Hiski Haukkala on kansainvälisen politiikan professori Tampereen yliopistossa. Hän on kirjoittanut teoksen ”Suuren pelin paluu. Suomen tulevaisuus kriisien maailmassa” (Otava, 2020). Haukkala luo tiiviin katsauksen suurvaltakilpailuun, vallitsevaan vastakkainasetteluun, sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän haurastumiseen, finanssikriiseihin ja taloudellisen, poliittisen ja sotilaallisen vallan siirtymiin.
Olen aiemmin pannut merkille, että oma ajatteluni on lähellä Haukkalan pohdintoja. Siksikin on kiinnostavaa kuulla, missä nyt ollaan menossa kansainvälisen tilanteen keskellä. Haukkala lisää kiireesti, että mullistuksia ei toki tapahdu ensimmäistä kertaa historiassa, pikemminkin niitä tapahtuu epätasaisin välein jatkuvasti. Erona aikaisempaan hän näkee muutoksen nopeuden ja laajuuden.
Haukkala ei liity Suomen kohtalon valittajien pitkään jonoon
vaan hyvänä uutisena kertoo, että ”Suomen asema ei ole ollut koskaan niin hyvä
kuin nyt”, ja jatkaa: ”Suomi on vahva,
vauras ja vakaa”.
Kirja sopisi monenkin blogikirjoituksen aiheeksi. Keskityn
seuraavassa Suomen ja Venäjän ”vaikeaan”
suhteeseen, josta kertoo erityisesti kirjan viides luku. Tuon myös oman kantani esille.
Hyvin suuri yksimielisyys vallinnee siitä, että Venäjän
asema alueellisena suurvaltana on vahvistunut viime vuosina, sama koskee sen
asemaa maailmanlaajuisesti. Tapahtunut
on ollut mahdollista osin sen takia, että Euroopan ja Yhdysvaltain asema on
rapautunut.
Aluksi on syytä korjata lännessä syntyneet väärät käsitykset
Venäjän asemasta kylmän sodan päättymisen jälkeen. Venäjä ei omaksunut
roolimalliaan tuontitavarana. Niinpä Venäjä ei alistunut lännen sille petaamaan
eristettyyn ja marginaaliseen asemaan. Se on murtautunut ulos sille suunnitellusta
häkistä. Enemmän kuin Venäjän rakenteellisesta vahvuudesta on ollut kysymys
häikäilemättömästä aggressiivisuudesta, jolla Venäjä on hankkinut itselleen
tilaa toimia. Vastapainoksi Venäjällä on
paljon heikkouksia: talous toimii yksipuolisesti luonnonvaroihin perustuen ja
sen yhteiskuntajärjestelmässä on paljon hauraita piirteitä. Viimeksi
koronaepidemian hoito on osoittautunut valtavaksi haasteeksi.
Venäjä on kuitenkin sitkeä eikä tule sortumaan, vaikka se
joidenkin toive onkin.
Suomen asemaan Venäjällä on ollut aina vahva vaikutus.
Neuvostoliiton jälkeen sen ote on kuitenkin kirvonnut. Maailmanpolitiikassa Suomi toimii Euroopan, Venäjän, Yhdysvaltain ja Kiinan muodostamassa kehikossa, joka vakauttaa ja jakaa toimintamahdollisuuksia ja samalla
estää yksipuoliset riippuvuudet. Jonkin verran Venäjän valtapyyteet ovat
heikentäneet Eurooppaa ml. Suomen asemaa. Venäjän tunnettu pyrkimys luoda etupiirejä
varsinkin Itäiseen Eurooppaan on omalta osaltaan vaikuttanut Suomen asemaan.
Haukkala toteaa, että Venäjää ei kannata demonisoida ja on
siinä oikeassa. Venäjä ajattelee talvi- ja jatkosodan tapaan Suomea
kokonaisuuden osana, kun taas Suomi joutuu ajatteleman ensi sijassa kahdenvälisiä
suhteita. Suhde on epätasapainoinen jo senkin takia, että kokoero on niin
valtava. Suomi on historiassa harvoin
ollut uhka Venäjälle yksinään. Sen sijaan Suomi on täyttänyt Venäjän turvallisuusajattelussa
tilan yhtenä jonkin Venäjä-vastaisen liittouman jäsenenä. Tällaisena Venäjä tulkitsee Suomen kokoaan
vaarallisemmaksi kriisin syntyessä. Suomi on osaltaan Venäjällä tunnetun viholliskuvitelman
ja vainoharhaisuuden (vrt. George F. Kennanin profetia ja) kohde.
Haukkala ottaa esimerkiksi toisen maailmansodan aaton. Suomi
joutui 1930-luvun lopulla Neuvostoliiton epäluulojen kohteeksi. Epäilyn varjo
Suomen aikomuksista eli useita vuosia: Suomi pyrki Saksan vanaveteen tulevassa
sodassa. Toisaalta oma käsitykseni on, että Neuvostoliiton epäily oli itseään toteuttava skenaario: se
toteutuu, mikä on koko ajan koettu uhkana.
Toisaalta eri intressiryhmät Suomessa ajoivat tukeutumista suurvaltaan,
ja se oli yleensä Saksa. Julkisuudessa kuulutettiin Suomen olevan puolueeton. Neuvostoliitto
ei ottanut vakavasti Suomen vakuutteluja.
Sama tilanne Suomella on edessään myös jatkossa: se tulee
olemaan osa jotain löyhää kokonaisuutta,
josta käsin se operoi. Kysymys aktualisoituu,
jos joudutaan tilanteeseen, jossa
apua tarvitaan. Onko silloin vaihtoehtoja?
Suomen ja Venäjän keskinäiset suhteet ovat historian valossa
olleet moninaiset. Ne ovat vaihdelleet, mutta yhteen summaten Haukkala toteaa,
että suomalaiset ja venäläiset ovat nykyään toistensa parhaita (!) naapureita. Maiden välisiä suhteita symboloi
presidenttien tiivis yhteistyö ja tapaamisten runsaus.
Paasikivi näki liian
tiiviissä yhteistyössä vaaransa, mutta nykyisin asiaa ei nähdä
ongelmallisena. Tänä päivänä Suomen ja Venäjän keskinäistä suhdetta ei nähdä erityissuhteena, pikemminkin
suhde on normalisoitunut. Neuvostoliiton aikaiseen erityissuhteeseen liittyi
myös isoja ongelmia, sillä ajoittain venäläiset tulivat iholle agendoineen.
Suomen ja Venäjän suhteet määrittyvät jatkossa ainakin osittain Venäjän laajempien
länsisuhteiden ohjailemana.
Krimin valtaus 2014
käynnisti ongelmallisen vaiheen
Venäjän suhteissa länteen. Krimin miehitys ja Ukraina ovat järkyttäneet alueen
turvallisuusympäristöä ja ovat
yhteydessä muualla harjoitettuun melko häikäilemättömään politiikkaan.
Epäilemättä Venäjä politiikan perusprinsiippinä on etupiirien muodostaminen
strategisesti tärkeille alueille.
Venäjän toimista aiheutui epäjärjestystä, jota se käytti
hyväkseen omiin tarkoitusperiinsä. Haukkala on oikeassa epäillessään, että
Venäjän tarkoitusperät eivät alun perin olleet selkeät. Tilaisuus teki varkaan.
Ruokahalu kasvoi syödessä. Tätä problematiikkaa Haukkala pyrkii avaamaan.
Vanhassa Kennanin määrittämässä hengessä Venäjä epäili länttä ja erityisesti
Yhdysvaltoja aggressioista ja reagoi ennalta
ehkäisevästi näihin pelkoihin. Venäjä siis katsoi reagointinsa olevan
puolustuksellista! Arvioidessaan
olevansa takamatkalla perinteisessä sodankäynnissä se käynnisti
hybridisodankäynnin tasoittaakseen eroa länteen.
Edellä olevaa on vaikeaa sijoittaa läntiseen logiikkaan,
jonka mukaan Venäjä on saanut kylmän sodan jälkeen hyvät eväät toteuttaa uudistuspolitiikkaa
jopa lännen avulla. Läntinen malli alkoi kuitenkin epäilyttää Putinia. Tullaan oleelliseen asiaan: Venäjä ei halua, että Eurooppa
tuputtaa sille liberalismiaan ja demokratiaansa. Ja sama pätee muihinkin
maihin: demokratia ei Venäjän ajattelun mukaan ole vientitavaraa. Putin kokee
monissa länsimaissa tapahtuneen moraalisten arvojen liudentumisen huonona
suuntana. Hän vierastaa kansallisten perinteiden hukkaamista ja näkee – ehkä osin
todenperäisesti – monien maiden kääntäneen ”liian liberaalin ajattelun”
takaisin perinteisten arvojen kannalle. Konservatismia hän pitää vastalääkkeenä
kaaokselle ja ajautumiselle ”alkukantaiseen tilaan”.
Edellä esitetyn perusteella juopa
Venäjän ja lännen välillä on suuri. Mitä hajanaisempi länsi on sitä paremmat
mahdollisuudet Venäjällä on toteuttaa strategiaansa lähinnä hybridisodankäynnin
menetelmin. Informaatiovaikuttaminen tai informaatiosota on kaikenaikaista, ei
siis esimerkiksi vain joitakin vaaleja
koskevaa. Venäjän kiinnostus vaikuttamismielessä kohdistuu ensi sijassa niihin
maihin, joissa sillä on eniten voitettavaa.
Suomi ei tässä suhteessa ole mikään kärkimaa. Itse asiassa lähes jokaisten
kotimaisten vaalien alla synnytetään meilläkin
Venäjän puuttumisväitteitä, jotka sitten osoittautuivat paikkansapitämättömiksi.
Paniikkireaktioihin ei siis ole aihetta. Olisin toivonut, että Haukkala olisi
kiinnittänyt tähän liioiteltuun ”vaikuttamisodotukseen” enemmän huomiota. Olisin
toivonut myös selvää kannanottoa Venäjän vaikuttamisen määrään . Minusta
tuntuu, että puuttuminen on yhä vaikeampaa. Häiriöihin osataan varautua.
Venäjän välittömän uhan Haukkala
hylkää suoralta kädeltä. Tullaan jälleen kysymykseen, jossa vaara kasvaa, jos Suomi on mukana sellaisessa liittoumassa
tai vastaavassa, jossa uhka kohdistuu Venäjään. Haukkala pohtii myös vaikutusta,
jos Suomi varustautuisi varmuuden vuoksi
hampaisiin saakka, mutta hylkää vaihtoehdon välittömästi, koska se lisäisi
Venäjän sotilaallista kiinnostusta oman luoteisrajansa puolustamista kohtaan.
Mitä tulee Suomen asevoimiin, ovat
ne hyvässä kunnossa varustetason osalta.
Niin on asianlaita myös sotilaiden määrän ja laadun osalta. Myös
kyberkyvykkyydet ovat kilpailukykyisellä
tasolla.
Haukkalan mukaan Venäjä on viestinyt
Suomelle ja Ruotsille (poliittisen ja sotilaallisen) muuttumattomuuden
puolesta: ”Älkää liikkuko, älkää
muuttuko – ja älkää etenkään liittykö Natoon”. Tätä vahvistaa se, että Venäjän
voimannäytöt ja ilmatilarikkomukset ovat jääneet loppujen lopuksi vähiin. Tosin puolustusministeri Kaikkonen totesi itsenäisyyspäivänä 2020 – monen kannattamana
- turvallisuustilanteen heikentyneen
vuoden 2014 jälkeen.
Monet läntiset asiantuntijat taas
viestivät, että Venäjällä ei ole mitään pelättävää Naton taholta: Venäjä itse on
omilla aggressiivisilla toimillaan luonut sen Naton, jota se sanoo nyt pelkäävänsä.
Tällaiset todistelut eivät riitä Venäjälle: Nato säilyy Venäjän suurimpana
uhkana. Venäjä ei kuitenkaan kiirehdi sotilaallisia toimia. Se ryhtyy niihin vasta,
kun muilla keinoilla tie on
tukossa.
Haukkala tuntuu ymmärtävän jossain
määrin venäläisten Nato-pelkoa.
Suomen ei pidä tehdä omilla
toimillaan itsestään uhkaa Venäjälle. Haukkalan kanta ei jätä jossitteluille
varaa: Natoon liittyminen laukaisisi
maiden välille kriisin.
Suomessa on kaksi ryhmää, joilla on voimassa Natosta peruskanta. Toisen ryhmän kanta on, että Natoon on liityttävä ja toisen kanta, että liittyminen torjutaan ja optioistakin
pitäisi luopua. Haukkalan kanta on, että
Nato-optiot tulee säilyttää. Hän hakee siis kolmatta tietä ratkaista
turvallisuushaasteet: otetaan huomioon Venäjän turvallisuusintressit ja varjellaan
omaa turvallisuutta. Tämä vastaa suurin piirtein Suomen nykyistä linjaa. Ruotsilla
oli oma länteen päin kallellaan oleva linjansa kylmän sodan aikana eikä nytkään
oikeastaan synny epäselvyyttä, mistä Ruotsi hakee turvaa suurimmalla hädän
hetkellä. Tätä täydentäisi (?) Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyö, jonka
merkitys kasvanee.
Nato on jatkuvassa suurempien tai pienempien sisäisten
kriisien tilassa, joka Suomen ja Ruotsin on otettava huomioon tukea hakiessaan.
Kehen voi luottaa? Sitten on vielä Naton
turvatakuut. Haukkala sanoo, ettei niitä
tule vähätellä mutta lisää, että ne sisältävät riskin, että ”eivät tiukan
paikan tullen toteudu”. Haukkalan mielestä
raadollisimmillaan Nato tarjoaa kriisin syttyessä seminaarin Brysselissä. Donald
Trumpin tempoileva ulkopolitiikka ei ole ollut omiaan lupaamaan vakaata
tulevaisuutta sotilasliitolle. Olen itse kiinnittänyt monta kertaa huomiota
”turvatakuiden” epävarmuuteen viitaten siihen, kuinka heterogeeninen Nato
poliittisesti on.
Haukkala puhuu kaksoisstrategiasta,
joka tarkoittaa, että (1) Suomi pitää kiinni suvereniteetistaan ja
kansainvälisestä liikkumatilasta torjuen
täten vieraan ”penetraation”. Suomi saa siis olla tässä mielessä ”hankala”
kumppani. Haukkala viittaa historioitsija Osmo Jussilaan, joka totesi, että Venäjä hyökkää – silloin kun
hyökkää - heikkojen ja hajoamassa olevia naapureidensa kimppuun. Tärkeä huomio!
Kaksoisstrategian toinen osa pitää
sisällään (2) hyvien suhteiden ylläpitopyrkimyksen, mutta sen pitää sisältää
sanhelinän sijasta jotain konkreettista: pitää olla jotain, mitä ”myydä”
Venäjälle. Tämä on haasteellinen rasti,
sillä strategian ulottuvuuksia on joskus
vaikeaa hahmottaa. Ajatellaanpa vaikka energiavaroja tai energiatoimituksia
kaikissa muodoissaan. Kääntyvätkö ne yhteistyökohteina eduksi vai haitaksi
Suomelle?
::::::::::::::::::::::::::::
Haukkala on optimistinen Suomen turvallisuusintressien
täyttymisen suhteen, vaikka ei olla lähelläkään ihannetta. Viime sijassa Suomen
liikkumatila määräytyy lännen ja idän suhteiden muodostamasta turvallisuuskehikosta
käsin.
Kokonaisuutena Hiski Haukkala
ansaitsee kiitoksen selkeistä kannanotoista esimerkiksi Natoa koskien. Kirja
voisi sopia tiivistetyksi käsi- ja/tai
oppikirjaksi kansainvälisistä suhteista ja Suomen asemasta niissä.
Kun Suomi jasen kulttuurillinen eliitti pyrkii olemaan niin länsimainen,eli aglosaksinen kuin mahdollista, se samalla hylkii esimerkisi karlialismia,osaa suomalaisuudesta,jolloin se avaa Venäjälle mahdollisuuden omia Kalevala ja karjalaisuus itselleen,koska me olemme niin länsimaisia,että.
VastaaPoistaOlen miettinyt, miksi Venäjä on niin kiinnostunut Suomen hyvistä ja pahoista teoista rajan takaisella aluella. Ehkä kysymys on juuri kulttuurisen "tyhjiön" täyttämisestä.
VastaaPoista