Meillä kuusikymmentälukulaisilla oli hiukan yksinkertaistaen
sellainen käsitys, että yhteiskunnallinen kehitys länsimaissa jatkuu
moniarvoisuutta jatkuvasti lisäävään suuntaan. Totta kai maailma oli täynnä
epäoikeudenmukaisuutta, mutta vastukset oli tehty voitettaviksi. Kehitysoptimismi
oli vallitsevana. Pidimme itsestään selvinä asioita, jotka eivät sitä olleet.
Emme esimerkiksi kiinnittäneet tarpeeksi huomiota Suomessa
ns. vennamolaisuuden nousuun yhdeltä osin edistysajattelun kritiikkinä. Liberaali
kehitys ja edistys sen ajan populistien kritiikin näkökulmasta pitivät sisällään arveluttavia voimia, jotka
uhkasivat pientä ihmistä. Populistit löivät eliittiin vastenmielisyyden leiman:
eliitti oli ylemmyydentuntoista ja vierasta kansan syvien rivien näkökulmasta.
”Seteliselkärankaiset” oli yksi peitenimi kansakunnan elitistisille harhaanjohtajille.
Kritiikki oli aiheellista tai aiheetonta, mutta monille tunne oli aito.
Vennamolaiset edustivat liberaalien näkökulmasta konservatiivista
vastarannankiiskiajattelua, joka piti tuomita. Tänä päivänä ajattelen aavistuksen
verran toisella tavalla. Peruskantaa muuttamatta näkisin niin, että vennamolaisten kritiikissä oli perää.
Kansakunnan eturintama meni eteenpäin unohtaen kansan syvien rivien ahdistuksen,
kun elämäntapa ja elinkeinot olivat
suuressa myllerryksessä. Presidentti Kekkonen edusti yhtä vastustettavaa voimaa
vallantäyteydessään ja Neuvostoliitolle nöyrine ulkopoliittisine linjoineen. Vennamolaisten
mielestä nöyristely oli oikea sana kuvaamaan
eliitin – liberaalisti ajattelevien – suhtautumista, oli kysymys
ulkopolitiikasta tai rahavallan asemasta.
On suuri houkutus ajatella, että nyt 2000-luvulla elämme
uudelleen noita samantyyppisiä aikoja: jälleen edistys liberaaleine oikeassa
olemisineen edustaa ylemmyydentuntoista vallitsevaa suuntaa, joka kuulostaa
perussuomalaisen oikeistopopulistin näkökulmasta omahyväiseltä ajattelulta.
Neuvostoliiton paikan on ottanut EU byrokratioineen ja resursseja apposen auki ahnehtivine kitoineen.
”Rysseli” vie viime kädessä – näin väitetään - tärkeimmän eli itsenäisyyden.
Kuusikymmentäluvulla edistys ja liberaalidemokratia olivat
yhtä. Vasemmistoliberaalit toimivat liberaalin demokratian lipunkantajina, samoin
vapaamieliset, edistykselliset porvarit.
Kulttuurimarxilaisuus on nimitys, jonka
juuret johtavat kuusikymmentäluvulle. Tässä välillä on vain tapahtunut
sukupolvenvaihdos, mutta populistisen oikeiston asenne ei ole muuttunut:
vasemmistolaisuus on jotain
kavahdettavaa aivan, kuten se oli vennamolaisille 50 vuotta sitten. Köyhä kansa
ei tarvinnut sosialismia, vennamolaisuus riitti.
Nyt jo hiukan epämuodikas ”kulttuurimarxilaisuus” (vasemmistolaisuuteen
taipuvaiset kulttuuripiirit tai ainakin sellaisiksi leimatut) käsitteenä merkitsee
suvaitsemattomuutta arkkikonservatiiveille ja populisteille. On käynyt niin,
että perussuomalaisten leimakirveiden heittely on leimannut populistiset konservatiivit – siis heidät itsensä - suvaitsemattomiksi.
Tietenkin on nähtävä myös asian toinen puoli eli liberaalien
harjoittama populistien leimaaminen pelkästään monimutkaisten asioiden yksinkertaistajiksi.
Miten henkilökohtaisesti näen nämä kaksi ääripäätä? Mielestäni oikeistopopulisteille on ominaista
räikeä vastustajan syyllistäminen täysin liioitelluilla ilmauksilla. Tärkeää on,
että leimakirves heiluu. Suvaitsevaisina
itseään pitävät liberaalit sortuvat taas suvaitsemattomuuteen määrittäessään liian jyrkästi oikeassa olemisen rajat ja sulkiessaan
toisinajattelevat oikeistokonservatiivit
ulos käytävästä vuoropuhelusta. Kiistaa aiheuttavat mm. EU-liittovaltiokehitys,
monikulttuurisuus, maahanmuutto, feminismi, homoseksuaalisuus,
ilmastopolitiikka, ympäristöaktivismi……
Muualla maailmassa edellä käsitellyt asiat ovat saaneet
aikaan väkivaltaisia mielenosoituksia, joilta meillä on säästytty. Maailmalla
etniset ristiriidat ovat saaneet hallitsevan aseman konfliktien ytimessä.
::::::::::::::::::::::::::::::::.
Edustuksellinen demokratia hyväksytään oikeistopopulistienkin
keskuudessa, mutta ei sittenkään ilman varauksia. Yritän seuraavassa eritellä
populistien ja edustuksellisen demokratian suhdetta.
Populistien harjoittaman kritiikin tai suoranaisen
vastustuksen kohde – silloin kun puhutaan edustuksellisesta demokratiasta – on
epäluottamus ”edustuksellisuuden toimivuutta kohtaan”. Populistien mukaan
unohdettu kansa ei saa omaa edunvalvontaansa hyväksytyksi liberaalin demokratian
mallissa. Käsitetään niin, että liberaali demokratia suosii valtaapitäviä
”vanhoja voimia”. Tämä viittaa siihen, että suoran demokratian vaikuttamisen
keinoja ei populistien mielestä ole riittävästi käytössä. Maanhiljaiset eivät
kuitenkaan alistu, vaan ovat
ärhäköityneet taistelemaan asemansa
puolesta järjestelmän sisällä.
Toisaalta liberaali demokratia - vanhassa merkityksessään – luo jo
perusluonteeltaan sellaisen poliittisen ympäristön, joka sallii – itseensä
kohdistuvana (!) - populistisen protestin esilletuonnin. Liberaaliin
demokratiaan on suorastaan sisäänrakennettuna arvostelun salliminen, kun taas
populistien monissa maissa suosimissa autoritaarisissa järjestelmissä kritiikki
saatetaan hyvin tylysti torjua tai peräti kieltää.
Tämäkin ajattelutapa vaikuttaa
tänä päivänä kaavamaiselta ja vanhanaikaiselta, niinpä viimeisin vaihe tässä
taistelussa populistien ja liberaalien välillä on käyty sanojen ja ilmaisujen
tasolla. Populistien mielestä heiltä on kielletty räväköiden, mutta kuvaavien
ilmaisujen käyttö jotain yksilöä tai ryhmää solvaavana. Liberaalit ovat
vastanneet osin samalla mitalla ja luopuneet tavallaan perinteistä
suvaitsevaisesta ja korrektista mielipiteen ilmaisusta. Kysymys on taistelusta,
kenen sananvapautta noudatetaan.
Myös suhtautumisessa enemmistön ja vähemmistön
valtaoikeuksiin on eroja liberaalin demokratian ja populismin välillä:
liberaalidemokratia puolustaa enemmistöjen lisäksi vähemmistöjen oikeuksia, kun
taas populismi tukeutuu kansalaismielipiteen enemmistöjen tavoitteluun.
Esimerkiksi Viktor Orban on heittänyt haasteen liberaalille demokratialle
tunnustamalla avoimesti, että on illiberaalin järjestelmän kannalla.
::::::::::::::::::::::::::
Suurin vaara, minkä
liberaalidemokratia voi aiheuttaa itselleen on mielestäni ylemmyydentunne,
nöyryyden puuttuminen. Kymmenien vuosien näytöt ovat tuudittaneet ajatukseen,
että liberaalidemokratia on lyömätön järjestelmä. Jos näin koetaan, niin
silloin kannattaa palauttaa mieleen liberaalidemokratian oma taistelujen tie
onnistujaksi loppujen lopuksi vain pienessä osassa maailmaa.
Olin viimeviikon loppupuolella Oriveden kampuksella järjestetyssä Paasikivi seminaarissa, hänen 150 vuotis merkkivuotensa tiimoilta.
VastaaPoistaVesa Vares luennoi Paasikiven elämästä ja urasta.
Vares totesi Paasikiven olleen,europpalaisten konservatiivien keskudessa poikkeuksellinen hahmo, minkä paljastaa hänen syntymäpaikkansa ja tuon tapahtuman ulkoiset olosuhteet, muualla euroopassa etuoikeutetut syntyivät myös etuokeuksien tuottamissa olosuhteissa,Paasikivi savusaunassa, kesken vanhempiensa liikematkan, jota suoritettin hevoskyydillä.
Kuten myös aikaisempi oikeistokonservatiivinen kouhotus, on myös nykyinen vastaava melko puhtaasti ulkmailta innoituksensa saanut,lähinnä amerikkalaista alkuperää.
Paasikivi oli muuten nuoruudessaan kirjoittamassaan kirjeesä ,jonka oli lähettänyt saksasta todennut morsiamelleen olevansa tulemaisillaan sosialistiksi,luultavimmin kuten Vares totesi kadeterisosialistiksi.
Olen pitemmänaikaa peräänkuuluttanut sosiaalisesti vasemmalle suuntautuvaa, mutta arvokonservatiivista puoluetta,juuri nyt sellaiselle olisi, ilmiselvän yhteiskunnallisen vastuullisuuden näkökulmasta tarvetta.
Liberalismi,sen mnissa ulottuvuuksissaan on jo näyttönsä antanut, nyt taitaa olla vastuullisen konservativismin vuoro, ottaa vastuu kansamme kohtaloista.
Paasikivi pysyi irti oikeistolaisesta koohotuksesta 1930-luvulla. Pieni kauneusvirhe oli, kun hän valmistautui pitämään voitonpuhetta Saksan Leningradin valloituksen johdosta. 1940-luvun loppupuolella ja 1950-luvun alkupuolella hän ansaitsee kaiken kiitoksen työsarastaan.
VastaaPoistaArvokonservatiivinen vasemmistopuolue....hmm. Kova haaste muuttuvan maailman keskellä!
On oikeaastaan harhauttavaa puhua Paasikiven linjasta,se oli, kuten Kari Suomalainen eräässä piirroksessaan esitti sahanterää muistuttava. Kekkosen linjan Kari esitti sotkuisena lankakeränä.
PoistaArvokonservatiivejä, mutta samalla sosiaalisesti vasemmalle kuuluvia on esimerkiksi Venäjän oikeudenmukainen Venäjä puolue,sekä kirjailija Prilepinin perustama Totuus puolue.
Syyskuun aluevaaleissa, juuri nämä ryhmittymät sattavat vahvistua.
Oikeastaan uuden Venäjän hallituksen muodostamisessa on jo otettu ennakkoa tulevasta.
Varapääministeri Belousov on edistämässä sosiaalista markkinataloutta Venäjällä.
Konstantin Malofajev ja IVY n pääsihteeri Glazyrov ovat ajaneet rahapolitikkaa, missä ruplan ulkoinen arvo olisi parisataa ruplaa Euroa vastaavasti.
Aikaisemman hallinnon edustajat toki kiivaasti vastustavat moista.