux, 1947) oli heijastuma
Chaplin kokemuksista sodan vuosina. Sen tunnuslauseeksi on muodostunut
lausahdus ”Wars, conflict – it´s all business. One murder makes a villain; millions, a hero”. Se kritisoi
kapitalismia ja sotaa vastaan eikä Ranskaa lukuun ottamatta muodostunut
menestykseksi.
Sitten astui peliin Joe McCarthy, kommunistiajojahtien
käynnistäjä. Elettiin sodan jälkeisiä vuosia, jolloin vanhat liittolaiset – USA
ja Neuvostoliitto - ajautuivat kylmän sodan kurimukseen. Elokuva-alan
liberaalit ja vasemmistosympatioihin suuntautuneet olivat syytösten ykköskohde.
Heidät voidaan nähdä sodan uhreina, olivathan monet mukana lännen ja idän
liittolaisuuden aikana. Nyt he olivat Amerikan
pahimpia vihollisia. Käynnistettiin
vaino, jolle on vaikea löytää vertoja
läntisissä demokratioissa. Chaplinia vaadittiin karkotettavaksi.
Lopulta kutsuttiin todistajiksi 10 elokuva-alan toimijaa,
joiden joukossa ei ollut Chaplin. ”Hollywoodin kymmenikkö” tuomittiin
vankeusrangaistuksiin kongressin
halventamisesta. Mustat listat estivät kommunisteiksi epäiltyjen työnsaannin
vuosiksi tai jopa loppuelämäksi. Ja tämä kaikki vainoharhaisen, demokratialle
vastenmielisen prosessin tuloksena.
Chaplinin yrittäessä lähteä kuvaamaan uutta elokuvaa
Englantiin hänen lähtöänsä vaikeutettiin monin tavoin. Lopulta hän perui
matkan. Chaplin päätti kuvata elokuvan ”Parrasvalot” (Limelight, 1952) Los
Angelesissa. Kaiken kaikkiaan Chaplin oli uskomattomassa kiirastulessa sodan
jälkeisissä oikeudenkäynneissä.
Parrasvalojen valmistumisen jälkeen Chaplinin matkusti
Englantiin lanseeratakseen elokuvaa. Jo laivalla mestariohjaaja sai
kuulla, että takaisin Yhdysvaltoihin ei
ollut asiaa. Pääsy evättiin poliittisista syistä. Chaplin menetti kaiken,
studiot, asunnon, sijoitukset….. Chaplin lähetti Oonan Amerikkaan hoitamaan omaisuuden myynnin.
Parrasvalojen ensi-ilta Lontoossa oli valtava menestys.
Samoin kävi Pariisissa, Roomassa…. Euroopassa Chaplin asettui asumaan Sveitsiin.
Chaplin teki vielä kaksi elokuvaa. ”Kuningas New Yorkissa” -elokuvassa (1957) arvostellaan
kitkerästi amerikkalaista yhteiskuntarakennetta.
Myöhemmin on paljastunut, että Englannin ja Sveitsin
tiedustelupalvelut avustivat Hooveria tiedonhankinnassa.
Seitsemänkymmentäluvun alussa - poliittisen tilanteen
muututtua - ryhdyttiin Yhdysvalloissa vaatimaan
Chaplinin maahanpääsykiellon kumoamista. Chaplin palasikin voittajana Amerikkaan. Chaplinin
myöhäinen kunnianpalautus tapahtui myöntämällä
Hollywoodissa mestariohjaajalle Oscar-kunniapalkinto (1972). Palkintoja suorastaan sateli huonoa omatuntoa poteneilta palkitsijoilta. Syntymäkotimaassaan
hänet aateloitiin.
Chaplinin viimeinen elokuva oli ”Hongkongin kreivitär”, joka
ei saanut enää arvostelijoiden suitsutusta. Chaplinin valtavan työteliäs elämä
päättyi joulukuussa 1977.
:::::::::::::::::::::::::
Elokuvan historia ei tunne toista yhtä tunnettua hahmoa kuin
Charlie Chaplin. Chaplinin ura ei ollut moraalisesti
rikkeetön, mutta se humanismin purkaus, minkä hän jätti ohjaajana, roolihenkilönsä
kautta ja ihmisenä jää mieliin ikuisiksi ajoiksi. Häntä voi pitää John Lennonin
sanoin unelmoijana, joka laskee sen varaan,
ettei ole ainoa laatuaan.
Chaplinin kohtelu on klassinen esimerkki pyrkimyksestä
rajata taiteilijan vapauksia, joka kääntyy lopulta taiteilijan eduksi, koska
hän onnistuu kääntämään itseensä
kohdistuvan hylkimisen edukseen yhdessä suuren yleisön kanssa.
Ei ole sattuma, että
voitto saavutetaan huumorin keinoin. Sitä valtaapitävien on vaikeaa kahlita.
Valitettavasti juuri vainoharha on maailmassa erittäin yleinen vaiva,siihen voi sairasua suuretkin ihmisjoukot, mistä on liikaa historiassa esimerkkejä.
VastaaPoistaChaplin oli toki humanismisaan vasemmistolainen,mutta samalla osoitus elokuvan mielenmuokkauksen tehokuudesta.
Samaan aikaan toisaalla Stalin organisoi omaa vakauksellista vastavallankumoustaan, mikä paradksaalisesti lumosi läntiset edistykselliset, koska heiltä jäi huomaamatta mikä prosessi Neuvostoliitossa oli tapahtunut, bolshevikkien vallakaappauksen jälkeen ja stalinismin vahvistuessa.
Historian viekkaus yllättää meidät,liian usein, emmekä me yksilöt koskaan kykene oivaltamaan, mitä tapahtuui, ennen kuin jokin jälkiviisas historioitsia sen meille kertoo.
1930-luvulla monet huomattavat taiteilijat ja tiedemiehet olivat vasemmistolaisia (kts. esimerkiksi blogikirjoitukseni Albert Einsteinista), kuten huomioit. Yhdysvallatkin oli laman seurauksena vallankumouksen partaalla. Toisessa maailmansodassa Yhdysvallat liittoutui Neuvostoliiton kanssa. Sodan jälkeen 1940-luvulla ja 1950-luvun alussa vasemmistolaiset saivat tuntea historian oikut, kun heidät - kylmän sodan olosuhteissa - leimattiin kommunisteiksi mccarthyismissa.
VastaaPoistaOlen jonkin verran pohtinut tiedemiesten taipumusta vasemmistolaisuuteen 1930- ja 1940 luvulla ja päätynyt kannalle, jossa osa tiedemiehistä uskoi todella ihmiskunnan rauhan ja tasa-arvon tarpeeseen. Tietynlainen naiivius ja stalinisminn todellisen laadun irrottaminen todellisuudesta pilasi heidän maailmankuvansa, mutta heidän vilpittömyyttään en epäile. Tiedemiehet, jos ketkä voivat asettaa tavoitteekseen maailmanrauhan.
Tämä ajattelu törmäsi elämän realiteetteihin: kun Robert Oppenheimer tapasi presidentti Trumanin - ja puhui vetypommin kehittämistä vastaan - viime mainittu käytännössä heitti "atomipommin isän" ulos Valkoisesta talosta. Idealismin aika oli silloin viimeistään ohi.
Charlie Chaplin oli osa tätä kaikkea.
Myös tässä ihmisten maailmassa on tärkeää, että voimalla on aina vastavoimansa, Neuvostoliitto onnistui saamaan oman ydinasensa kiitos siitä kuuluu ameirkkalaisille, jotka tajusivat vaaran, joka oli tarjolla jos uusi mahtava ase jää vain Yhdysvaltain käyttöön.
PoistaPentagonissa oli liikaa sotilaita, jotka elivät suorastaan vainoharhaisessa maailmassa, yksi niistä oli kenraali Patton.
Tietenkin myös venäläisten kehittynyt tiedustelu,eli ilkeämmin todettu vakoilu oli asian ympärillä ansiokasta,siinä kyettiin hyödyntämään yksilöiden, mitä kummallisempia kykyjä.
Muös Sudoplatovin kaltaisilla yksilöillä oli suuri merkitys.
Nimenomaan tiedemiehet (osa heistä) halusivat jakaa tiedon atomipommista pyrkiessään siihen, ettei tieto ja taito pommin valmistuksesta jäisi vain USA:n käyttöön.
PoistaToisaalta "cold war warriorit". kuten fyysikko Edward Teller toimivat sotahaukkoina.