Seuraava kirjoitukseni on julkaistu tasan 10 vuotta sitten 12.9.2011:
Vanhassa Urheilun Kuva-aitassa (6/1965) nyrkkeilyn
raskaan sarjan entinen maailmanmestari Ingemar Johansson haastattelee silloista
maailmanmestaria Cassius Clayta (joka on omaksumassa uutta nimeään Muhammad
Ali). Mutta Johansson käyttää edelleen ”orjanimeä” Cassius Clay.
Clay toteaa: ”Kun taskussani on puolitoista miljoonaa
dollaria vetäydyn syrjään”. Huomautuksella ei ole juurikaan merkitystä.
Päästihän Clay suustaan kaikenlaisia sammakoita uransa alusta lähtien.
Huomionarvoinen on kuitenkin Johanssonin toteamus jutun lukijalle. Hän
nimittäin toteaa, että ”kuinka tuo summa tulee kokoon, siinä onkin laskemista.
Amerikan verokarhu ei paljon haukottele, kun vetää joka ottelusta päältä pois
90 prosenttia Clayn palkkiosta. Hänen pitää siis bruttosummana hankkia kokoon
noin 15 milj. dollaria ollakseen päämäärässään”. Itse asia oli hyvinkin tuttu
Johanssonille, olihan hän omissa mestaruusotteluissaan kokenut verokarhun
vastaavan syleilyn. Tämän päivän näkökulmasta moinen verotus tuntuu
uskomattomalta, varsinkin kun se tapahtui Amerikan mantereella. Totta se
kuitenkin on. Yhdysvalloissa oli vuodesta 1950 aina vuoteen 1964 saakka ylin
marginaalivero 91-92 prosenttia. Tämä riippumatta siitä oliko presidenttinä demokraatti
vai republikaani. Veroprosentti ”kesti” demokraatti Trumanin, republikaani
Eisenhowerin ja demokraatti Kennedyn. Ei tietokaan siitä vastakkainasettelusta,
mikä tänä päivänä vallitsee pääpuolueiden välillä.
Mistä moinen johtui ? Yhdysvaltain nykyajan historiaa
tutkiessa tulee väistämättä vastaan 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun (aina
1930- luvulle saakka) laissez-faire kausi. Talouden sääntely oli vähäistä.
Keskuspankki kuitenkin perustettiin vuonna 1913. Veroprosentit olivat ennen
ensimmäistä maailmansotaa erittäin alhaiset, mutta nousivat sodan myötä
korkealle. Ylin marginaalivero oli vuodesta 1917 aina vuoteen 1921 saakka 60-70
prosentin vaiheilla. Sitten alkoi pudotus, joka johti ennätysalhaisiin ylimmän
veroasteen tasoihin. Vuosina 1925-1929 ylin marginaalivero oli ainoastaan 24-25
prosenttia. Aiheellisesti monet ekonomistit ovat kiinnittäneet huomiota siihen,
että pörssikupla kehittyi juuri noina vuosina. Samoin on kiinnitetty huomiota
siihen, että tuo ajankohta muistuttaa erehdyttävästi tilannetta ennen nykyistä
finanssikriisiä. Paul Krugman ja Robert Reich ovat muistuttaneet, että noina
vuosina myös tuloerot revähtivät ennätyssuuriksi.
Lama ja toinen maailmansota johtivat verotuksen
kiristymiseen. Tultaessa 1950-luvulle veroprosentit juuttuivat sodan aikaiselle
tasolle ja jopa kiristyivät siitä. Tätä on selitetty sillä, että republikaanien ja demokraattien välillä
jatkui suuri konsensus keynesiläisestä talouspolitiikasta riippumatta siitä,
miten ahdistavia kokemuksia muualla yhteiskunnassa koettiin. Tilanne jatkui
ennallaan 1960-luvulla, vaikka kansakuntaa ravistivat Vietnamin sota ja
kansalaisoikeustaistelut. Vuonna 1964 Lyndon B. Johnson laski ylintä
marginaaliveroa 70 prosenttiin, mutta joka tapauksessa prosentti pysyi
nykytilanteeseen verrattua korkealla.
Yhteisymmärryksestä johtavien puolueiden välillä
kertoo sekin, että Richard Nixon säilytti 1970-luvulla verotason ennallaan.
Selitystä tälle voidaan etsiä keynesiläisen talouspolitiikan perustavaa laatua
olevasta läpimurrosta ja Yhdysvaltain erittäin vahvasta kilpailukyvystä
maailmansodan jälkeen. Kun tulot nousivat kohisten, jäi siitä verokarhullekin aimo siivu. Samalla
valkoisen väestön enemmistölle tarjottiin valtavasti työtilaisuuksia ja
sosiaaliturvakin oli riittävä. Tietenkään värillisille ja köyhille ei silloinkaan
riittänyt kuin rippeitä yhteisestä kakusta.
