keskiviikko 6. tammikuuta 2021

Elvis – Las Vegas kutsuu

 

 

Ylellä esitettiin 27.11.2020 amerikkalainen dokumentti ”The King – Elvis Presleyn Amerikka” (alun perin ”The King”). Dokumentti  valmistui vuonna 2017. Tämä on kaksiosaisen kirjoituksen toinen osa.

Legendaksi muodostuneella tavalla Sam Phillips ohjasi Elviksen afro-amerikkalaisen musiikin  ja rock and rollin pariin. Phillips tajusi myös, että uusi musiikki ei lyö läpi valkoisilla markkinoilla,  jos sitä ei esitä valkoinen artisti (valkoinen mies, musta soundi!). Monet Elviksen levyttämät kappaleet olivat alun perin mustien artistien levyttämiä, kuten Big Mama Thorntonin mainio ”Hound Dog” (katkelma kuullaan dokumentissa), iso hitti Elvikselle.

Dokumentissa käydään kipakka väittely siitä, varastivatko valkoiset mustan musiikin vai olivatko Sam Phillipsin kaltaiset entusiastit kulttuurin siirtäjiä mustilta valkoisille. Jos vältetään puritaaninen oikeaoppisuus niin vaikutelmaksi jää, että musta musiikki sai levikin valkoisten markkinoinnin avulla.

Sitten Elvis törmäsi helppoheikkien helppoheikkiin, ”eversti” Parkeriin, joka managerina määritti ilmeisesti sekä Elviksen musiikin että ihmisenä olemisen sisällön omien ahneiden kaupallisten perusteidensa mukaisesti. Parker otti kunnon välirahan  ja Elvis luovutti suuren osan elämästään Parkerin haltuun. Elvis siirtyi Nashvillen kautta suurille estradeille New Yorkiin. Mutta tuskinpa Elvis oli tahdoton Parkerin orja. Hän itsekin haistoi rahan ja valitsi kahdesta sopimusvaihtoehdosta aina tuottavamman.

Elvis eteni radion ja TV:n kautta (Ed Sullivan!) elokuviin ja oli harvoja, joka tajusi viihdealan kokonaisuuden merkityksen. Samassa tahdissa laajeni markkinointi. Ei epäilystäkään, Elvis ei ollut omaa tahtoa vailla oleva rahamiesten hyväksikäyttämä  uhri, vaan tietoinen siitä, mitä teki. Rahaa tuli, mutta samalla kritiikki tiukkeni, ihmiset saattoivat olla itärannikolla paljon ilkeämpiä kuin etelässä.

Sitten tuli armeija. Elvis menetti varmoja tuloja, mutta sai goodwillia sopeuduttuaan  armeijan säännönmukaisuuteen, kuriin ja järjestykseen. Elvis palveli Länsi-Saksassa kylmän sodan ollessa kuumimmillaan.  Pidemmälle ulkomaille hän ei koskaan ehtinyt elämänsä aikana.

Elviksellä oli armeijassa etuoikeuksia, joita normaali palvelu ei sisältänyt. Suurempi ongelma oli, että parin vuoden poissa olo musiikin päämarkkinoilta asetti kyseenalaiseksi menestyksen jatkumisen. Elvis koki myös henkilökohtaisen takaiskun,  kun hänen rakas äitinsä kuoli. Äidin  kuolemalle löytyi lohduttaja nopeasti: tyttöystävä Saksassa.

Armeijapalveluksen jälkeen Elviksen  levytuotanto viihteellistyi (muuttui iskelmällisemmäksi) , mutta hän pysyi 1960-luvun alkuvuodet huipulla tai lähellä sitä. Kuitenkin toimintaympäristö muuttui vaikeammaksi: elettiin kansalaisoikeusliikkeen voiton päiviä.   Elvistä ei nähty marssimassa yhdessä Marlon Brandon, Harry Belafonten tai Jane Fondan kanssa. Hänellä ei ollut rohkeutta siihen. Hän ilmoittautui puolueettomaksi: ”Olen vain artisti”. Toista maata oli Muhammad Ali,  joka suorastaan ”julisti sodan” Yhdysvaltain armeijalle  ja sai toki kärsiä siitä. Ali sai rohkeudestaan paljon mainetta ja kunniaa. Toisinkin olisi voinut  käydä: Ali otti riskin ja voitti.  Elvis Presleystä ja Muhammad Alista muodostui vastapoolit Yhdysvaltain sisäisessä sodanvastaisessa taistelussa. Dokumentissa järjestelmän vastainen kritiikki oli muokattu sisälle rap-artistien musiikkiin. Elvis rakensi uransa lopun  toisille periaatteille. Silti Elviksenkin uran loppupuolella laulujen sanoituksissa oli syvempiä jälkiä eletystä elämästä.

Elviksen elokuvaura on nähtävä lähinnä rahantekokoneena. Mitä pidemmälle ura eteni, sitä vaatimattomammiksi elokuvien taso kävi. Elvis toisti sen,  mikä oli tapahtunut aiemminkin: hän sopeutui ulkopuolisten asettamiin sääntöihin. Beatlesit loivat uudet mitään kunnioittamattomat käytöstavat ja he lähinnä säälivät terveytensä kanssa kamppailevaa ja muiden johdateltavissa olevaa Elvistä.

