lauantai 27. tammikuuta 2024

Parempaan elämään: optimistista tulevaisuuden odotusta

 


Jari Tervon dokumenttisarjan ”Kun Suomi muuttui – levottomat ajat 1961-1981”,  jaksossa 4/10  ”Unelmat paremmasta elämästä 1967-1969” perehdytään välähdyksenomaisesti taikasanaan muovi (polyesterimuovi) ja uuteen arkkitehtuuriin, jossa  Alvar Aalto oli kaikkien huulilla. Muovista hiukan myöhemmin lisää, mutta uusi arkkitehtuuri ulotti jälkensä Helsingistä Rovaniemelle. Miksi Rovaniemelle? Siksi kai, että Tervo haluaa painottaa ”koko Suomea” dokumenttisarjassaan. Joku toinen voisi keskittyä pelkästään Helsinkiin. Ja tietenkin Rovaniemi ilmensi kaikkea modernia, olihan se rakennettu sodan jäljiltä aivan uusiksi.

Rovaniemestä haluttiin tehdä ”Joulupukin maa”. Vuonna 1952 valmistunut Helsingin lentoasema (Helsinki-Vantaa 1977) ja seuraavalla vuosikymmenellä upouusi lentokone, Super Caravelle, viitoittivat tien uuteen ja parempaan. Muistan, kuinka koululaisena Super Caravelle - Suomen ensimmäinen suihkukone - oli kuin uusi maailma, mitä se tietysti kohtuuden nimissä olikin. Ja Rovaniemelle tuli Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä     (rakentui 1940-luvulta 1970-luvulle ja siitä eteenpäin), joka ohjasi Lapin matkailua.

Samaan aikaan toisaalla…..

Omavaraistaloudesta siirryttiin kiireen kaupalla uusiin teollisesti valmistettuihin tuotteisiin. Isoisäni ja hänen poikansa tilan tuottama maito ja maitotili Etelä-Suomen sydänmailla alkoi kuulostaa eksoottiselta: maito jäähdytettiin talvella Kuolimo-järvestä louhittujen ja sahajauhoon – sulamisen estämiseksi - upotettujen kuution muotoisten jäälohkareiden avulla, joita sitten serkkuni ja minä heinätöiden ohella louhimme rautakangella ja hakulla pienemmiksi kimpaleiksi, sopiviksi maidon jäähdytysaltaaseen…….mutta pian ilmestyi tilalle uusi tehokkaampi jäähdytysmuoto, hiilihappojää… Vaivalloisesta jään rahtaamisesta saatettiin luopua…. Mietin, meniköhän tuo edellä kuvattu prosessi aivan oikein...siitä on sentään 60 vuotta. Ja maitotonkan numero ehti jo unohtua, se oli tietenkin 1544.

Elintarviketeollisuus tuotti uusia tuotteita  kiihtyvään tahtiin, pakasteet ilmestyivät kauppojen pakastealtaisiin. Anttilan kuvasto oli kaikkien tiedossa, myyntiluetteloista tarvitsi vain valita. Tavarakuljetukset joustavoituivat ja sujuvoituivat. Valmisvaatteet täyttivät kauppojen hyllyt. Marimekko näytti muodin suunnan, vapauduttiin vanhoista kaavamaisuuksista (korsetit!). Armi Ratia oli uudenaikaisen naisen malli.   

Avainkäsitteeksi muodostui kulutus, jonka pidemmälle tuhlailevuuteen ja näyttämishaluun viittaava versio oli kerskakulutus. Tämä oli mahdollista, kun nettotulot nousivat reippaasti. Voitiin puhua itsensä toteuttamisesta kulutuksen avulla. Voimaan tullut 40 tunnin työviikko mahdollisti kulutuksen aivan eri malliin kuin ennen.

Autojen hintojen maltillistuessa voitiin vaihtaa vanha Moskvitsh Volvo Amazoniin, joka kiilasi itsensä kolmen myydyimmän auton kärkeen. Teollinen massatuotanto alensi hintoja ja tällöin lähiöihin muuttajat  saivat kalusteet jo suhteellisen huokeasti.

Muovi oli kaikkien ulottuvilla. Se oli hyvin monikäyttöistä ja huokeaa. Kun sen yhdisti teräkseen, syntyi suomalaista huippudesignia. Muovin kestävyys oli tärkeä ominaisuus, mutta senkin voitti muovi kertakäyttömahdollisuudellaan. Muovi koettiin käytännöllisenä materiaalina, josta tehdyn esineen saattoi heittää pois ilman suurempia tunnontuskia. Tänä päivänä muovin käytön tuhlailevaisuus herättää lähinnä huonoa omaatuntoa.

Muistan elävästi kaupunkikulttuurin ja maaseudun yhteentörmäyksen, kun Ruotsiin muuttaneet isäntäväen tutut saapuivat isolla Volvollaan kesälomalla Suomeen ja poikkesivat poutaiselle, aurinkoiselle heinäpellolle. Vieraista ilkikurisin meni muka lepäilemään heinäseivästä vasten ja virkkoi kieli poskessa : ”ei se jaksa sataa!” Herja otettiin vastaan sopuisasti.

Teollisuusmiehet valittivat edelleen Suomen jälkeenjääneisyydestä. Perustettiin useita yliopistoja, mutta se ei riittänyt, vaikka korkeakouluopiskelijoiden määrä kolminkertaistui 1960-luvulla. Peruskoulu-uudistus kirjattiin lakiin vuonna 1968. Uudistuksen tärkein funktio oli tasa-arvon lisääminen, kaikki osaamisen ja oppimisen reservit oli saatava käyttöön. Tärkeää oli, että oppilaitosverkko saatiin palvelemaan elinkeinorakenteen muutosta.

Maaseutu ei enää pystynyt elättämään pientilallisen väestön suurta määrää. Seurasi maaltapako. Ihmiset lähtivät etsimään parempia elinmahdollisuuksia, parempaa elintasoa. Kaupungissa odotti asuntopula. Suuri joukko lähti Ruotsiin. Monet asiat olivat siellä paljon paremmin kuin Suomessa: työpaikat, asunnot, palkat…

Saab ja Volvo saivat hyviä työntekijöitä Suomesta. Muuttajien määrä oli suunnattoman suuri, peräti 40 000 lähti parhaana vuonna 1970. Suomeen jäivät mm. sodan nujertamat ”puliukot”, joita tapasi vielä 1970-luvulla eduskuntatalon lähettyviltä, kunnes alkoholistit alkoivat vähentyä ja loppuivat luonnollisista syistä kokonaan. Hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuden kannalta oli tärkeää purkaa näitä ns. ”toiseuksia”. Dramaattisin epäonnistuminen nähtiin joulukuussa 1967, kun 40  puliukkoa kuoli ankariin pakkasiin. Nyt alettiin puhua huonon omantunnon saattelemana rappioalkoholisteista. Perustettiin ”Marraskuun liike”, jonka menestyksekkäin tempaus oli  itsenäisyyspäivän juhlan järjestäminen asunnottomille alkoholisteille. Jotkut paheksuivat tilaisuutta. Ainakin yksi tilaisuuden isistä, Ilkka Taipale, on edelleen muistuttamassa tapahtuneesta. Taipale: yksinäiset ovat yhteiskunnassa pohjalla.

Sosiaalinen omatunto heräsi laajemminkin. Dokumentti toteaa aiheellisesti, että kuusikymmentäluvun loppu oli toisinajattelun, kyseenalaistamisen ja protestien aikaa. Aika oli yhden asian liikkeiden kukoistuksen aikaa. Yhteiskunta koettiin epäoikeudenmukaisena.

Tapahtumien ja sananvapauden salliminen oli terveen yhteiskunnan moniäänisyyden ja moniarvoisuuden merkki.

Poliittisen protestin airut oli Veikko Vennamon puolue SMP, jonka läpimurto tapahtui 1970-luvun ja erityisesti presidentinvaalien yhteydessä, joka koettiin protestiksi myös Urho Kekkosta kohtaan. Vennamon sloganit olivat kantavalla pohjalla. Osa niistä kohdistui yleisradioon: ”Yleisradio ei saa olla revonpesä”.

Loukkaantuneena Urho Kekkonen ilmoitti vuoden 1968 vaalien yhteydessä,  ettei asetu enää ehdolle seuraavissa presidentinvaaleissa. Kekkonen inhosi populisti Vennamoa.

Reporadio pyrki olemaan osa tuon ajan aktiivista yhteiskunnallista toimintaa, josta oikeisto ärtyi Revolle: Yleisradiota haukuttiin ”Reporadioksi”. Ikävästi myös Revon johdolla toteutetut TV:n ajankohtaiset kantaaottavat, mutta moniääniset keskusteluohjelmat ja ohjelmatyypit, kuten mm. ns. Kuuden päivän sodan (1967) uutta luova asiantuntijapaneeli hukkuivat yleiseen Revon vastaiseen kakofoniaan.

”Euroopan hullu vuosi 1968” sivuutetaan Tervon dokumentissa pikapikaa niin kuin monet politiikkasisältöiset dramaattisetkin tapahtumat koko ohjelmasarjassa. Tarkoituksellinen rajaus aineiston runsaudenpulan takia?

Mirja Pyykön valinta Tervon dokumenttisarjan kansainvälisten kriisien tulkitsijaksi ja kommentoijaksi herättää kysymyksiä, mutta ehkä on perusteltavissa arvokkailla kommentilla, että liian suuri osuus Ylen 1960-luvun lopun tarjonnasta tuomittiin perustellun yhteiskuntakriittisyyden sijasta ”kommunistiseksi”, sen sitä olematta. Meiltä puuttuu edelleen laaja ja asiantunteva analyysi noiden päivien aikaan sidotuista taustoista ja ohjelmista.

TV-lupien määrä oli noussut vuosikymmenen alun 10 000 luvasta lähes miljoonaan vuosikymmenen lopulla. TV:stä oli tullut yhä suurempi vaikuttaja ihmisten kiinnostuksen suuntaajana. TV otettiin huomioon esimerkiksi kaikessa kodin sisutussuunnittelussa.

Syntyi uusia sensaatioita kuten ”Jatkoaika, jossa toteutettiin Late Night Showta suuren maailman nokkelaan sanailutyyliin.  Ohjelmatyyppi eli sen mukaan, miten sanavalmiita tai fiksuja vieraat olivat (Tabe Slioor”!). Hymy-lehden levikki nousi 1960-luvulla puoleen miljoonan ja lukijoita oli vielä paljon hurjempi määrä. Hymy edusti uutta sensaatiolinjaa, jota ei ollut nähtävissä vaikkapa perhelehdissä, kuten Avussa ja Seurassa, joissa haastattelutkin tehtiin haasteltavan ehdoilla. Hymyssä taas oli alun perinkin tarkoituksena repiä haastateltavista irti jotain, mitä muut eivät uskaltaneet tai halunneet kertoa. Mihin tällaisen tyylin menestys perustui? Tirkistelyn haluun, eräs alan mies vastaa. Tämän tyylin isäksi mainitaan usein Hymyn etevä kirjoittaja Veikko Ennala. Parhaat kirjoittajat ja kuvaajat tekivät tuolloinkin taidetta työsuorituksillaan.

Olen palauttanut mieleeni noita aikoja antikvariaateista ostamieni lehtien avulla. Miten viattomia 1950-luvun ja osin 1960-luvun perhelehtien jutut ovatkaan! Lehtien kyselypalstoilla ujot hyvin kasvatetut tytöt ja pojat, miehet ja naiset kysyivät iskelmätähtien harrastuksista tai ihannepituudesta ja painosta. Mutta muutos oli tapahtuva, muutos oli tuleva…

::::::::::::::::::::::::::

Kuitenkin vuosikymmen oli leimallisesti nuorten, ajateltiin sitten Pariisia 1968, Vietnamin sodan vastaista liikettä, hippi(e)liikettä, undergroundia, kulutustottumusten muutosta, yleistä radikalisoitumista tai Vanhan valtausta, mutta uusi sankari oli yllättäen ainakin aikuistuneissa piireissä Mauno Koivisto, joka syrjäytti Kekkosen jokaihmisen ihanteena.  Vuosikymmenen avainkäsite oli odotus, joka miellettiin tulevaisuuteen kohdistuvan optimismin ilmaukseksi.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti