Ylen Areenassa on nähtävillä kaksiosaien dokumentti
Ku Klux Klanista : ”Historia: KKK – amerikkalainen tarina” (2020). Mielenkiintoista
on, että tarjolla on nyt ranskalaista tuotantoa edustava näkökulma teemaan. Klaanin historia juontaa juurensa Yhdysvaltain
sisällissotaan, jonka tunnettuna
seurauksena orjuus lakkautettiin. Klanilla on selkeä ja syvällinen yhteys
siihen, että rotusyrjintä jatkui vielä
100 vuotta ennen kuin tuli kansalaisoikeusliike ja muutti dramaattisesti asetelmia.
Tarkoitus ei ole käydä läpi dokumentin sisältöä
kohta kohdalta, vaan keskittyä varhaisimpien vaiheiden yhteyksiin tämän päivän
rasismiin ja muihin tähän liittyviin ilmiöihin.
Liittovaltion sisäisen väkivallan
kulttuuri ei ole poistunut mihinkään Yhdysvaltain nykypäivästä niin kuin viime
vuosien tapahtumat osoittavat.
Dokumentti taustoittaa kirjoitustani, jossa tuon esille myös oman näkemykseni.
Ku Klux Klan syntyi Yhdysvaltain sisällissodan
jälkeen. Ne valkoiset, jotka katsoivat jääneensä mustien orjuuden lakkauttamisen
jälkeen tappiolle, käynnistivät organisoidun toiminnan mustia
vastaan. Tarkoitus oli ”herättää kauhua vapautetuissa orjissa”. Aluksi mustia
peloteltiin hullunkurisilla asusteilla pelleilymielessä, mutta pian toiminnan
sisällöksi tuli synkeät tarkoitusperät ja ryhdyttiin oikeastikin väkivallantekoihin (kidutukset,
hirttäjäiset) mustia vastaan. Lopulta
liittovaltio monien vaiheiden jälkeen
puuttui peliin ja lopetti KKK:n toiminnan – mutta vain toistaiseksi.
Ku Klux Klanin uusi nousu ajoittui 1920-luvulle.
Dokumentissa nähtiin toiminnan uudelleen käynnistymisen innoittajana D.W.
Griffithin kuuluisa elokuva ”Kansakunnan synty” (1915), jossa Ku Klux Klaniin
suhtauduttiin myötäsukaisesti. Järjestö nousi kukoistukseen vuoteen 1925
mennessä ja siihen kuului parhaimmillaan jopa 4 miljoonaa jäsentä. Sitten
toiminta hiipui äkillisesti 1920-luvun lopulla. Paljastui, että johto oli
syyllistynyt väärinkäytöksiin. Kaikki oli ohi yhtä nopeasti kuin oli
alkanutkin.
Ku Klux Klanin pohjakosketus saavutettiin
1950-luvulla ennen asemansa tiedostavien mustien nousua. Jäsenkunnan määrä
putosi 20 000 jäseneen.
Samoihin aikoihin mustien kansalaisoikeusliike alkoi
nostaa päätään. Vastaavasti nousi myös Ku Klux Klan. Pohjois-Carolinan osavaltioon
järjestö perustettiin vuonna 1963 ja se levisi nopeasti paikallisjärjestöjen
kautta koko osavaltion alueelle. Ilmapiiri syvässä etelässä oli tavattoman
jännittynyt ja johti rotulevottomuuksiin Mississipissä, Alabamassa ja
Georgiassa. Kysymys oli yleisemmästä ilmiöstä kuin pelkästään Ku Klux Klanista.
Kansalaisoikeusliikkeen eteneminen ensin joukkomarsseina ja sitten
lainsäädäntöteitse nosti monet tavalliset valkoiset barrikadeille.
Kontrasti etelän ja pohjoisen välillä korostui
erityisesti rotukysymyksissä. Ku Klux Klanin tunnusajatukseksi vakiintui ”Erillisenä seisomme – yhdessä
kaadumme”. Siinä voi nähdä aavistuksenomaisen kannan pehmenemisen värillisten
suuntaan (luovuttiin totaalisesta
mustiin kohdistuvasta vastutuksesta), mutta toisaalta ehdottoman torjunnan
kompromisseille: molemmat ihonvärit sopivat yhteiskuntaan, mutta erillisinä!
Kuuluisa värillisen Rosa Parksin tapaus, jolloin Parks ei suostunut antamaan paikkaansa
bussissa valkoiselle, oli uuden ajan merkkitapaus.
Myös lainsäädäntö eteni: rotuerottelu julistettiin perustuslain vastaiseksi
vuonna 1954. Rotujen vastakkainasettelua lievensi mustien johtajan Martin
Luther Kingin omaksuma sovitteleva linja.
Tosin toisella puolella yhteistoimintaa vaikeutti Alabaman kuvernööri
George Wallacen ehdottomuus:
”rotuerottelu nyt – rotuerottelu huomenna – rotuerottelu ikuisesti”.
Asetelma johti siihen, että ristiriita
oli suurimmillaan juuri kansalaisoikeuslakien säätämisen jälkeen 1964-65.
Valkoisten pelko kasvoi sitä mukaa kuin mustien asiaa edistettiin: etelä
radikalisoitui. Tapahtui tuhopolttoja ja
kansalaisoikeusliikkeen aktivistien
katoamisia (Alabama, Mississippi), jotka herättivät kauhua ja inhoa KKK:ta
kohtaan. Syyllisiä saatiin vain harvoin tuomiolle ja tuomiot olivat lieviä.
Todistajia oli vaikea saada ja
valamiehistöt muodostuivat valkoisista KKK:hon suopeasti suhtautuvista
miehistä.
Klaanilaisilla oli mahtava tuki, kun FBI:n johtaja J. Edgar Hoover suhtautui klaanin
rikoksiin suurpiirteisesti ja enemmänkin vaikeutti tutkimuksia kuin edisti
niitä. Poliisissa oli paljon KKK-henkisiä viranomaisia. Vihdoin 1960-luvun
puolenvälin veritöiden jälkeen, ja kovan
painostuksen tuloksena Hoover alkoi ottaa ongelman vakavasti. Klaanin
rikollinen ja vähintään arveluttava toiminta vaikutti kansalaisoikeustoimintaa
vireyttävästi, ei lamauttavasti. Pilkka osui omaan nilkkaan!
Äänestysoikeuslaki Lyndon B. Johnsonin läpiajamana 1960-luvun
puolivälissä lisäsi vihdoin tasa-arvoa
ratkaisevasti valkoisten ja mustien välillä. Myös Hoover pani ison vaihteen päälle
ja osin arveluttavinkin keinoin sai
kiikkiin rikollisia KKK-jäseniä mm. ilmiantojärjestelmän avulla. Hoover solutti KKK:n toiminnan niin, että se menetti loputkin vaikutusvallastaan.
Vuonna 1967 Ku Klux Klanissa oli 15 000 jäsentä mutta 1970-luvun alkuun
mennessä 70 prosenttia jäsenistä jättäytyi pois.
Aneeminen järjestö jatkoi toimintaansa yrittäen vanhojen
toimintaperiaatteidensa ”valkopesua”, mutta sisäiset erimielisyydet ja johdon
epäpätevyys lannistivat KKK:n aktiviteetit. 1980-luvulle tultaessa
klaanilaisten rangaistukset alkoivat vastata rikoksia ja vanhojenkin törkytekojen suorittajia saatiin tuomittua.
:::::::::::::::::::::::::
Dokumentissa käsitellään varsin ohuesti KKK:n
nykypäivän toimintaa. Tällä hetkellä hajanaisten klaanien
jäseniä on yhteensä vain muutamia tuhansia ja ne ovat jakautuneet yli sataan
eri ryhmään, jotka ovat eristäytyneet eivätkä pidä välttämättä lainkaan
yhteyttä toisiinsa. Selvänä pidän, että klaanilaiset ovat sulautuneet
äärioikeistolaisiin ryhmiin, kuten
uusnatseihin. Yhtä selvää on, että itse ääriajattelu, rotusyrjintä ei ole poistunut
mihinkään, vaan pelkästään viime vuosina uusia rasistisia ääriyhteisöjä on
syntynyt runsaasti. Voitaneen sanoa, että ne ovat syntyneet KKK:n hengessä,
vaikka itse järjestö on toiminut matalalla profiililla. Asiaa on auttanut Donald Trumpin leväperäinen
tai suorastaan suojeleva ote oikeistoryhmiä kohtaan. Ne ovat olleet Trumpin tunnustamattomia
liittolaisia.
Se, että on perustettu uusia oikeistolaisia ryhmiä
kuten Proud Boys, Alt-Right ja MAGA,
osoittaa, että liittovaltion sisään on rakentunut rasistinen kulttuuri, joka tuskin poistuu näkyvissä olevan
tulevaisuuden aikana. KKK:ta ei välttämättä tarvita enää. Se on korvautunut
muilla vastaavaa ideologiaa kannattavilla ryhmillä. Klaanin vanhat toimintaperiaatteet ja ulkoiset tunnukset ovat vanhanaikaisia ja
monet äärioikeistolaiset ryhmät ovat vallanneet sen tilan, joka klaanilla oli
aiemmin. KKK ei ole pystynyt uusiutumaan ajan virrassa.
Voiko ”klaanilainen rotusyrjintä” säilyä hengissä,
mutta marginalisoitua? Se riippuu mm. yhteiskunnan
antaman yleissivistävän koulutuksen laajuudesta ja tasosta sekä köyhyyden kitkemiskyvystä. Mahdollisuudet
tarttua kunkin ajankohdan ongelmiin vaikuttaa
myös asiaan ratkaisevasti. Kysymys on raadollisesti
myös siitä, kuinka toinen toisiaan tukevat
liikkeet pystyvät hyötymään radikalismista. Viime aikoina on nähty, kuinka keskinäinen yhteistyöpyrkimys on tukenut
ääriliikkeiden menestystä.
Jos Donald Trumpin kaltaiset johtajat vain vaivoin
tuomitsevat veriteot, rasismi jatkuu, mutta se jatkuu toisin keinoin kuin
vanhassa maailmassa. Viime aikojen poliisiväkivalta ja pyrkimys katsoa
viranomaisten vääriä toimia läpi sormien on korostanut yhteiskunnan
heikentynyttä kykyä ylläpitää oikeudenmukaisuutta. Näyttää siis siltä, että KKK:n rikolliset tavat siirtyvät eri
yhteisöjen kautta toiselle ja kolmannelle sukupolvelle.
Black Lives Matter -liike on taistellut rotusortoa vastaan kiinnittämällä mielenosoituksin
huomiota mm. useisiin poliisin toteuttamiin
mustien ampumisiin. Myös Black Lives
Matter -mielenosoituksissa on
tapahtunut väkivallantekoja ja omaisuuden tuhoamista, joka on heikentänyt
liikkeen pääosin hyvää mainetta.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
On syytä erottaa tässä ajassa ilmenevät rasismin
purkaukset Ku Klux Klanin monitahoisesta ja kattavasta rasismista. Viime
aikojen tapahtumat ovat saaneet alkunsa tilanteesta, jossa (usein värillinen) henkilö on tehnyt
pikkurikkeen ja poliisi
kiinniottotilanteessa käyttää tarpeetonta väkivaltaa tilanteen saamiseksi
haltuun. Tästä taas seuraa - viiveellä
- uhria kohtaan myötätunnon osoituksena
vastalauseiden rypäs, joka ilmenee järjestäytyneenä mielenosoituksena virkavaltaa vastaan. Tilanne saattaa
riistäytyä käsistä ja johtaa alun perin rauhanomaisen mielenosoituksen muuttumiseen väkivaltaiseksi.
Ku Klux Klaanin aatemaailma muodostuu Wikipedian
mukaan -
eri vuosikymmeninä osin vaihtelevin teemoin - seuraavista aatteista: valkoinen
ylivalta, juutalaisvastaisuus,
valkoinen rotutietoisuus, antikatolisuus (varsinkin
1920-luvulla), liittovaltion vastustaminen, homovastaisuus, antikommunismi ja maahanmuuton vastustaminen
sekä siihen liittyvä syntyperäisen amerikkalaisuuden korostaminen. Joukkovoima
ja väkivalta on kohdistunut pääosin
mustaan väestönosaan, mutta myös muihin väestöryhmiin, kuten juutalaisiin.
Olipa hyvä sarja kysymyksessä,ranskalaist taitavat ja uskaltavat kyseenalaistaa.
VastaaPoista