”Kaikki suvaitsemattomat ihmiset pitäisi ampua”. Tämä (itse)ironinen
lausahdus on muistini mukaan (joka pettää aina silloin tällöin) liitetty kirjailija
Arvo Saloon. Se on joka tapauksessa
kannanotto suvaitsevaisuuden ja suvaitsemattomuuden
problematiikkaan.
Arkkikonservatiivi Timo Vihavainen ottaa kantaa
suvaitsevaisuuden ja suvaitsemattomuuden ongelmatiikkaan Kanava-lehden numero
5/2020 artikkelissa ”Suvaitsemattomuuden uusi nousu”. Vihavaista ahdistaa
liberaali suvaitsemattomuus. Erityisesti häntä tuntuu kiusaavan liberaalien oikeassa olemisen tarve ja heidän pyrkimyksensä määrittää
suvaitsevaisuuden rajat. Vanhan hyvän ajan liberalismi tarkoitti
suvaitsevaisuuden lisääntymistä yhteiskunnassa, sanoo Vihavainen. Se oli
modernisaation mitta. Nyt ei Vihavaisen mielestä enää ole niin.
Suvaitsevaisuuden vanhaan ihanteeseen kuului käyttäytyminen,
jossa ei menetetä malttia. Joku toinen voi edustaa kaikessa rauhassa omasta mielipiteestäni
poikkeavaa käsitystä sanokaamme maailman muuttamisesta, mutta silti säilytän
tyyneyteni kertomalla omat näkökohtani.
Nyt on Vihavaisen mukaan alkanut esiintyä ”eräänlaista
uussuvaitsemattomuutta”, jolla on korvattu perinteinen moniarvoisuus. Tätä
uutta suvaitsemattomuutta ovat olleet nostamassa parrasvaloihin erityisesti
liberaalit. Nimenomaan britit ja amerikkalaiset
– liberaalin ajattelun tradition keskeiset ylläpitäjät – ovat nyt
sortuneet rikkomaan vanhoja perinteitä.
Tunnen oheisvaikutuksena piikin osuvan myös tämän
kirjoittajaan.
Vihavainen viittaa ”cancel-kulttuuriin”, jolla tarkoitetaan
sitä, että ihminen voidaan väärän mielipiteen vuoksi ”peruuttaa” eli hänen
olemassaolonsa kieltää. Kysymys on yhdestä tavasta eristää ”väärinajattelija” sosiaalisesta piiristään. Seurauksena aiemmin kunnioitusta nauttineet
tahot asetetaan kyseenalaisiksi, kirjoja julistetaan pannaan, patsaita
kaadetaan……
Aiemmin kunnioitusta herättäneet tahot? Eiväthän läheskään
kaikki nyt häpäistyt tahot ole ansainneet arvostustamme. Onko siis ymmärrettävä
niin , että Belgian Lepold II:n patsaan töhriminen on kunnioitusta herättäneen
henkilön kyseenalaistamista? Käsitykseni on, että kyseiseen hirmuhallitsijaan
on jo pidempään suhtauduttu äärimmäisen kriittisesti. Black Lives Matter
-kampanja levisi kulovalkean
tavoin, ja sen kohteeksi joutuivat
valkoista imperialismia (valkoista valtaa) edustavat kohteet ympäri maailmaa, joukossa Leopold II.
Patsasvihaa voisi sanoa Vihavaisen mielestä uuden ajan
totalitarismiksi. Näen itsekin siinä sinänsä epäterveen kostomentaliteetin, jossa kirotaan esi-isiemme korruptoitunut
diktaattorien ihailu. Mutta vihalle löytyy kyllä kestäviäkin argumentteja.
Black Lives Matter -kampanjan maailmanlaajuista leviämistä
Vihavainen pitää kummallisena. Sillä ei ole yhteyttä esimerkiksi Suomeen, mutta silti se on saanut täällä valtavasti
huomiota. Vihavainen tekee asiasta muoti-ilmiön. Kysymys on ”radikaalista
muodista” (radical chic), joka leviää erityisesti älymystön piirissä.
Vihavainen pitää Black Lives Matter -kampanjaa hyvin etäisenä Suomelle.
Rohkenen asettaa kyseenalaiseksi Vihavaisen konservatiivisen
ja hyvin kotikutoisen ajattelun. Black Lives Matter -agendassa on kysymys
solidaarisuuden ilmenemismuodosta ympäri maailmaa liittyen George Floydin
kohtaloon. George Floyd oli yhdysvaltalainen musta mies, joka kuoli Minneapolisissa 25.
toukokuuta 2020 kiisteltyyn sydänpysähdykseen poliisin painettua polvella hänen
niskaansa yhdeksän minuutin ajan pidätystilanteessa epäillyn pikkurikkeen takia.[1][2] Useat
kadulla kulkeneet ihmiset kuvasivat Floydin kuolemaan johtaneen tilanteen.
Kysymys ei ollut ainutlaatuisesta
tilanteesta vaan monesti koetusta hätävarjelun kohtalokkaasta liioittelusta. Vastaavista tilanteissa on useita
esimerkkejä. Uhreina ovat olleet miltei säännönmukaisesti mustat miehet.
Puhuisin pikemminkin kasautumisteorioista näiden tapahtumien yhteydessä. George Floydin kohtalo ei voinut olla
sattumaa, vaan murheellisen ketjureaktion traaginen lopputulos.
Näen asian niin, että George Floydille tapahtunut on laajennettu
koskemaan koko valkoisen miehen brutaaleja tekoja kaikkialla maailmassa. Floydin
kohdalla mitta tuli lopulta täyteen. Jos siis arvostellaan Lepold II:n patsaan
sotkemista vääränlaisena suvaitsemattomuutena, niin eikö yhtä lailla voitaisi
kritisoida sitä, miksi kansanmurhaajalle
yleensäkin tehtiin patsas.
Liittäisin tämän Black Lives Matter -tapahtumasarjan
1960-luvun kansalaisoikeustaistelun loistaviin tuloksiin, jolloin rotujen välinen tasa-arvo todella
eteni. Kuusikymmentäluvun menestys ei jäänyt ilman vastavaikutusta. Kahdeksankymmentäluvulla
syntyi White Backlash -ilmiö (valkoinen
vastaisku), joka määritti rotukysymysten eriarvoistavan suunnan. Ja jatkoa
seurasi: amerikkalainen yhteiskunnan polarisaatio on ilmeinen realiteetti
1990-luvulta alkaen. Yksi sen seuraamuksia on ollut rotujen välisten
ristiriitojen kasvu. George Floyd on osa tätä tapahtumien ketjua.
Miksi sitten tapahtui George Floydin kohtalon laajeneminen kollektiivisen
omantunnon kautta ihmisten yhteiseksi kokemukseksi? Yhtenä syynä on tietenkin
globaalin tiedonvälityksen tehokkuus. Mutta toisena tärkeänä syynä näkisin
tunnetasolla ihmisten aidon samaistumisen George Floydin kohtaloon. Kysymys ei
siis ole suvaitsemattomuuden riemuvoitosta, vaan reagoimisesta tappavaan epäoikeudenmukaisuuteen.
Oma lukunsa ovat sitten tapahtuneeseen sekaantuneet
ulkopuoliset - usein oikeistolaiset - häiriöitä tarkoituksellisesti levittävät tahot, mutta ne eivät
peitä aitoa George Floydin kohtaloon kohdistuvaa myötätuntoa.
George Floydin kokemasta kohtalosta on kasvanut suvaitsevaisuuden puutteen
symboli. Mielenosoitukset ympäri
maailmaa eivät ole siis esimerkkejä uussuvaitsemattomuudesta, vaan huutavasta
tasa-arvon puutteesta, jota tavalliset
ihmiset tuntevat.
Taitaa amrikkalainen kultuurihegemonia olevan tämänkin meillä vallitsevan vouhotuksen taustalta.
VastaaPoistaSuomalaiset eivät muista,tai ymmärrä,että me olmme itse syrjinnän kohtena amrikassa,kun sinne siirtolaisina suomalaiset muutti.
Kapakoiden ovilla oli kielto, suomalaisilta ja intiaaneilta pääsy kielletty.
Taidanpa luottaa siihen, että vanhan hyvän ajan liberaali suvaitsevuus on edelleen pääosin voimassa. Jotkut tiukkapipot titetenkin käyttäytyvät "suvaitsevaisuudessaan" suvaitsemattomasti, mutta eivät he koko asia pilaa.
VastaaPoistaHyvillä tavoilla on siis edeleen sosiaalinen tilaus. Asia ei korjannut sillä, että suvaitsevaisuudessamme hyväksymme kaikki ihmisyyteen kohdistuvat solvaukset luullen, että ne edustavat hyväksyttävällä tavalla suvaitsevaisuutta.