”Kaikista kapitalismin tuotteista epämiellyttävin on pikkuporvaristo”. Näin lainaa Anna Kontula tuoreessa pikkukirjasessaan ”Pikkuporvarit: pohdintaa aikamme hengestä” (Into, 2021, 168 tekstisivua) Christopher Cauldwellia. ”Kirottu on, joka ei sitä pakene”, jatkaa Kontula lainaustaan. Annetaan ymmärtää, että pikkuporvari ei ole ”oikea ” porvari, vaan porvarin pöydästä tipahtelevia riiston murusia ”jakava” yksilö. Tämä kuitenkin riittää pikkuporvarille, jotta hän voi identifioida itsensä porvarilliseen järjestelmään.
Kontula sanoo suoraan, että hän keskittyy kirjassan ennen
kaikkea – oman tulkintansa mukaan - pikkuporvarillisuuden kielteisiin ja
vahingollisiin piirteisiin.
Tämä kirjoitukseni ei ole oikeastaan kirjakritiikki, vaan omaa suhdettani pikkuporvaristoon
Kontulan kirjan kautta peilaava subjektiivinen arvio. Liioin en kuvittele perehtyneeni kirjan
kaikkiin aspekteihin. Hämmentää jo etukäteen, voinhan olla tulkintoineni aivan väärässä.
Lähtökohta on kuitenkin selvä: en katso kuuluvani johonkin puolittaiseen varjomaailmaan,
”melkein oikeaan”, minähän olen vain minä, kokematta tunnontuskia, mihin
luokkaan kuulun! Mutta ehkä pelkään vain leimautumista vastenmieliseen pikkuporvariuteen!
Eikö tämä kaikki oikeastaan liity minua edeltäneen
sukupolven – omien vanhempieni - kaipuuseen jostain paremmasta? Määritelmän mukaan pikkuporvari ei ole
oikeastaan päässyt yli välivaiheen kohti henkistä ja aineellista vaurautta,
siihen johon on pyrkinyt.
Mutta entä jos kuulun niihin, jotka ovat kokeneet onnistumisen tunteen (tai
onnistumisen ongelman), joille taistelu paremmasta elämästä on ainakin
ulkoisesti voitettu kanta. Vanha taistelu paremman elämän puolesta on ”kaipuuta” herättävä muisto vain: otsasi
hiessä on sinun leipäsi tienattava. Mikä on onnistumisen ongelma? Se on
tila, jota on tavoiteltu, ja jonka
saavuttamisessa on onnistuttu, mutta silti jotain puuttuu.
Oikaistaan vähän.
Voisin sanoa, että koen siis tulleeni valmiiseen pöytään,
enkä haalimaan murusia jostakin paremmasta. Riittää, kun en tuhri sitä henkistä ja fyysistä
perintöä, jonka vartijaksi koen itseni
laitetuksi.
Pikkuporvarin tavoite -
Kontulan mukaan - on päästä edes yksi pykälä korkeammalle, kohti oikeaa porvarillisuutta, joka siintää kaukana
yläpuolella. Samalla pikkuporvari identifioi uhkaksi yhden suuren pelon, putoamisen
proletariaattiin. Onko tällainen henkilö siis kovasti elämänsä aikana säästänyt
ihminen, joka on päässyt irti suurimmista köyhyyspeloista ja asettunut omaan
pesäkoloonsa tuntien olonsa
pääsääntöisesti melko turvalliseksi, vai
onko pelko edelleen puserossa, että tästä livetään johonkin epätoivottavaan tilaan?
Kontula myöntää, että pikkuporvariston määrittely
perinteisen luokkakäsitteen kautta on hankalaa: se on ikään kuin sivupolku tai risteys porvariston ja työväenluokan valtateiden
rinnalla.
Pikkuporvariston määritelmään vaikuttaa sen muuttuva luonne.
Kontula vierastaa ajatusta käsityöläisten ja pikkuliikkeiden omistajien määrittämistä
pikkuporvarillisuudeksi Marxin tapaan. Pikkuporvarillisuudelle onkin luonteenomaista
vilkas liikkuminen muihin ryhmiin. Sosioekonominen asema mielletään
väliaikaiseksi eikä sille siksi muodostu luokkaidentiteettiä.
Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että pikkuporvariston
”yhteiskunnallisen aseman jatkuva epävarmuus synnyttää kokemuksen elämästä
taisteluna”, kuten Kontula toteaa. Uusi aika ja uudet teknologiat altistavat
pikkuporvariston riskeille. Pikkuporvareilla on juuri sen verran omistusta,
että ”on jotakin menetettävää”.
Kontula puhuu pikkuporvarillistumiseen sairastumisesta. Itse näkisin jatkumon, jossa ihmiset ovat
vaurastuneet vaiheittain aivan luonnollisella (terveellä) tavalla ja ovat
tehneet niin kauan kuin edellytykset eteenpäinmenolle ovat olleet olemassa. Ihmisessä
tapahtuvaa pikkuporvarillista muutosta
en sanoisi ”sairastumiseksi”. Kontulan oma ideologia on tässä taustalla, johon
palaan.
Pikkuporvarillisuudelle
ominaisin sosioekonominen ryhmä on keskiluokka. Keskiluokkaiset ihmiset
ovat viihteen ja urheilun suurkuluttajia. Ulkoiset tunnusmerkit ovat tärkeitä:
kodin sisustus, lukuharrastus (viihde), TV:n katselu, ravintolassa syöminen…..
Keskiluokkaa on kutsuttu uudeksi pikkuporvaristoksi. Näinä aikoina moni on
pudonnut tai pelkää putoavansa keskiluokasta.
Ideologisesti pikkuporvarillisuus horjuu työväen ja
alisteisen porvariston välimailla kuitenkaan sekoittumatta eliittiin.
Entä pikkuporvarit itse, miten he luokittelevat itsensä?
Kontulan mukaan he kieltävät systemaattisesti luokkansa (”luokka-allergia”).
Tosiasia lienee kuitenkin, että pikkuporvarit ajattelevat asemaansa suhteessa
muihin luokkiin.
Kontula näkee ”luokattomuusajattelun” hyödyttävän rikkaita.
Hän liittää ajattelun reaganismiin ja
thatcherismiin: luokista keskustelu ei ollut enää muodikasta. Taustalla on
melkein kaikkien hinku kuulua keskiluokkaan, so. keskiluokkaa ei mielletä
luokaksi lainkaan.
Luokattomuusjulistuksella on tietyt tarkoitusperät. Pikkuporvarillisuudessa
ihminen hahmotetaan yksilönä eikä luokan osana. Kontulan tarjoaa selityksen: uusliberalismissa
halutaan ihmisen pärjäävän omillaan ”irrallaan yhteiskunnan rakenteellisista
ehdoista”. Luokan kieltäminen onkin tosiasiassa luokkavallan käytön vahva väline!
::::::::::::::::::::::::::
Vaikka pikkuporvari kieltää luokan, haluaa hän erottua
eliitistä (joka on saanut kaiken liian ”helposti”) ja alaluokasta (joka on
moraalisesti ”arveluttava”). Hän siis haluaa yhteiskunnan arvostuksena tietyn
statuksen. Kontula katsoo terveyden tavoittelun ja liikunnan kuuluvan
pikkuporvarillisuuden pakettiin,
joka yhdistää sen keskiluokkaan: terve elämä terveessä kehossa!
Samalla periaatteella työteliäisyys kuuluu yleväksi
koettuihin hyveisin.
Tärkeää pikkuporvarin kannalta on, että hän pitää hajurakoa työväen luokkaan
työteliäisyydellään ja muilta vaatimallaan työteliäisyydellä, mutta ei liian
kanssa, sillä samaan aikaan hänen pitää
pitää puoliaan, jotta hänelle itselleen jää liikkumavaraa katsoa työväkeä ”nenänvarttaan
pitkin”. Hiukan mutkikasta, mutta näin Kontula mielestäni näkee asian.
Kontula arvioi, että viime vuosituhannen loppu oli
länsimaissa keskiluokan loiston aikaa. Yhä suurempi osa päätyi korkeakouluihin.
Vastaavasti elintaso nousi. Keskiluokkaa odotti lupaava tulevaisuus. Muistan
itsekin, kuinka1960-luku oli optimistisen odotuksen aikaa, vaikka maailmalla jylläsi kylmä sota. Ihmiset tunsivat, että sosiaalinen ja henkinen turvallisuus
parani. Oli jotain, mitä odottaa.
Sittemmin kehitys hidastui ja palkat eivät enää nousseet
entiseen tahtiin. Keskiluokka muuttui ekspansiivisesta liikkeestä etuja
puolustavaksi liikkeeksi. Sosiaalinen koheesio heikkeni, samoin
solidaarisuus. Keskiluokan profiili vastareaktiona terävöityi taistelun tiimellyksessä. Keskiluokan
tuli myös näyttää keskiluokalta. Vastaavasti pikkuporvarillisuus vahvistui.
:::::::::::::::::::::::::::
Kontula toteaa kirjansa loppusivuilla, että ”katalinta
pikkuporvarillisuudessa on, että kukaan meistä ei ole sille immuuni”. Se vastaa
niin moneen haluistamme: ahneuteen, henkiseen laiskuuteen ja turvallisuuden ja hyväksynnän tarpeeseen.
Ymmärrän niin, että Kontula haluaa pikkuporvarien tajuavan
sen, että heitä viedään kuin pässiä narusta. Että he irtautuisivat
pikkusieluisuudestaan ja ymmärtäisivät
lokeroituneisuutensa. Tästä näkökulmasta pikkuporvarit ovat harhautuneet
itselleen haitalliseen ideologiseen ympäristöön. Kontula vasemmistoliiton kellokkaana pyrkii tavoittelemaan
konsensusta pikkuporvariston keskuudessa, että he ymmärtäisivät etunsa ”kuulua
joukkoon” eli tiedostaisivat asemansa. Tähän liittyy Kontulan lohdullinen toteamus,
että ”pikkuporvariston keskuudesta on noustu pikkuporvarillisuuden
yläpuolelle”. Kontulan aivoituksissa pikkuporvarillisuus liittyy
kapitalistiseen tuotantoon oleellisesti. Siten pikkuporvarillisuuden
hillitseminen edellyttää kapitalismin hillitsemistä.
Kontulan kirja on pieni, mutta siinä on paljon
pureskeltavaa. Sitä voi suositella niillekin, jotka eivät jaa Kontulan omaa
ideologiaa. Olisiko siis yksi elämäntarkoituksista hahmottaa oma asemansa tässä
hullunmyllyssä?
Juuri Kontulan kaltaisia kansanedustajia maamme tarvitsee, tohtoritasoiseksi koulutettuja, joilla on isompi ymmärrys maailmasta, mutta asema ei ole noussut liaksi hattuun.
VastaaPoistaKontula ei edes ole hankkinut itselleen tohtrinhattua.
Nuorempi tyttäreni toimi samoin ylioppilaslakin kanssa.
Vanhempi tyttäreni, toki vaimoni vaatimuksesta hankki itselleen tupsullisen lakin ja heitti sen vaimolleni,äidilleen joka oli tuolloin päiväunlla,todeten, siinä on lakkisi.
Kontula analysoidessaan pikkuporvarillisuutta ja sen ahdistusta osoittaa juuri sen reitin, mistä oikeistopopulismi saa voimansa.
Vaihtoehtona harkittavaksi.....
VastaaPoista