Öljykriisi herätti uusliberaalit taisteluun alemman
veroasteen puolesta ja samaan aikaan osui Keynesiläisen kauden alamäki. Tilanne
muuttui radikaalisti kuitenkin vasta 1980-luvun vaihteessa, kun Ronald Reaganista tuli presidentti. Jo
1970-luvulla oli verokapinoita, mutta vasta Reagan puuttui verotukseen kovalla
kädellä. Ylintä marginaaliveroprosenttia pudotettiin 70:stä 28:aan. Tästä
huolimatta ei liittovaltion tuloista kannettu huolta. Ajattelu perustui
supply-side economicsiin, jossa kasvavan käteen jäävän tulon piti luoda
dynamiikkaa talouteen ja hävittää alijäämät kasvavien verotulojen avulla.
Verotulot jäivät kuitenkin pysyvästi laahaamaan menojen alle. Sosiaaliturvasta
ja muista menoista ei leikattu muutoin kuin retoriikassa. Puolustusmenojen
kasvattaminen oli viimeinen niitti pysyväluontoisille alijäämille.
Bill Clinton yritti tasapainottaa talousarviot
nostamalla veroja. Esim. ylin marginaalivero nostettiin 28 prosentista 39
prosenttiin. Clinton onnistuikin luomaan muutaman ylijäämäisen talousarvion
2000-luvun vaihteeseen. Bushin tullessa valtaan alijäämät muuttuivat taas
pysyväksi osaksi liittovaltion taloutta. Eikä ihme, sillä Bush alensi jälleen
veroja. Rajussa poliittisessa väännössä 2000-luvun alussa ja uudelleen vuonna
2010 republikaanit onnistuivat pudottamaan ja pitämään ylimmän marginaaliveron
35 prosentissa, jossa se on tälläkin hetkellä. Amerikkalaisille hyvin
tyypillisen väliaikaisen ratkaisun seurauksena asiaan palataan vuonna 2013.
Samalla varmistettiin räikeä budjettialijäämä vuosiksi eteenpäin. Liittovaltion
tulot ovat vuonna 2011 noin 2500 miljardia dollaria ja menot 4000 miljardia
dollaria. Ei ole nähtävissä milloin palataan tasapainoisiin talousarvioihin.
Mitä johtopäätöksiä tästä kehityskulusta voidaan vetää ? Republikaanit
näyttävät pitävän tänä päivänä (2011) demokraatteja panttivankeinaan. Johtuuko
tämä republikaanien vahvuudesta ? Tuskinpa. Republikaanit ovat eripuraisia
useista asioista, mutta heitä yhdistää yksi seikka: verojen vastaisuus. Aina ei
ole ollut näin. Hämmästyttävästi 1940-luvulta aina 1970-luvulle saakka
puolueiden välillä valitsi talouspoliittinen yksituumaisuus. Ja tämä siitä
huolimatta, että puolueet ottivat rajustikin yhteen yhteiskunnallisissa
asioissa (esim. Watergate-skandaali). Ei voi myöskään välttyä ajatukselta, että
rotujen väliset ristiriidat, jotka välillä näyttivät poispyyhkäistyilta ovat
saaneet uudelleen jalansijaa. White backlash näyttää osuvan erityisesti Barack
Obamaan. Obamasta on tehty monen vastenmielisen ilmiön symboli talouden
surkeasta tilasta lähtien. Kohtelu ei ole ollut oikeudenmukaista, vaikka jotkut
elvytystoimet ovatkin olleet vähemmän onnistuneita. Vieläkään ei ole käsitetty,
miten syvällisiin ongelmiin Yhdysvaltain talous on ajautunut uusliberalistisen
talouspolitiikan seurauksena. Varsinkin asuntokuplasta käynnistyneen finanssikriisin
historiallisia syitä ei ole käsitetty. Järkyttävintä on, että monet talouden
ammattilaiset (esim. Arthur Laffer) eivät halua muuttaa käsityksiään noudatetun
politiikan tuhoisuudesta huolimatta. Tämä viittaa syvälle juurtuneeseen dogmaattiseen
ideologiaan, jonka kannattajat ovat yhtä sitoutuneita ideologiaansa kuin
konsanaan neuvostososialistit.
Ehkä silmiinpistävin muutos muutamien viime
vuosikymmenien ajattelutavassa on itsekkyyden ja omahyväisyyden lisääntyminen.
Siitä kielivät häpeämättömän korkeat palkkiot erilaisissa rahamarkkinasektorin
työtehtävissä. Olemme edenneet todella kauaksi poliorokotteen keksijän Jonas
Salkin kuuluisasta kommentista, kun häneltä kysyttiin miksi hän ei ole
patentoinut poliorokotetta: ”Kuka omistaa poliorokotteen ? Ihmiset. Voiko
auringon patentoida ?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti