Hans Christian Andersenin sadussa kaksi kulkuria huijaa keisaria
myymällä tälle vaatteita, jotka näkyvät heidän
väitteensä mukaan vain älymystölle. Keisari ihastuu, koska nyt hänellä on
mahdollisuus erottaa viisaat tyhmyreistä. Kykenemättömät virkamiehet voitiin
siirtää syrjään.
Saatuaan runsaskätisen palkkion vaatturit ryhtyivät työhönsä
eli myivät tyhjää keisarille. Keisari ei tietenkään itsekään nähnyt vaatteita,
mutta päätti vaieta, koska muutoinhan
hän paljastuisi tyhmyriksi. Niin menettelivät myös kuninkaan virkamiehet nolaantumisen
pelossa.
Vasta kaupungilla kuninkaan johtaman hienon kulkueen
marssiessa laahuksineen kansalaisten ohitse muuan pikkupoika huutaa, ettei
keisarilla ole vaatteita. Kulkueen katselijat alkavat tämän jälkeen kuiskutella
keskenään lopulta yltyen huutamaan, ettei keisarilla ole vaatteita.
Mutta keisari kieltäytyy myöntämästä tosiasioita ja jatkaa
muka laahuksensa kantamista palvelijoidensa avulla.
:::::::::::::::::::::::
Koronavirusta arvioidessani tuli mieleen Andersenin satu ja
koronaepidemian tulo vieraaksi Ruotsin valtakuntaan – ja valtionepidemiologi Anders Tegnellin valtakuntaan.
Ruotsalaiset kehittivät käänteisen version Andersenin
sadusta, kun se sadun ”pikkupoika” olikin
oikeassa elämässä kuningas Kaarle XVI Kustaa. Hän paljasti, että suurella asiantuntijalla
Anders Tegnellillä ei ollutkaan tarjota mitään teorioidensa vastineeksi. Valtionepidemiologilla
ei ollut vaatteita päällänsä. Terve. Kun kuningas Kaarle Kustaa kiinnitti tähän
suureen epäkohtaan huomion, Tegnell
menetteli kuin keisari sadussa: hänen oli mahdotonta myöntää olleensa ja
olevansa väärässä. Sitä paitsi lähes 60 prosenttia - sanoo 60 prosenttia - Ruotsin kansalaisista näkee huippuasiantuntijansa edelleen
upeasti juhlavaatteisiin puettuna, siis uskottavana. Ei edes kuningas pysty
horjuttamaan heidän luottamustaan eksperttiinsä. Tai no, merkkejä
täyskäännöksestä on ilmassa.
Lopetetaan satuilu tähän ja ihmetellään, mikä saa kansalaiset ja päättäjät niin
sokeasti luottamaan valtionepidemiologiin. Onko ruotsalainen yhteiskunta – ja
Tegnell sen samaistumistarvetta herättävänä asiantuntijana
- kasvanut niin vaikuttavaksi,
että tavallisen terveesti ajattelevan kansalaisen ei auta muu kuin alistua
ylivoimaisen auktoriteetin edessä.
Yksilöiden toisinajattelulle ei tahdo löytyä sijaa kuin satunnaisesti. Toista
on Suomessa, jossa vallitsee
rannanjärveläinen henki: kukaan ei ole mitään.
Joka tapauksessa kuningas Kaarle Kustaan esille tulo oli
hurraahuutojen arvoinen teko. Hän ei kysynyt oliko tämä soveliasta kuninkaalle.
Kuningas toimi totuuden perälautana. Kaarle Kustaa ja johtavat
viranhaltijat avustivat maan hallitusta ottamaan oman vastuunsa tapahtumista.
Tapahtui väistämätön: Tegnell joutui antamaan periksi, mutta pitää edelleen
kiinni arvovaltansa rippeistä.
Käytännössä Ruotsi vasta nyt rajoittaa kansalaistensa liikkumista
tavalla, johon Euroopassa on pitkään totuttu.
Jopa kasvomaskisuositus tulee käyttöön rajoitetusti.
Aiempi linja oli tegnelliläisen tieteen sanelema, mutta loppupäätelmä on, että tieteellinen katsanto taipuu elävän elämän määrittämien
olosuhderajoitusten puitteissa.
Mutta vielä on ratkaisematta, mikä saa Tegnellin
noudattamaan niin ehdottomasti luomiaan sääntöjä. Minulle tulee mieleen kiveen hakattu
teoria, jonka Tegnell on kehittänyt päässään
eikä voi antaa siitä periksi, ei enää. Vastaväitteistä huolimatta tuon teorian
perusperiaate on laumasuoja. Varsinkin keväällä Tegnell painotti
perusteluissaan laumasuojaa, mutta sen julma puoli (laumasuojaan liittyy paljon
varaumia) on, että kokeilun kohde on ihminen
ja niillä laumasuojan kattavuuksilla, jotka nyt ovat olleet toteutettavissa - ilman rokottamisen suomaa apua - tartunnan
saaneiden ja menehtyneiden määrä on ollut ennenkuulumattoman korkea.
Kevään jälkeen Tegnell on tehnyt virheitä virheen perään.
Kiinni pitäminen yksipuolisista omista teorioista on heikentänyt Tegnellin
asemaa johtavana guruna. Epidemian toinen aalto on kylvänyt tuhoa. Hänen
selityksensä kuulostavat yhä ontommilta.
Ruotsin laumasuojaperiaate on joka tapauksessa järkyttävä
tapa hoitaa epidemiaa. Tuntuu jotenkin hätkähdyttävältä, että kansankoti Ruotsin humaanina (?) pidetty
ajattelutapa näyttää tappavan ihmisiä kuin kärpäsiä. Tietenkään kaikkea
tapahtunutta ei pystytä vielä näkemään ja vasta ehkä parin vuoden päästä on
yhteenvetojen aika.
Vanhusten kohtelua on vaikea selittää muulla tavoin kuin,
että he muodostavat raskashintaisen kansakunnan reservin, josta ei ole kannettu
erityistä huolta.
Ruotsalainen, ennakkoon
taudin kehityksen tunnistava ylpeä katsanto vietti hetken riemujuhliaan, mutta
joutui sitten tyrmistyksekseen havaitsemaan, ettei maa enää ole johtotähti,
jota muut seuraavat ihaillen ja kadehtien. Ruotsi ei enää monessakaan suhteessa
ole se säällisen käytöksen ja oikeudenmukaisuuden mittari, johon muiden pitää luottaa.
Tämän kaiken keskelle on murtautumassa puolueeton
interventio, rokottaminen, joka tasapuolistaa
eri maiden välillä taistelun epidemiaa vastaan. Mutta sitä ennen ja sen
rinnalla tarvitaan toimenpiteitä. Niinpä
Ruotsin hallituksella on työn alla laki, joka antaisi
hallitukselle määräajaksi oikeuden sulkea kauppoja, yksityisiä museoita ja
rangaistuksen uhalla myös rajata yhteen paikkaan kerääntyneiden ihmisten
määrää.
Ruotsi yrittää palata kaidalle
tielle, jonka muut ovat sen puolesta ensin valinneet.
Tegnellin isä kuuluu olleen innostunut rotuhygieniasta,se kertonee paljon myös poikansa asenteista ja arvomaailmasta.
VastaaPoistaMielenkiintoinen lisätieto. Selittäisi ehkä osan vanhusten erityisen suuresta kuolleisuudesta Ruotsissa, vaikka Tegnell nyt murehtiikin epäonnistumisesta hoitokodeissa.
VastaaPoista