Elviksen ura alkoi saada traagisia piirteitä. Mutta sitä ennen vuoden 1968 yksittäinen ”paluukonsertti” (”kaikkien aikojen rokkaavin keikka”) rockin maailmaan yhdessä vanhan yhtyeensä kanssa lisäsi vielä yhden kiintotähden hänen meriitteihinsä. Onneksi eversti Parkerin ajatus,  että Elvis laulaisi konsertissa  25 joululaulua ei toteutunut!

Nouseva Las Vegas ja sen maineenpuhdistus mafian vaikutuksesta toi Elvis Presleyn Vegasin. Hän oli nimi,  johon saakka epäilyt rötöstelystä eivät voineet yltää. Ei niin kovin suosittu eversti Parker järjesti konsertit Vegasissa Elviksen vastaanhangoittelusta huolimatta. Ehkä Elvis Presley näki,  että Las Vegas oli paikka,  josta  ”ei voi palata”. Niinpä hän jäi sille tielleen.  Elvis turtui keikkojen rasittavuuteen, vuorokausirytmin sekoittumiseen  ja lääkeaineisiin. Hän turposi muodottomaksi möhkäleeksi. Lääke- ja huumeriippuvuus tekivät tehtävänsä. Uransa lopulla hän pyrki  presidentti Nixonin myötävaikutuksella arveluttavasti hallituksen kumppaniksi huumeidenvastaiseen työhön (!), mutta asia ei ymmärrettävästi edennyt toimenpidetasolle.  Aseita ihaileva Elvis sai tyydytyksen halulleen päästä sheriffiksi keräilemällä kymmeniä sheriffin tähtiä. Elvis ympäröi itsensä Memphis mafialla ja vaarallisilla leluilla. Siipiveikkojen määrä kasvoi koko uran huomioiden ehkä sataan!

Pöhöttynyt Elvis nähtiin dokumentissa yhtä pöhöttyneen amerikkalaisen yhteiskunnan vertauskuvana. Tuntuu kuin kultaiset päivät olisivat ohitse. Sekä Elvis että amerikkalainen yhteiskunta näyttivät olleen parhaimmillaan 1950-luvulla. Niin voidaan ainakin nostalgisesti muistella,  mutta totta toinen puoli: Yhdysvaltain vauraus suhteessa muihin maihin oli tuolloin ylivertainen ja kaikkivoipaisella Elvikselläkin meni lujaa. Tuntuu siltä, että amerikkalaisesta yhteiskuntakoneesta ei enää saada irti sitä, mitä saatiin ennen  suhteessa muihin johtaviin valtioihin -  ja vielä kilpailukykyiseen hintaan.

Dokumentin yhteiskunnallinen osuus  päättyy Trumpin ja Clintonin kaksintaistelun viimeisiin kuviin. Tekijät näkevät Trumpin voiton myötä vanhan Amerikan häviävän ehkä peruuttamattomasti. Trumpin kannattajat näkivät ehdokkaansa pelastavan Yhdysvallat. Tulos tiedetään: Trump marssi Valkoiseen taloon. Mutta historiahan jatkuu…..

::::::::::::::::::::::::::::

Rolls Royce lipuu highwayta pitkin. Takapenkin kommentoijat heittävät vielä jotain väsynyttä läppää, kuten ”Elvis valitsi aina rahan”. Sama toistui levy-yhtiöiden kohdalla. Ja leffasopimusten kohdalla. Ja Vegasissa.

Elviksen Itseironinen tulkinta ”Are You Lonesome Tonightista” näyttää päättävän koko dokumentin. Niin ei anneta tapahtua. Elvis esittää vielä komeasti pianolla säestäen ”Unchained Melodyn”. Onko siinä synteesi koko hullunmyllylle,  jossa ei enää näyttänyt olevan järkeä? Vain Elviksen musiikki jää soimaan ja se on paljon se.

Yhdysvalloista voi sanoa,  että se on maa,  jossa viihde ympäröi koko yhteiskunnan. Siksi hyvin tehty dokumentti avaa näkymän koko sen historiaan. Jarecki ja knit ovat löytäneet väylät kaupunkien sykkeeseen ja maaseudun sydänmaiden menneen kaipuuseen. Molemmissa näkymissä on kadonneen ajan etsinnän tuntua: tällaista se oli, vain kirvelevät tai iki-ihanat muistot ovat jäljellä.

Alexis de Tocqueville (1805-59) luotasi Amerikkaa ristiin rastiin 1800-luvulla arvioiden maata myös tulevaisuuden näkökulmasta. Voisiko sanoa,  että hän halusi nähdä Amerikan edestä? Eugene Jarecki katselee matkan varrella Amerikkaa Rolls Roycen peräpeilistä. Kohtaavatko näkymät? Kestävätkö Yhdysvaltain perustajaisien odotukset, kun Elvis Presleyn sukupolvi päästetään ääneen?  Jälkikaikuna kuullaan de Tocquevillen varoitukset enemmistön tyranniasta ja kansalaisten poliittisesta passivoitumisesta…..

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti