Docventuresissa näytettiin 7.9.2020 dokumentti ”Whose
Streets? We Will Not Go Quietly” (2017), joka kuvaa Black Lives Matter
-liikkeen syntyä. Dokumentin suuri arvo on siinä, että se menee tapahtumien
keskelle, suoraan kadulle ihmisten pariin. Katselijassa ja kokijassa syntyy
läsnäolon tuntu, mutta myös ahdistus kadun lakien ja rasismin seurauksena.
Dokumenttielokuva kuvaa tapahtumia köyhässä ja suurelta osin
mustien asuttamassa Fergusonin kaupungissa
(joka kuuluu Saint Louisin metropolialueeseen)
sen jälkeen, kun valkoihoinen
poliisikonstaapeli Darren Wilson ampui mustaihoisen nuorukaisen Michael Brownin
9.8.2014.
Tapahtumat käynnistyivät tupakkavarkaudesta. Michael Brownin
varkaus jäi valvontakameran nauhalle. Vähän myöhemmin konstaapeli Darren Wilson
havaitsi kadulla kaksi miestä, jotka kävelivät keskellä ajoväylää. Miehet
eivät totelleet poliisin kehotusta siirtyä jalkakäytävälle. Poliisi yhdisti
miesten käsissä olevat pikkusikarit ilmoitettuun tupakkavarkauteen ja päätti
puuttua asiaan. Wilsonin ja Brownin välille syntyy käsikähmä, kun poliisi yrittää pidättää Brownin. Wilson
ei saa pidäteltyä isokokoista Brownia, joka lyö poliisia. Jouduttuaan alakynteen
poliisi tarttuu pistooliinsa ja sekavan tilanteen jälkeen ampuu Brownia useita kertoja. Brown on siinä
vaiheessa loitontunut autosta muutaman kymmenen
metrin päähän. Kuuden luodin todetaan osuneen Browniin aiheuttaen kuoleman.
Sekava tilanne jatkui ampumisen jälkeen. Tapahtumia kuvanneeseen
kameraan tallentuvat välittömästi
ampumisen jälkeiset tapahtumat. Nopeasti
syntyi käsitys, että poliisi oli ampunut
aseetonta Brownia. Paikalle kiirehtinyt surmatun äiti kertoi, että ruumis oli
kadulla useita tunteja. Ulkopuoliselle tarkkailijalle jää kuva, että tilanne kaupungissa oli ollut
räjähdysherkkä jo pitkään ennen dramaattista tapahtumasarjaa. Väkivallanteot
ovat olleet arkipäivää kaupungissa.
Dokumentti käynnistyy varsinaisesti lyhyillä niiden ihmisten
haastattelukatkelmilla, joilla on merkittävä rooli dokumentissa tapahtumien
kommentoijina. Nämä ihmiset kuvaavat olleensa arkisissa askareissaan kuka missäkin
ampumisen tapahtumahetkillä. Yhtäkkiä he ovat käynnistyvän historiallisen draaman
todistajia ja tapahtumiin osallistujia.
Syntyy spontaani ”kädet ylös” -liike myötätunnon osoituksena
aseettomalle Brownille. Brownin tavoin ihmisjoukot ovat aseettomia. Joukossa
ihmiset kadottavat pelkonsa, vaikka poliisien rintama lähestyy heitä. Pyrkimys on
järjestää rauhanomainen mielenosoitus.
Toisin käy: särjetään ikkunoita, poltetaan myymälöitä, ammutaan kyynelkaasuammuksia, tuodaan kansalliskaarti paikalle, ammutaan
kumiluoteja – ja lopulta tilanne karkaa
käsistä. Ulkopuolinen tarkkailija vetää helposti johtopäätöksen, jossa ylilyönnit molemmin puolin johtavat
konfliktiin. Amerikkalaiselle yhteiskunnalle tyypillinen polarisoitumisilmiö
näkyy kauttaaltaan tapahtumakuvauksessa.
”Kädet ylhäällä, älkää ampuko” -mielenosoittajat sekoittuvat
järjestyshäiriöiden tahallisiin aiheuttajiin. Mielenosoituksen organisaattorit
yrittävät pitää tapahtumat järkevissä käsissä, mutta tehtävä on lähes mahdoton.
Poliisi menettää tilanteen hallinnan ja
levottomuudet jatkuvat päivä toisensa jälkeen. Dokumentin kuvakerronta paljastaa myös TV-yhtiöiden valitseman raadollisen
lähestymistavan: keskiössä ovat
hävityksen äänet ja kuvat. Sen sijaan tapahtumien logiikka jää sivuun. Fergusoniin
julistetaan hätätila ja ulkonaliikkumiskielto.
Häiriönaiheuttajia uhkaa pitkäaikainen sulkeminen vankilaan. Kovat
rangaistukset ovat osa amerikkalaista
kulttuuria.
Kesken katujen epäjärjestystä saattaa kuulla huudon
”poliiseista on päästävä eroon”. Aivan
oikein, poliisin roolista käydään vakavaa keskustelua laajemmaltikin
Yhdysvalloissa . Ovatko he omiaan luomaan konflikteja omilla väkivaltaisilla
toimenpiteillään, ja koska virkamerkki
houkuttelee rettelöijiä käymään kimppuun? Poliisi symboloi järjestyksenpitäjän
väkivaltaa, siksi sitä pidetään vihollisena. Mielenosoittajien loppuarvio on tyly: poliisi on epäonnistunut
instituutiona. Muutos parempaan voisi tapahtua muuttamalla poliisin tehtäviä ennalta
ehkäisevään suuntaan. Poliisi nykyisillä toimillaan vaatii
tavallisia ihmisiä valitsemaan puolensa. Se polarisoi kansakuntaa.
Dokumentin suvantokohdassa kuvataan autoajelulla käytyä
mustien miehien välistä keskustelua. Aivan arkisesti käydään läpi sakkolappuja
ja tuomioita, joita on kertynyt vino
pino. Viesti on selvä, ne kuuluvat normaaliin elämään.
Väliin dokumentissa kuvataan mielenosoitusten keskeisten
organisaattoreiden perhe-elämää, lasten saattamista kouluun ja pyrkimystä pitää
yllä arkista elämänrytmiä. Toisella puolella on näiden samojen tiedostavien mustien
protestoijien halu pitää oikeuksistaan kiinni kadulla.
Mielenkiintoisena kommenttina eräs haastatelluista toteaa, että hän ”kiistää koko normaaliuden idean”. Se
on dokumentin yksi keskeisistä oivalluksista. Mistä kiikastaa? Tuntuu siltä, että Yhdysvalloista saa varsinkin nykyisen
presidentin aikana hakemalla hakea normaalielämän suuntaviivoja. Siksi
tiedostavien rauhanomaisten mielenosoittajien pyrkimys taistella normaalien arjen
käytäntöjen puolesta on kunnioitettavaa.
Lokakuussa 2014 Darren Wilsonin vapauttaminen Mike Brownin surmasyytteistä
käynnisti levottomuudet uudelleen.
Kaikkialta maasta kerääntyi vapauttamispäätöksen vastustajia
Fergusoniin. Nähtiin ”Ferguson -liikkeen” tai ”Mike Brown -liikkeen”
syntyminen, jotka taas toimivat katalysaattorina - muiden traagisten tapahtuminen kanssa - ”Black
Lives Matter -liikkeelle”.
Jälleen toistui pääsanomana ”kädet ylös” ja ”älkää ampuko”
-huudot. Joukkokokouksissa tapahtui kummia: vanhanmallisten kannustuskokousten
alkaessa kuului protestoijien ääni: ”antakaa nuorten puhua!” Mikään ei ole, kuten ennen: valta halutaan nyt niille, jotka ottavat riskejä omalla aktiivisuudellaan
katuviidakossa eikä juhlapuhujille.
Yhtä lailla arvostelua
saivat osakseen ”rasismia vastustavat filosofit”, jotka toimivat kirjoituspöytänsä ääressä,
mutta joita ei näy siellä, missä
varsinainen action tapahtuu….. Taidanpa tuntea sielunveljeyttä näitä filosofeja
kohtaan.
Kun kaikki sitten oli ohi Fergusonissa, purettiin mielenosoitusten jäljet, vaikka itse aktivistit olisivat halunneet tehdä
mielenosoituspaikoista muistopaikkoja. Apean tunnelman vallitessa tapahtui
purku niiden harmiksi, jotka joutuvat jäämään
asumaan paikkakunnalle muistojensa kanssa.
Vielä huonommin kävi niille,
jotka saivat tuomion: vuokra-asuntoon ei ollut asiaa ja muutoinkin elämä
vaikeutui varsinkin perheellisten osalta.
Katu on klassinen paikka kumoukselliselle toiminnalle. Iskulauseet
toistuvat: ”Kenen kadut? Meidän kadut”. ”Vihollinen on poliisi, välillämme ei ole
puskuria”. Oikeuslaitoskin on poliisin
puolella.
Hätkähdyttävä oli mielenosoittajien kerta toisensa jälkeen huutama
iskulause ”Kommunistisesta manifestista”: ”Meillä (proletaarilla) ei ole muuta
menetettävää kuin kahleemme”. Olisi mielenkiintoista tietää tunnistavatko
mielenosoittajat alkuperäisen lähteen ja mikä on tietoinen kytkentä
marxilaisuuteen.
Minkä perinnön mielenosoittajat jättivät kouluikäisille lapsilleen, jotka joutuivat kestämään vanhempiensa poissa
olon kotoa? Isien ja äitien ahdistusta lisäsi mahdollinen tuomio
laittomuuksista, joka eristäisi heidät lapsistaan.
Voittona muutoksen vaatijoille oli Fergusonin johdon ja
poliisijohdon joutuminen sivuun ja poliisin rasismikytkentöjen tutkimisen
käynnistäminen. Poliisi-instituution
kompromettoimisella saattaa olla laajoja koko Yhdysvaltoja koskevia
seurauksia
Fergusonista käynnistynyt ”Black Lives Matter -liike” on
saanut runsaasti kaikupohjaa koko läntisessä maailmassa. Rasismin vastainen työ
on saanut tuekseen arvoisensa globaalitason solidaarisuuden.
”Whose Streets?” ei liene tarkoitettu ensisijaisesti
objektiiviseksi tapahtumakuvaukseksi,
vaan sen ansiot ovat rasismin kuvauksen intensiivisyydessä. Rasismin ja
antirasismin kiihkeyden kokemisessa dokumentti tarjoaa aitiopaikan kadulta ja kadun
viereltä ilman ulkopuolisia analyyseja. Analyysit
välittyvät kadulla toimivien
puheenvuoroista. Filosofointi jää
sitten meikälaisen kaltaiselle kotisohvalla pohtijalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti