Väinö Linnan syntymästä on tänä vuonna tullut kuluneeksi 100
vuotta. Tämä vuosi on siis juhlavuosi. On jälleen aika muistella Urjalan suurta
poikaa.
Kun Linnasta tuli kuuluisa kirjailija, kaikki halusivat
kuulla hänen mielipiteitään. Hänestä oli tulossa nykymallin mukaisesti kaikkien
alojen asiantuntija. Tähän rooliin hän ei kuitenkaan suostunut, vaan piti punnittuja puheenvuoroja itselleen
tärkeistä asioista.
Oheinen teksti perustuu vaikutelmiin Yrjö Varpion ”Väinö
Linnan elämä” -teoksen (WSOY, 2006) synnyttämistä ajatuksista sekä omiin muistikuviini Väinö Linnan
elämästä. Demokratia, työ ja sen muuttuminen, sota ja rauha sekä
elintasokilpailu ja elinympäristö olivat Linnalle tärkeitä aiheita, joista hän
piti esitelmiä tai kirjoitti esseitään.
Linnan mielipideympäristössä erityisesti 1960- ja
1970-luvuilla korostui ajan yhteiskunnallinen murros. Murtauduttiin ulos
1950-luvun suhteellisesta niukkuudesta ja yhteiskunta avautui aivan uudella tavalla.
Vaikka Linna suhtautui kriittisesti äärivasemmiston nousun synnyttämiin
ilmiöihin, ei hän ollut konservatiivinen, vaan pikemminkin yhteiskunnallisten
uudistusvoimien airut. Linna ei
hyväksynyt ”militanttia julkilausumapolitiikkaa”, vaan säilytti
taiteilijan vapauden.
Koko Linnan kirjallinen tuotanto oli asettumista vanhojen luutuneiden
ajatustottumusten kriitikoksi. Samalla linjalla hän jatkoi lopetettuaan kirjailijan
uransa.
Oli suuri vaara antautua ajan virran vietäväksi ja sitoutua
ajankohdan poliittisiin ja ideologisiin virtauksiin. Linna vältti vaaran asettumalla
yhteiskunnallisia sisältöjä
tavoittelevan taiteen puolelle pientä ihmistä puolustaen.
Lähimmäksi itseään hän koki työväenluokkaisen
ajatusmaailman. Siinäkin hän näki ensisijaisena vanhan työväenluokkaisen
tietopainotteisuuden: työväenluokalla oli kunnioittava suhde tietoon. Hän
varoitti viihteellistymisen voittavan alaa ihmisten mielissä.
Varpion sanoin Linnan määritti kirjallisuuden funktion
seuraavasti: ”Kirjallisuus oli tärkeä elementti, koska ihmisen suhde maailmaan
tarkentuu, kun hän voi kirjallisuuden
välityksellä saada toisten kokemuksista vertailukohtia omille kokemuksilleen
elämästä”.
Ulkopolitiikassa hän tunnusti väriä ja oli painotetusti
paasikiveläinen, mutta tunnusti silloisista vaihtoehdoista Kekkosen omakseen.
Aikakauden ”yhteiskunnallistuminen” näkyi siinä, että Linnan isänmaallisuus oli yhtä kuin
arkitodellisuus. Sanalla sanoen Linna koki isänmaallistumisen
arkipäiväistyneen. Hän piti pelkästään hyvänä, että isänmaallisuus oli menettänyt hohdettaan.
Linna ei ollut kokemassa sittemmin tapahtuneen ”vanhan”
isänmaallisuuden uutta nousua.
Seitsemänkymmentälukua symboloi Linnan ajatuksissa ETYKin
myötä rauhan teema. Myös ympäristökysymykset silloin, kun puhuttiin vanhan rakennuskannan
purkamisesta tai säilyttämisestä olivat Linnalle ykköskategorian asioita. Hän
oli vanhan säilyttämisen puolella, vaikka ymmärsikin uuden ajan vääjäämättömyyden.
Linnan tunteet työväenliikettä kohtaan vaihtelivat, mutta
lämpenivät Pohjantähden jälkeen muuttumatta kuitenkaan läheisiksi. Lähestyttäessä
1980-luvun vaihdetta yleiset yhteiskunnalliset asenteet kiristyivät - ja kuten
Varpio sen näki - solidaarisuus ”oli
häipymässä juhlapuheistakin”. Linna
suhtautui kuitenkin maltillisesti
kovenevaan yhteiskunnalliseen ajatteluun rakentaen optimisminsa tieteellisen ja
teknologisen kehityksen varaan.
Paljon odotuksia sisältäneen kuusikymmentäluvun
kauhuskenaario oli ydinsodan puhkeamisen mahdollisuus. Turvallisuus ja rauha
nousivat kattaviksi teemoiksi 1970-luvulla. Linna yhtyi niihin, joiden mukaan ydinsota oli ”kaiken loppu”. Väinö
Linna oivalsi, että rauha perustui sodan
pelkoon. Linna suhtautui oman sotakokemuksensa perusteella ironisesti joulun
merkitykseen rauhan juhlana, olihan hänellä takana viisi sodan joulua.
Uskonnolliselta kannaltaan hän lukeutui agnostikkoihin ja
toi sen myös julkisuudessa esille.
Linna torjui 1980-luvun vaihteessa esillä olleen Samuel T.
Cohenin teesin, jonka mukaan ”sotiminen
kuuluu ihmisluontoon”. Kirjailijan mielestä
sodan hirviömäisyys ei sisältynyt ihmisen sisimpään mitenkään
kohtalonomaisesti. Linna viittasi tässä
ensimmäisen maailmansodan alla vallinneeseen nuorison sotakiihkoon, joka katosi,
kun sodan julmuus pääsi tekemään
tuhojaan ihmisen sisimmässä. Sodan julma logiikka toimii vain siten, että tappamista on vaikea lopettaa ennen kuin
koko sota oli sodittu loppuun.
Kaiken sodan lietsonnan keskellä Linnan pohdinnan synteesinä
oli kuitenkin perustyytymättömyyden ja toivottomuuden torjuminen. Mieluimmin
myönteinen, elämänuskoinen asenne kuin pessimismiin taipuvainen kohtalonusko! Huomaan omaksuneeni jotain Linnan ajattelusta.
Ehkä Väinö Linnan ajattelu tuli lähelle Mauno Koiviston ajattelua: ”Ellemme
varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin”.
Linnan maine näytti kasvavan hänen elämänsä loppuun saakka
muuttuen joiltakin osin palvonnaksi. Kirjailija sinänsä ei omaksunut etäisen Ukko-ylijumalan
roolia vaan oli hyvinkin sosiaalinen ja
otti vieraita vastaan kotiinsa säilyttäen näin intensiivisen kosketuksen ihailijoihinsa.
Ajan kulttuuriseminaareissa Linnalla oli oma sijansa ja se ei ollut ihan vähäinen.
Perustettiin Väinö Linnan seura ja käynnistettiin Pentinkulman päivät Linnan
elämäntyön säilyttämiseksi ja elävöittämiseksi. Vuosi 2018 oli ajankohtaisen kansalaissotateeman vuoksi
valtava menestys useine aiheineen ja asiantuntijavieraineen. Linna on yhtä
ajankohtainen kuin kirjailijan aktiivivuosina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti