Aloitan näennäisesti vähäisellä tapauksella. Entinen
puolustusministeri Jussi Niinistö korotti vuodenvaihteessa profiiliaan ottaen kantaa Nato-kysymykseen ja ilmoittaen
korkeimman omakätisesti, että hän on kääntynyt Nato-vastaisuudesta Naton kannattajaksi.
Jussi Niinistö toivoi, että ylin valtiovalta ryhtyisi valmistelemaan Suomen Nato-jäsenyyttä
eikä pitänyt tässä yhteydessä kansanäänestystä tarkoituksenmukaisena johtuen vaaliin
kohdistuvasta informaatiovaikuttamisen vaarasta. Valtiopäivien avajaisten yhteydessä pidetyssä
lehdistötilaisuudessa kokoomuslaisen Verkkouutisten toimittaja viittasi Jussi
Niinistön kannan muuttumiseen ja kysyi presidentin näkemystä asiaan. Vastaus tähän kysymyksen oli paljon puhuva. Presidentti vaikutti turhautuneelta ja sanoi:
”nämä ovat hänen mielipiteitään” ja
toisti, että hän itse on kertonut omat mielipiteensä tarpeeksi monta kertaa ja ”ne varmasti tunnetaan”.
Niin kuin tunnetaankin. Presidentti lisäsi
vielä hieman mietittyään ratkaisevan lisäkaneetin: ”Satuin lukemaan Robert Cooperin kirjaa `The
Ambassadors´”, jossa todetaan - koskien diplomatiaa
ja suurvaltasuhteita - että ”there´s a gap
between those, who have the
responsibility and those who haven´t”. Täsmälleen
näin. Kun ei ole vastuussa voi kysyä tai väittää paljon sellaista, johon
vastuunkantaja ei voi vastata. Presidentti on usein osoittanut ärtymystä, kun joku – olettaen, että presidentti on hänen kannallaan – tyrkyttää
omia kannanottojaan ”tullakseen
hyväksytyksi”. Jussi Niinistö tuntui jo ministeriaikanaan
ottavan äkkiväärästi oikeuden omiin käsiinsä
lähentäessään Suomea Natoon (”tästähän on sovittu jo niin ja niin kauan sitten…”),
vaikka nyt tarinoi mielipiteensä muuttuneen.
Jostakin syystä tämä sinänsä vähäinen, mutta samalla paljon kertova sattumus ei ole kiinnittänyt
median huomiota. Ankeina aikoina vastuukysymykset nousevat ykkösprioriteeteiksi.
::::::::::::::::::::::::::::
Kansanäänestys on eräs aspekti, joka jakaa ihmisiä. Monet asiantuntijat
ja poliitikot, kuten Jussi Niinistö ovat
sitä mieltä, että kansaa ei saa päästää päättäjäksi Nato-kysymyksessä. Presidentti
on kansanäänestyksen kannalla. Kysymys on siitä, onko kansa riittävän kypsä tekemään päätöksiä vai
onko sillä tietovaje asiasta. En usko, että keskivertokansanedustajan tietomäärä ja
tavallisen kansalaisen tietomäärä eroavat
kovinkaan paljon toistaan näin
elintärkeässä asiassa. ”Salaisen tiedon” määrää paisutellaan tahallaan ja sen taakse
kätkeydytään, jotta voidaan ajaa omaa agendaa. Tiedonhankinnan laiskurit eivät ole läheskään enemmistö.
Olen edustanut kantaa, jossa yleissivistys on Suomessa niin vahva,
ettei – lukuun ottamatta pientä vähemmistöä – informaatiovaikuttamisen uhreista ole vaaraa.
Kysymys ei ole siitä, etteikö vaalivaikuttamista
yritettäisi vaan siitä, että kansakunnan
kantti kestää. Saattaa käydä päinvastoinkin: painostus johtaa informaatiovaikuttajan
kannalta epätoivottavaan tulokseen.
Presidentti ei halua jakaa kansaa, se on selvä. Jotkut ovat
katsoneet, että mahdollinen Nato-äänestys
on kuin mikä tahansa äänestys ja se voidaan hoitaa edustuksellisen demokratian
keinoin. Näin ei ole: kysymys on hyvin herkästä kansakunnan tuntoja koettelevasta
asiasta. On hämmentävää panna merkille, että
tavallisilla kansalaisilla on tässä herkemmät tuntosarvet kuin ns. asiantuntijoilla.
::::::::::::::::::::::::::::::
Sauli Niinistö otti muutoinkin etäisyyttä moniin vakiintuneisiin
tai näennäisesti uusiin väliintuloihin. Valtiopäivien avajaisissa hän ei vahingossakaan
kajonnut ulkoministeri Sergei Lavrovin kirjeeseen, jossa patisteltiin useita Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön Etyjin maita toimimaan niin, etteivät omaa turvallisuutta lisäämällä
heikennä samalla muiden turvallisuutta. Vasta valtiopäivien avajaisten
lehdistötilaisuuden yhteydessä hän kajosi Lavrovin kirjeeseen todeten, ettei kirje
muuta juuri mitään siitä, mitä Venäjä on aiemmin vaatinut. Tosiasiallisesti
asia on juuri näin, mutta toki presidentti valoi tarkoituksella öljyä laineille
havaitessaan, että kirjeen nostattamat tyrskyt
kohosivat kohtuuttoman korkealle. Kirjeen sanamuotoja verrattiin vuoden 1961 noottikriisiin
jne. Presidentti halusi
paaluttaa kirjeen merkityksen niin, että
sille löytyi oma paikkansa diplomatian virrassa.
Niinistöllä ei ole mitään tarvetta korostaa omaa asemaansa seuraavaa
presidenttikautta ajateltaessa, kuten Kekkonen
teki vuonna 1961. Niinpä hän valitsi tyynnyttelijän roolin ”kansakunnan isänä”.
Niinistön asema on kansainvälisesti vahvistunut hänen ottaessa aktiivisen roolin
kriisin selvittelytyössä. Tarvitaan selvästi taustavaikuttajan ponnisteluja,
muutoin asiat eivät etene. Näyttää siltä, että Niinistöllä on varaa ottaa kriittinen asenne
suhteessa Venäjään ja silti selvitä kastumatta ongelmista. Monet muut (kuten
Viktor Orban) ovat Putinin puudeleita
tai sitten sulkevat kaikki yhteistyökanavat.
Kriisin tai konfliktin koittaessa on taipumus panikoida.
Tämä koskee sekä kansalaisia että poliitikkoja: esitetään äkkivääriä mielipiteitä
tai ajetaan omaa agendaa häiritsevän kiihkeästi. Jännitys kiristyy väitetysti alinomaa,
vaikkei kiristykään. Hokemat jäävät päälle. Presidentti pikemminkin korosti
sitä, että puheissa ja sanoissa on syytä
seurata tarkoin, mitä todellisuudessa
tapahtuu.
Niinistö kantoi oikeinmitoitettua
huolta kansakuntaa kohdanneista ja kohtaavista haasteista Tällaisia olivat
tiettyjen lainsäädäntöhankkeiden kiirehtiminen ja demokratian keskustelua herättänyt
toteutuminen aluevaaleissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti