Helsingin Sanomissa oli 30.11.2021 Sixten Korkmanin
kolumni ”Uusliberalismi ei ollut tie onnelaan”, jossa hän kritisoi tätä 1980-luvun
”vallankumousta”. Hän kuvailee lyhyesti ns. skandinaavisen mallin suhdetta
tähän läntisen maailma erääseen valtavirtaan, uusliberalismi-nimiseen ilmiöön.
Korkman toteaa, että Skandinavian maat eivät koskaan lähteneet läheskään täysillä
uuteen (muoti-)trendiin, joskin talouselämän puolelta sillä oli vankka kannatus.
Oleellista on se, että uusliberalismi yritti selittää maailmaa talouden lähtökohdista. Muitakin lähestymiskulmia toki on. Silmiin sattui Tarja Filatovin
itsenäisyyspäivän blogikirjoitus, jossa hän osui mielestäni naulan kantaan: ”Olen
usein sanonut, että EHKÄ sittenkään suomalaisen yhteiskunnan suurin haaste ei
ole talous, vaan sosiaalisen eheyden säilyttäminen. Tänään en sano enää ehkä.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että yhteiskunnallinen koheesion rakentaminen on
tärkein haasteemme. Runoilija Markku Into sivusi aihetta kerran, kun häneltä tivattiin mikä on elämäntarkoitus:
”Ehkä se on sitä, että löytää itsensä
kaiken tämän sekamelskan keskeltä - ja sitten toisen ihmisen”.
Yhteiskunnallisen koheesion rasitteena on
yhtenäiskulttuurin rapautuminen. Sitä ei
enää entisessä laajassa mielessä ole, eikä se ehkä ole enää relevanttia
nykypäivänä. Kysymys onkin siitä, että irtautuessamme
yhtenäiskulttuurista välttäisimme siihen sisältyvän aidosti ehjän särkemisen.
Professori emeritus Risto Harisalo vastaa Korkmanille
(”Mikään aate tai ideologia ei voi luvata ihmisille onnea”, HS 5.12.2021),
jossa hän teoretisoi erilaisilla talousfilosofioilla opponoiden samalla
Korkmania. Minulle jää kuva, että hän
puhuu ohi Korkmanin viedessään teeman teoretisoinnin viidakkoon. Korkman puhuu
aidasta ja Harisalo aidan seipäistä. Palaan Harisaloon vielä.
Aluksi pitäisi määrittää, mitä tarkoitetaan uusliberalismilla. Korkman
viittaa sen sisältöön sanoessaan, että ”se on nähty matalien verojen ja
tehokkaan talouden sekä yksilön vapauden tyyssijana”. Korkman kysyy retorisesti:
”Olisiko tuo malli pitänyt omaksua myös Pohjoismaissa”? Korkmanin mielestä ei. Tärkeää
on todeta, että uusliberalismi suhtautuu kielteisesti laajaan valtion
vastuuseen.
Entä miten itse olen määrittänyt uusliberalismin
kirjoituksissani? Blogikirjoituksessa ”Kun uusliberalismi ja
oikeistopopulismi kohtasivat” (20.5.2016) totesin seuraavasti: ”Jotkut ovat luopuneet uusliberalismi-käsitteen
käytöstä, koska sitä voidaan käyttää melkein missä merkityksessä ja missä
talouspoliittisessa yhteydessä tahansa. Usein sitä käytetään haukkumasanana.
Työvälineenä uusliberalismi on kuitenkin aivan relevantti käsite, kunhan se
määritellään kunnolla. Kirjassaan ”Euroopan radikaali oikeisto” Euroopan historian dosentti Jouko Jokisalo
rajaa uusliberalismin seuraavasti: ”…..poliittisen taloustieteen teoria, jonka
mukaan ihmisten hyvinvointia voidaan parhaiten edistää vapauttamalla yksilön
yritteliäisyys ja osaaminen sellaisessa institutionaalisessa viitekehyksessä,
jota määrittävät vahva yksityinen omistusoikeus, vapaat markkinat ja
vapaakauppa. Käytännössä tämä on merkinnyt talouden sääntelyn purkamista,
yksityistämistä ja valtion vetäytymistä sille aikaisemmin kuuluneista
tehtävistä”.
Ja edelleen kirjoitustani referoiden:
”Uusliberalismi yhdistetään lähes aina poliittiseen
oikeistoon. Siksi on syytä käsitellä oikeistoradikaaleja liikkeitä osana
suurempaa kokonaisuutta. Olen itse joissakin yhteyksissä pohtinut
uusliberalismin ja konservatismin keskinäistä suhdetta. Olen ollut näkevinäni,
että Margaret Thatcherin ja Ronald Reaganin vallassaoloaikana varovainen
konservatismi sai väistyä ja sijalle tuli aggressiivinen uusliberaali suuntaus.
Portteja uusliberalismin suuntaan avasivat nimenomaan Thatcher ja Reagan.”
Miten Korkman arvioi uusliberalismin menestystä
kolumnissaan? Hän vertaa neljää angloamerikkalaista maata Yhdysvallat,
Britannia, Australia ja Kanada neljään Pohjoismaahan (pl. Islanti). Veroasteen
hän toteaa olevan alhaisempi anglosaksissa maissa (10 prosenttia). Tuotanto
henkeä kohden sen sijaan on Pohjoismaissa hieman korkeampi.
Korkman haastaa oletuksen, että matala verotus on talouden
tehokkuuden ja tulotason kannalta etu. Lieneekin niin, että verotuksen
haittavaikutukset ovat pienemmät kuin on oletettu. Tämän myös vahvistavat
OECD:n tilastot. Matalan verotuksen maat eivät yllä muita korkeampaan
tulotasoon.
Hieman varovaisesti suhtaudun Korkmanin väitteeseen, että
vertailukelpoiset veroasteet ovat Pohjoismaissa tilastoituja alempia verotuksen
erilaisen rakenteen takia. Hän viittaa tässä Jukka Pekkarisen informaatioon
Talouselämä-lehdessä 16.10.2021. En
pysty myöskään osoittaman vääräksi Pekkarisen näkemystä, mutta epäilen että
kaikkia muuttujia ei monimutkaisessa yhtälössä ole huomioitu. Tärkeintä tässä
on kuitenkin se, että Pohjoismaiden veroasteet arvioidaan pikemminkin liian
korkeiksi kuin mataliksi.
Pohjoismailla on myös etuna veropanostukset koulutukseen ja
sosiaaliturvaan, joilla varmistetaan yksilön saama hyöty työuraa varten.
Lista täydentyy taloudellisen eriarvoisuuden vähäisyydellä
tai kohtuullisuudella Pohjoismaissa, skandinaavisella luottamuspääomalla, jossa
luottamus instituutioihin ja
ihmisiin on verrattomasti korkeammalla
tasolla kuin anglosaksisissa maissa ja Pohjoismaiden korkeilla sijoituksilla onnellisuustutkimuksissa vuodesta toiseen.
Korkman viittaa Freedom Housen arvioihin, joiden mukaan
ihmisen vapaus toteutuu Pohjoismaissa paremmin kuin missään muualla. Säännöt
eivät – päinvastaisista väitteistä huolimatta - kahlitse vaan luovat mahdollisuuksia
toimia, elää ja olla vapaammin kuin muualla.
Toki Suomella on ollut vastoinkäymisiä Korkmanin esiin
nostamilla mittareilla. Suurin ongelma lienee menestyksekkään teollisen
toiminnan ja palveluliiketoiminnan kärjen kapeus. Nokian tunnetut vaikeudet, Venäjän
kaupan romahtaminen, digitalisoitumisen vaikutukset paperiteollisuuteen ja väestön ikääntyminen ovat pääsyitä
talouden anemiaan 2010-luvulla, ei
pohjoismainen järjestelmä, koska Suomi näyttäisi muista Pohjoismaista poiketen jäävän osin yksin haasteineen.
Markkinafundamentalismin ja verohelvetin
vastakkainasettelussa Suomi on selvinnyt vähintään kohtuullisesti.
Risto Harisalo ”vastineessaan”
teoretisoi sen, minkä Korkman
konkretisoi. Tietenkään mikään oppi tai ideologia ei sellaisenaan tuo leipää
tai onnellisuutta, mutta se, millä tavoin aatteet konkretisoidaan, tuo.
Harisalon moitteen siitä, että Korkmanin uusliberalismin määritelmä jää ohueksi,
allekirjoitan. Siksi määritin itse ideologian tarkemmalla tasolla yllä.
Harisalo yrittää heikentää thatcherismin
ja reaganismin kuvaa tehokkaina yksityistäjinä sillä, että kumpikaan ei pystynyt heikentämään valtion
asemaa numeroin mitattuna. Tästä syntynee
kiistaa: ainakin Reagan laski rutkasti ylimpiä marginaaliveroprosentteja
(ensin 50 prosenttiin, sitten 28 prosenttiin). Oleellista on kuitenkin se, että retoriikassaan ja propagandassaan
molemmat yrittivät pienentää valtiota.
Harisalon mukaan uusliberalismia paremmin talouden kehitystä
kuvaa neoklassinen (uusklassinen) talousajattelu. Se kattaa myös Korkmanin
käyttämän markkinafundamentalismin käsitteen.
Useita uusklassisen talousteorian taustaolettamuksia pidetään kuitenkin virheellisinä.
Paul Krugmanin (Wikipedia): mukaan ”uusklassisessa
taloustieteessä kaikki makrotalouden mallit täytyy rakentaa mikrotalouden
perusteista, joissa on oletuksina täydellisen rationaaliset toimijat ja
markkinat”. Tämän ”tehokkaiden
markkinoiden teorian” mukaan markkinat hakeutuvat automaattisesti tasapainoon
ilman erillisiä tasapainotustoimia. Korkeasuhdanteessa ja matalasuhdanteissa
markkinat osaavat itse tasapainottaa itsensä. Harisalon kannattaman uusklassisen
(tai chicagolaisen koulukunnan) mukaan ihmisen käyttäytymistä ohjaa siis rationaalisuus.
Moni asettaa tämän kyseenalaiseksi.
Kovin teoreettiselta kuulostaa Harisalon
ajatuskulku, kun hän sanoo, että ”ne, jotka tänään ansaitsevat vähän, ansaitsevat todennäköisesti jo
lähitulevaisuudessa paljon enemmän”. Uskooko hän itsekään tällaiseen kaavamaiseen
ajatteluun? Harisalo saa minut ymmälle: ”voisi olla hyvä miettiä sellaista politiikkaa,
joka mahdollistaisi tulojen kasvun kaikille”. Hieman tulkiten meillä on jo
sellainen malli, pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunnan malli, jota on toteutettu
hyvällä menestyksellä kymmenien vuosien ajan!
Tähänhän Korkmankin perustaa arvionsa.
Harisalo vierastaa kaikkea valtion
puuttumista ja näkee ”valtion valintojen” olevan syynä taloudelliseen epätasa-arvoon.
Siinä meillä todellinen liberaali, etten sanoisi uusliberaali!
Uusliberalismi on näinä aikoina jo hieman väljähtänyt
ideologia, vaikka jättikin jälkensä läntisiin yhteiskuntiin. Itse asiassa
varsinkin Yhdysvalloissa on jo pidempään ollut nousussa oikeistosuuntauksen
vastaliikkeenä vasemmistolainen liike,
joka varsinkin demokraattipuolueessa on saanut vakaan aseman. Valtion
halutaan ottavan vastuuta entistä enemmän yhteiskunnallisesta kehityksestä Skandinavian tapaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti